Onweerskansen

Topic gezien door 202956 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: AOT op za 13 okt 2012 - 07:18
Ook was het gister avond ver weg toch kon ik de weerlichten waarnemen vanuit Zwolle
Soms waren het ook felle weerlichten.

Hier heb ik een foto die ik mooi wist te maken van de onweer die toen ong. boven Amsterdam hing.

In de herfst zijn buien langs onze kust in de regel talrijker en zwaarder dan in het binnenland. Oorzaak is het nog relatief warme water van de Noordzee, doordat de zee de warmte van de zomer nog geruime tijd vasthoudt en maar langzaam afkoelt. De hoge temperatuur van het zeewater is in koude vochtige lucht een belangrijke voedingsbron voor buien.

Vooral wanneer koude uit de poolstreken afkomstige lucht naar onze omgeving wordt gevoerd vormen zich boven de Noordzee talrijke buien. Die buien zijn vooral in de kustprovincies actief. Boven het koudere land neemt de activiteit van die buien in de regel sterk af, zodat het langs de kust in het najaar een stuk natter is dan in het binnenland.

Zo valt er in de kop van Noord-Holland en op de Wadden in de herfst normaal zo'n 270 tot 290 millimeter neerslag tegen 190 millimeter in midden Limburg. Dit in tegenstelling tot het voorjaar wanneer het binnenland in drie maanden zo'n 30 tot 50 millimeter meer regen ontvangt dan de kust.

Ook de kans op onweer is in de drie herfstmaanden september, oktober en november aan de kust groter dan in het binnenland. Op de weerstations langs de Zuid- en Noordhollandse kust wordt in het najaar op gemiddeld 10 of 11 dagen onweer gehoord, terwijl het in die periode in de Achterhoek en in Zuid-Limburg normaal op drie of vier dagen onweert. Het weerlicht van buien boven de Noordzee en aan de kust is bij duisternis in de heldere poollucht vaak tot ver landinwaarts te zien.

De grotere activiteit van najaarsbuien aan de kust uit zich ook in een grotere kans op hagel. In Den Helder gaan de buien in de herfst op normaal acht dagen vergezeld van hagel, terwijl in Brabant en Limburg in die periode gewoonlijk op slechts een of twee dagen hagel wordt waargenomen. Op buiige dagen kan het aan de kust heel guur zijn, terwijl het weer in het binnenland tijdens zonnige momenten en uit de wind nog kan meevallen.

Bron: KNMI

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marco uit Hangar 5

Citaat van: JorisK op za 13 okt 2012 - 00:32
Vanavond toch nog een paar foto's van de bliksem weten te maken, waaronder deze. Is dit nou "upward lightning" ?

Mooie foto, zo te zien in een hoge schoorsteen van een electriciteits centrale of zoiets, je ziet de rookpluim links in het schijnsel van de flits. Lijkt inderdaad een flits van onder naar boven. Waar is deze foto genomen?
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 13/10/2012 17.51 uur LT

Een kleinschalig laagje, 18 UTC net ten noordwesten van Texel, trekt heel langzaam in noordoostelijke richting en wordt door Hirlam morgenmiddag in de Duitse Bocht verwacht. Op 500 hPa ligt een sturend laag boven Engeland en passeert er in de loop van de avond een hoogtetrog ons land van ZW naar NO. Een CAD, die zich de afgelopen 24 uur heeft ontwikkeld, ligt boven het oosten van het land en trekt in noordoostelijke richting weg. Het systeem heeft inmiddels dus frontale kenmerken gekregen en morgen blijft er rondom het laagje een occlusie ingedraaid in het noord(west)elijk kustgebied liggen. Rondom het laagje bevinden zich ook nog enkele zwakke troglijntjes. Uiteindelijk zien we zondagavond vanuit de Duitse Bocht een langgerekte NNO-ZZW georiënteerde vore ontstaan met nog enkele kerntjes. De as van de vore ligt ongeveer boven het westen van het land. In de loop van zondagavond komt er van het zuiden uit een volgende frontale storing dichterbij.

MODELBEOORDELING:
Het synoptisch beeld zoals hierboven geschetst is en blijft tamelijk consistent. Op kleinere schaal zijn er tussen de verschillende modellen toch wel behoorlijke verschillen op te merken. Allereerst is de koers van het laagje in HIRLAM12 voor morgen in de loop van de dag 50-80 nm oostelijker dan in de HIRLAM06-run. Hiermee wijkt HIRLAM12 weer sterker af van de overige modellen, inclusief Harmonie. Meeste modellen berekenen het laagje zondagmiddag ten noorden van Texel, of iets ten noordwesten ervan. Korte termijn HIRLAM-EPS van DMI ondersteunt dit. Al met al lijkt EC06/Harmonie12 een redelijke leidraad, al nemen de onzekerheden met name zondagavond sterk toe.


WIND:
Vanwege de onzekere koers en kerndruk is ook de windverwachting onzeker. Algemeen beeld is de opbouw van een kleinschalig, maar venijnig windbandje aan de west- en zuidflank van het laagje. Harmonie pakt fors uit en komt in de loop van de nacht en zondagmorgen met een 8 en en zelfs kortdurend een kleine 9 Bft net buitengaats. Uitschieters komen in dit model tussen 03 en 09 UTC in dit gebiedje tot 50-58 kn! EC06 is heeft overeenkomstige structuren, maar komt niet verder dan een kleine 7 Bft. Voorlopig honoreren we de 7 Bft en is de 8 Bft en de evt. uitschieters dus een belangrijk aandachtspunt voor het noordwestelijk kustgebied. Waarschuwingscriteria worden in het scenario van Harmonie tot net tegen Terschelling aan berekend. Een kleine koerswijziging kan dus nog wel gevolgen hebben voor het windveld.

NEERSLAG:
Nabij de CAD lichte tot matige buiige regen, NO-waarts wegtrekkend. Ten zuidwesten ervan geïsoleerde, maar soms ook geclusterde buien, die zich zowel Harmonie als EC vooral in de noordwestelijke helft manifesteren. Met de aantrekkende stroming kunnen de buien vooral in het noorden nog best ver landinwaarts komen. In de loop van de dag lijkt de buiigheid zich steeds meer tot het noordwestelijk kustgebied te beperken, al kan er door dagelijkse gang ook boven land nog wel wat ontstaan.


Duitje

Mooie dreigende lucht in Egmond :) Sorry van de kwaliteit, is met mijn telefoon gemaakt  :-[
@Kees_Zwaan

JorisK

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op za 13 okt 2012 - 15:52
Mooie foto, zo te zien in een hoge schoorsteen van een electriciteits centrale of zoiets, je ziet de rookpluim links in het schijnsel van de flits. Lijkt inderdaad een flits van onder naar boven. Waar is deze foto genomen?
De foto is gemaakt in Zaandam, kijkend richting Amsterdam. Hij sloeg volgens mij ook in bij de Nuon energiecentrale.

Jan van Ooijen

En voor de verandering weer eens een keer onweer voor de kust: http://www.meteo-service.nl/lightningtracking/

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 15 okt 2012 - 20:11
En voor de verandering weer eens een keer onweer voor de kust:
Bespeur ik enige afgunst?  :P Hoop dat ze er wel van genieten.  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Duitje

Heb een berichtje van een vriend van mij gehad en de wegen schijnen spiegelglad te zijn ivm hagel  :o Hier in egmond alleen een kort buitje gehad....
@Kees_Zwaan

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op ma 15 okt 2012 - 20:17
Bespeur ik enige afgunst?  :P Hoop dat ze er wel van genieten.  :)

Haha, ik hoor het van hun al 6 jaar aan. Mag ik ook een keertje ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Duitje

Van mij mag je Jan...haha. Mij zul je niet horen klagen als kustbewoner, winteronweer is namelijk veel mooier dan zomeronweer  :P

De wind begint overigens ook toe te nemen! In IJmuiden een wind van 30 knopen met windstoten van 41 knopen ;)
@Kees_Zwaan

trudy



Duitje

Het noorden krijgt nu een lekker onweersbuitje over zich heen  8)
@Kees_Zwaan

hj32

Wow 1 ontlading op een waddeneiland...heftuggg! :P ;)

Skroei

Gisteravond rond een uur of 2300 weerlicht waargenomen ; waarschijnlijk boven zee, maar of het nu de wadden betrof of erboven durf ik niet te zeggen,maar zeker weten dat het onweer was.

hj32

Morgen geeft estofex onweerkans voor noord nederland
We w8en af, kust de meeste kans denk ik  :)

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Belangrijkste aandachtspunt is in eerste instantie de intensivering en golving van het front boven het zuiden. Alle modellen berekenen toch meerdere mm's in het uiterste zuiden. Pas vanavond van het noorden uit sterk toenemende buienactiviteit (korrelhagel en kleine kans op onweer) boven zee en de kustgebieden. Doordat de stroming NNO wordt, komen de buien in het westen niet ver landinwaarts. Meeste activiteit waarschijnlijk in het noordwesten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Onweer langs de kust!

Edit!

Plots onweer hier!
Pikzwarte lucht met felle regen en onweer!




GHkstra

Onweer Harlingen.

Jelte

Citaat van: GHkstra op za 27 okt 2012 - 19:58
Onweer Harlingen.

Ik had het gemerkt! Lekker doffe rommels boven het Wad!

Powered by EzPortal