Onweerskansen 17 - 20 juni

Topic gezien door 220895 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, za 15 jun 2013 - 21:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

arjanbruggink

Citaat van: jens op zo 16 jun 2013 - 08:22
hier de 48 uur verwachting van buienradar,gebaseerd op het weermodel harmonie,ziet er erg goed uit,met een complex uit frankrijk dat zich in 2(super)cellen splitst waarvan 1 nog eens splitst in 2 supercellen,in de late avond dan nog een complex uit frankrijk
http://www.buienradar.nl/verwachting-24-uur/neerslag

harmonie lijkt dus voor supercellen te gaan
Ten eerste buienradar 24 uur vooruitkijken is waardeloos...
Ten tweede, supercellen zijn niet te voorspellen/verwachten adhv buienradar 24 uur.
Beetje roeptoeteren imo
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel

Citaat van: Wilfred Janssen op za 15 jun 2013 - 22:28
En dan nu het volgende lastige punt: In de 12z run van GFS is te zien dat op maandag in de avond en begin van de nacht de hoogtewind wegvalt.  Als ik het zo bekijk dan heeft het er alle schijn van dat er een zwakke hoogterug boven de Benelux ligt. Dit betekend dat dit eigenlijk funest moet zijn voor eventuele buienvorming of in elk geval lang levende buien. Even afwachten hoe dit zich de komende runs ontwikkeld...
Dat anticyclonaal gekromde bovenlucht patroon is al vele runs zichtbaar en dat 'probleem' is ook al regelmatig beschreven. Het gebeurt met enige regelmaat dat situaties met hoge latente onstabiliteit en sterke cap onder invloed van een hoogterug zijn. Triggers moeten dan vrij sterk zijn om iets te forceren. Vorig jaar hadden we ook een situatie die op niets uitliep ondanks de mooie CAPE en shear.

Je kunt het zien in de standaard GFS kaarten aan kromming van de isolhypsen op 500hPa en aan de vorm van de jet die de Benelux met een flauwe bocht naar rechts oostelijk laat liggen.
Aan de andere kant, áls je onweer weet te triggeren onder een hoogterug, dus in die warme wig, ligt de tropopause ook enorm hoog hetgeen dus tot erg diepe convectie kan leiden.

Probleem is in dergelijke situaties zoals altijd de vraag of er liftmechanismen aanwezig zijn en of deze sterk genoeg zijn.
In dit geval is dat een frontvlak van het WF en een grondlaag (uiteraard met convergentie in de grenslaag) over het zuiden van het land. In de bovenlucht hebben we verder niets.
Nabij en zuid van het WF zijn al vele runs signalen zichtbaar voor enkele (onweers)buien met hoge basis (vanaf middelbaar niveau gevoed).
Nabij het laag/conv. line zijn deze signalen minder sterk en bovendien niet erg uitgesproken. Ook in dat geval, zal gezien het tijdstip van de dag/nacht de boel op middelbaar niveau pas tot ontpopping komen.
Buien vanaf de grond lijken voor onze contreien zo goed als uitgesloten (sterke WAA), hetgeen jammer is want de aanwezige shear blijft daarbij hoogst waarschijnlijk ongebruikt. GFS en HiRLAM lopen in Td aan het eind van de middag zo'n 3-4 graden uiteen(!)

De vraag, en dat heeft Ramon netjes omschreven, is dan ook of we überhaupt de boel van onderaf maar ook nabij het WF genoeg op kunnen tillen om iets voor elkaar te krijgen.
De aanwezigheid van onstabiele Ac in de verschillende modellen zou wel suggereren dat gedurende de hele avond en nacht vanuit die laag het eea mogelijk is.
Maarja, dat zal nowcasten worden.
Onderstaande progtemp voor midden Brabant vertelt een vergelijkbaar verhaal. Alleen vanaf middelbaar niveau het eea mogelijk.

Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

lifted index cape kaartje al gezien van woensdag 18.00 utc  :o  http://www.wetter3.de/preview.html zelf wel instellen de uren kijken vanaf 93/96 uur
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Oxize

Dan moet het zich wel kunnen vormen. Laten we hopen dat er latere kaarten een aantal triggers in de buurt zitten om het hele zooitje van de grond te krijgen.

En iedereen pakt alweer kaarten van woensdag erbij, terwijl deze topic voor morgen is. Weet niet of dat de bedoeling is. Onweer omtrent dinsdag/woensdag/donderdag kan op de onweerkansentopic 2013.

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

ron12

Ik denk gewoon dat we vanaf morgen een onweer rijke periode er aan komt,voor mijn gevoel dan he.  ;) ik hoop het tenminste.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Mikal

00z run van GFS laat het wat meer naar het zuiden zitten en weinig neerslag signaal.. Ik wacht even op de 06z run..

Marsel

Citaat van: Mikal op zo 16 jun 2013 - 10:11
00z run van GFS laat het wat meer naar het zuiden zitten en weinig neerslag signaal.. Ik wacht even op de 06z run..
Tsja, die signalen moeten we maar niet al te letterlijk nemen. Het betreft hier overheersend convectieve activiteit op middelbaar niveau, altijd lastig om daar een vinger aan de pols te houden.
Wel lijken het oosten en zuidoosten de kleinste kans op een enkele onweersbui te hebben aangezien men daar vrij diep in de warme droge massa zit en forcering vooral richting het westen en noorden optreedt (nabij de fronten).
Maar ja, alles onder voorbehoud, in principe kan in de warme onstabiele massa overal een onweersbui de kop op steken.

jens

hopelijk ontstaan er morgen onweersbuienµ
is het trouwens niet mogelijk dat de buien in frankrijk ontstaan en dan naar hier trekken,dan zou het probleeem van de cap misschien opgelost zijn,want in frankrijk is de cap veel minder en is het warmer
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Sven

Citaat van: jens op zo 16 jun 2013 - 10:41
hopelijk ontstaan er morgen onweersbuienµ
is het trouwens niet mogelijk dat de buien in frankrijk ontstaan en dan naar hier trekken,dan zou het probleeem van de cap misschien opgelost zijn,want in frankrijk is de cap veel minder en is het warmer

Uit ervaring weet ik dat die redenatie niet werkt. Zo dacht ik ook altijd, maar helaas sterft het gewoon af.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Leon Eikenaar

Mooi uitgelegd Ramon!
Onweerskansen voor maandag

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Oxize

Citaat van: Leon Eikenaar op zo 16 jun 2013 - 11:19
Mooi uitgelegd Ramon!
Onweerskansen voor maandag
Ik zeg "zo laten! :P
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

jens

onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Leon Eikenaar

Nieuwe run van het gfs model.


CAPE en lifted index.


Neerslag risico


Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Koen-IJM

Het zit er nog steeds in... lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Als het woensdag eenmaal begint.. gaat het ook goed los volgens mij.
P.s lijkt me goed idee om dit topic voor maandag -woendag te laten gelden (aangezien er dinsdag ook kansen zijn)

TaL

Citaat van: jens op zo 16 jun 2013 - 11:57
wow

Mag ik erop wijzen dat dit het topic is van 17 juni, dus morgen ;) Berichten van dinsdag en woensdag gelieve in het algemene topic te verplaatsen, dit om het overzichtelijk te houden :)


Eerste (voor)waarschuwing is binnen in Belgie voor onweer.

TaL
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weatherboy

Boor Nederland lijkt het morgen een droge dag te worden. Of beter gezegd, voor alles boven de grote rivieren. Toch te droge lucht morgen blijkbaar. Woensdag daarin tegen ziet er zeer extreem uit. Maar dauwpunten van 25 graden zijn onrealistisch voor de Benelux. Het hoogst haalbare is 21 graden, dat is overigens ook het record. Tenzij we komende een nieuw record gaan zetten wat betreft dauwpunt, maar die kans lijkt me heel klein.

Marsel

Ik ben benieuwd naar de output van de 12Z runs van de modellen straks.
Tot op heden maar even vasthouden aan eerder beschreven situatie.
Ik kan me op basis van de modellen dan ook nog steeds niet onttrekken aan de indruk dat we het in ons land het mogelijk met niet meer dan een paar elevated (onweers)buien zuid van het WF moeten doen. Temeer omdat de warme luchtmassa op basis van progtemps vrij droog lijkt zijn in de onderste km's. Bovendien lijken triggers er niet overtuigender op worden, terwijl er op middelbaar niveau weldegelijk het eea mogelijk is.

Zowel EC, GFS, WRF als Hirlam laten nog steeds een marginaal neerslagsignaal zien in de warme sector en nabij het WF. Uiteraard is GFS het meest overtuigend/overdreven.
Laten we ons op een enkele verspreide high based onweersbui voorlopig nog niet te veel voorstellen van maandagavond en -nacht. Immers, wanneer het daadwerkelijk tot een elevated onweersbui komt zal de shear niet of nauwelijks gebruikt kunnen worden. Dan kan de avond en nacht ondanks dat de seinen op rood springen zonder significant weer verlopen.

ron12

Woensdag krijgen we misschien wel alles, wat we de hele jaar door al te kort komen (zwaar) onweer  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Koen-IJM

Citaat van: ron12 op zo 16 jun 2013 - 12:40
Woensdag krijgen we misschien wel alles, wat we de hele jaar door al te kort komen (zwaar) onweer  :P

Woensdag ziet er erg goed uit. In tegenstelling tot wat er meestal gebeurd, draait de wind nog niet gelijk naar zw of w in de woensdagavond. Dit kan er ook voor zorgen dat het westen weer eens wat heftigs kan gaan meemaken. (zwaar) Onweer is natuurlijk afhankelijk van veel factoren die meespelen. Zolang de lucht maar niet te droog is woensdag en de cap doorbroken kan worden.. kan het flink losgaan woensdag zoals de kaarten er nu bij liggen. Als de kaarten de komende 3 a 4 runs standhouden verwacht ik morgen toch wel stiekem voorwaarschuwingen...

Powered by EzPortal