Onweerskansen

Topic gezien door 203046 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Pascal Soomers

Citaat van: Reutel op ma 13 aug 2012 - 21:06
Misschien kunnen we wat lawinepijlen de lucht in knallen deze keer ;)

Dan denken ze: 'Het onweert'! :P.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Johann

Citaat van: SniperEye op ma 13 aug 2012 - 20:49
Is het niet zo dat de CIN afgebrokkeld kan worden door opwarming vanaf de grond. Hoe langzamer dit proces verloopt hoe meer energie er kan ontstaan, of lul ik nou een eind de ruimte in?

Nee hoor :- ;D

//
CINH, of Convective Inhibition, is in feite het gebied waar CAPE negatief is. Deze CINH is dus
een rem op de ontwikkeling van onweer. CINH wordt ook wel een capping layer genoemd.
Ondanks dat CINH dus in feite de ontwikkeling van onweer tegengaat is het bijna een voorwaarde
voor zwaar onweer. Indien er een capping layer aanwezig is, zal er door het uitblijven van convectie
meer gelegenheid zijn om op te warmen. Naarmate de grond warmer wordt zal een pakketje harder
willen stijgen, op een gegeven moment zal er een situatie zijn waarin de capping layer doorbroken
wordt, er is dan meer warmte om de buien te voeden
. Een te hoge CINH kan dus een dag die
volgens CAPE en LI op onweer uit moet lopen, veranderen in een warme zomerdag met
aangename temperaturen. Gebrek aan CINH zorgt voor een te vroege initiatie van de buien.
Terwijl een kleine CINH dus soms perfect kan zijn voor een mooi onweer.
//


Dennis

Citaat van: Johann op ma 13 aug 2012 - 21:19

//
CINH, of Convective Inhibition, is in feite het gebied waar CAPE negatief is. Deze CINH is dus
een rem op de ontwikkeling van onweer. CINH wordt ook wel een capping layer genoemd.
Ondanks dat CINH dus in feite de ontwikkeling van onweer tegengaat is het bijna een voorwaarde
voor zwaar onweer. Indien er een capping layer aanwezig is, zal er door het uitblijven van convectie
meer gelegenheid zijn om op te warmen. Naarmate de grond warmer wordt zal een pakketje harder
willen stijgen, op een gegeven moment zal er een situatie zijn waarin de capping layer doorbroken
wordt, er is dan meer warmte om de buien te voeden
. Een te hoge CINH kan dus een dag die
volgens CAPE en LI op onweer uit moet lopen, veranderen in een warme zomerdag met
aangename temperaturen. Gebrek aan CINH zorgt voor een te vroege initiatie van de buien.
Terwijl een kleine CINH dus soms perfect kan zijn voor een mooi onweer.
//

THNX Johann :)

SupahCel

Citaat van: Johann op ma 13 aug 2012 - 20:39
Waarom denk je dat ?
Zoals het er nu naar uitziet hebben we te maken met eens stevige (CIN) inversie aan de ondergrens van de EML (Elevated Mixed Layer). CIN behoeft geen probleem te vormen, integendeel CIN is zelfs nodig. Zonder, of met slechts heel weinig CIN géén "spektakel", de onweerscellen zullen gelijkmatig tot ontwikkeling komen en zo elkaars energie (CAPE) wegnemen.

Extreme onweerscomplexen ontstaan juist dan wanneer we te maken hebben met enige mate van CIN (inversie) is en na forcering triggering) deze energie ten volle kan worden aangespoken (Loaded Gun >> Trigger). Teveel CIN kan echter funest uitpakken en de aanwezig CAPE gaat gewoon aan onze neus voorbij.

Op dit moment valt er nog weinig te zeggen over de afloop komend weekende. Veel zal gaan afhangen of er voldoende trigger is.


Bedankt voor je uitleg Johan. Heel goed om te weten dit.

Weatherboy

Citaat van: Reutel op ma 13 aug 2012 - 21:00
Hmm.. Hadden we vorig jaar ook niet zo'n dag dat iedereen op het puntje van zijn stoel zat te wachten op die Donder des Doods? Achteraf bleek ook dat de Cap er niet af was gegaan, de trigger ontbrak, en allerlei media verontschuldigde zich voor iets wat zo maar kan gebeuren als niet alles op zijn plaats valt.

Vorig jaar alleen? Ik ken me slechts 1 grote onweerssituatie in dit jaar heugen en de rest was allemaal niks. Het zou wel eens geweldig zijn als we zondag een soort mei 09 situatie krijgen, daar ben ik echt aan toe namelijk! ::)

Overigens ben ik eerst benieuwd naar woensdag. Als dat weer achter de rug is ga ik me is focussen op zondag. Het is gewoon nog niet te zeggen op deze termijn omdat de belangrijke details nog niet te zien zijn.

Weerfreak 1337

Wat een monsterlijke waardes spuugt GFS weer uit voor volgende week woensdag:o


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

SniperEye

Kopie van 2 jaar geleden toen in 2 weken tijd 2x Level 3? Damn jongens, dit moeten we vast zien te houden. Ik heb vakantie én een auto dus ik ga zeker op chase wanneer dit uitkomt :)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Maar er zit wel een addertje onder het gras, mocht de CIN doorbroken worden dan kunnen we onze lol op

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Leon Eikenaar

Heerlijke kaarten!  8)
Hopelijk wordt de CIN doorbroken op zondag.  ;)
Zal de maand augustus toch nog een mooie afsluiter zijn van het onweersseizoen 2012?  ;)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Marsel

Ik heb het woord capping inversion of CIN vele malen voorbij horen komen, en terecht (thanks Johann).
Die cap is ook duidelijk aanwezig komend weekend, niet gek gezien de voor ons land zeldzaam hoge T850 van lokaal rond 20 graden. Progtemps laten deze duidelijk zien.
Je zult een sterke trigger nodig hebben om vanaf boven die cap convectie te initieren, dit leidt dan tot elevated convection wat typisch is voor spaanse pluim settings. Willen we het een en ander vanaf de grond voeden (thermische forcering zoals dat zo mooi heet) hebben we zonder trigger wel hele hoge maxima nodig. Vanaf de 850hPa laag moeten we in de grenslaag op z'n minst droogadiabatisch opgebouwd zijn...dat houdt in dat we daar aan de grond dus over het algemeen temperaturen van minstens 34-35 graden nodig hebben. Pas dan is die cap volledig verdwenen en is de weg naar de tropopauze in zicht....
Gelukkig staat er voor zondag een laagje op het programma welke als trigger moet gaan dienen zodat, ook al halen we hypothetisch die hoge maxima niet, de aanwezige CAPE wellicht toch aangesproken kan worden. In dat geval waarschijnlijk meteen de formatie van een of meerder MCS's, en kunnen we zoals Jan al zei onze lol op.
Maar goed, het is nog wat ver weg, even afwachten nog ;).

EDIT: wat ook wel aardig is van deze augustus warmte/hitte is dat het water van de Noordzee nog een extra warmte impuls krijgt. We zitten inmiddels al tegen de 20 graden aan net voor de kust. Als we deze wat warmere periode achter ons hebben gelaten en het stromingspatroon werkt mee dan kan dat wellicht in een later stadium in de polaire lucht weer positief werken voor de onweerskansen aan de Nederlandse kusten.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Nu mogen we pas spreken over Theta's die niet mis zijn. Las wel op verschillende plaatsen dat theta's van 62 niet mis waren





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Hier de scheringskaarten van weermodel ECMWF, ziet er erg goed uit. Beetje bij beetje gaat het de goede kant uit

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Reutel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 14 aug 2012 - 10:29
Hier de scheringskaarten van weermodel ECMWF, ziet er erg goed uit. Beetje bij beetje gaat het de goede kant uit

Voor ons de goede kant op, of voor Duitsland?  >:(

Jan van Ooijen

Citaat van: Reutel op di 14 aug 2012 - 10:48
Voor ons de goede kant op, of voor Duitsland?  >:(

Voor ons
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op di 14 aug 2012 - 10:29
Hier de scheringskaarten van weermodel ECMWF, ziet er erg goed uit. Beetje bij beetje gaat het de goede kant uit

Ik zie geen datum en tijd? Allemaal DLS neem ik aan? Wat zijn die getallen (ook negatieve) in de kaartjes?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Danny112

Citaat van: Jan van Ooijen op di 14 aug 2012 - 10:49
Voor ons

Ik ben benieuwd waarom het KNMI de neerslagverwachting voor zondag heeft bijgesteld naar 0 met volgens hen slechts 10% kans op neerslag. Als ik zo de berichten hier zie zijn de runs niet slechter dan dat ze eerder deze week waren en toen meldde het KNMI dat er zondag kans was op stevige onweersbuien. Iemand een verklaring?

Leuk topic weer trouwens; de spanning hangt al in de lucht ;D

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Uiltje

Bah, zulke mooie kaarten maar dan weer die adder onder het gras, dit seizoen al te vaak misgegaan met die rot deksel. Ik ga dan ook gewoon uit van niks zondag, kan ik ook niet teleurgesteld worden.  ;)

Powered by EzPortal