Onweerskansen zaterdag 19 en zondag 20 juli 2014

Topic gezien door 42552 bezoekers
Gestart door Marsel, vr 18 jul 2014 - 09:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: maestro1971 op zo 20 jul 2014 - 18:47
Die bui bij Hengelo/Borne ontwikkelde zich plotseling toch wel behoorlijk... Hier een foto genomen door mijn vriendin, helaas niet al te scherp.

Ook een kiekje gemaakt van "het geval", mooi zicht vanuit hier hoe de bui aan de westkant van Hengelo passeerde.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Citaat van: jornonweer op zo 20 jul 2014 - 13:39
woooow, alweer onweer hier dichtbij! onweersdag 27 als hij hier overtrekt! wat een gek jaar echt waar  ;D

Tel je de onweersbuien van 1 dag dubbel ofzo? :P


En wat ons midden betreft, volgens mij is het zwaar tegengevallen. Ik geloof niet meer dat er nog iets gebeurd vandaag, vannacht en morgen niet. vandaag was veruit het lichtste onweer van het jaar hier. Nog steeds heeft geen enkele bui hier dit jaar 3 januari 2014 overtroffen, een bui met zware hagel, windstoten met heuse stormkrachten en stroboscoop ontladingen (dat laatste als enige wel is geëvenaard deze zomer) wat zeer opmerkelijk te noemen is :)
Sterker nog, ik heb zulke buien niet zo vaak meegemaakt met zulke hagel en stormkrachten, behalve stormen zelf. Meestal zie ik het op TV en is het een ver van m'n bed show.

Hoewel ik me 17 juli ergens in 2004 geloof ik nog wel kan herinneren met een enorme draaikolk in de duistere wolken. Dat zijn de meest indrukwekkende beelden die me zijn bijgebleven en met eigen ogen heb gezien. Desondanks nog nooit zelf een mini tornado (hier het geërgerde woord windhoos genoemd) gezien. En vorig jaar met die slurf door Arnhem, was ik juist die dag net weg.

LeMisérable

Je was niet de enige. 17 Juli 2004 was de zwaarste onweersbui in de Nederlandse geschiedenis...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

maestro1971

Citaat van: Arend op zo 20 jul 2014 - 18:59
Ook een kiekje gemaakt van "het geval", mooi zicht vanuit hier hoe de bui aan de westkant van Hengelo passeerde.

Mooie foto!

Marco uit Hangar 5

In de buurt van Hilversum lijkt de boel te ontploffen op dit moment.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Arend

Citaat van: maestro1971 op zo 20 jul 2014 - 19:26
Mooie foto!

Dank je, nu passeert er weer wat aan de oostkant. De jackpot lijkt er vandaag niet in te zitten.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

PatrickM

Het uiterste oosten nog maar is de volle bonus.

boxer

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op zo 20 jul 2014 - 19:34
In de buurt van Hilversum lijkt de boel te ontploffen op dit moment.

Valt vies tegen, heb er vanuit Breukelen goed zicht op

Ries

Nou, dat kan voor Grunn toch niet meer misgaan? Eerste rommelpartijtje trok westelijk langs maar dat wat er nu aankomt moet wel voor wat spektakel gaan zorgen; wát een ontladingen zeg! Als het nu vlak voor Groningen helemaal inkakt en alle ontladingen verliest, word ik (weer) gek  :o Miezert al een beetje, heerlijk fris met 'maar' 25 graden :D

jandeventer

Toch lijkt d hele boel in te draaien vanuit het z'o van frankrijk

Arend

Citaat van: Ries op zo 20 jul 2014 - 20:06
Nou, dat kan voor Grunn toch niet meer misgaan? Eerste rommelpartijtje trok westelijk langs maar dat wat er nu aankomt moet wel voor wat spektakel gaan zorgen; wát een ontladingen zeg! Als het nu vlak voor Groningen helemaal inkakt en alle ontladingen verliest, word ik (weer) gek  :o Miezert al een beetje, heerlijk fris met 'maar' 25 graden :D

Je bent naar ik hoop toch wel in het bezit van een pluviometer? Heb je mogelijk eindelijk de kans om flink wat millimeters af te tappen, dan moet je daar natuurlijk wel gebruik van maken.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Weatherman

Citaat van: jandeventer op zo 20 jul 2014 - 20:15
Toch lijkt d hele boel in te draaien vanuit het z'o van frankrijk
wat houd dat in ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jandeventer

Dat t laagje in dtslnd z'n werk doet en alles nl in probeert te duwen

Weatherman

Citaat van: jandeventer op zo 20 jul 2014 - 20:28
Dat t laagje in dtslnd z'n werk doet en alles nl in probeert te duwen
aha, dat is mooi  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Kres

Er onstaat van alles hier boven De Meern. Wat ik wel interessant vind is dat de onderste laag naar het zuiden trekt terwijl de rest van de buien naar het noorden trekt.

Ries

Aaargh, kern trekt net ten oosten van stad langs. Dacht het al te zien uit het raam waar ik onderhand al een uur uit sta te turen haha, mooie luchten hoor. Bliksemactiviteit mwah...kalmpjes, geen wilde taferelen.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op zo 20 jul 2014 - 05:22
Hier ook gewekt door een onweersbui. Heerlijke krakers, wel veel CC en slechts af en toe een loeiharde CG. Opvallend hoge basis ook met zeer lokaal karakter. Kortdurend was dan ook de zware neerslag en de felle wind.
Verwachtingen lopen gewoon lekker deze nacht, zowel qua type als voorkeursregio en randverschijnselen. Ik ben content met het elevated '13 in dozijn' buitje van zojuist maar ga nu nog maar even proberen om wat slaap in te halen :).

Late reactie..

Ja, al was er één opvallend buitje. Deze had voornamelijk CG ontladingen bij zich! Toch wel opvallend na die buien die vooral, zoals je zei, "hoog onweer" produceerden.
Ben benieuwd of er de komende 24 uur nog iets over komt. Zwaar onweer verwacht ik persoonlijk niet, maar een paar buien zoals gisteravond vind ik ook prima!  :D KNMI heeft overigens de waarschuwing verlengt tot morgenavond 20u!  :o

Op het moment even heerlijk de warmte uit het huis blazen. Die paar dagen koeler weer tussen nieuwe warme dagen zijn helemaal niet verkeerd. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Energizer85

Nou gister bloedheet en savonds 3 druppels, vandaag lekker zomerweer en nu 3 druppels... Valt hier dus erg mee! Wel mooi om te zien hoe de stroming nu aan het draaien is. En die bui boven Utrecht! Die ligt er al 2 uur ofzo haha

Ries

D'r is hier onderhand een beste plens water gevallen en het bliksemen gaat ook nog steeds door. De donders waren zelden erg imposant, meer een stel luie donders  :P maar zeker fijn om hier weer eens onweer mee te maken en voor het eerst in maanden (een paar losse donders tussendoor uitgezonderd) weer een goeie onweersdag bij te kunnen schrijven. Maar ik geloof niet dat we dit jaar de 5 al gepasseerd zijn...

Energizer85

 :) luie donders hier alleen maar wat slappe druppen

Powered by EzPortal