Onweerskansen

Topic gezien door 202947 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Heerlijke kaarten, alleen dynamisch mag wel wat meer. Zei begin vorige week tegen Pascal dat we tussen de 20ste en de 25ste in de gaten moeten houden
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Mooiste dag van de gehele week volgens EC, maar ook kans toename van onweer en flink neerslag in de oper zichtbaar.





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherboy

GFS toont vanaf zaterdag tm dinsdag elke dag onweersbuien en temperaturen tussen de 20 en 25 graden, alleen het noordwesten minder. Nou laat maar uitkomen, heerlijke kaarten. Helaas nog wat ver, en met de run van vanmorgen in het achterhoofd verheug ik me niet. Vanmorgen toonde GFS een gruwelijk noord tot noordoost stroming met temperaturen rond de 10 graden, brrr.

MarkB

Hopelijk komt dit uit! Wat een top kaart! :D

Onweersdagen Nijkerk 2013: 12 | Conclusie: Slecht jaar
Onweersdagen Nijkerk 2014: 20

Weatherboy

Citaat van: MarkB op di 15 mei 2012 - 19:05
Hopelijk komt dit uit! Wat een top kaart! :D


Dat zou de het eerste weeralarm kunnen betekenen! :o De GFS is prima! Temperaturen rond de 20 graden en elke dag forse onweerskansen. Een periode met veel Ostgewitter komt eraan? ;D We hopen het. Is kijken waar EC mee komt straks..

Jan van Ooijen

Citaat van: Weatherboy op di 15 mei 2012 - 19:47
Dat zou de het eerste weeralarm kunnen betekenen! :o De GFS is prima! Temperaturen rond de 20 graden en elke dag forse onweerskansen. Een periode met veel Ostgewitter komt eraan? ;D We hopen het. Is kijken waar EC mee komt straks..

Denk geen WA, dynamisch gezien echt erg slecht. Was het goed dan had ik ze al lang geplaatst  ;D
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hj32

Hahaha
Ja dat vermoeden had ik al  :D

Weerfreak 1337

GFS 12Z

Animatie Cape/Lifted:



Animatie Neerslag


Dauwpunt


Aan de hand van deze run zien we dat er behoorlijk wat neerslag berekend word, vooral voor de westelijke helft.
Ook opvallend zijn de behoorlijke dauwpunten die berekend worden, mede hierdoor ook de hogere cape.

Gr. Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

SniperEye

Citaat van: Jan van Ooijen op di 15 mei 2012 - 19:54
Denk geen WA, dynamisch gezien echt erg slecht. Was het goed dan had ik ze al lang geplaatst  ;D

Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat dynamiek pas rond de 48 uur van tevoren echt goed te zien is?

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op di 15 mei 2012 - 22:26
Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat dynamiek pas rond de 48 uur van tevoren echt goed te zien is?

Nee, dat kan je nu ook al zien op de WOM-kaarten, dit is het beste wat ik zie



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

29 Mei, mag er ook wezen! Helaas nog ver weg..
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Pascal Soomers

29 Mei mag er zeker wezen, mijn verjaardag ;). Zou een geweldig cadeau zijn!
When a supercell arrives, you must be prepared.

aloa

Zondag lijkt de beste dag te worden voor onweer. ECMWF laat ook cape zien voor die dag.


Tyshane

Komende weken toch regelmatig onweerskansen zo te zien, wel leuk want dat maakt ene hoop goed, al snak ik wel naar een Spaanse pluim.  8)

Weatherboy

Citaat van: Tyshane op wo 16 mei 2012 - 10:06
Komende weken toch regelmatig onweerskansen zo te zien, wel leuk want dat maakt ene hoop goed, al snak ik wel naar een Spaanse pluim.  8)

GFS deelt inderdaad vrachten onweerskansen uit. Stel je voor de héle run zou uitkomen, dan zouden we meer onweersdagen krijgen dan heel 2010 en 2011 hier bij elkaar. Overigens wel weer rond de beruchte 25/26 mei, misschien wel weer een herhaling van 2009, dat zou voor het getal 2012 geweldig zijn.

MamaAs

Staat er voor vandaag ook wat onweer op de kaarten?
Hier bijzondere wolken die er dreigend uit zien. Zie niets op de radar, maar de cape loopt hier wel iets omhoog ... ?

Jan van Ooijen

Citaat van: MamaAs op do 17 mei 2012 - 13:39
Staat er voor vandaag ook wat onweer op de kaarten?
Hier bijzondere wolken die er dreigend uit zien. Zie niets op de radar, maar de cape loopt hier wel iets omhoog ... ?

Nee vandaag geen onweer, mogelijk morgen echter die kans is zeer klein
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

klimascepie

Zal het wel zien en horen. Hoop wel dat het echte buien zijn.
Pas geleden (1 mei?) werd ik smorgens verrast door en regen bui. Was aan het werk en plots sloeg de bliksem in de buurt in, dan zit je niet fijn op de kraan want je bent 1 grote bliksem magneet.

Op weg naar het werk was wel leuk om het onweer te zien.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

MarkB

GFS heeft de hele week kansen staan, hopelijk komt dit uit. Aan de temperatuur ligt het trouwens niet, sommige dagen kan wel de 25 graden worden gehaald volgens hun. :D


Onweersdagen Nijkerk 2013: 12 | Conclusie: Slecht jaar
Onweersdagen Nijkerk 2014: 20

aloa

De capewaarden voor komende week. Woensdag en donderdag zien er  goed uit.


Powered by EzPortal