Onweerskansen 23, 24 en 25 juli

Topic gezien door 47511 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 23 jul 2013 - 09:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 23 en 24 juli

Eindelijk hebben we weer iets om naar uit te kijken, echter het dynamische gedeelte is niet wat een chaser graag wil zien. Aangezien ik momenteel ook vakantie heb schrijf ik geen topic. Beste wat we dan kunnen pakken is de Guidance zoals je hem hieronder ziet.

Het aandachtsgebied bevindt zich de komende periode in een vlakke vore, behorende bij een stationair laag met meerdere frontale structuren ten westen van Ierland. Een koufront hiervan bereikt het zuidwesten woensdagochtend en ligt in de middag boven het noordoosten. Hier vooruit is zeer warme lucht aanwezig, vanmiddag loopt thetaw850 op naar 17 a 18 C. In de warme lucht ontstaan vooral in de zuidelijke helft van het diverse thermische lagedrukgebieden.


Wolkentoppen tot 14 kilometer hoogte. Kaar voor vandaag 18Z

Actueel zit Harm00 het beste op de neerslagsituatie. HiRLAM00 en EC18 missen de buien boven Frankrijk en Dld volledig. Dit is natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar toch lijkt HARM00 convectie beter op te pakken als de andere twee modellen. Het buienpatroon is vandaag erg grillig. Op de thetaw850 tong is de gehele nacht al onweer aanwezig geweest. De grootste kans op onweer maakt tocht het zuidoosten en oosten. In vergelijking met gisteren zal de buiigheid zich iets meer naar het noordwesten verplaatsen. De timing van het koufront voor woensdag is in Hirlam/Harm/EC nagenoeg gelijk. Het grillige karakter van de convectie in de warme lucht maakt natuurlijk dat hierin wel duidelijke verschillen te zien zijn. De extra complicatie is dat er boven onze omgeving een divergente bovenstroming aanwezig is, zodat het koufront uit elkaar getrokken wordt en er geen klassiek front meer herkenbaar is. Het lijkt er zelfs op dat de convectie voor het koufront uit de activiteit over gaat nemen.

Vanmiddag ontstaan er buien boven het oosten en zuidoosten. Waarschijnlijk komen de buien iets noordwestelijker als gisteren. INDECS en Harmonie geven dit ook duidelijk aan. CAPE-waardes hoogst in het zuidoosten, ruim 2 kJ/kg. Bij het koufront verdampt er in eerste instantie veel frontale neerslag voordat het de grond haalt (HARM18 CAPPI level), maar zodra de convectie erbij komt kan een buienlijn vormen (in combinatie met convergentie aan de grond) met een gerede kans op onweer daarbij. Gezien de timing zal dit in het zuidwesten nog niet het geval zijn, maar wel zodra het koufront tot boven het midden van het land gevorderd is.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dennis089

Niet heel interessant. En we verdienen alle meer daar dit jaar qua onweer zeer teleurstellend is en na zo'n warmte ook meer zou mogen verwachten. Maar we moeten ergens beginnen. Laten we hopen dat dit het begin inluidt van een onweervol tweede zomerhelft.  :D

Reutel

Hmm... Estofex spreekt van een mogelijk MCS vanuit Frankrijk vannacht.  8)

DISCUSSIE

Noord-Spanje, Frankrijk, West-Duitsland, de Benelux, Britse Eilanden

Een goed gedefinieerde convergentie zone zal nog steeds aanwezig zijn op dinsdagochtend uit het noordelijke Pyreneeën over Frankrijk naar de centrale Britse Eilanden. Diep vocht werd aangegeven door maandag? S peilingen dat ook zal worden in plaats op dinsdag. Daarnaast vervalt de tarieven rond 7K/km zal overlappen met dit vocht, wat leidt tot veelal verhoogde instabiliteit in de ochtenduren langs en ten oosten van de convergentie lijn. Gezien QG dwingen te wijten aan verschillende vorticiteit lobben uitwerpen van de Atlantische opgevangen in Frankrijk en de Britse Eilanden, worden onweersbuien verwacht aan het begin van de periode. Deze storm clusters worden naar verwachting geen noodweer gezien de zwakke verticale windschering te produceren.

Hoewel de wolken en buien zal de dagelijkse verwarming te beperken, wordt CAPE naar verwachting meer dan 1500 J / kg vooral over het centrum van Frankrijk vanwege de hogere vochtigheid en de resterende steile polisverval bereiken. In de middag en 's middags, een vorticiteit maximale verspreidt in het gebied vanuit het westen, wat leidt tot QG dwingen vooral van centraal naar Noord-Frankrijk en de Benelux en West-Duitsland later. Een frontale golf wordt aangegeven om te vormen dat zal leiden tot het verhogen van warme lucht advectie in heel Noord-Frankrijk en de Benelux-landen, terwijl koude lucht advectie verspreidt in Frankrijk uit het westen. Verder naar het noorden, zal de convergentie zone opnieuw te intensiveren over de Britse Eilanden voor op de naderende vorticiteit maxima.

Gezien de rijke vocht en steile vervalkansen overlappend met een vrij aanzienlijke QG dwingen en een goed ontwikkelde grenslaageffecten convergentie, stormen zullen waarschijnlijk toenemen in aantal en intensiteit tijdens de middag en avond, vooral uit Noord-Frankrijk naar de Benelux-landen en over de oostelijke Britse Eilanden.

Verticale windschering zal iets toenemen als 700 hPa winden zullen versterken gedurende de dag. In regio's met een back low-level wind, vooral uit Noord-Spanje naar Zuid-Frankrijk, alsook uit de Benelux-landen om Noord-Frankrijk en de Britse Eilanden, wordt 0-3 km verticale windschering naar verwachting 10 tot 15 m / s volgens nieuwste GFS en het kan zijn iets hoger als goed. Supercellen zijn niet uitgesloten in het bijzonder in het noorden van Spanje / Zuid-Frankrijk gezien groter hodographs daar. Verder naar het noorden, zal storm organisatie zwakker zijn, maar multicel clusters worden voorspeld, die ook kan leiden tot ernstige weersomstandigheden. Vooral aver Frankrijk, Spanje en België, en West-Duitsland, grote hagel lijkt een bedreiging zijn, samen met overmatige neerslag en ernstige downbursts met storm clusters en / of supercellen. Over de Britse Eilanden, zal hagel bedreiging zwakker zijn, hoewel een geïsoleerde gebeurtenis niet wordt uitgesloten. De belangrijkste bedreiging wordt overmatige regen en een lagere verlengen zware windstoten. Vanwege de QG forceren, kan convectie upscale groeien vormen van een MCS later in heel Noord-Frankrijk of verder naar het noorden over de Benelux-landen en Zuid-Engeland met de belangrijkste bedreiging zijn overvloedige regen.

Marsel

Citaat van: dennis089 op di 23 jul 2013 - 10:05
Niet heel interessant. En we verdienen alle meer daar dit jaar qua onweer zeer teleurstellend is en na zo'n warmte ook meer zou mogen verwachten. Maar we moeten ergens beginnen. Laten we hopen dat dit het begin inluidt van een onweervol tweede zomerhelft.  :D
Yup, weinig nieuws. Sluit naadloos aan op de verwachting van gisteravond: http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,3657.msg63803.html#msg63803.

Vanmiddag dus eerst losse buien door dagelijkse gang, vergelijkbaar met gisterenmiddag, over vnl het S en SE van NL en E-BE. Lokaal weer pittig maar met die typische 'pulse-eigenschappen' of zwak geclusterd.

Dan vanavond het naderen van de thermische vore+KF met vooral boven BE dan enkele onweersbuien. In de nacht dan toenemende kans voor het zuiden en zuidwesten van NL. Al is de timing uiteraard ongelukkig en missen we een bovenlucht trigger om de boel 's nachts gaande te houden dus de activiteit voor de late nachtperiode moet nog bezien worden. Boven de UK lukt dat wel (hoogtetrog). We zien oa nu al het resultaat daarvan: afgelopen nacht daar grootschalig onweer.
Morgen overdag verschuift in vrijwel alle modellen het zwaartepunt van de convectieve component al vrij snel naar het (noord)oosten en zuidoosten van NL als de onweerszone activeert door dagelijkse gang. Ook dan door gebrek aan dynamiek geen extremiteiten.

Sven

Citaat van: Marsel op di 23 jul 2013 - 10:25
Yup, weinig nieuws. Sluit naadloos aan op de verwachting van gisteravond: http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,3657.msg63803.html#msg63803.

Vanmiddag dus eerst losse buien door dagelijkse gang, vergelijkbaar met gisterenmiddag, over vnl het S en SE van NL en E-BE. Lokaal weer pittig maar met die typische 'pulse-eigenschappen' of zwak geclusterd.

Dan vanavond het naderen van de thermische vore+KF met vooral boven BE dan enkele onweersbuien. In de nacht dan toenemende kans voor het zuiden van NL. Al is de timing uiteraard ongelukkig en missen we een bovenlucht trigger om de boel 's nachts gaande te houden. Boven de UK lukt dat wel (hoogtetrog). We zien oa nu al het resultaat daarvan: afgelopen nacht grootschalig onweer.
Morgen overdag verschuift in vrijwel alle modellen het zwaartepunt van de convectieve component al vrij snel naar het (noord)oosten en zuidoosten van NL als de onweerszone activeert door dagelijkse gang. Ook dan door gebrek aan dynamiek geen extremiteiten.

Geef eens een percentage kans voor alle provincies als je wilt :) niet zuid-oost-noord-west.. want ene keer val ik onder west andere keer zuid :P
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

riddler

 :D hier te Frankrijk mooi gerommel al, beste bui, lokatie France Centre, bij Salbris


Marsel

Citaat van: Sven op di 23 jul 2013 - 10:49
Geef eens een percentage kans voor alle provincies als je wilt :) niet zuid-oost-noord-west.. want ene keer val ik onder west andere keer zuid :P
Jij bent gewoon zuidwest ;).
Ik reken me als Rotterdammer in deze situatie al helemaal niet rijk met die aanlandige stroming en minimale forcering. We vallen een beetje tussen twee belangrijke processen in. Enerzijds dagelijkse gang die het sterkste is in het ZO (geen aanlandige wind daar) en forcering die naar het westen toe sterker is (UK, agv hoogtetrog). Bij ons levert de zone met onweerskansen gewoon activiteit in, ook door de timing.
Voorlopig ga ik uit van max. 30% op onweer voor onze regio Sven wanneer gedurende de nacht en ochtend de vore+KF passeren. Een paar regen- en onweersbuien zijn namelijk niet helemaal uit te sluiten. 
Verder ga ik geen percentages geven, daar ga je alleen maar mee op je plaat.

Grootste kans vandaag overdag zuid van de grove lijn Woensdrecht, Tiel, Enschede.
Vanavond en vannacht blijft het doorpruttelen boven BE en pas in de nacht kan er dan een enkele regen of onweersbui het zuiden en zuidwesten aan gaan doen. Morgen overdag activatie over het oosten van de Benelux.

Sven

Citaat van: Marsel op di 23 jul 2013 - 10:58
Jij bent gewoon zuidwest ;).
Ik reken me als Rotterdammer in deze situatie al helemaal niet rijk met die aanlandige stroming en minimale forcering. We vallen een beetje tussen twee belangrijke processen in. Enerzijds dagelijkse gang die het sterkste is in het ZO (geen aanlandige wind daar) en forcering die naar het westen toe sterker is (UK, agv hoogtetrog). Bij ons levert de zone met onweerskansen gewoon activiteit in, ook door de timing.
Voorlopig ga ik uit van max. 30% op onweer voor onze regio Sven wanneer gedurende de nacht en ochtend de vore+KF passeren. Een paar regen- en onweersbuien zijn namelijk niet helemaal uit te sluiten. 
Verder ga ik geen percentages geven, daar ga je alleen maar mee op je plaat. Grootste kans vandaag overdag zuid van de grove lijn Woensdrecht, Tiel, Enschede.
Vanavond en vannacht blijft het doorpruttelen boven BE en pas in de nacht kan er dan een enkele regen of onweersbui het zuiden en zuidwesten aan gaan doen. Morgen overdag activatie over het oosten van de Benelux.

Bedankt voor de toelichting Marsel :) Wist trouwens niet eens dat je hier om de hoek zat :P mooi om te weten. Nja dan is het maar hopen op een overlevend celletje vanuit Bels. Zo niet dan maar afwachten tot het weekend. Het is al met al weer droevig :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Sven op di 23 jul 2013 - 11:06
Bedankt voor de toelichting Marsel :) Wist trouwens niet eens dat je hier om de hoek zat :P mooi om te weten. Nja dan is het maar hopen op een overlevend celletje vanuit Bels. Zo niet dan maar afwachten tot het weekend. Het is al met al weer droevig :)
Ja, zo ver zitten we niet eens van elkaar vandaan inderdaad. Vervelende weer-regio vind ik het, te vaak 'net-niet situaties' en bovendien de binnenland feestjes missen we.
Ik ben al vaak blij geweest dat ik tijdens onweerssituaties naar m'n werk in Brabant mag rijden haha.

Sven

Citaat van: Marsel op di 23 jul 2013 - 11:09
Ja, zo ver zitten we niet eens van elkaar vandaan inderdaad. Vervelende weer-regio vind ik het, te vaak 'net-niet situaties' en bovendien de binnenland feestjes missen we.
Ik ben al vaak blij geweest dat ik tijdens onweerssituaties naar m'n werk in Brabant mag rijden haha.

Klopt, maar vervelende regio ja en nee.. net zoals 25/26 mei en andere mooie mcs situaties begint het feest hier. Andere keren pissen we net naast de pot en trekt het net te oostelijk langs helaas zoals je al zei. Haha ja kan ik me voorstellen, brabant toch wel de meeste gunstige provincie qua onweer. Maar goed helaas mot het hier komen, slecht te been dus afwachten maar :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

jorentje1997

Mooie kansen maar na zo'n hitte verwacht je toch wel wat meer.Ik hoop vannacht toch een donderslagje mee te mogen maken en vrijdag/zaterdag/zondag dan het echte feestje?

ron12

De komende 4 dagen wordt in Duitsland extreem weer verwacht,(zeer)zwaar onweer,hagel,(zeer)zware windstoten,en zeer veel regen verwacht.En temperaturen in het weekend tussen de 34 in het westen tot 38 graden in het oosten van Duitsland.Zwaarste buien worden in zuiden,midden,en oosten van Duitsland verwacht,Ab morgen geht es los,daar dan he.En ook die onweersbuien brengen ook geen verkoeling de hele volgende week met temperaturen tussen de 26 en 31 graden mogelijk.Dus ik denk dat  de oost Nederland daar wel een graante van mee pikt  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

alfons

je ziet duidelijk een lijn , als die nou eens noord - oost trekt zitten we goed ;D

dennis089

Laatste radarbeelden geven toch een mooi onweerslijntje weer boven noord frankrijk. Kan het iets moois opleveren zoals shelf? Of is daar de dynamiek er niet voor?

Graphicnizor

de verder hij in nl landinwaarts gaat de meer deactiverend het gaat werken.meeste onweer volgens mijn kijk is westen met afbuiging oost, 2e cell zal over limburg duitsland activerend intrekken.

Reutel

Inderdaad prachtige ploffers momenteel! Hopelijk trekt een en ander mooi deze kant op, want ik kan wel wat afkoeling gebruiken...  :-[

ron12

Nijmegen heeft al onweer regen gehad zojuist  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Nijmegen meld na onweer 1 mm regen,temperatuur lekker gedaald naar 25 graden  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Reutel

Citaat van: ron12 op di 23 jul 2013 - 15:41
Nijmegen meld na onweer 1 mm regen,temperatuur lekker gedaald naar 25 graden  8)

Wrijf het er ff lekker in joh!  >:(

;D

Powered by EzPortal