Onweerskansen

Topic gezien door 203012 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Tyshane

Ja dat is allemaal zeer interessant te noemen, het ziet er naar uit dat we eind april wel eens kunnen gaan genieten!  8)

zorba

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 16 apr 2012 - 15:32
Bier staat koud, net zoals vorig jaar :P

Mmmm, mogelijk 1e chase van het jaar als het allemaal goed uitpakt.. We komen idd wel een bakkie halen daarna :p
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Stephanie

KNMI zegt woensdag kleine kans op onweer?
"Woensdag overdag zijn er opklaringen en er ontwikkelen zich enkele buien. Tegen de avond nemen de buien van het zuidwesten uit flink toe. Er is dan ook onweer mogelijk. De middagtemperatuur ligt rond 12 graden. De wind is zuidelijk, matig tot vrij krachtig, aan de kust krachtig. (Bron: KNMI)"

Graphicnizor

Citaat van: zorba op ma 16 apr 2012 - 17:29
Mmmm, mogelijk 1e chase van het jaar als het allemaal goed uitpakt.. We komen idd wel een bakkie halen daarna :p

die chase heb ik al gehad!

Tyshane

Niet alleen woensdag en donderdag kansen op onweer maar de gehele week blijven de kansen, inclusief het weekend, aanwezig (zoals het er nu naar uit ziet). Vooral vrijdag en zondag ook maar even in de gaten houden. Wellicht kan het kansentopic voor 18 en 19 april worden uitgebreid met 20 en 22 april... Geen enorm spannende situaties, maar leuk genoeg om te volgen en er weer in te komen!

-----

Trouwens blijft de hoogtetrog ook vrijdag en tijdens het weekend over onze streken hangen met periodiek advectie van nog wat koudere lucht in de hoogte. In de praktijk betekent dit dus vooral overdag elke dag kans op onweer, de felste waarschijnlijk naar vrijdag en zondag toe wanneer de bovenluchten op 500 hPa afkoelen naar -30° (zondag zelfs naar -32°). Uiterst wisselvallig weer dus...

(c) Karim Hamid - 2012

-----

Kaartjes van WeerDirect:

Marcel1976

Een buitje voor de Koningin, en der tanz in den mai???

glenn

zouden deze kaarten in deze tijd van het jaar al zwaar onweer kunnen veroorzaken ?

Marcel1976

Citaat van: glenn op vr 20 apr 2012 - 01:01
zouden deze kaarten in deze tijd van het jaar al zwaar onweer kunnen veroorzaken ?
Komen een hele hoop factoren bij kijken waar nu nog niks over te zeggen valt. Wel lijkt het er wel steeds meer op dat we rond die tijd in een warme zuidelijke stroming komen te zitten. Hoe één en ander zich verder gaat ontwikkelen valt nu nog totaal niks over te zeggen, mar ik vond deze kaartjes alvast om te smullen, vandaar dat ik ze hier postte. Het blijft lange termijn he. ;)

zorba

Woow, natuurlijk nog op lange termijn, en het is en blijft GFS, maar we moeten een traditie hooghouden natuurlijk zo rond Koninginnedag he! Hierbij nog de neerslag en temperatuur van het GFS model bij de kaartjes die Marcel1976 geplaatst heeft.

Neerslag:





Temperatuur 2m:



Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

Beste kaart van het seizoen tot nu toe wat betreft onweer. CAPE oplopend tot 1000 J/KG

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JorisK

Ziet er leuk uit, nou hopen dat het in de kaarten blijft staan.

Jan van Ooijen

Citaat van: JorisK op ma 23 apr 2012 - 08:03
Ziet er leuk uit, nou hopen dat het in de kaarten blijft staan.

Lekker? Best wel een heerlijke setting, momenteel ook andere kaarten er aan bijgevoegd. Dit is wat we willen zien
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Fanatic

laat maar komen! :D
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Pascal Soomers

De LT is maar 6 dagen. Dus zo lang is dat niet. Het kan best eens zo zijn dat dit hem wel gaat worden ;).
When a supercell arrives, you must be prepared.

JorisK

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 23 apr 2012 - 08:32
Lekker? Best wel een heerlijke setting, momenteel ook andere kaarten er aan bijgevoegd. Dit is wat we willen zien
Je hebt gelijk, dit zijn topkaarten! Had nog geen koffie gehad dus vandaar dat ik nog niet zo enthousiast was. Misschien word dit voor mij wel de allereerste chase ooit. :)

Jan van Ooijen

Daarnet de EC SRH gekregen (1000-850hPa), daarop is te zien dat het zuidoosten van Limburg en geheel zuidoostelijk deel van Belgie een SRH staat van 150-200. Elders ligt die tussen de 50-100, dit op basis van de 18Z.

De 00Z is wel wat mooier om te zien, echter of we er veel aan zullen hebben is nog maar de vraag. Op de 00Z heeft geheel Nederland met SRH waardes van 200-250 te maken, maar in het midden en in het noordelijk deel oplopend tot 350!

Helaas mag ik de kaarten niet openbaar maken, kan alleen maar schrijven wat ik momenteel op de kaarten zie. Ik hoop dat dit voldoende is
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GekkeLeo

Heerlijk zulke kaarten, zaterdag misschien maar is op chase gaan  ;D

Fanatic

we houden de boel in de gaten!
heb wel weer zin om van start te gaan dit seizoen! :D
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Tyshane

Zo dan, dat ziet er een stuk spannender uit! Dat zijn de betere settings! Weer iets om in de gaten te houden...

Jur

Oh prettig, zaterdag ga ik m'n schuttingen plaatsen :(

Powered by EzPortal