Onweerskansen

Topic gezien door 203113 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

TaL

Citaat van: Tyshane op do 16 aug 2012 - 18:04
Zo zeg, lol, ik zit nu even dit topic door te lezen met alle posts van vandaag, maar heeft de hitte je te pakken of gaat dat altijd zo met jou? ;) Kerel man maak je niet zo druk, beetje teleurstelling is prima en hoort erbij, maar om nou bij de pakken neer te gaan zitten, en vervolgens een paar reacties later weer helemaal oke te zijn, dat komt een beetje te heftig over en het maakt het voor je gevoel nog veel erger denk ik.

Take it as a man, dude! Bij deze hobby hoort dat toch. Anders kan je maar beter een andere hobby gaan zoeken denk ik, met vaste uitkomsten, duidelijkheden en zekerheden. Of uh een rijbewijs, auto en dat soort zaken; dan kan je het nog een beetje naar je hand zetten! :P

Lol, daar zeg je het. Als ik dat zou gedaan hebben was ik zo iemand vorig jaar :p Maar ik deed toen zoals Tyshane zeg hoe je het moet doen en in wat resulteerde het? Een funneltje op 4 juli, op je 16 jaar, nice toch :D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Tyshane

Citaat van: Dennis op do 16 aug 2012 - 17:57
Nieuwste GFS 12H (mbt zondag)

En nu het neerslagkaartje nog...  :)


Citaat van: TaL op do 16 aug 2012 - 18:07
Lol, daar zeg je het. Als ik dat zou gedaan hebben was ik zo iemand vorig jaar :p Maar ik deed toen zoals Tyshane zeg hoe je het moet doen en in wat resulteerde het? Een funneltje op 4 juli, op je 16 jaar, nice toch :D

Que? Wat heb ik gezegd dat je moest doen?!  ???  :P


Citaat van: PatrickM op do 16 aug 2012 - 17:14
*aantal ontladingen van maandag 18 juni 2012*

Ik begrijp die niet zo...  ???

Dennis


Tyshane


Dennis

Citaat van: Tyshane op do 16 aug 2012 - 18:38
Valt tegen he! ;)

tja ik plaats hier ook alles wat ik kan vinden (en ook de minder mooie kaartjes ;))

PatrickM


TaL

Citaat van: Tyshane op do 16 aug 2012 - 18:14


Que? Wat heb ik gezegd dat je moest doen?!  ???  :P



Niet bij de pakken blijven zitten en kans per kans aannemen zoals het is, er zullen altijd slechte en goeie bij zitten ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Tyshane

Citaat van: Dennis op do 16 aug 2012 - 18:43
tja ik plaats hier ook alles wat ik kan vinden (en ook de minder mooie kaartjes ;))

En je bent er lekker druk mee! :)


Citaat van: PatrickM op do 16 aug 2012 - 18:48
Was voor Pascal! ;)

Ok, ik begrijp het! :)


Citaat van: TaL op do 16 aug 2012 - 18:59
Niet bij de pakken blijven zitten en kans per kans aannemen zoals het is, er zullen altijd slechte en goeie bij zitten ;)

Goeie! Die houwen we erin! :P ;)

SniperEye

Citaat van: Marsel op do 16 aug 2012 - 17:37
Gruwelijk warme kaarten, die zijn er gewoon nog. Ook de daarbij behorende hoge CAPE waarden (EML).
Probleem is, zoals shadow al poste in het stukje van meteoconsult, dat in de onderste 10.000ft er erg weinig vocht voorradig is. Bovendien bevinden we ons onder anticyclonaal regime (hoogterug).
Progtemps laten nauwelijks buien toe, ondanks de diepe onstabiliteit. Pas later op zondag en in de nacht naar maandag zou vanuit het westen vanaf grote hoogte (elevated convection) misschien iets mogelijk zijn.
Het zal zondag een delicate zaak worden waarbij we tot op het laatste moment nog steeds in het ongewis zullen blijven. De vraag zal zijn of een eventueel (thermisch) laagje aan de grond een sterk genoege trigger zal zijn....van fenomenen in de bovenlucht (jet, hoogtetrog ed) hoeven we niets te verwachten.

Het zou zowaar een gemiste kans zijn als we de gigantische potentiële energie niet kunnen gaan gebruiken voor een flinke bui.

Dennis

Het "NOGAPS" model geeft wel aardige regenkans

Thermische depressie
Als er een lang hogedrukgebied stagneert wordt de lucht aan de grond opgewarmd. Hierdoor ontstaat er verdamping. Doordat de lucht zo warm en vochtig is, ontstaat er een klein lagedrukgebied, een thermische depressie. Omdat de temperatuur zo hoog is, verandert een hogedrukgebied vaak in een lagedrukgebied omdat de atmosfeer zo vochtig is. Daardoor kan damp niet ontsnappen doordat een hogedrukgebied damp tegenhoudt. Thermische lagedrukgebieden komen dan plotseling in een hogedrukgebied, waardoor de damp in de troposfeer stijgt, omdat de atmosfeer zo vochtig is wordt het onstabiel en kunnen thermische lagedrukgebieden vaak voor hagel en onweer zorgen.


Weatherboy

Citaat van: SniperEye op do 16 aug 2012 - 19:54
Het zou zowaar een gemiste kans zijn als we de gigantische potentiële energie niet kunnen gaan gebruiken voor een flinke bui.

Precies zoals 2012 het hele jaar al doet. Bagger, bagger en nog eens bagger. Ik mag dan wel een aantal leuke onweerssituaties gehad hebben maar het 'echte' onweer was er op 4 en 6 juli, maar dat was te danken aan een Hoogtetrog. Nouja, de maand augustus is dan wel goed te noemen, maar man wat een klote jaar is dit.

Verder lijken de kaarten kwa temperatuur ook niet meer zo leuk te zijn zondag. De wind gaat in de ochtend al om naar het westen. Dat betekent een pak bewolking en nevel en binnen 1 uur van 30 naar 18 graden. En bovendien lijkt het eventuele onweer in het westen dan helemaal kansloos. Overigens lijkt dat onweer niet echt denderend worden dankzij onze grote vriend CIN, of CAP, of hoe je die ellende ook wil noemen. Voor de zoveelste keer dat de energie zo direct de prullenbak in wordt gesmeten.

Nouja, voor het zover is eerst heerlijk genieten van die hitte morgen en zaterdag. En die zondag, tja..... Ik hoop dat de uitwerking nog beter wordt, maar als er zeewind komt is het voor 100% zeker passé met dat onweer en warmte hier in de regio.


Jan van Ooijen

Wat een bizarre waardes, helaas zal het momenteel nog niets gaan doen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GekkeLeo

Citaat van: Jan van Ooijen op do 16 aug 2012 - 20:47
Wat een bizarre waardes, helaas zal het momenteel nog niets gaan doen


Zijn wel leuke kaartjes voor in het archief :)

Dennis

Citaat van: Weatherboy op do 16 aug 2012 - 20:42
Precies zoals 2012 het hele jaar al doet.
Bagger, bagger en nog eens bagger.
Overigens lijkt dat onweer niet echt denderend worden dankzij onze grote vriend CIN, of CAP, of hoe je die ellende ook wil noemen. Voor de zoveelste keer dat de energie zo direct de prullenbak in wordt gesmeten.

ok geldt alleen niet voor alle delen NL  -heb prachtige dgn met onweer gehad (dus kan zeker wel)

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op do 16 aug 2012 - 20:47
Wat een bizarre waardes, helaas zal het momenteel nog niets gaan doen



met beetje vochtige lucht...... ;D

WoodsWeather

Ja is erg jammer dat er met 4000+ cape niks gedaan wordt (voorloping... dennis heeft nog hoop :D).
Heb overigens wel zeker kunnen genieten van de nodige shelfclouds die overtrokken, al heb ik (tot nu toe) maar 1 mooie nacht met onweer gehad @ Weatherboy.

We zullen zien wat er nog van gaat komen dit weekend en misschien later nog, anders volgend seizoen!
https://twitter.com/WBMol
www.woutermol.com

Marsel

Het initieren van convectie zal zondag zoals eerder aangegeven nog een flinke kluif worden vermoed ik.
De situatie zoals GFS12 'm voor de nacht van dinsdag op woensdag schetst schept beduidend wat meer vertrouwen. Dan pas de trage daadwerkelijke overgang naar koelere lucht vanuit het westen met vooraf een mooie set up. Hoewel ook dan weer door de nabijheid van een hoogterug alleen een sterke trigger in staat is om de boel op gang te helpen. Is wederom ver weg....details volgen ongetwijfeld later.

Jan van Ooijen

Citaat van: Weatherboy op do 16 aug 2012 - 20:42
Overigens lijkt dat onweer niet echt denderend worden dankzij onze grote vriend CIN, of CAP, of hoe je die ellende ook wil noemen. Voor de zoveelste keer dat de energie zo direct de prullenbak in wordt gesmeten.



Euh even inhaken, CAP heeft hier totaal niets mee te maken dat we, zoals het er nu voorstaat geen onweer krijgen zondag. Zijn andere dingen die spelen ;) Citaat meteoconsult: De afkoeling, zondagmiddag langs de westkust en begin volgende week in het hele land, volgt bijna geruisloos. De weerkaarten voor zondag laten wel heel veel onstabiliteit zien, maar met het binnendringen van koele lucht in de onderste luchtlagen van de atmosfeer en een tekort aan vocht, lijkt (grootschalig) onweer uit te blijven.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Als , maar dan ook als het gaat gebeuren.....


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

PatrickM

Ja als..  Flink grote stenen, zou wel een hoog level van estofex kunnen opleveren als er daadwerkelijk wat gebeurd.

Powered by EzPortal