Onweerskansen 23, 24 en 25 juli

Topic gezien door 47788 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 23 jul 2013 - 09:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TaL

Citaat van: Marsel op do 25 jul 2013 - 12:36
Ik ben zo jaloers op jullie  :o. De laatste dagen dagelijks onweersbuien in de omgeving.
Hier in het westen niets van dag alles.
Naja, dan maar hopen op vrijdag en zaterdag. Auto staat al klaar ;).

Mag ik vragen waar jouw woonplaats is Marcel? :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

stratocumulus

Citaat van: Marcel1976 op do 25 jul 2013 - 12:24
't heeft in 't westelijk deel van Midden Limburg opnieuw goed tekeer gegaan. En nr 2 is onderweg.

Wauw! ook mooie Tuba te zien! schitterende plaat :)

stratocumulus

Eens, onstabiele middelbare bewolking te zien in het westen, opbollende Cu... de atmosfeer is er klaar voor ;)

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: TaL op do 25 jul 2013 - 12:48
Mag ik vragen waar jouw woonplaats is Marcel? :)

Natuurlijk mag dat. Is ook geen geheim. Geboren en getogen Rotterdammer ;).

Marcel1976

Citaat van: stratocumulus op do 25 jul 2013 - 12:49
Wauw! ook mooie Tuba te zien! schitterende plaat :)
Dank je.   Nu klaart 't op hier en 't is een kwestie van tijd tot de volgende buien ontstaan. Aan de zuidelijke horizon gaan de wolken goed omhoog. ;)

Marsel

Citaat van: stratocumulus op do 25 jul 2013 - 12:50
Eens, onstabiele middelbare bewolking te zien in het westen, opbollende Cu... de atmosfeer is er klaar voor ;)
Tuba? Waar? Volgens mij mis ik wat op die foto.

Marcel1976

Citaat van: Marsel op do 25 jul 2013 - 13:17
Tuba? Waar? Volgens mij mis ik wat op die foto.
Ikzelf weet ook niet of dat echt een tuba is,  Maar vond het wel de moeite waard om 't vast te leggen.  Denk eerder dat het gewoon een flinke uitzakking was.

Weatherboy

Citaat van: Marsel op do 25 jul 2013 - 13:08
Natuurlijk mag dat. Is ook geen geheim. Geboren en getogen Rotterdammer ;).

En als je dat nou even goed in je forum profiel zet, hoeven we het niet nog eens te vragen ;)

Mike25

Citaat van: Weatherboy op do 25 jul 2013 - 13:23
En als je dat nou even goed in je forum profiel zet, hoeven we het niet nog eens te vragen ;)
dat staat er hoor als je zn profiel aan klikt ;)

Weerfreak 1337

Het kon niet uitblijven... Zeewind, kijk op het eind van de grafiek de temperatuursval. Opnieuw is de aflandige wind te zwak (2/3 bft).
Gek genoeg blijft de atmosfeer toch flinke stapelwolken produceren, zelfs boven zee.

Edit: Excuses, boven zee stabiliseert het nu zie ik, stapelwolken verdwijnen als sneeuw voor de zon, zal hier ook zo gebeuren helaas.

Grafiek voor Station Hoek van Holland.




Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

alaind86

Was een mooie rightmover! Deze foto is van Jan Vergoossen (Susteren)

Marsel

Citaat van: Mike25 op do 25 jul 2013 - 13:25
dat staat er hoor als je zn profiel aan klikt ;)
En zo is het maar net  ;D.
Nu ook zichtbaar zonder klikken, modje bezig geweest?  ;)

@ Weerfreak
Ruimende wind op HvH zal wellicht voor een deel thermische achtergronden hebben. Maar er trekt nu ook een zwakke vore/trog over het land vanuit het ZW. Duidelijk te zien op de waarnemingen en de modelvelden.
Juist daar vooruit op middelbaar niveau een paar regen- en onweersbuien. Dat verklaart ook waarom het boven zee tot een bui komt. Dat moet overigens heel snel klaar zijn na passage.
Vanaf de grond nu ook onstabiel, zie vorming van Cu boven land. Vooral op de windsprong kan dat de komende uren lokaal een regen- of onweersbui opleveren.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 25 jul 2013 - 13:37
En zo is het maar net  ;D.
Nu ook zichtbaar zonder klikken, modje bezig geweest?  ;)

@ Weerfreak
Ruimende wind op HvH zal wellicht voor een deel thermische achtergronden hebben. Maar er trekt nu ook een zwakke vore/trog over het land vanuit het ZW. Duidelijk te zien op de waarnemingen en de modelvelden.
Juist daar vooruit op middelbaar niveau een paar regen- en onweersbuien. Dat verklaart ook waarom het boven zee tot een bui komt. Dat moet overigens heel snel klaar zijn na passage.
Vanaf de grond nu ook onstabiel, zie vorming van Cu boven land. Vooral op de windsprong kan dat de komende uren lokaal een regen- of onweersbui opleveren.

Bedankt voor de info, ben benieuwd hoe het zich allemaal zal gaan ontwikkelen de komende uren :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

GekkeLeo

Situatie van CAPE+Lifted (zoals die nu is) voor morgen


Marcel1976

Vanuit Belgiƫ denk ik dat 't opnieuw gaat ploffen.... Warmt goed op nu.

Marsel

Citaat van: Marcel1976 op do 25 jul 2013 - 13:56
Vanuit Belgiƫ denk ik dat 't opnieuw gaat ploffen.... Warmt goed op nu.
Klopt, een paar regen- en onweersbuien nabij de vore de komende uren. Houdt even die windsprong in de gaten. Je ziet de vore op de satpics nu al duidelijk zichtbaar worden in de vorm van versterkte convectie.

Marsel

Citaat van: Marsel op do 25 jul 2013 - 14:02
Klopt, een paar regen- en onweersbuien nabij de vore de komende uren. Houdt even die windsprong in de gaten. Je ziet de vore op de satpics nu al duidelijk zichtbaar worden in de vorm van versterkte convectie.

En zo geschiedde. De eerste pitjes zijn inmiddels zichtbaar. Intense echo over Zeeland, zo ook zuid van Limburg.
Mooi opbollende Cu's hier trouwens momenteel.

Polderps

Citaat van: alaind86 op do 25 jul 2013 - 13:30
Was een mooie rightmover! Deze foto is van Jan Vergoossen (Susteren)


Mooie foto, jullie treffen het in het zuiden. Hier in Flevoland (Emmeloord) al tijden geen onweer van betekenis gehad. Alle hoop op komende 3 dagen ;).

Marcel1976

Citaat van: Marsel op do 25 jul 2013 - 14:19
En zo geschiedde. De eerste pitjes zijn inmiddels zichtbaar. Intense echo over Zeeland, zo ook zuid van Limburg.
Mooi opbollende Cu's hier trouwens momenteel.
Hier idem.  Richting Maastricht gaan ze goed omhoog.  't is een kwestie van geduld tot...  Vind het wel genieten zo.

Powered by EzPortal