Onweerskansen 7 april 2014

Topic gezien door 30418 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, zo 06 apr 2014 - 20:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ramon Oost

Onweerskansen 7 april 2014



Vorige week waren er ook enkele kansen op onweer en lukte het niet of nauwelijks. Morgen (maandag) staat er wederom een onweerskans op het programma. Vandaag viel er enige tijd regen op een warmte front. Daarachter bevinden we ons nu in de warme lucht en loopt de temperatuur morgen dan ook op naar 20 graden in het zuidoosten van het land. Voor het koufront uit (dat in de avond over ons land trekt) kunnen op nadering van een hoogtetrog enkele stevige onweersbuien tot ontwikkeling komen.

Er is flink veel 0-6 km windschering aanwezig, veelal tussen de 20 en 25 m/s. Ook de 0-1 km windschering ligt vrij hoog met waardes tussen de 10 en 15 m/s. De cape waardes liggen niet bijzonder hoog maar met enkele honderden joules / kg aan cape in combinatie met de windschering en verschillende triggers kan het genoeg zijn voor flinke buien.

De buien ontstaan morgen op de vore (aldus het KNMI). In combinatie met het inlopen van een hoogtetrog ontstaat er extra forcering voor de buien. Gezien de hoeveelheid windschering is lijnvorming mogelijk. Dat laat het harmonie model ook mooi zien (afbeelding hieronder). Bij deze buienlijn (of buien) behoort hagel en fikse windstoten tot de mogelijkheden.


Neerslagverwachting (19utc) van het weermodel Harmonie.

Hieronder een citaat van de KNMI Guidance (modelbeoordeling)

Overdag kan een enkele losse bui ontwikkelen, maar kans daarop is niet al te groot door weinig instraling (modellen doen er ook weinig mee). Nabij de vore geclusterde buien (lijnvorming), met onweer en hagel. Duiding convectie nabij de vo lift a.g.v. convergentie aan de grond, forcering op hoogte door trog, aanwezigheid front (kou komt op hoogte iets eerder door) en mogelijk breekt een zwakke jet op in twee segmenten waarbij er eentje kan dienen als forcering. Effectieve schering is in de orde van >40 knopen, CAPE meest 400-700 J/kg, convectiemodus multicell (waarschijnlijk lijnvorming, let op eventuele boogsegmenten die door Harmonie gesuggereerd worden) maar omdat hoogtewind enigszins onder een hoek op de vore staat is er eerst nog kans op mini-supercells (maar dan moet niet al het volwassen stadium (in de vorm van een volgroeide lijn) zijn bereikt voordat het Nederland binnen trekt).

© Topshelf Meteo, Ramon Oost

Dennis

Mooie en spannende situatie met een mogelijke vorming van een Squall-line


arjanbruggink

Al met al een mooie en spannende situatie. Persoonlijk hoop ik dat het 's avonds nog ff duurt voor het het Noord Oosten aan doet. Dit i.v.m. werk. Maar we gaan de situatie in de gaten houden.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Fanatic

Yeah! hopelijk de mispoes van vrijdag goedmaken!
ik ben paraat.. na 1700uur helaas pas...
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Extremissimorum

Citaat van: Dennis op zo 06 apr 2014 - 20:41
Mooie en spannende situatie met een mogelijke vorming van een Squall-line

effigies hic erat

Wat is een squall-line? (ben een leek op onweersgebied, maar leer graag)

Danny

Als we de buienradar Harmonie animatie mogen geloven wordt het zwaartepunt voor westelijk en midden Nederland verwacht in de loop van de avond. Later op de avond gaat de zwaarste activiteit uit de lijn met het oostwaarts trekken van het gebied. Einde van de avond nog een aantal zware buien mogelijk voor het westen van Nederland.

Ramon Oost

Citaat van: Extremissimorum op zo 06 apr 2014 - 21:28
Wat is een squall-line? (ben een leek op onweersgebied, maar leer graag)

Een squall line is eigenlijk niet meer dan een lijn met onweersbuien. Bij onweersbuien in lijnvorm (squall line) kunnen zware windstoten voorkomen en worden regelmatig shelfclouds waargenomen. ;)

Graphicnizor


Oxize

iedereen batterijen opgeladen? dslr's klaarstaan? statief klaar?

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Extremissimorum

Citaat van: Ramon Oost op zo 06 apr 2014 - 21:38
Een squall line is eigenlijk niet meer dan een lijn met onweersbuien. Bij onweersbuien in lijnvorm (squall line) kunnen zware windstoten voorkomen en worden regelmatig shelfclouds waargenomen. ;)

Gratias te ago!

Ben benieuwd, ik woon in het westen, dus 'k ga 't meemaken (hoop ik)!

Marlieke

hahah Oxize. Zo te zien is de meeste actie er uit wanneer ie ons bereikt in Rijssen. Dus ik doe er (nog) niet zoveel moeite voor... We wachten het af...
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Lightning_Glenn

Citaat van: Oxize op zo 06 apr 2014 - 21:53
iedereen batterijen opgeladen? dslr's klaarstaan? statief klaar?

:D ;D :D



Let the party begin!

Giso84

Wauw, ik zowaar zin in maandag zo na het weekend ????
Mooie tijd als de voorspellingen acuraat zijn.

Ik ga proberen om met mijn Canon 1100D foto's te maken, als iemand tips voor mij heeft zijn de zeer welkom via PM.

Wens iedereen een fijne F5 dag toe ????
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Jur

Citaat van: Giso84 op zo 06 apr 2014 - 23:07
Wauw, ik zowaar zin in maandag zo na het weekend ????
Mooie tijd als de voorspellingen acuraat zijn.

Ik ga proberen om met mijn Canon 1100D foto's te maken, als iemand tips voor mij heeft zijn de zeer welkom via PM.

Wens iedereen een fijne F5 dag toe ????

Voorspellingen --> verwachtingen. ;)

Verder, stabiel statief, remote shutter en sluitertijd op burst, diafragma tussen 8 en 11 en ISO op gevoel/test.

Have fun, we zien je foto's graag verschijnen!

Lightning_Glenn

Statief
Draadontspanner
Av mode
Diafragma tussen de f5.6 en f 11
ISO 100
Goede kant op schieten
Veel schieten, blijven schieten
Veel succes

Ramon Oost



De tekst die bij deze afbeelding hoort kan je hier lezen: http://www.estofex.org/


hj32

Tomorrow, tomorrow, I love you tomorrow...nu al  :D ;)

GekkeLeo

Citaat van: Lightning_Glenn op zo 06 apr 2014 - 23:27
Statief
Draadontspanner
Av mode
Diafragma tussen de f5.6 en f 11
ISO 100
Goede kant op schieten
Veel schieten, blijven schieten
Veel succes

Tussen de 10 en 20 seconden sluitertijd ;-)

Xtrmwthr

Citaat van: Oxize op zo 06 apr 2014 - 21:53
iedereen batterijen opgeladen? dslr's klaarstaan? statief klaar?

Check! Check! en CHECK! Zin in! Is weer veel te lang geleden!!! :))

Ramon Oost

Neerslagverwachting van het Harmonie model (00utc uitvoer). Deze afbeelding is van 19utc, dat zou dus 21 uur zijn vanavond.


Powered by EzPortal