Onweerskansen 26, 27 en 28 juli

Topic gezien door 158803 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 25 jul 2013 - 20:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 26 en 27 juli

Aangezien het voor mij nog steeds vakantie is en me eigenlijk nauwelijks verdiep in de weerkaarten volgt er wederom een korte update. Deze update komt meer van Marsel af. Daarnet heeft hij een stuk geschreven in het vorige topic.

De as van de hoogterug ligt morgenmiddag net oost van ons land terwijl het golvende polaire front zich net west van de Benelux ophoudt. Het systeem correspondeert met de overgang naar koelere lucht aan de westkant ervan. Wij bevinden ons aan de warme onstabiele kant. Onweersactiviteit moeten we uiteraard aan de warme kant nabij een thermische rug (thetaE=55-60) zoeken, getriggerd door sterke WAA, LL convergentie en formatie van thermische laagjes. Onstabiliteit is morgen potentieel erg diep en in orde grootte van 1-2KJ/Kg in de warme massa.


Wolkentoppen morgen omstreeks 17.00uur

Van een duwende hoogtetrog is (nog) niet echt sprake (hoogtepatroon redelijk neutraal) en we bevinden ons onder de RU van de polaire jet. Dan zijn twee dempende punten voor morgen.

0-6km shear over het oosten 20-30kts, naar het westen toe (richting het golvende polaire front) oplopend naar 40-50kts. Grootste kans op intense onweders over het midden en oosten. Overlap tussen redelijke shear én significante onstabiliteit in een strook ZW-NO georiënteerd over het midden en deels oosten van het land. Buien zijn hoogst waarschijnlijk niet vanaf de grond gevoed (sterke WAA) in een omgeving die overheersend unidirectionele shear vertoont. Ik krijg sterk de indruk dat als er zich buien voor gaan doen deze vrij snel clusteren (gezien de WAA) in multicellulaire systemen, mogelijk MCS formaat aannemend. Bovendien door toch vrij significante shear mogelijkheid op enige interne oplijning.

Individuele supercells lijken mij meteen niet aan de orde. Toch moet aangegeven worden dat de drukverdeling aan de grond vlak is waardoor thermische effecten invloed uit kunnen oefenen en lokaal de SRH op kunnen voeren. De vraag zal dan echter zijn of buien aanspraak kunnen maken op deze dynamiek. Tot slot moet ik meegeven dat het een situatie is die nogal nauw luistert. In principe is aan de warme zijde langs het polaire front onweer mogelijk, het westen wil ik dus absoluut niet uitsluiten. Timing en zwaartepunt zal zoals gebruikelijk nowcasten worden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

In principe is aan de warme zijde langs het polaire front onweer mogelijk, het westen wil ik dus absoluut niet uitsluiten. Timing en zwaartepunt zal zoals gebruikelijk nowcasten worden.

Dat bied hoop :D ben benieuwd! Laat het maar na 17:00 komen. Prima timing :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Polderps

Laat maar komen,  voor de noordelijke provincies lijkt het hoogtepunt in de 1e helft van de avond te komen.... Maar vanaf het middaguur al kansjes.. Kortom mooie dag gaat te worden. Hoop dat vele fans eindelijk hun mooie buien zullen krijgen. Wel lullig voor de camping gasten, gaan een paar onrustige zgn tegemoet .

Channiej

Wat ik ook zo heb kunnen zien is dat vrijwel alles zich weer overdag/begin vd avond schijnt af te spelen. Terwijl eerst nog zaterdag op zondagnacht nog het beste uit de bus kwam

Joep

KNMI Guidance

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en
de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 12 UTC en de overige
genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

Geldig tot vrijdag 26 juli 2013 24.00 locale tijd

Opgesteld op donderdag 25 juli 2013 om 18.33 uur

MODELLENBEOORDELING.
SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een thermische vore boven ons land is vrijwel stationair. Ons land
bevindt zich aan de warme zijde van een warmtefront dat eerder vandaag
is gepasseerd en over. Een golvend koufront nadert vrijdagochtend het
westen en vertoont weinig oostwaartse progressie door een krachtige
hoogterug boven Centraal-Europa die aan de westflank steeds warmere
lucht richting het aandachtsgebied stuwt. Thetaw(850)=19 C komt boven
het zuidoosten te liggen. Dempende factoren zijn mogelijk een licht
diffluent stromingspatroon op hoogte. Het genoemde koufront blijft deze
gehele verwachtingsperiode golvend net ten westen van ons land. Komt
waarschijnlijk pas zondag door.

MODELBEOORDELING:
In het algemeen is de grootschalige, synoptische, beschrijving in de
diverse modellen (Hirlam, Harmonie en ECHR) consistent. Er zijn wel
detailverschillen te vinden in de neerslagprognoses tussen
opeenvolgende en tussen de diverse modelruns.

AANDACHTSPUNTEN.
WIND:
Bij buien kans op windstoten, vanavond mogelijk nog tot 25 kts. Vrijdag
in potentie heviger verschijnselen met windstoten tot 35 kts. Bij een
downburst vrijdag kunnen er lokaal altijd heviger windstoten optreden.
Hirlam onderschatte de wind vanmiddag, mogelijk vanwege de optredende
thermische effecten.

BEWOLKING:
Een mengeling van SC-bewolking en convectieve wolken. Vrijdag overdag
ook soms dikkere sluierwolken. Vrijdag vooral voor het koufront uit kan
sop geclusterde Cb's met toppen tot FL400. Tevens meer naar het westen
gelaagde bewolking nabij het koufront op Sc-niveau. De nacht naar
zaterdag geeft een sterke indicatie op stratuswolken.

NEERSLAG:
Vanavond geleidelijk uitdovende onstabiliteit. Vrijdag voor het
koufront uit, op de westflank van de thetaw rug, intensievere regen- en
onweersbuien. Positie, timing en verloop zijn onzeker. HiRLAM is het
snelst met de ontwikkeling, gevolgd door Harmonie en EC het laatst.
Harmonie is het meest actief. De ontwikkeling van deze situatie
verdient de komende tijd wel de aandacht, met veel warmteadvectie en
CAPE boven oosten van het land 2.5 kJ/kg. Schering 20-30. Boven het
westen oplopend tot 50. Harmonie geeft de meeste ontladingen nog steeds
boven het oosten van het land. INDECS geeft tussen 09-15 de hoogste
voorwaardelijke kans op >50 ontladingen, de absolute kans op >1
ontlading is daarentegen dan nog maar 30-50%. In het algemeen geldt dat
Index lagere kansen geeft dan in de voorgaande run.

ZICHT:
Vannacht vochtiger lucht (dauwpunten komen uiteindelijk op veel
plaatsen richting 18 graden uit. Lokaal, Harmonie geeft vooral het
oosten, is er kans op een ondiepe mistbank. Verder in neerslag matig en
in zware neerslag slecht zicht.

TEMPERATUUR:
Vannacht door warmteadvectie en bewolking Tn 16-20 graden. Vrijdag
overdag sterk afhankelijk van de bewolking. In potentie vergelijkbare
waarden, maar in gebieden met meer bewolking wordt de temperatuur wat
getemperd, gemiddeld wordt het zo'n 27-28 graden.


Channiej

Om maar even wat mooie plaatjes neer te zetten

jorentje1997

Ben momenteel heel druk met andere dingen maar ik probeer toch jullie leuke reacties te volgen  ;)

Nu heb ik toch nog wel even een vraagje. Ik las net dat jullie op het onweer een ''tijdstip'' kleven, terwijl ik juist dacht dat het gewoon de hele dag (10-22uur) kon onweren (in België dan).

Dus als ik het goed begrijp zijn er de hele dag kansen op flinke onweersbuien die eventueel kunnen clusteren, maar in de late middag-avond komt het actiefste gedeelte? (verbeter me als ik fout ben  :) )

LeMisérable

poeh, ziet er ook heftig(er) uit...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

GekkeLeo

Die cel bij Bordeaux, zou wel eens een MCS kunnen worden


Weatherman

Ben benieuwd of alles nu wel eens goed samenvalt voor een lekker portie knal werk. heb nog niks gehad.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Channiej

Citaat van: GekkeLeo op do 25 jul 2013 - 22:46
Die cel bij Bordeaux, zou wel eens een MCS kunnen worden



Maar haalt die Nederland ook en zo ja, word dat vannacht, in de vroege ochtend....?
Sorry als ik beetje zo bezig ben, maar pak morgenochtend de trein vanuit Nijmegen naar het westen en geen zin om in een onweerscomplex te belanden ;-)

Thunderfreak

Er ontstaan ook buien bij het kanaal,die zullen door het gat trekken,en deze zullen zoals ik al eerder zei onweer geven in het Westen.
Het beginnende complex in het Zuiden van Frankrijk is nog afwachten wat het gaat doen.

Als je er niet in wilt zitten (mocht het hier komen) ga je toch niet ;-) vindt dat altijd van die rare vragen.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

ron12

Volgens  mij moeten we wachten op de bewolking die nu bij noordwest Spanje hangt http://wolken.buienradar.nl/ eens kijken wat die gaat doen ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Channiej

Citaat van: Thunderfreak op do 25 jul 2013 - 23:09
Er ontstaan ook buien bij het kanaal,die zullen door het gat trekken,en deze zullen zoals ik al eerder zei onweer geven in het Westen.
Het beginnende complex in het Zuiden van Frankrijk is nog afwachten wat het gaat doen.

Als je er niet in wilt zitten (mocht het hier komen) ga je toch niet ;-) vindt dat altijd van die rare vragen.

En bedankt he ;-). Soms moet je wel. En er bestaan geen rare vragen!

Thunderfreak

Das waar  :D
Bedoel het niet zo hoor zoals het overkomt misschien ;-) 

Bestaan wel rare antwoorden.

Maar er is een kans op een onweer later vannacht en ochtend in het Westen.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Channiej

Mooi. Dank je wel. Z-O niet dus ;-).

ron12

Wat een zielig plaatje dit http://www.blitzortung.org/Webpages/index.php moet gouw verandering in komen,of niet dan ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

pyro

Das allemaal zware kost al deze vaktaal. Nu begrijp ik dat er weinig te timen valt, maar klopt het als ik het vertaal naar "in de middag en avond kans op onweer met de grootste kansen voor het midden en oosten van het land" ?

Of ga ik dan al te snel?


ron12

Citaat van: pyro op do 25 jul 2013 - 23:22
Das allemaal zware kost al deze vaktaal. Nu begrijp ik dat er weinig te timen valt, maar klopt het als ik het vertaal naar "in de middag en avond kans op onweer met de grootste kansen voor het midden en oosten van het land" ?

Of ga ik dan al te snel?
gewoon overdag al http://nos.nl/teletekst/#713_01 //  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Zaterdag wordt spannend ?/! Estofex komt met een voorbeschouwing (onderstaand kaartje gaat dus NIET over morgen, vrijdag).

http://www.estofex.org/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal