Onweerskansen

Topic gezien door 203003 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op do 16 aug 2012 - 21:15
Euh even inhaken, CAP heeft hier totaal niets mee te maken dat we, zoals het er nu voorstaat geen onweer krijgen zondag. Zijn andere dingen die spelen ;) Citaat meteoconsult: De afkoeling, zondagmiddag langs de westkust en begin volgende week in het hele land, volgt bijna geruisloos. De weerkaarten voor zondag laten wel heel veel onstabiliteit zien, maar met het binnendringen van koele lucht in de onderste luchtlagen van de atmosfeer en een tekort aan vocht, lijkt (grootschalig) onweer uit te blijven.

Ja, weet ik wel. Typte ik ook al, maar 1 pagina(?) terug liet iemand ook al een kaartje met de CIN zien, met waardes van rond de -100 op grote schaal of hoger/lager. Dus dat is ook niet echt positief te noemen. 


Pascal Soomers

Ik heb er weer vertrouwen in! Al lijkt het mij een beetje onprettig om hagelstenen van zo'n 6CM boven je hoofd te krijgen :P.
Straks eens even kijken wat GFS zegt. Als dat er dan nog zo in blijft.. But: I stay positive!

Mijn motto: Let the show begin!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Peter

Citaat van: Jan van Ooijen op do 16 aug 2012 - 21:15
Euh even inhaken, CAP heeft hier totaal niets mee te maken dat we, zoals het er nu voorstaat geen onweer krijgen zondag. Zijn andere dingen die spelen ;) Citaat meteoconsult: De afkoeling, zondagmiddag langs de westkust en begin volgende week in het hele land, volgt bijna geruisloos. De weerkaarten voor zondag laten wel heel veel onstabiliteit zien, maar met het binnendringen van koele lucht in de onderste luchtlagen van de atmosfeer en een tekort aan vocht, lijkt (grootschalig) onweer uit te blijven.
Of het gaat nu kompleet los, nu ze geen onweer verwachten. 8) ;D ;D
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Dennis

Citaat van: Pascal Soomers op do 16 aug 2012 - 21:31
Ik heb er weer vertrouwen in!

Mijn motto: Let the show begin!

welkom bij de positieven - probeer Jan te "overtuigen"  :D

Weatherboy

Citaat van: Dennis op do 16 aug 2012 - 21:34
welkom bij de positieven - probeer Jan te "overtuigen"  :D

Heeft niks met positief of negatief te maken. Meer met realiteit. Zoals het er NU voor staat gebeurt en zo goed als niks, en kan een groot deel van NL een tropische zondag wel vergeten. Het is slechts een kleine verschuiving en het kan helemaal goed gaan. Maar laten we eerlijk zijn, de kans dat het in de huidige setting mislukt is vele malen groter dan dat het wel lukt. Zeewind overwint namelijk alles, en er is niet aan te doen. Afgelopen zondag ook, HvH binnen 20 minuten van een aangename 25 graden naar 17 graden dankzij een zeewindje. Nou dan weet je het wel.

Ramon Oost


Ramon Oost

Citaat van: Weatherboy op do 16 aug 2012 - 21:40
Heeft niks met positief of negatief te maken. Meer met realiteit. Zoals het er NU voor staat gebeurt en zo goed als niks, en kan een groot deel van NL een tropische zondag wel vergeten. Het is slechts een kleine verschuiving en het kan helemaal goed gaan. Maar laten we eerlijk zijn, de kans dat het in de huidige setting mislukt is vele malen groter dan dat het wel lukt. Zeewind overwint namelijk alles, en er is niet aan te doen. Afgelopen zondag ook, HvH binnen 20 minuten van een aangename 25 graden naar 17 graden dankzij een zeewindje. Nou dan weet je het wel.

Hoezo kan een groot deel van Nederland een tropische dag vergeten? EC komt momenteel voor een heet het zuiden 32+ en overige delen 28+. De wind gaat pas om nadat het thermische lagedrukgebied over het westen van Nederland noordwaards trekt. Achter het laagje draait de wind naar het westen en komt koelere lucht het land binnen. Tot die tijd op veel plaatsen een zuiden wind met hoge temperaturen.


trudy

Jongens,ga morgen zeilen,en varen tot zaterdag of zondag...zit ik safe?
Bedoel natuurlijk qua onweer..
Alvast bedankt!!!
Ik ben dus echt bang voor onweer...is al heel wat dat ik ga varen,...

Tyshane

Citaat van: trudy op do 16 aug 2012 - 22:20
Jongens,ga morgen zeilen,en varen tot zaterdag of zondag...zit ik safe?
Bedoel natuurlijk qua onweer..
Alvast bedankt!!!
Ik ben dus echt bang voor onweer...is al heel wat dat ik ga varen,...

Ik kan maar 1 advies geven en dat is deze topics en deze site blijven volgen. Er bestaan voor de zondag wel degelijk kansen, maar in hoeverre dat bewaarheid wordt en in welke intensiteit zal de komende dagen duidelijk worden. Daar kan je dus nu niets concreets over zeggen. Persoonlijk zou ik wel gaan, en gewoon alert zijn en info blijven volgen zodat je adequaat kan reageren. Weet niet of je internet op het bootje hebt?

trudy

thx...eigenlijk bedoel ik meer voor Zaterdag...zondag zowiezo thuis,of naar huis..in ieder geval voor de avond!!

Tyshane

Citaat van: trudy op do 16 aug 2012 - 23:14
thx...eigenlijk bedoel ik meer voor Zaterdag...zondag zowiezo thuis,of naar huis..in ieder geval voor de avond!!

Voor zaterdag lijkt me redelijk safe ja, maar als je op het water zit dien je toch altijd alert te blijven op het weer... Anyway; indien je de bloemkolen in de lucht ziet schieten, de boel even in de gaten blijven houden zodat je tijdig naar de wal kan. Komt goed. ;)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

trudy

hihi..ja internet op mn telefoon...maar goed,voor zaterdag overdag en nacht wordt niks voorspeld,en de lucht is toch ook vrij droog.... of zie ik het verkeerd?

Arend

Dinsdag op woensdag ziet er (al langer) redelijk uit. Meerdere runs al een flink neerslagsignaal dat EC afgeeft voor dinsdag/woensdag.

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Dinsdag inderdaad weer een onweerskans, we zullen eens zien waar dat op uitloopt:



Bron: knmi

Weerfreak 1337

Aanstaand weekend, en dan met name zondag zoals het er nu naar uit ziet een kans op onweer.
Gebaseerd op de EC00z run.
De bovenluchttemperaturen (500hPa) zakken naar waarden onder de -20 en dat geeft de atmosfeer weer een goede kans om het tot buien met kans op onweer te laten komen. (40 graden verschil tussen 500hPa en 2M, vooral door het warme zeewater)

Helaas kon ik geen gif-animatie maken omdat deze bestanden het formaat .png hebben (?).
Vandaar even een hoop afbeeldingen.

Opvallend zijn de neerslaghoeveelden in het westen en noorden, en dan met name aan de kust. Ook opvallend is het sterke neerslagsignaal die in het oosten van belgiƫ verschijnt, daar verschijnt wel de laagste 500hPa temperatuur-bel in deze run, vrij logisch dus.


















Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

PatrickM

Dat wordt weer leuk om te volgen 8)

Weerfreak 1337

Modellwetterkaartjes van zaterdag, zondag, nacht naar maandag.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op di 21 aug 2012 - 12:48
Aanstaand weekend, en dan met name zondag zoals het er nu naar uit ziet een kans op onweer.
...
Opvallend zijn de neerslaghoeveelden in het westen en noorden, en dan met name aan de kust. Ook opvallend is het sterke neerslagsignaal die in het oosten van belgiƫ verschijnt...

Inderdaad, zoals het er nu naar uit ziet van het weekend weer kansen op onweer, met misschien wel een herfsttintje; de neerslaghoeveelheid aan de kust is opvallend zoals je zegt, verder aan de kust zaterdag en zondag een behoorlijke windtoename.


Edit; was net die modelwetterkaartjes aan 't downloaden om te plaatsen, maar jij hebt ze al geplaatst, lol!

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op di 21 aug 2012 - 15:15
Inderdaad, zoals het er nu naar uit ziet van het weekend weer kansen op onweer, met misschien wel een herfsttintje; de neerslaghoeveelheid aan de kust is opvallend zoals je zegt, verder aan de kust zaterdag en zondag een behoorlijke windtoename.


Edit; was net die modelwetterkaartjes aan 't downloaden om te plaatsen, maar jij hebt ze al geplaatst, lol!

Haha, en inderdaad, veel neerslag, vooral langs de Nederlandse kust:
Gezamelijke neerslag tot maandag 06z, rond de 5mm aftrekken, omdat dit namelijk de gezamelijke neerslag tot die tijd is vanaf nu.
P.S. dit is GFS

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal