Onweerskansen

Topic gezien door 201217 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Pascal Soomers

Haha, gaat de bekende weg op inderdaad!
When a supercell arrives, you must be prepared.

arjanbruggink

Citaat van: hj32 op do 31 jan 2013 - 16:48
onweeeeer hoihoi!   ;D
Eerder doeidoei **Und wir winken schon wieder mit die Hände**
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

hj32

hahaha! wel ff mooi  :)

Arend

Citaat van: arjanbruggink op do 31 jan 2013 - 17:02
Eerder doeidoei **Und wir winken schon wieder mit die Hände**

Soms ga je denken dat die landsgrens op basis van weersverschijnselen is ontstaan.  :(
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

arjanbruggink

Citaat van: Arend op do 31 jan 2013 - 22:12
Soms ga je denken dat die landsgrens op basis van weersverschijnselen is ontstaan.  :(
Haast wel ja, maar Ootmarsum/Denekamp e.o. hebben enigzins kunnen genieten van wat geknetter.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

ron12

Weer wat nieuws gevonden op het net nog wel een experimentele pagina wel leuk zo te zien voor de weer liefhebber http://php.roedi.nl/satrad/satrad_all.php ontdekt het zelf.met de muis op de tijden klikken.en hoppa,En nog iets gevonden op het net een mooie screensaver http://www.gsstr.nl/onderzoek/waarnemingen/onweer-indicator/het-weer op het plaatje klikken.veel plezier ermee ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

weer in duitsland onweer...http://www.blitzortung.org/Webpages/index.php ten oosten van groningen nu,de laatste uur
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: ron12 op za 02 feb 2013 - 15:07
weer in duitsland onweer...http://www.blitzortung.org/Webpages/index.php ten oosten van groningen nu,de laatste uur

Gelukkig, ik begon me al zorgen te maken. Ook in BE en FR komt het zeer lokaal tot een verdwaald onweer.
In het wintertopic had ik het eerder al genoemd dat het lokaal tot onweer kon komen. Probleem voor NL is vandaag dat de onstabiliteit wat minder diep reikt dan enkele dagen geleden het geval leek te zijn.
Toppen komen momenteel boven ons land tot rond 3,0-3,5km (FL100-120). Hetgeen zorgt voor toptemperaturen van rond -18 wat in principe net te weinig is.
Richting het oosten en zuiden is de onweerskans iets groter. Over Frankrijk en BE door de langere fetch over zee en over Duitsland door de cyclonalere invloeden en de koudere bovenlucht.
In de onderstaande sounding van De Bilt van 00Z vannacht is de ondiepe onstabiliteit mooi te zien.
De onderste plaat laat de iets koudere bovenlucht naar het oosten zien (er vanuitgaande dat convectie zich door de relatief droge luchtlagen tussen 850-700hPa weet te boren).

Leon Eikenaar

Onweerskansen voor dinsdag, woensdag en donderdag!
Zal wel eens leuk kunnen worden ;)







Vooral dinsdag en donderdag zijn de kansen aardig hoog voor heel Nederland :D
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Weerfreak 1337

Modellenbeoordeling.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een occlusie boven het midden verlaat, gedreven door een sterke jet, vanavond het land. Een warmtefront bereikt aan het begin van de nacht het westen en verlaat aan het begin van morgenochtend het oosten. Het bijbehorende koufront ligt halverwege de ochtend tegen het noordwesten en verlaat enkele uren later al het zuidoosten. Hierachter wordt steeds koudere, onstabielere luchtmassa aangevoerd. Een kortgolvige trog bereikt in de nacht naar dinsdag de westkust en verlaat in de ochtend het oosten. Temperaturen op 500 hPa duiken hierachter onder de -40 C.

MODELBEOORDELING:
De nieuwste runs van Hirlam, Harmonie en EC zijn op de synoptische schaal eensluidend. Het weerbeeld rondom de trog en de timing ervan vertoont op deze termijn (nog) verschillen in de modellen.
Aandachtspunten.

WIND:

Achter het koufront neemt de wind steeds meer toe, op de Noordzee 7 Bft, lokaal een 8. Het hoogtepunt wordt bereikt op de trog, het waarschuwingscriterium van 75 km/uur aan windstoten kan dan door maximale onstabiliteitsdiepte in combinatie met veel wind op relatief geringe hoogte (50-60 knopen) aan de westkust gehaald worden (en er vooruit het waddengebied). Hirlam is hier wel het meest uitgesproken. Na passage neemt de wind uiteindelijk langzaam af.

BEWOLKING:

Vooral nabij de diverse fronten SC en ST. Na passage koufront cumuliforme bewolking waarvan de toppen steeds hoger kunnen reiken, uiteindelijk nabij de trog CB's met toppen tot FL250. Harmonie toont wel erg lage wolkenbases bij winterse buien, dat zie je eigenlijk alleen bij "echte" sneeuwbuien en dan spreek je eerder van een verticaal zicht.

NEERSLAG:

Nabij de occlusie perioden met mot(regen), erachter ook tijdelijk meer buiig van karakter. Op nadering van warmtefront weer perioden met (mot)regen. Het koufront zelf is weinig actief (koufront in kouadvectie), erachter trekken met name over de noordelijke helft van het land van tijd tot tijd buien over. Door de steeds koudere (boven)luchten en het dalende nulgradenniveau worden deze buien steeds winterser van karakter. Op de trog is onweer waarschijnlijk, Harmonie laat al twee runs een duidelijke piek zien in het aantal ontladingen (enkele tientallen).

ZICHT:

Nabij de fronten in regen matig, in motregen mogelijk slecht. Achter het koufront goed, in winterse buien matig, mogelijk slecht als de sneeuw even overheerst. Harmonie heeft de felste buien en dat resulteert dan onmiddellijk in enkele centimeters sneeuw. De temperaturen liggen buiten neerslag enkele graden boven nul, dus daar waar de buien een tapijt achterlaten zal het ook weer wegsmelten.

TEMPERATUUR:

DMO/KTG bruikbaar. Tweetrapsraket temperatuurdaling, eerste daling na koufront, tweede na trog. Tx morgen nog circa 8 graden, In de nacht naar dinsdag dalend naar iets boven nul (met name in winterse buien nog lager), dinsdag overdag Tx 3 ?  4 C.

Paraaf meteoroloog: zwagers
Uitgifte: 03/02/2013 16.37 uur LT.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Graphicnizor

Citaat van: Marsel op za 02 feb 2013 - 15:37
Gelukkig, ik begon me al zorgen te maken. Ook in BE en FR komt het zeer lokaal tot een verdwaald onweer.
In het wintertopic had ik het eerder al genoemd dat het lokaal tot onweer kon komen. Probleem voor NL is vandaag dat de onstabiliteit wat minder diep reikt dan enkele dagen geleden het geval leek te zijn.
Toppen komen momenteel boven ons land tot rond 3,0-3,5km (FL100-120). Hetgeen zorgt voor toptemperaturen van rond -18 wat in principe net te weinig is.
Richting het oosten en zuiden is de onweerskans iets groter. Over Frankrijk en BE door de langere fetch over zee en over Duitsland door de cyclonalere invloeden en de koudere bovenlucht.
In de onderstaande sounding van De Bilt van 00Z vannacht is de ondiepe onstabiliteit mooi te zien.
De onderste plaat laat de iets koudere bovenlucht naar het oosten zien (er vanuitgaande dat convectie zich door de relatief droge luchtlagen tussen 850-700hPa weet te boren).

Kan iemand me nou eens uitleggen hoe je die dingen afleest?

Ramon Oost

Citaat van: Graphicnizor op di 05 feb 2013 - 00:20
Kan iemand me nou eens uitleggen hoe je die dingen afleest?

Dat is nog niet zo simpel, begin hier maar eens mee ;)

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,414.0.html

Sven

Citaat van: AOT op zo 03 feb 2013 - 13:25
Onweerskansen voor dinsdag, woensdag en donderdag!
Zal wel eens leuk kunnen worden ;)

Vooral dinsdag en donderdag zijn de kansen aardig hoog voor heel Nederland :D

De dinsdag is iig een feit, veel flitsen en lekkere klappers :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Erik V

Ik stond er weer lkkr in. Boven op een oliesteiger. Pfffff, als ik ergens bang voor ben is dat het.
Een keer een inslag op een mtr of 30 meegemaakt en sindsdien huiverig....

JPP78

Nou beste klappen inderdaad, meteen wakker! (stroom vloog er weer af. Gebeurd steeds bij onweer het afgelopen jaar, heb toch het idee dat er een groep net wel net niet uitvliegt en als er dan eenflinke klap onweer komt, vliegt ie er uit.)

ik heb verder niet naar buiten gekeken dus welke soort neerslag er naast hagel nog in zat weet ik niet. 3,0 mm op geleverd, hagel ligt nog her en der. de bui was er vlak voor 5 uur. mooie buienlijn trouwens!
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

stratocumulus

****THUNDERSNOW!***

Goedemorgen, net 5km gefietst en natuurlijk precies tijdens de trogpassage....wind, sneeuw, en ONWEEER. Echt gaaf, maar niet als je wind tegen hebt :(

zorba

Zo dat was ff dik onweer voor de dinsdag ochtend. Veel ontladingen, harde klappen, hagel en sneeuw. Perfect!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Kres

Was een hele mooie buienlijn .... Werd er heerlijk wakker van.

Ramon Oost

kaartje met de ontladingen van vanochtend.


ron12

onweer in nijmegen en hagel,mag ook wel eens een keer op 4 oktober voor het laats onweer gehad hier.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal