Onweerskansen

Topic gezien door 203029 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Pascal Soomers op do 16 aug 2012 - 16:02
Begrijp ik best. Maar ach. Je moet eens weten hoeveel dagen ik al weggegooid heb aan niets.
Precies wat Eric zegt. Een drama jaar voor ons als Limburgers. Het is gewoon triest. Meer kunnen wij als Limburgers niet zeggen...

Hier hebben we vaak ook ernaast gezeten bij de echt grote onweerssituaties. Net zoals gisteren, de buien onstonden hier boven het westland, maar barstten pas net ten noorden los. We hebben het hier ook moeten doen met een paar fikse onweersbuien, voor de rest ook vaak koude-lucht buien. ;)
Dat is inderdaad jammer, maarja, wat doe je er tegen? :) Er komt vast nog wel een leuke afsluiter van het (binnenlandse)seizoen. :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Pascal Soomers

Zo zit het nu:

''Mijn moraal in het weer is even tot een dieptepunt geraakt. Het herstelt zich wel weer, maar vooralsnog heb ik echt geen zin om ook maar iets belangrijks te volgen. Waarom zou ik aanstaande zondag in de gaten houden? Wetende dat het toch niets gaat worden in omgeving Limburg. Vertrouwen is nu echt kwijt, maar ach.. Ooit, ooit komt dat wel weer terug.''

Alleen de volgende vraag geldt voor mij: 'Wanneer gaat dat vertrouwen en de zin in het weer weer terugkomen?'
When a supercell arrives, you must be prepared.

Peter

Citaat van: Pascal Soomers op do 16 aug 2012 - 16:23
Zo zit het nu:

''Mijn moraal in het weer is even tot een dieptepunt geraakt. Het herstelt zich wel weer, maar vooralsnog heb ik echt geen zin om ook maar iets belangrijks te volgen. Waarom zou ik aanstaande zondag in de gaten houden? Wetende dat het toch niets gaat worden in omgeving Limburg. Vertrouwen is nu echt kwijt, maar ach.. Ooit, ooit komt dat wel weer terug.''

Alleen de volgende vraag geldt voor mij: 'Wanneer gaat dat vertrouwen en de zin in het weer weer terugkomen?'
Voor de rest heb je nog wel een leuk leven? ::)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Wertha

Citaat van: Peter op do 16 aug 2012 - 16:30
Voor de rest heb je nog wel een leuk leven? ::)

Ik begon me ook al af te vragen of het nog wel goed ging met die jongen.
Aantal onweersdagen 2024: 5 | 2023: 17 | 2022: 21

Pascal Soomers

Citaat van: Peter op do 16 aug 2012 - 16:30
Voor de rest heb je nog wel een leuk leven? ::)

Ja hoor. Morgen is dit heus wel weer voorbij en kijk ik er weer leuk tegenop. Alleen nu balen als een stekker :(.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Fren

Warmte stijgt iemand naar het hoofd....

Ben benieuwd voor zondag om te volgen of er wat komen gaat... nu zit ik zondag niet meer in Twente maar in Drenthe... en dan zal je zien dat ik dan net op de verkeerde plek ben :P   Misschien maar goed ook , hou de spulletjes liever heel :')
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

Marsel

Citaat van: Pascal Soomers op do 16 aug 2012 - 16:23
Zo zit het nu: **knip**

Pascal, ik wil je een ding meegeven; maak je niet te druk om dit soort dingen, dat is niet goed voor je hart.
Ook ik kon in het verleden soms gefrustreerd zijn als een onweerssituatie zich niet ontpopte zoals ik gehoopt/verwacht had. Je kunt dan bij de pakken neer gaan zitten of gewoon met hernieuwde moed een volgende situatie tegemoet zien. Tegenwoordig pak ik het luchtiger op en ga rationeler om met dergelijke missers, uiteraard gaat dat met pieken en dalen. Daar ben je immers liefhebber voor.
Een compleet 'mislukte' chase is mij nog niet overkomen, dat is gewoon altijd vervelend.
Het grote voordeel van de weerhobby is dat je 'm gewoon even op een lager pitje kunt zetten indien nodig of gewenst, die periodes heb ik ook gehad. Waarschijnlijk komen de kriebels bij de eerst volgende onweerssituatie (zondag?) gewoon weer op en ben je weer net zo enthousiast als eerder ;). Dat kan ik uit eigen ervaring mededelen :).

Dennis

Het is toch al leuk om weer-prognoses te bespreken met elkaar op dit mooie forum? :)

Pascal Soomers

Daarom zei ik net al:

'Het vertrouwen komt morgen heus wel weer terug, maar op dit moment, na weer een situatie gemist te moeten hebben, is het even op een dalende lijn gegaan. Denk dat ik aanstaande zaterdag, misschien morgen al, wel weer met moed er tegenaan ga kijken. Misschien het volgende dan maar zeggen: Op naar zondag!'.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Shadow112

Ach ja, teleurstelling hoort er nou eenmaal bij deze hobby inderdaad. Vol frisse moed naar de volgende kansen!

@ Meteoconsult.

Geruisloos
De afkoeling, zondagmiddag langs de westkust en begin volgende week in het hele land, volgt bijna geruisloos. De weerkaarten voor zondag laten wel heel veel onstabiliteit zien, maar met het binnendringen van koele lucht in de onderste luchtlagen van de atmosfeer en een tekort aan vocht, lijkt (grootschalig) onweer uit te blijven. Toch kan het zomaar zo zijn dat de weerkaarten er voor zondag nog net iets anders uit gaan zien. Tot en met zondagochtend komen de computermodellen nog vijf keer met een update. Een beetje meer vocht of net het wat later opsteken van een wind van zee kan voldoende zijn voor de vorming van een fikse onweersbui.

We gaan het weer volgen! :)

PatrickM


ikvdd

Als er zondag onweer ontstaat zullen deze dan dezelfde treksnelheid hebben als dat van gisteren?

Trouwens gisteren hier in Belgisch Limburg ook geen onweer gehad maar wel de lichtshow van de cel die ter hoogte van Westerlo, zo'n 15km west van hier, ontstond en helemaal tot in Eindhoven te zien was. Dat vind ik dan méér geslaagd dan zo'n hoop regen boven m'n hoofd waardoor je toch niks meer ziet. Maargoed, da's een persoonlijke mening neem ik aan.

hj32

Is er al meer duidelijkheid rondom zondag?
Er werd gesproken van gruwelijke kaarten enzo, maar zie er nu niet veel meer van...  :)

PatrickM

Citaat van: hj32 op do 16 aug 2012 - 17:25
Is er al meer duidelijkheid rondom zondag?
Er werd gesproken van gruwelijke kaarten enzo, maar zie er nu niet veel meer van...  :)

Staat op de vorige pagina toch?

Pascal Soomers

Verwijder alle bovenstaande posts van mij maar even. Mocht dat nodig zijn!

Ik ben weer de oude! We gaan er weer tegenaan!
When a supercell arrives, you must be prepared.


Marsel

Citaat van: hj32 op do 16 aug 2012 - 17:25
Is er al meer duidelijkheid rondom zondag?
Er werd gesproken van gruwelijke kaarten enzo, maar zie er nu niet veel meer van...  :)

Gruwelijk warme kaarten, die zijn er gewoon nog. Ook de daarbij behorende hoge CAPE waarden (EML).
Probleem is, zoals shadow al poste in het stukje van meteoconsult, dat in de onderste 10.000ft er erg weinig vocht voorradig is. Bovendien bevinden we ons onder anticyclonaal regime (hoogterug).
Progtemps laten nauwelijks buien toe, ondanks de diepe onstabiliteit. Pas later op zondag en in de nacht naar maandag zou vanuit het westen vanaf grote hoogte (elevated convection) misschien iets mogelijk zijn.
Het zal zondag een delicate zaak worden waarbij we tot op het laatste moment nog steeds in het ongewis zullen blijven. De vraag zal zijn of een eventueel (thermisch) laagje aan de grond een sterk genoege trigger zal zijn....van fenomenen in de bovenlucht (jet, hoogtetrog ed) hoeven we niets te verwachten.


Dennis

Nieuwste GFS 12H (mbt zondag)

Tyshane

Citaat van: Pascal Soomers op do 16 aug 2012 - 17:28
Verwijder alle bovenstaande posts van mij maar even. Mocht dat nodig zijn!
Ik ben weer de oude! We gaan er weer tegenaan!

Zo zeg, lol, ik zit nu even dit topic door te lezen met alle posts van vandaag, maar heeft de hitte je te pakken of gaat dat altijd zo met jou? ;) Kerel man maak je niet zo druk, beetje teleurstelling is prima en hoort erbij, maar om nou bij de pakken neer te gaan zitten, en vervolgens een paar reacties later weer helemaal oke te zijn, dat komt een beetje te heftig over en het maakt het voor je gevoel nog veel erger denk ik.

Take it as a man, dude! Bij deze hobby hoort dat toch. Anders kan je maar beter een andere hobby gaan zoeken denk ik, met vaste uitkomsten, duidelijkheden en zekerheden. Of uh een rijbewijs, auto en dat soort zaken; dan kan je het nog een beetje naar je hand zetten! :P


Citaat van: Marsel op do 16 aug 2012 - 17:37
Gruwelijk warme kaarten, die zijn er gewoon nog. Ook de daarbij behorende hoge CAPE waarden (EML).
Probleem is, zoals shadow al poste in het stukje van meteoconsult, dat in de onderste 10.000ft er erg weinig vocht voorradig is. Bovendien bevinden we ons onder anticyclonaal regime (hoogterug).
Progtemps laten nauwelijks buien toe, ondanks de diepe onstabiliteit. Pas later op zondag en in de nacht naar maandag zou vanuit het westen vanaf grote hoogte (elevated convection) misschien iets mogelijk zijn.
Het zal zondag een delicate zaak worden waarbij we tot op het laatste moment nog steeds in het ongewis zullen blijven. De vraag zal zijn of een eventueel (thermisch) laagje aan de grond een sterk genoege trigger zal zijn....van fenomenen in de bovenlucht (jet, hoogtetrog ed) hoeven we niets te verwachten.

Het zal erom hangen inderdaad, maar ik vind MeteoConsult wel een beetje voorbarig. Maar misschien komt dat wel omdat 'wij' hier alle kansen liever werkelijkheid zien worden en liever denken in 'het gaat door' ipv 'het gaat niet door', maar juist zover vooraf kan er dus nog wel het één en ander veranderen en met nog zo veel runs te gaan, hou ik alle opties nog even open.

Powered by EzPortal