Onweerskansen

Topic gezien door 202996 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Dennis

zeg even nog niets

T-inus

Nou gaat het hier allemaal over NL.

Maar (zuid) Duitsland heeft vandaag weer een dikke level 3 te pakken wat betreft Estofex (http://www.estofex.org/)
GFS komt met CAPE van > 2500 en lifted -12.

Kan weer behoorlijk gaan spoken daar!
Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

4seasons

Citaat van: T-inus op za 30 jun 2012 - 11:50
Nou gaat het hier allemaal over NL.

Maar (zuid) Duitsland heeft vandaag weer een dikke level 3 te pakken wat betreft Estofex (http://www.estofex.org/)
GFS komt met CAPE van > 2500 en lifted -12.

Kan weer behoorlijk gaan spoken daar!
Wat dacht je van Amerika????
Ruim 2 miljoen huishoudens zitten zonder stroom door zware hagel- en onweersbuien.



Als ik die beelden zie van Amerika en Engeland. dan komen wij met de onweersbuien hier in Ned. er toch vaak goed vanaf.




Marlieke

Citaat van: T-inus op za 30 jun 2012 - 11:50
Nou gaat het hier allemaal over NL.

Maar (zuid) Duitsland heeft vandaag weer een dikke level 3 te pakken wat betreft Estofex (http://www.estofex.org/)
GFS komt met CAPE van > 2500 en lifted -12.

Kan weer behoorlijk gaan spoken daar!

Hmmm.... als dat nou zo blijft deze zomer en ook het midden af en toe aan gaat doen dan zit ik goed dit jaar op vakantie. In een dal ook nog eens, wil je het mooier hebben?  ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

SniperEye

Yep, bizarre situatie in zuid Duitsland vandaag. Ik was er graag naar toe gereden als ik de kans had gehad en ik het eerder in de gaten had gehad.

matroesjka-world

Hoe zit het vandaag met de onweerskansen?
M'n broer in Joure denkt dat er een onweersbui zijn richting op komt op dit moment, kan iemand dat bevestigen?
Ik denk namelijk dat het wel meevalt..
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Shadow112

Ik zie geen enkel bui of hoge wolkenbasis. Lijkt mij vrijwel onmogelijk dat daar een onweersbui komt!  ;D

klapper

op de buienradar lijkt er wat onweer op zeeland af te komen en het knmi geeft dit af

Tyshane

Kleine onweerskansjes voor vandaag en morgen, hopen op in ieder geval die verdwaalde fotogenieke CB... (most likely embedded)


Paar fragmenten uit knmi; guidance:


BEWOLKING:

Vanmiddag Cu/TCu bewolking, later vanmiddag en vanavond met name op de occlusie enkele (emb) Cb. Enkele progtemps laten vannacht wat potentiële onstabiliteit zien. Mede onder invloed van de jet die in onze omgeving ligt zou dat nog een enkele Cb kunnen opleveren met toppen die dan incidenteel zomaar kunnen doorschieten tot rond FL250. Dan moet wel echt alles meewerken, meeste progtemps in het westen laten onstabiliteit zien tot FL150-180. In het zuidoosten soms wat velden middelbare bewolking van de langstrekkende golf. Zondag ontstaat er Cu-bewolking en in de middag enkele Cb's op nadering en passage van het koude putje.

NEERSLAG:
Belangrijkste aandachtspunten: 1. het neerslagsignaal in de loop van de middag en vanavond op de occlusie. Hirlam geeft een duidelijk signaal, maar smeert het m.i. iets te veel uit. Verder houdt Hirlam het signaal ook nog een deel van de nacht vast, mogelijk samenhangend met de potentiële onstabiliteit in combinatie met de jet boven ons land. Harmonie geeft wat structuren betreft een realistischer beeld: lokaal, maar wel met kans op wat straatvorming en in de nacht weer droog wordend. 2. Neerslag van de langstrekkende golf. Deze blijft voornamelijk boven Duitsland, maar is uiteraard wel een aandachtspunt.

Momenteel lijkt de neerslag boven Frankrijk iets overschat te worden. Onweerskansen zijn niet groot, maar gezien de progtemps kunnen we het vanavond en ook morgenmiddag niet geheel uitsluiten. INDECS komt lokaal met waardes van 30-40%. Zondag geven de meeste modellen een convectief signaal, gekoppeld aan PVA voor de hoogtetrog uit en mede geholpen door dagelijkse gang.


Check topic! http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,1976.0.html

EAJ

Citaat van: SniperEye op za 30 jun 2012 - 12:45
Yep, bizarre situatie in zuid Duitsland vandaag. Ik was er graag naar toe gereden als ik de kans had gehad en ik het eerder in de gaten had gehad.

De eerste buien onstaan nu in Duitsland. Aan de schaduw te zien zijn ze al aardig hoog doorgeschoten. NOAA15 foto van 14.43UTC

Marsel

Citaat van: EAJ op za 30 jun 2012 - 17:06
De eerste buien onstaan nu in Duitsland. Aan de schaduw te zien zijn ze al aardig hoog doorgeschoten. NOAA15 foto van 14.43UTC

Tja, op z'n zachtst gezegd gewoonweg bizar wat daar gaande is. Level 3 estofex voor buitengewoon grote hagel en zware windstoten....lijkt me niet meer dan terecht. Gewoon even een kaartje voor het idee:

Peter

Dan is het denk ik wachten op de eerste nieuwsberichten uit dat gebied. :o
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Sven

Prachtige cg's te bewonderen in de buurt van Stuttgart! Het front moet nog passeren, dus popcorn en cola gereed!

http://www.earthtv.com/de/kamerastandort/webcam-stuttgart-deutschland
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

matroesjka-world

Citaat van: Sven op za 30 jun 2012 - 22:09
Prachtige cg's te bewonderen in de buurt van Stuttgart! Het front moet nog passeren, dus popcorn en cola gereed!

http://www.earthtv.com/de/kamerastandort/webcam-stuttgart-deutschland

Local time is 4:20 uur terwijl het nu bij mij 22:54 uur is, dus ik weet niet wat ik ervan moet denken, zijn deze webcam beelden van afgelopen nacht??

Laat maar... ik snap niks van die webcam, nu is de tijd opeens 1:13 uur, en nu al 0:13 uur, schiet mooi op naar de juiste tijd...
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Weatherboy

Niemand? Nieuwe kansen, en met zéér grote waarschijnlijkheid ook de laatste kansen voor lange tijd.

Dinsdag, woensdag, en misschien donderdag:


aloa

Beste kans is donderdag volgens ecmwf.


Sven

Ik verwacht vandaag wel een kansentopic voor 4/5 Juli :) Al ga ik uit van de meeste kans op de Woensdag, wanneer er een occlusie over het land trekt, maar de donderdag zou ook goed mogelijk kunnen zijn ivm een convergentie lijn, mja na die laatste flop niet echt een fan daarvan :)

Maar goed, hierbij de laatste gfs run, en alleen gericht op de woensdag!











Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Dennis

GFS model voor 7 Juli


Tyshane

Pluim onweer op basis van ecmwf-model, kaartje van weerplaza.nl

Tyshane

En nog even met de kaartjes van WeerDirect, de kansen op onweer voor de komende dagen:

Powered by EzPortal