Onweerskansen zaterdag 19 en zondag 20 juli 2014

Topic gezien door 42547 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 18 jul 2014 - 09:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

martijn

Helga van leur zei vanavond bij het weer dat de buien morgen opnieuw overtrekken maar dan vanuit het no klopt dit?

Eric

Indien Buienradar 24uur vooruit gelijk krijgt (is toch Harmonie??) dan krijgen wij het nog flink voor onze kiezen!

Weerfreak 1337

Citaat van: Eric op zo 20 jul 2014 - 22:11
Indien Buienradar 24uur vooruit gelijk krijgt (is toch Harmonie??) dan krijgen wij het nog flink voor onze kiezen!

Klopt, dat is de modeluitdraai van Harmonie. :)

Komende uren trouwens (eigenlijk het hele komende etmaal) verspreid kans op een onweersbui(geen grootschalige toestanden). Morgen plaatselijk veel regen, meeste in het zuidoosten.
Bij de buiige regen is dan ook nog een kans op onweer.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127


GeneralDuke

Citaat van: martijn op zo 20 jul 2014 - 22:06
Helga van leur zei vanavond bij het weer dat de buien morgen opnieuw overtrekken maar dan vanuit het no klopt dit?

Lijkt me wel dan. Lagedrukgebied ligt morgen ook wat ten (zuid)oosten van Limburg. De tegen-de-klokstroming er omheen leidt dan tot een N-Z beweging van wolken en buien, denk ik zo.
Script voor Hellmanngetallen: https://github.com/GeneralDuke9/Hellmann

dondertje127

Nu begint het ineens los te komen vlak over, rond en zelfs al pitjes voor de grens met Duitsland. Al die onweersloze enorme rode pitten vebaasde me al dat er geen onweer in zat. Net toen ik dat hardop in mezelf zei zag ik de eerste ontlading dichterbij de grens van Gelderland, maar wel in Duitsland. Östgewitter!

Marsel

Citaat van: jornonweer op zo 20 jul 2014 - 14:45
juist ja, en dat hij naar rechts gaat zal wel zijn omdat de warme kant in het oosten zit waardoor de bui de voorkeur krijgt om zich oostwaarts te ontwikkelen of heb ik dat mis?

Nog even terugkomend op de Limburgse bui van gisteren.
Na vele visuele meldingen van daadwerkelijke updraftrotatie én rotatie op dopplerbeelden (zelf niet gezien, maar naar verluid....voor wat het waard is) kunnen we er nu achteraf wellicht niet meer omheen dat de bewuste cel een supercell is geweest, of althans een tijdje de eigenschappen heeft gehad.

Wat ik dan wel opvallend vind is dat geen significant afwijkend weer heeft plaatsgevonden nabij deze bui. Immers hagel, veel regen en lokaal zware windstoten kwamen gisteren ook elders in ENE-NL en W-DU voor. Bovendien miste de cel significante radarkenmerken....
Lastig geval.
Zijn er toevallig mensen van hier in de buurt geweest met adequate waarnemingen van het geheel?

dondertje127

Het nieuws op de radio over het weer: "De regen-en onweersbuien trekken weg"? Welke "onweersbuien"? Dat hoorde ik vanochtend op de radio en nu nog steeds. Er zijn helemaal geen onweersbuien aanwezig, op een enkele losse klap na. Welk prutsinstituut verzorgd deze wangepresentateerde weerberichten voor het nieuws? Wat een prutsers, met hun onweersbuien die helemaal niet bestaan. In welke tijd leven zij?

Het is maar goed dat ik hier op meteo-service lid ben, hier zit je tenminste een beetje beter...
Dat loskomen van vannacht was slechts een enkel momentje en toen stortte de hele boel meteen in.

Weatherman

Zou flink regen vallen, maar heb 2 kleine miezer buitjes gehad. Meer niet
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

NitroGenetics

Citaat van: Marsel op ma 21 jul 2014 - 14:37
Nog even terugkomend op de Limburgse bui van gisteren.
Na vele visuele meldingen van daadwerkelijke updraftrotatie én rotatie op dopplerbeelden (zelf niet gezien, maar naar verluid....voor wat het waard is) kunnen we er nu achteraf wellicht niet meer omheen dat de bewuste cel een supercell is geweest, of althans een tijdje de eigenschappen heeft gehad.

Wat ik dan wel opvallend vind is dat geen significant afwijkend weer heeft plaatsgevonden nabij deze bui. Immers hagel, veel regen en lokaal zware windstoten kwamen gisteren ook elders in ENE-NL en W-DU voor. Bovendien miste de cel significante radarkenmerken....
Lastig geval.
Zijn er toevallig mensen van hier in de buurt geweest met adequate waarnemingen van het geheel?

na nader onderzoek wat betreft die bui, zowel radar beelden en nieuws berichten (dat er geen waren) constateer ik toch dat het gewoon bij een fikse bui is gebleven, ik heb contact gehad met een goeie maat van mij die daar toevallig aanwezig was en deelde mee dat het niet om een supercell ging, maar wel tafarelen vertoonde om een supercell te worden met name inflow en updraft maar al snel bleek dat deze bui niet goed genoeg georanizeerd was tot het voldoen van de categorie supercell.
wel bleek het een gevaarlijke bui te zijn met name de wind(front kant) en de hagel dat een doorsnede van een kleine 2cm had ;)




ron12

Mooie foto,s  van gisteren Oosten van het land
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: NitroGenetics op ma 21 jul 2014 - 18:41
na nader onderzoek wat betreft die bui, zowel radar beelden en nieuws berichten (dat er geen waren) constateer ik toch dat het gewoon bij een fikse bui is gebleven, ik heb contact gehad met een goeie maat van mij die daar toevallig aanwezig was en deelde mee dat het niet om een supercell ging, maar wel tafarelen vertoonde om een supercell te worden met name inflow en updraft maar al snel bleek dat deze bui niet goed genoeg georanizeerd was tot het voldoen van de categorie supercell.
wel bleek het een gevaarlijke bui te zijn met name de wind(front kant) en de hagel dat een doorsnede van een kleine 2cm had ;)

Mja, dat gevoel had ik ook in eerste instantie, vandaar ook mijn reactie gistermiddag. We moeten immers eens stoppen met die supercel-hype en sensatiezucht in dit land.
Maar dan toch.....
Het pad was vrij lang en naar rechts afgebogen en van een multicellulaire afwijking was achteraf niet echt sprake. We hadden echt van doen met een geïsoleerd exemplaar. Toch miste er vrij veel radarkenmerken en miste het 'afwijkende weer'. Maar als ik dan bepaald beeldmateriaal terug zie ga ik toch serieus twijfelen aan de aard van deze bui.

boxer

Citaat van: Weatherman op ma 21 jul 2014 - 18:27
Zou flink regen vallen, maar heb 2 kleine miezer buitjes gehad. Meer niet

Hmmm Hier straten en schuur blank... Kwam genoeg naar beneden in Breukelen

arjanbruggink

Citaat van: Marsel op ma 21 jul 2014 - 19:37
Mja, dat gevoel had ik ook in eerste instantie, vandaar ook mijn reactie gistermiddag. We moeten immers eens stoppen met die supercel-hype en sensatiezucht in dit land.
Maar dan toch.....
Het pad was vrij lang en naar rechts afgebogen en van een multicellulaire afwijking was achteraf niet echt sprake. We hadden echt van doen met een geïsoleerd exemplaar. Toch miste er vrij veel radarkenmerken en miste het 'afwijkende weer'. Maar als ik dan bepaald beeldmateriaal terug zie ga ik toch serieus twijfelen aan de aard van deze bui.
Het weer was wel dynamisch in Oost en Noord-Oost NL. Zelf zowat onder een meso gestaan bij Schoonoord, Dr. Was een immens ding, later tijdens de chase nog uitzicht gehad op een uitstervend exemplaar nabij Stadskanaal.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

jornonweer

Citaat van: Marsel op ma 21 jul 2014 - 19:37
Mja, dat gevoel had ik ook in eerste instantie, vandaar ook mijn reactie gistermiddag. We moeten immers eens stoppen met die supercel-hype en sensatiezucht in dit land.
Maar dan toch.....
Het pad was vrij lang en naar rechts afgebogen en van een multicellulaire afwijking was achteraf niet echt sprake. We hadden echt van doen met een geïsoleerd exemplaar. Toch miste er vrij veel radarkenmerken en miste het 'afwijkende weer'. Maar als ik dan bepaald beeldmateriaal terug zie ga ik toch serieus twijfelen aan de aard van deze bui.

zijn inderdaad wel foto's die een wallcloudformatie of althans het beginstadium van een wallcloud laten zien en als ik de radarbeelden bekijk gaat hij toch wel degelijk een fractie meer naar rechts dan zijn buienvrienden rond zich al was het wel maar tijdelijk.. we zullen het misschien nooit weten.. was in iedergeval een mooie bui!
Danger is real, fear is a choice.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Totaaaaaal tegen de verwachting in van mij persoonlijk, rake klappen ook in Arnhem nu! Niet op de live detectie zichtbaar, in Arnhem schijnt het alweer niet te werken maar er is wel degelijk onweer hier. Geen hoge activiteit maar wel felle flitsen en hele rake klappen.

ron12

Citaat van: dondertje127 op di 22 jul 2014 - 01:47
Totaaaaaal tegen de verwachting in van mij persoonlijk, rake klappen ook in Arnhem nu! Niet op de live detectie zichtbaar, in Arnhem schijnt het alweer niet te werken maar er is wel degelijk onweer hier. Geen hoge activiteit maar wel felle flitsen en hele rake klappen.
lightningmaps werkt wel  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

dondertje127

Citaat van: ron12 op di 22 jul 2014 - 01:55
lightningmaps werkt wel  ;)

Ja, maar niet overal. De felle flitsen en klappen die hier net waren in en nabij Arnhem pakt hij niet, en hij was echt dichtbij en hard genoeg. Als ik hier zelf de bliksem zie, verschijnt hij niet op detectie. Dat was aan het einde van de werkweek ook al zo.

Zo snel als het kwam, is het overigens alweer afgelopen. Maar die ene was wel een van de hardste klappen van het jaar tot nu toe :)

ron12

Hier wel toch te zien,Hier staan er meer op ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal