Onweerskansen 2 en 3 augustus

Topic gezien door 35557 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 01 aug 2013 - 17:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TaL

Citaat van: NitroGenetics op vr 02 aug 2013 - 13:00
wolkjes is nog geen aanleiding tot onweer hea ;)  maar idd had het ook al eerder vermeld in deze topic dat de kust regios wel kans hebben op wat buien/onweer maar kansen voor het binnenland  is beduidend vanwege de cin en droge lucht ;)

Dat weet ik ook wel hoor , maar het feit dat er al wolken VORMEN en ze de typische voorgangers zijn van eventuele onweersbuien + de berekeningen van WRF / GFS maakt het alleen maar gunstiger. Liever wolkjes dan geen wolkjes ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerextrem

Citaat van: TaL op vr 02 aug 2013 - 13:02
Dat weet ik ook wel hoor , maar het feit dat er al wolken VORMEN en ze de typische voorgangers zijn van eventuele onweersbuien + de berekeningen van WRF / GFS maakt het alleen maar gunstiger. Liever wolkjes dan geen wolkjes ;)

dat kun je ook wel zeggen, hier was het ook al zo paar weekjes terug. toch kwam er geen onweersbuien hier, maar erlangs ;)

maar leuk dat er kansen zijn, ik laat me verassen. toch denk ik dat er niet echt noodweer komt.

jornonweer

Citaat van: Weerextrem op vr 02 aug 2013 - 13:18
dat kun je ook wel zeggen, hier was het ook al zo paar weekjes terug. toch kwam er geen onweersbuien hier, maar erlangs ;)

maar leuk dat er kansen zijn, ik laat me verassen. toch denk ik dat er niet echt noodweer komt.

het westen en noord brabant,limburg etc hebben toch behoorlijke kans op onweer, maar of dit hevig gaat uitpakken weet ik niet  :)
Danger is real, fear is a choice.

jones


Dennis

Guidance:

Vandaag verschillende aandachtspunten. Ten eerste de Tx. Modellen geven allen waardes tussen de 32 en 36 graden aan. Boven het zuidoosten en oosten worden de hoogste waardes verwacht. Zeer lokaal komt de temperatuur dichtbij de 37 graden. Ander aandachtspunt is uiteraard het onweer. Uiteraard verdien de passage van thermische laag de nodige aandacht. Lucht er vooruit is weliswaar erg warm maar nog wel droog. Vochtconvergentie nabij het laag kan dan net voldoende zijn om het toch tot een onweersbui te lasten komen. Modellen geven hier een signaal. Wanneer het in die warme lucht tot buien komt kan dat meteen fors uitpakken met veel onweer en (zeer) zware windstoten. Op nadering en passage van het koufront is de grenslaag al iets minder warm geworden als gevolg van de passerende vore aan de zuidflank van het thermische laag. Wel is de lucht dan vochtiger geworden. Omdat er in de bovenlucht nog een kleinschalige trog op het koufront inloopt kan dit voor extra forcering zorgen. Hirlam laat dat goed zien, Ec in mindere mate en Harmonie vrijwel niet.

Vanmiddag boven zee en het westen van de Fir enkele onweersbuien. Later vanmiddag mogelijk ook in de westelijke kustgebieden. Die kans is vooralsnog niet groot, maar als het gebeurt is dat wel meteen een hele forse bui met veel onweer. We hebben dan te maken met erg hoge Cape-waardes. Vlak voor het koufront uit kunnen nieuwe buien ontstaan, mede getriggerd door de bovenlucht. Ook hierbij grote onweerskansen, INDECS geeft weliswaar geen erg kansen, maar dat kan ook komen omdat de buiigheid vooral vanaf middelbaar niveau lijkt te ontstaan. De neerslag op het koufront lijkt dan niet veel meer voor te stellen

Fluffje

Citaat van: Dennis op vr 02 aug 2013 - 12:20
Aangezien er veel over het "vocht" voor de buien wordt gesproken kan iemand dan eens aangeven met een kaartje waarom de kans voor een onweersbui nu wel of niet aanwezig is..... ik kan ook zeggen dat er wel vocht aanwezig is........

Ik heb waarschijnlijk enkele details gemist vwb de onweerskansen van vandaag/vannacht. Op verschillende weersites, waaronder buienradar, kan je de actuele luchtvochtigheid checken. (die is op dit moment al en stuk lager dan een paar uur terug) Ik maakte de vergissing dat het om de luchtvochtigheid gaat om middelbaar niveau ipv van aan de grond. De rest van de voorwaarden voor het ontstaan van onweersbuien vandaag snap ik al aardig (dankzij de vele kennis die ik en anderen opdoen op dit forum) ;)
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

NitroGenetics

momenteel 34,2 graden het warmst in nederland  :) met nog ruim 2+ uren te gaan met de opwarming  kunnen we de 37 mischien net halen :)

ron12

Straks rond de 37 graden in zuidoost Nederland http://zomerradar.buienradar.nl/temperatuur ?? Nijmegen 33.4 graden nu
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Chase-Stormer

Vast niet goed te zien op de foto, maar de eerste bewolking valt hier nu goed te zien
http://i39.tinypic.com/2dufkvs.jpg
(Oeps, zie nu pas dat Ik het nachtfilter er nog op had staan :P viel bijna niets te zien op mijn schermpje vanwege zonlicht)

Weatherman

Ik zie hier ook de eerste wolkjes.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

EAJ

Sounding van De Bilt van 12Z

Dennis

ZW Belgie meldt nu eerste onweer

Joep

Begint onweersachtig te worden wind neemt ook toe

Mirandavdg

Nou, ineens de zon achter de wolken, harde wind. Er dreigt hier al iets.

Sta je dan uren in de file naar het strand in Zeeland, ben blij dat ik gewoon in Zeeland ben gaan wonen, pak mn boeltje op en vertrek naar binnen  :P

NitroGenetics

zoals weergeven in de guidance zullen we temaken krijgen met waarschijnlijk een mcs of in mindere termen geklusterde onweersbuien
hier dus even een kaartje met de gebieden die we in de gaten moeten houden ;)




jens

die gaan wel erg oostelijk dan hoor
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Mirandavdg


NitroGenetics

Citaat van: jens op vr 02 aug 2013 - 16:31
die gaan wel erg oostelijk dan hoor
hopen maar dat het wat westelijk aangroeit dan :)

jens

ik zit meer te kijken naar normandie,volgens de sat ook aan her broeien daar
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Oenery

De lucht bij Leiderdorp.....

Powered by EzPortal