Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 257746 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op di 10 jun 2014 - 16:30
De stroming had nog wat meer gekrompen moeten zijn, dan hadden we waarschijnlijk wel geluk gehad. :P

Ligt eraan wat je geluk noemt... Nu ik die beelden uit Duitsland op het journaal zie -echt heftig...
Zijn zelfs 6 doden gevallen... Onweer kan mooi zijn, maar er moeten geen doden vallen, dat is echt niet cool!
Volgens mij was er geen hagel bij. Gelukkig niet!

P.s.: vandaag wat regen gehad, teller aantal donders dit pinksterweekend staat nog steeds -en zal blijven- op 0. Helaas... Op zoek naar volgende kansen..

Gerard1995

KNMI haalt waarschuwing weg en nog geen 5 minuten later enige activerende buitjes in belgië... toch nog een verdwaald klapje straks?? warmte in het midden is nog steeds niet verdreven ookal is het iets minder klammig..
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Weerfreak 1337

Citaat van: Extremissimorum op di 10 jun 2014 - 20:16
Ligt eraan wat je geluk noemt... Nu ik die beelden uit Duitsland op het journaal zie -echt heftig...
Zijn zelfs 6 doden gevallen... Onweer kan mooi zijn, maar er moeten geen doden vallen, dat is echt niet cool!
Volgens mij was er geen hagel bij. Gelukkig niet!

P.s.: vandaag wat regen gehad, teller aantal donders dit pinksterweekend staat nog steeds -en zal blijven- op 0. Helaas... Op zoek naar volgende kansen..

Dan vat je me waarschijnlijk verkeerd. Natuurlijk is het betreurend dat er doden vallen door onweersbuien, maar ik hoop dat je me snapt! ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Extremissimorum

Citaat van: Weerfreak op di 10 jun 2014 - 20:39
Dan vat je me waarschijnlijk verkeerd. Natuurlijk is het betreurend dat er doden vallen door onweersbuien, maar ik hoop dat je me snapt! ;)

Natuurlijk, begrijp mij ook niet verkeerd. Ik ben groot fan van het weer, extreem weer (zie ook mijn nickname)
Ik doelde vooral op het "geluk". Ik weet niet of je van geluk mag spreken als je wel zo extreem extreem weer op je hoofd krijgt..

Weerfreak 1337

Citaat van: Extremissimorum op di 10 jun 2014 - 20:44
Natuurlijk, begrijp mij ook niet verkeerd. Ik ben groot fan van het weer, extreem weer (zie ook mijn nickname)
Ik doelde vooral op het "geluk". Ik weet niet of je van geluk mag spreken als je wel zo extreem extreem weer op je hoofd krijgt..

Neuh, dan heb je minder geluk, als alles naar de knoppen gaat. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

SniperEye

Citaat van: TomvanHal op di 10 jun 2014 - 12:25
Ik wil helemaal niet zeikerig doen, maar hoe kan het dat er gisterenavond alleen limburg en duitsland de volle laag kregen , en dat er juist daar door karim een lvl3 ingetekend was en voor de rest over heel nl een level vier? Geven de modellen de windrichting niet goed aan ? Ik ben gewoon benieuwd..vond het zo een teleurstelling , maarja.

Dat heeft ermee te maken dat in het ingetekende gebied lokaal zwaar weer kan voorkomen. Waar dat lokaal in dat gebied gebeurd is onmogelijk te voorzien.

Zie bijvoorbeeld Pinkpop en wat die bui hierna aanrichtte in Duitsland.

vossejongk

Citaat van: Edwin op di 10 jun 2014 - 15:11
Volgens mij valt het vandaag wel mee en pissen wij hier in de Achterhoek iig weer naast de boot, zonde...

Er kwam vanochtend rond half 6 anders gewoon een shelf over hoor :P

hj32

Citaat van: vossejongk op di 10 jun 2014 - 21:00
Er kwam vanochtend rond half 6 anders gewoon een shelf over hoor :P

IK WIST HET!
Lag nog in bed, voelde dat ik wat had gemist toen ik wakker werd...flits...boem! :P

vossejongk

Citaat van: hj32 op di 10 jun 2014 - 21:08
IK WIST HET!
Lag nog in bed, voelde dat ik wat had gemist toen ik wakker werd...flits...boem! :P

Zie  http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5049.msg83680.html#msg83680%22;

Zet ook ff je woon plaats bij je profiel, is makkelijk voor iedereen als je bv weer eens "hier" zegt :P

Mrkos

Zooo onze huizen kunnen weer een beetje afkoelen. Dat vind ik altijd een nadeel van zulke hoge temps hé... Hopelijk is het volgende keer wel raak bij ons!

Marsel

Citaat van: Arend op di 10 jun 2014 - 19:57
Daarom schreef ik ook éénoog, want die werd ook door EC gemist.  ;)

Ik vind het vrij bijzonder dat EC (en dan spreek ik met name over het oosten) de laatste tijd voor hier zulke behoorlijke prestaties neerzet. Laatst gaf je al aan dat het model eigenlijk niet goed is toegerust voor dit soort convectieve situaties? Die rol zou dan eigenlijk Harmonie op zich moeten nemen, dat lijkt ook wel redelijk te presteren maar is soms wel lastig te interpreteren. Hirlam lijkt de laatste tijd volledig van het padje af, in ieder geval voor onze kant van het land.

Klopt, EC is net als Hirlam een hydrostatisch model. Dat betekend simpel gezegd dat ze niet in staat zijn om convectie op te lossen. Daarvoor zal achteraf een trucje gedaan moeten worden: parametrisatie. Het parametriseren van processen als convectie levert daarbij voldoende om een bui te creëren maar er aan rekenen (windstoten, hoeveelheid graupel, organisatiegraad etc) wordt lastig.

Het zijn dan ook vooral Harmonie (gevoed met Hirlam) en WRF (gevoed met GFS), beide non-hydrostatisch, die dat op kleine schaal wel kunnen oplossen en je dus heel duidelijk de verschillende organisatiestructuren ziet en er aan convectieve windstoten gerekend kan worden bijvoorbeeld. Harmonie, maar ook WRF, hebben dan vaak ook redelijk nauwkeurig de naar rechtse afwijkingen van bijvoorbeeld MCS's te pakken, beter dan EC en Hirlam dat hebben.

Beide varianten hebben hun voordelen. Het mooiste is een gezonde combinatie van beide en een nauwkeurige analyse van de output door de meteoroloog.

wervelwindje

Citaat van: vossejongk op di 10 jun 2014 - 21:00
Er kwam vanochtend rond half 6 anders gewoon een shelf over hoor :P ja en in dinxperlo gewoon een rolwolk trouwens ook in keijenborg

hj32

Citaat van: vossejongk op di 10 jun 2014 - 21:26
Zie  http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5049.msg83680.html#msg83680%22;

Zet ook ff je woon plaats bij je profiel, is makkelijk voor iedereen als je bv weer eens "hier" zegt :P

mijn huis woont op meerdere plekken, dus vandaar ;)

VincentKuipers

Buitje wat net oost van Amersfoort langs trekt wist zojuist ook nog een mooie ontlading te produceren.

Gerard1995

En ja hoor... 1 felle flits ten NW van Kootwijkerbroek en een felle klap erachteraan vanuit het niets:):)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Oxize

Citaat van: hj32 op di 10 jun 2014 - 22:04
mijn huis woont op meerdere plekken, dus vandaar ;)
Huis op wielen?
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Channiej

Er activeert wat in nl en eea onderweg naar Nl. Activiteit neemt toe, dacht dat er niks meer kwam vanavond....

Gerard1995

Citaat van: Channiej op di 10 jun 2014 - 22:32
Er activeert wat in nl en eea onderweg naar Nl. Activiteit neemt toe, dacht dat er niks meer kwam vanavond....

Blijkt maar weer dat het weer volledig d'r eigen gang gaat.. Verwachten we alles? blijft het weer rustig. denken we dat er niets meer komt intensiveert de boel weer:) juist dat maakt het zo interressant!

EDIT: En limburg lijkt er van langs te krijgen (Again:) )
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

jornonweer

Citaat van: Channiej op di 10 jun 2014 - 22:32
Er activeert wat in nl en eea onderweg naar Nl. Activiteit neemt toe, dacht dat er niks meer kwam vanavond....

enkel zuid limburg lijkt hier nog mee te maken krijgen, als je die buien in belgie bedoelt  :(
Danger is real, fear is a choice.

Channiej

Citaat van: jornonweer op di 10 jun 2014 - 22:40


enkel zuid limburg lijkt hier nog mee te maken krijgen, als je die buien in belgie bedoelt  :(

Gaat dat weer afbuigen dan via Limburg DLD in?

Powered by EzPortal