Onweerskansen

Topic gezien door 202924 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

ChrisMir

Persoonlijk hoop ik op hetzelfde scenario als vorig jaar. Ook toen werd er voor de zondag, de 3e en laatste dag van LowLands, noodweer voorspelt. De schrik zat er goed in, gezien het drama eerder die week op het Pukkelpop festival.

Hoewel de ingrediënten er waren, en er op LowLands zelfs preventieve maatregelen werden genomen, bleef het bij een warm en drukkend weertype.

Omdat ik ook dit jaar weer op LowLands rondloop en zelfzuchtig als ik ben, hoop ik dus dat het zondag mee zal vallen.

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op di 14 aug 2012 - 11:05
Ik zie geen datum en tijd? Allemaal DLS neem ik aan? Wat zijn die getallen (ook negatieve) in de kaartjes?

De tijden zijn 18Z, 21Z en 00Z. Windschering op 0-6 kilometer hoogte, de cijfertjes die erbij staan is volgens mij de lifted op 1500 meter, maar als ik het fout heb kan Johann mij corrigeren ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op di 14 aug 2012 - 17:12
De tijden zijn 18Z, 21Z en 00Z. Windschering op 0-6 kilometer hoogte, de cijfertjes die erbij staan is volgens mij de lifted op 1500 meter, maar als ik het fout heb kan Johann mij corrigeren ;)

Deze EC00 uitdraai (ECMWF Hi-Res) gaat per 6uur. De getoonde kaarten (windschering 0-6km, Li850) zijn van zo 18h00, ma 00h00 en ma 06h00.

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op di 14 aug 2012 - 17:12
De tijden zijn 18Z, 21Z en 00Z. Windschering op 0-6 kilometer hoogte, de cijfertjes die erbij staan is volgens mij de lifted op 1500 meter, maar als ik het fout heb kan Johann mij corrigeren ;)

Citaat van: Johann op di 14 aug 2012 - 17:20
Deze EC00 uitdraai (ECMWF Hi-Res) gaat per 6uur. De getoonde kaarten (windschering 0-6km, Li850) zijn van zo 18h00, ma 00h00 en ma 06h00.

Dank voor de toelichting!  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

NitroGenetics

wederom weer zeer goeie waardes voor zondag, ook zaterdag lijkt steeds beter te worden maar hebben we duidelijk temaken met een behoorlijke cin wordt helaas amper neerslag berekent tot zover

SniperEye

Met wellicht temperaturen van dik in de 30 graden moet de CIN toch wel een flinke beuk krijgen en wellicht snel afbrokkelen? Het blijft natuurlijk nowcasten en van run tot run kijken wat er berekend wordt.

Onno_D

Hoge cape of niet. Feit is dat EC geen neerslag berekent in deze run. GFS enkel voor ZW-benelux en dat stelt ook niet veel voor. Wel moet erbij gezegd worden dat het per run wisselt. Ik moet het nog allemaal zien gebeuren. Het is natuurlijk nog ver voor details dus er kan nog lekker aan de CIN geknabbeld worden ;).

SniperEye

Er is wel mogelijk sprake van een thermisch lage drukgebied. Laat dat nou net een storing zijn die voor regen kan zorgen.

Serge

pfffffft wat een mega hoge capes,.. neerslag in deze run alleen bij de kust,..maar de temps snacht tjonge jonge, dat word zweten

Waar is mijn cape

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Dat willen we zien.  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Lijkt allemaal een beetje beter te worden zondag/maandag. CAP ook niet meer zo schokkend veel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Citaat van: Jan van Ooijen op do 16 aug 2012 - 07:33
Lijkt allemaal een beetje beter te worden zondag/maandag. CAP ook niet meer zo schokkend veel

Oh dat is een goeie zaak, even kijken zo, maar goed nieuws vooralsnog. Hopen dat dit zo blijft!

TaL

De cape zakt ook wat maar in deze run mag het geen naam hebben, ik hoop echter dat het geen trend is. Wel meer neerslag, wie weet het eerste nachtonweer hier in jaren? :) Afwachten op de volgende run van GFS
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Dennis

Zondag avond/nacht (toch Thermisch Laagje) :) op komst ? (zie T France)

Weerfreak 1337

Kleine Update Onweerskansen van a.s. zondag en maandag op basis van de GFS 06z run.

Prachtige run van GFS, en heeft er zondag en maandag goed zin in. Vooral voor het westen, zuidwesten en midden van het land.

Volgens de run krijgen we eerst te maken met een convergentielijn op zondag. Gevolgd door een (thermisch?) laagje uit Frankrijk.

Hier de druk en windkaarten van GFS06z waarop goed de convergentielijn en het laagje te zien zijn.





GFS berekend ook grote onstabiliteit voor het gehele land, ook maandag is de atmosfeer flink onstabiel.



GFS berekend nu ook behoorlijk wat neerslag, en dan met name voor het westen en zuidwesten van het land.



En hier de totale neerslag, tot wel 30 milimeter langs de westkust



Kortom: Dit zegt nog niks, het is maar een run en we moeten afwachten hoe het echt gaat lopen. Het is hopen dat de deksel daadwerkelijk zondag en maandag van de pot afschiet. ;)



Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Pascal Soomers

Gaat goed dit jaar. Straks wederom alles voor het westen. En dan krijgen zij ook nog de buien straks in de herfst. Hier weer niks in Limburg. Ik ga het ook niet volgen. Zoals de modelberekeningen het nu laten zien hoef ik niets te doen en gaat het hier weer geruisloos over..... Ach, het zal eens niet :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Eric

Inderdaad drama jaar voor ons Limburgers, maar wie weet ......... ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: Pascal Soomers op do 16 aug 2012 - 15:57
Gaat goed dit jaar. Straks wederom alles voor het westen. En dan krijgen zij ook nog de buien straks in de herfst. Hier weer niks in Limburg. Ik ga het ook niet volgen. Zoals de modelberekeningen het nu laten zien hoef ik niets te doen en gaat het hier weer geruisloos over..... Ach, het zal eens niet :).

Wie weet loopt het heel anders en krijgt een groot deel van het land wel met onweer te maken, of misschien blijft het onweer overal wel helemaal uit! Met het (on)weer weet je het nooit!  ;)
Dit is maar één run, zegt helemaal niks. Daarom vermeld ik ook erbij: gebasseerd op de 06z run.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Pascal Soomers

Citaat van: Weerfreak op do 16 aug 2012 - 16:00
Wie weet loopt het heel anders en krijgt een groot deel van het land wel met onweer te maken, of misschien blijft het onweer overal wel helemaal uit! Met het (on)weer weet je het nooit!  ;)
Dit is maar één run, zegt helemaal niks. Daarom vermeld ik ook erbij: gebasseerd op de 06z run.

Begrijp ik best. Maar ach. Je moet eens weten hoeveel dagen ik al weggegooid heb aan niets.
Precies wat Eric zegt. Een drama jaar voor ons als Limburgers. Het is gewoon triest. Meer kunnen wij als Limburgers niet zeggen...

Ik kan wel weer gaan klagen, maar het is zoals het is. Daar kunnen wij helaas niets aan veranderen en we moeten het maar accepteren. Aan jullie geef ik in ieder geval het advies om niet in Limburg te komen wonen voor onweer. Limburg is serieus de saaiste regio wat betreft onweer.

Ben blij als ik weg kan hier over zo'n 4 jaren. Dan zoek ik het onweer zelf wel op, want nu vindt ik het maar niks.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Powered by EzPortal