Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 257690 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Channiej

Citaat van: jornonweer op za 07 jun 2014 - 08:43
1 iemand die het toegeeft en me begrijpt :p  maar ik denk dat het oosten en zuidoosten morgen wel goed zit voor onweer als ik de laatste kaarten zie

Als ik het goed gegrijp is het vanavond en morgen nou juist het westen/noorden en maandag heel het land,
maar hoogste waardes voor het zuid-oosten/oosten en midden.
Weet niet zeker, maar volgens mij wel en dan moet het sowieso net allemaal goed vallen

Jeroen15

Ben benieuwd welk lvl estofex aankomende dagen  gaat afgeven.

Marco_Goes

Citaat van: Jeroen15 op za 07 jun 2014 - 09:04
Ben benieuwd welk lvl estofex aankomende dagen  gaat afgeven.
Storm Forecast
Valid: Sat 07 Jun 2014 06:00 to Sun 08 Jun 2014 06:00 UTC
Issued: Fri 06 Jun 2014 22:11
Forecaster: PUCIK
A level 1 was issued for England mainly for excessive precipitation, large hail and to the lesser degree for tornadoes and severe wind gusts.

A level 1 was issued for France and BENELUX mainly for large hail and severe wind gusts.

Edwin

Gewoon rustig opbouwen, vandaag level 1, morgen 2 en maandag 3 :P
Never Stop Exploring

Arend

Lol, to good to be true, maar wel leuk voor het archief, onderstaande natte droom. Eerst maar eens kijken wat er hier morgen gebeurt en dan op naar de onweders des doods.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Edwin

Bij voorkeur regen en onweer in de avond, dan kan je overdag tenminste van de zon genieten :)
Never Stop Exploring

PatrickM

KNMI heeft code geel afgegeven.

Joep

Citaat van: PatrickM op za 07 jun 2014 - 09:47
KNMI heeft code geel afgegeven.

Klopt Patrick en voor groot deel NL

Noodweercentrale ook :)

Tyshane

Citaat van: Edwin op za 07 jun 2014 - 09:18
Gewoon rustig opbouwen, vandaag level 1, morgen 2 en maandag 3 :P

Dit lijkt me wel een goeie! :P

Ben benieuwd hoe het vandaag zal vergaan. Nu eerst maar even een fietstocht maken en vanmiddag de rest maar gaan volgen! ;)

Sven

Verwachtte neerslag voor vanavond volgens WRF4KM. Flinke buien over de westkust.

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Jelte

Maandag ziet er bizar uit op de kaarten.
Maarrr... eerst maar eens vanavond zien. Ik vind het er nog niet eens zo gek uitzien. In ieder geval voor de Wadden niet. Mooi aan het begin van de avond wanneer de zee op z'n warmst is. De basisingrediënten zijn er en dat is voor Terschellinger begrippen vroeg voor de tijd van het jaar.
Het zeewater is dan ook in vijf jaar niet zo warm geweest begin juni.
Het is alleen nog even wachten of de puzzelstukjes wat betreft in elkaar vallen en de trigger op de juiste plek en tijd plaatsvindt. GFS ziet het wel zitten in ieder geval. UKMO minder. Even wachten op de laatste run wat dat betreft.
Maar al met al goed voor een dagje lol met het weer!  ;D

Jeroen15

Gewoon geduldig afwachten en zien wat de kaarten en het weer de komende dagen gaat doen. :D

Zierikzee

Het is nu lekker bewolkt in het ZW >:(
Onweersdagen 2014:4 dagen

Pascal Soomers

Hier in Zuid-Limburg (Oirsbeek) nu om 10:47 al 27,3 hier... Waar gaat dit eindigen vanmiddag?
When a supercell arrives, you must be prepared.

dennis089

mogelijk 5cm hagel  :o
dat kan me auto toch wel redelijk beschadigen niet? heb een fiesta uit 2012 die ik liever geen putjes wil hebben :' (

Jeroen15

Citaat van: dennis089 op za 07 jun 2014 - 10:47
mogelijk 5cm hagel  :o
dat kan me auto toch wel redelijk beschadigen niet? heb een fiesta uit 2012 die ik liever geen putjes wil hebben :' (
Ik zou voor de auto maar onderdak zoeken, je weet maar nooit wat er uit de lucht gaat komen.

Extremissimorum

Citaat van: Sven op za 07 jun 2014 - 10:05
Verwachtte neerslag voor vanavond volgens WRF4KM. Flinke buien over de westkust.

Zo, Hoorn krijgt ook volle laag. Ondergetekende zal -indien relevant- verslag doen van onweer en/of hagel.

Citaat van: dennis089 op za 07 jun 2014 - 10:47
mogelijk 5cm hagel  :o
dat kan me auto toch wel redelijk beschadigen niet? heb een fiesta uit 2012 die ik liever geen putjes wil hebben :' (

Stel je voor: hagel zo groot als een tennisbal, maar dan is hij niet hol van binnen en licht, maar van massief ijs en zwaar en niet 1 "tennisbal" maar tientallen -honderden! Maar hé, blijft een verwachting, vaak genoeg gezien dat er niets uitkwam.

Citaat van: Edwin op za 07 jun 2014 - 09:18
Gewoon rustig opbouwen, vandaag level 1, morgen 2 en maandag 3 :P

Ha, als ik de kaarten mag geloven mag het wel een level 4 zijn, als die had bestaan. Noodweercentrale mogelijk maandag code paars, KNMI weeralarm? Natuurlijk afwachten, maar de potentie is er, moet men dan niet gewaarschuwd worden? Nu wordt alleen nog maar gezegd dat er kansjes zijn op onweersbuien..

GFS 00 geeft nog steeds extreem hoge waardes aan

EDIT: Ec 00 geeft voor vandaag een CAPE van maximaal 3000, hoger dan gisteren de 12

Koen-IJM

Citaat van: Extremissimorum
Ha, als ik de kaarten mag geloven mag het wel een level 4 zijn, als die had bestaan. Noodweercentrale mogelijk maandag code paars, KNMI weeralarm? Natuurlijk afwachten, maar de potentie is er, moet men dan niet gewaarschuwd worden? Nu wordt alleen nog maar gezegd dat er kansjes zijn op onweersbuien..
GFS 00 geeft nog steeds extreem hoge waardes aan

Een weeralarm wordt op z'n vroegst 12 uur van te voren uitgegeven. Daarnaast is de situatie nog dermate onzeker (timing, intensiteit, windrichting, locatie) dat voorzichtigheid geboden is. KNMI zal er morgen wel een waarschuwing uitgooien voor maandag maar we weten allemaal dat het met onweer alle kanten op kan...

Marsel

Goed, daar gaan we dan, de eerste onweersdag van dit jaar in een onvervalste zomer setting!

De in eerdere berichtgeving aangehaalde EML en daarmee de bron van onstabiliteit is inmiddels gevorderd tot over onze omgeving en zal de komende uren gestaag verder NNE trekken. De laag is ook mooi te vinden in de 00Z temps zuid van ons.
Voorlopig kunnen we echter totaal geen aanspraak maken op deze onstabiliteit ivm de nu te lage T's aan de grond, de droogte van de onderste kilometers en het totaal ontbreken van triggers.

Tov de gisteren beschreven situatie zie ik aan de hand van de laatste data nauwelijks rede om af te wijken. Immers, de focus moet liggen op zowel de prefrontale convergentielijn en het daar vlak achter gepositioneerde KF. Beide systemen passeren van SW naar NE ons land in de avond (conv.lijn) en nacht (KF). Kwantitatief is het beeld evenmin veranderd.
 
Grootste probleem bij het juist verwachten van convectie bij deze setup is dat de verschillende modeloutput telkens een iets ander beeld laat zien. Bovendien is er nauwelijks een deterministische methode waarbij de hoeveelheid optilling langs een conv.lijn met de hand uitgezet kan worden in bijoorbeeld actuele temps. We zijn dus voor een belangrijk deel op modeldata aangewezen, en uiteraard een stukje ervaring en actuele temps/waarnemingen.

Wat opvalt is dat het ene model (oa harmonie) een paar (pittige) geïsoleerde onweersbuien mogelijk laat zijn op de conv.lijn en dat de rest (oa GFS, Hirlam en EC) juist net daarachter langs het KF een paar geclusterde elevated  buien laat ontstaan. Dit laatste scenrio lijkt mij het meest waarschijnlijk. Daarbij vanavond eerst (N)W- en C-NL en later in mindere mate het oosten.

Al met al is het dus wel even opletten op de conv. lijn vanaf het eind van de middag. Maar ga ik er voorlopig vanuit dat het juist net langs het KF tot een paar elevated onweersbuien kan komen. Mogelijk pittig met hagel (max 2-3cm) en windstoten tot rond 80km/h. Deze laatste zouden bij de conv.lijn in potentie het zwaarst zijn omdat daar de warme lucht onderin nog aanwezig is. Langs het KF is dit door het ruimen van de wind achter de conv.lijn niet het geval.

Hieronder de 00Z temp van trappes. Duidelijk zichtbaar is de EML. Met T's van 30-31 moet het eea vanaf de grond mogelijk zijn, maar moet een convectieve wolk serieus vechten tegen de droge omgevingslucht.

Dennis

Voor Zeeland nadert een pittig buitje nu

Powered by EzPortal