Onweerskansen 29 en 30 april 2014

Topic gezien door 13966 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 28 apr 2014 - 18:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Weer zo'n mooie onweerskansendag! We boffen wel de laatste weken, veel goede kansen op buien met onweer. Hier al meerdere dagen kunnen genieten, ben benieuwd hoe het vandaag verder zal verlopen voor hier. De radar laat al interessante settings zien. :)

Citaat van: Weerfreak op ma 28 apr 2014 - 22:41
Met die aanlandige wind wordt het in ieder geval niets aan de kust. Dat wordt morgen in het zonnetje zitten dus :P
Temperatuur zal in een smalle strook achterblijven op een graad of 14, hoogstens 16. Te weinig voor convectie dus, dan maar de aambeelden en andere convectieve wolken aanschouwen richting het binnenland, kan ook mooi zijn  8)

Positief hoor! :) Maar helemaal met je eens, dat allemaal aanschouwen van een afstandje kan ook erg mooi zijn!  8)

Tyshane

De zon brak even door toen straks, werd al snel warm en benauwd, dat proces mag nog wel even doorgaan zo...  ;)

Citaat van: Weatherman op ma 28 apr 2014 - 18:21
Alweer het zuiden niet  :o man wat hebben wij veel pech hier zeg. snap er niks van.

Hoe zit het met je verhuisplannen? Of rijbewijs? ;)

Tyshane

Citaat van: Arend op ma 28 apr 2014 - 21:18
Ziet er weer fijn uit voor morgen. Maar toch maar even een slag om de arm houden waar een en ander gaat vallen (doet het KNMI ook). Misschien weer een level 1 van Estofex straks (ivm met neerslaghoeveelheden)?

Dat heb je helemaal goed! ;)

---
Storm Forecast
Valid: Tue 29 Apr 2014 06:00 to Wed 30 Apr 2014 06:00 UTC

A level 1 was issued for a belt from the Netherlands towards the Balkans mainly for excessive precipitation and to a lesser extent for large hail.

A level 1 was issued for a belt from S Italy towards the Turkish West coast mainly for large hail and waterspouts.

A level 1 was issued for Central France for severe wind gusts and tornadoes.

Weatherman

Citaat van: Tyshane op di 29 apr 2014 - 14:36
De zon brak even door toen straks, werd al snel warm en benauwd, dat proces mag nog wel even doorgaan zo...  ;)

Hoe zit het met je verhuisplannen? Of rijbewijs? ;)
Woon nog steeds in Tilburg en rijbewijs is voor mij uit den boze ivm mijn beperkingen. Maar hier heeft het vaak goed gegaan
met onweer maar laatste tijd heel slecht.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Remy

Het rommelt hier al een uur,zwarte lucht die op een plek blijft hangen.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Tyshane

Citaat van: Weatherman op di 29 apr 2014 - 15:43
Woon nog steeds in Tilburg en rijbewijs is voor mij uit den boze ivm mijn beperkingen. Maar hier heeft het vaak goed gegaan
met onweer maar laatste tijd heel slecht.

Nee wist ik wel, was even een 'grapje'!  ;)

Het zit jullie daar deze week niet mee inderdaad! Maar het onweersseizoen is nog jong, we worden momenteel erg verwend qua kansen, dus als dit de trend is voor de rest van het jaar, helemaal top! :) Vorig jaar hadden jullie daar wel vaak prijs toch? Meen ik mij te herinneren...  :D

Tyshane

Het gaat de goede kant op, buien blijven lang hangen inderdaad, zal toch wel behoorlijk wat wateroverlast geven.

Weatherman

Citaat van: Tyshane op di 29 apr 2014 - 15:52
Nee wist ik wel, was even een 'grapje'!  ;)

Het zit jullie daar deze week niet mee inderdaad! Maar het onweersseizoen is nog jong, we worden momenteel erg verwend qua kansen, dus als dit de trend is voor de rest van het jaar, helemaal top! :) Vorig jaar hadden jullie daar wel vaak prijs toch? Meen ik mij te herinneren...  :D
haha i know, nee vorig jaar was het heel slecht.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

wervelwindje

Hier ook al wat gedonder en bliksem.  Hoop dat het wel iets intensiever wordt. 

Tyshane

Als ik die opbouw / progressie zo zie, denk ik dat we vandaag weer prijs zullen hebben op de Veluwe.  8) Jammer dat ik er vandaag niet op uit kan. :'(

martijn

Ik wacht rustig af buien mogen minder zwaar zijn dan vorige week donderdag hirr toen noodweer en veel wateroverlast

Khim

Flinke buien gehad en het rommelt al 1,5 uur.
Groetjes uit Hengelo (OV)

dondertje127

Ah nee, net ten noorden van me langs weer. Zag onderweg in de auto wel naar het Oosten even wat donkerder grijze lucht. Beetje regen is het enige wat er nog gevallen is vanmiddag. Vanmorgen des te meer.
Net nog heel eventjes een waterig zonnetje dat doorbrak, en het voelt lekker klam.

Hoop dat er nog het een en andert kan activeren. Was het donker geweest, dan had ik het zeker zien weerlichten.

martijn

Onweer gaat er een beetje uit

Tyshane

Alleen in de verte wat onweer gehoord, maar verder is het er voor deze regio inderdaad uit. Wel een enorme bak met regen, heerlijk!  8)

Ries

Hier zelfs (weer) geen regen joh, net een licht gemiezer maar het gaat weer allemaal aan ons voorbij of dooft vlakbij uit. Denk dat hier wel droogte is onderhand, het beetje vocht van zaterdag weegt niet op tegen de drukkendheid die hier al bijna een week hangt.

Arend

Vandaag: onweer krijgt een zesje, neerslag een zesje. Morgen maar weer eens kijken of het allemaal iets steviger uitpakt. Kansen lijken er weer te zijn.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

wervelwindje

Morgen ziet het er nu nog naar uit in de achterhoek kans op onweer kan komen. 

dondertje127

Benieuwd hoe het met de kansen voor vandaag zit.

Dennis

KNMI: Vandaag lijkt in veel opzichten op de afgelopen dag, dat laten de modellen ook zien, alhoewel er wel een verschuiving van de activiteit naar het oosten is. Vooral Harmonie heeft de meeste buien net ten oosten van onze landsgrens.

Met de dagelijkse gang zien we overdag de buienactiviteit weer opleven, met het zwaartepunt in de oostelijke helft. In het noordoosten, ten noorden van de vore laten de modellen nu de drogere lucht vanuit Duitsland binnenkomen. Vanmiddag lokaal stevige buien, mogelijk weer met hagel en onweer en wederom slechts langzaam verplaatsend daardoor lokaal veel neerslag. Hirlam berekent in het uiterste oosten cumulatief over de gehele dag 10 tot 20 mm. De kans op onweer is met name daar groot, Kouw komt tot 15 UTC met 60 tot 70% kans, Indecs berekent waardes tot 97%. Er is weinig schering, max 10-15 kn, en de CAPE waardes in het oosten rond de 1000 J/kg. Convectiemodus in het algemeen single cel, in het oosten kans op pulse storm.





Powered by EzPortal