Onweerskansen

Topic gezien door 203101 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Fluffje

Tjonge kan niet op met de onweerskansen dit jaar.

Als aankomend weekend wat word zal de 31 ste of 32 ste onweerskansen topic geopend worden.
Al met al geen slecht jaar tot nu toe, landelijk gezien!
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

PatrickM

Citaat van: Fluffje op di 21 aug 2012 - 15:30
Tjonge kan niet op met de onweerskansen dit jaar.

Als aankomend weekend wat word zal de 31 ste of 32 ste onweerskansen topic geopend worden.
Al met al geen slecht jaar tot nu toe, landelijk gezien!

Plaatselijk op sommige locatie's zwaar onweer geweest, maar we hebben dus nog geen klapper voor het een groot deel van het land in een keer gehad. :(

Marco uit Hangar 5

Citaat van: PatrickM op di 21 aug 2012 - 15:43
Plaatselijk op sommige locatie's zwaar onweer geweest, maar we hebben dus nog geen klapper voor het een groot deel van het land in een keer gehad. :(

Dat is ook heeeel uitzonderlijk hoor.. Onweer is nu eenmaal over het algemeen een erg plaatselijk fenomeen, de ene keer zit je er midden in, de andere keer heb je pech.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Fluffje

Citaat van: PatrickM op di 21 aug 2012 - 15:43
Plaatselijk op sommige locatie's zwaar onweer geweest, maar we hebben dus nog geen klapper voor het een groot deel van het land in een keer gehad. :(

Daarom schreef ik ook; landelijk.
Veenendaal en directe omgeving heeft absoluut nog geen klapper gehad dit jaar. Sommige locaties des te meer.

Als ik pers se onweer wil zien/fotograferen kan ik altijd nog m'n bus pakken en gaan chasen :)
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Dennis

Prognose KNMI:

Ondertussen ontwikkelt zich donderdagmiddag boven Zuid-Frankrijk een thermisch laag dat ook nog een dynamisch wordt geforceerd. Dit laag trekt vrijdag via Luxemburg naar het noorden van Duitsland. Met het opdringen van dit laagje vindt er in de daaraan verbonden barokliene zone frontogenese plaats.

Jan Visser: Vrijdag worden met de komst van een storing uit Frankrijk de buienkansen groter. Daarbij kan het ook onweren.

alaind86

Nu zul je zien dat er een geringe kans is op onweer en dan ontploft het gewoon met wateroverlast aan toe. Kaarten qua neerslag voor Limburg valt erg tegen vooral omdat het erg nodig is qua bosbrandgevaar( maar ook in andere delen van het land).

Nol de Ruiter

Kansenkaartjes voor zaterdag/zondag.


Marsel

Nu we komend weekend weer wat kansen tegemoet kunnen zien in polaire lucht sla ik die gewoon even over ;).
Hoewel nog VER buiten de betrouwbare termijn tekent zich in zowel GFS als EC voor komende donderdag een klassieke setup af; een naderende hoogtetrog vanuit het westen terwijl er zich boven het Europese vasteland een (hoogte)rug opbouwt. Dat levert dan bij ons meteen weer een diepe zuidelijke stroming op met, voor een KF uit, aanvoer van warme lucth welke later verdreven moet worden door onweersbuien. Voor details is het nog (veel) te ver weg, maar opavallend is het wel dat beide rekenbreinen met een dergelijke situatie komen.
Mocht het zo zijn dat alles zich volgens dit boekje gaat voltrekken dan hebben we in ieder geval een x aantal sterke triggers in de vorm van een prefrontale convergetielijn en een naderende hoogtetrog. Bovendien kan het shear technisch ook nog wel eens interessant worden en klopt de timing (eind middag en avond).
Laten we hopen dat deze setup de komende dagen gehandhaafd blijft. Het zou misschien wel eens een waardige afsluiter kunnen worden....
We houden het in de gaten. :D

Dennis

Actuele radar : flinke buien (UnWetterNetzwerk.de)

Isabelle

Volgens de radar zou het bij ons moeten regenen. Helaas geen druppel gezien tot nu toe.  ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: Isabelle op do 23 aug 2012 - 22:25
Volgens de radar zou het bij ons moeten regenen. Helaas geen druppel gezien tot nu toe.  ;)

Het kan zijn dat de neerslag de grond niet bereikt en onderweg naar beneden verdampt.  ;)

Edit: en de radar pikt het dan wel op.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Citaat van: Weerfreak op do 23 aug 2012 - 22:44
Het kan zijn dat de neerslag de grond niet bereikt en onderweg naar beneden verdampt.  ;)

Edit: en de radar pikt het dan wel op.

Klopt inderdaad. Middelbare onstabliteit leidt tot elevated buitjes op dit moment. Basis ligt zo tussen de 2-3km met daaronder vrij droge lucht. Meeste verdampt, hoewel een wat intenser exemplaar wellicht z'n neerslag tot op de grond krijgt. Verder naar het zuidoosten (zuidoostelijk Belgie en Luxemburg) wordt de onstabiliteit alsmaar dieper met daar (forse) onweersbuien.

Pascal Soomers

Ik hoorde een rommel, maar dacht.. He, dat kan niet! Toen ik op de radar keek, zag ik dit  ;D!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Isabelle

En ja, de eerste druppeltjes vallen. Nog voor mijn zin af was stopte het al weer  :-X

Stephanie

Hmm, hier regent t al een tijdje. Kan iemand uitleggen waarom er iets ZO van ons wel onweer in de buien zit en hier niet?

bliksems

Citaat van: Stephanie op vr 24 aug 2012 - 00:18
Hmm, hier regent t al een tijdje. Kan iemand uitleggen waarom er iets ZO van ons wel onweer in de buien zit en hier niet?

ik denk zo iets: Basis ligt zo tussen de 2-3km met daaronder vrij droge lucht. Meeste verdampt, hoewel een wat intenser exemplaar wellicht z'n neerslag tot op de grond krijgt. Verder naar het zuidoosten (zuidoostelijk Belgie en Luxemburg) wordt de onstabiliteit alsmaar dieper met daar (forse) onweersbuien.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Stephanie


Tyshane

Voor onweerskansen voor 25 & 26 augustus: Klik hier!

Marsel

Citaat van: bliksems op vr 24 aug 2012 - 00:25
ik denk zo iets: Basis ligt zo tussen de 2-3km met daaronder vrij droge lucht. Meeste verdampt, hoewel een wat intenser exemplaar wellicht z'n neerslag tot op de grond krijgt. Verder naar het zuidoosten (zuidoostelijk Belgie en Luxemburg) wordt de onstabiliteit alsmaar dieper met daar (forse) onweersbuien.

Bliksems nog 'ns an toe!! Dit komt me wel erg bekend voor....hmmmm ::).
Haha ;).

Tyshane

Citaat van: bliksems op vr 24 aug 2012 - 00:25
ik denk zo iets: Basis ligt zo tussen de 2-3km met daaronder vrij droge lucht. Meeste verdampt, hoewel een wat intenser exemplaar wellicht z'n neerslag tot op de grond krijgt. Verder naar het zuidoosten (zuidoostelijk Belgie en Luxemburg) wordt de onstabiliteit alsmaar dieper met daar (forse) onweersbuien.

Citaat van: Marsel op vr 24 aug 2012 - 11:51
Bliksems nog 'ns an toe!! Dit komt me wel erg bekend voor....hmmmm ::).
Haha ;).

Haha, lol, ik zie het nu pas! Ik dacht al toen ik het las dat het me zo bekend voorkwam. :P

Powered by EzPortal