Onweerskansen 7 en 8 mei

Topic gezien door 61336 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 06 mei 2013 - 09:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Zo, dat was weer even ouderwets genieten nadat het lijntje hier te Rotterdam over trok.
Ging af en toe even flink tekeer met zware regenval, van die tropische druppels, woelige luchten (whale's mouth) en af en toe wat licht- en klankspel. Indrukwekkend was het geheel dan echter ook weer niet, maar dat was ook niet de bedoeling.
Het zijn ook niet de warmbloedige opgefokte stroboscoop varianten waar we het hier op voorzien hebben, maar ach, het is een leuk begin zo tijdens de lente.

Citaat van: Wilfred Janssen op wo 08 mei 2013 - 13:06
Gezien de modeloutput van WRF **knip
Zat er inderdaad goed op, zo ook de andere rekenbreinen. In tegenstelling tot gisteren  :(.
Ik blijf me soms verbazen hoe nauwkeurig fijnmazige modellen zoals WRF en Harmonie convectie in plaats en tijd weten op te lossen. Maar ook lokale thermische effecten zoals zeewind kúnnen heel aardig gemodelleerd worden.
Uiteraard levert die kleine roosterpuntsafstand ook complicaties met zich mee, extremen worden immers 'uitvergroot'.

Jammer dat we van tevoren nooit weten of modeloutput in de buurt van de waarheid komt of niet ;).


Remy

We zaten hier in het gat tussen twee enorme opwellingen in waardoor het hier als een bezetene begon te waaien zonder dat we noemenswaardige regen of sowieso onweer hebben bemerkt.
Alleen de hoeveelheid stof die er opwaaide is wat ik eerder alleen van extreme uitheemse beelden ken.
Gedurende een paar seconden werd het alsof de nacht valt zo duister.
Terugdenkend moet dat een (val)wind zijn geweest die zeker op het open veld van onze buurman wel een paar records zou kunnen breken wat horizontale windsnelheden betreft.
Het is een soort ondersteboven paddowolk die je ziet :)

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

jones

Toch behoorlijk buitje gehad :) zo'n 8 mm en een stuk of 10 flitsen en een dubbele regenboog gezien

Kres

En het begint beetje uit te sterven... Hier (De Meern) nog mooie zwarte luchten. Paar druppels. Heb paar wonders en bliksems meegemaakt. Ik ben een gelukkig mens :)
Belgen hebben trouwens ook veel geluk. Daar is het ook al een lange tijd aan de gang zeg..

Marsel

Citaat van: Remy op wo 08 mei 2013 - 20:39
We zaten hier in het gat tussen twee enorme opwellingen**

Hele gave foto van jou trouwens eerder vanavond Remy! Inderdaad totaal niet Nederlands.
Ik ken dergelijke beelden wel van collega's uit Afghanistan.
Onweersbuien hebben daar tijdens de zomer niet zelden een basis boven 10.000ft (3km) waardoor op een paar druppels na de neerslag de grond niet bereikt. Dat is dus écht droog onweer. Als gevolg van de immense verdamping van neerslag creëren deze buien een enorme zak met koude lucht onder zich.
Wanneer een dergelijk fenomeen de grond bereikt krijg je zware windstoten en een beetje de beelden die jij hebt geschoten. Daar komt het zelfs voor dat het zicht terugloopt naar minder dan 100m en het stof zo hoog wordt opgezwiept dat het weer de updraft in verdwijnt om op een andere plek (hoger gelegen gebieden bijvoorbeeld) als modderregen naar beneden te komen....

jones

Hier hebben ze ook een mooi uitzicht :) (in de schaduw van de onweerszone)


Kres

Is dit nu de wel bekende dagelijkse gang die op z'n eind komt en dat daardoor de buien ook doven ?

Marsel

Citaat van: Kres op wo 08 mei 2013 - 21:06
Is dit nu de wel bekende dagelijkse gang die op z'n eind komt en dat daardoor de buien ook doven ?

Inderdaad. Buien worden op dit moment niet zozeer gesteund door dynamische achtergronden zoals de LU van een jetstreak of PVA samenhangend met een duwende hoogtetrog.
Wel vormen deze buien de overgang naar een koelere luchtsoort, een koufront-achtige constructie dus. Echter optilling is niet bijzonder sterk.
Deactivatie gaat komende uren dan ook langzaam door. Enkele cellen kunnen zich wellicht langer handhaven nabij de outflow van de lijnen, maar algehele trend moet langzaam deactiverend zijn.

Kres

Weer wat geleerd :) Thanks.

hj32

Citaat van: Marsel op wo 08 mei 2013 - 21:12
Inderdaad. Buien worden op dit moment niet zozeer gesteund door dynamische achtergronden zoals de LU van een jetstreak of PVA samenhangend met een duwende hoogtetrog.
Wel vormen deze buien de overgang naar een koelere luchtsoort, een koufront-achtige constructie dus. Echter optilling is niet bijzonder sterk.
Deactivatie gaat komende uren dan ook langzaam door. Enkele cellen kunnen zich wellicht langer handhaven nabij de outflow van de lijnen, maar algehele trend moet langzaam deactiverend zijn.

Mooi gezegd Marcel, je zit dat idd nu ook gebeuren op de radarbeelden.
Toch ben ik niet zeker bij die lijn die nu Limburg bereikt, die leeft te vaak weer op.  :)

Marsel

Citaat van: hj32 op wo 08 mei 2013 - 21:30
Mooi gezegd Marcel, je zit dat idd nu ook gebeuren op de radarbeelden.
Toch ben ik niet zeker bij die lijn die nu Limburg bereikt, die leeft te vaak weer op.  :)

Klopt inderdaad, hoe verder zuidelijk (vooral BE en N-FR) des te meer dynamische support er aanwezig is.
Duidelijk zichtbaar is de invloed van de LU van de jet boven N-FR. Bovendien tot over BE weldegelijk enige PVA op oa 500 en 300hPa. Daar dan ook buien die het langste leven hebben.
Limburg kan daar dan nog wat van meepikken inderdaad.
Maar voor de rest van NL is het wel klaar zo langzamerhand.

Het waren twee fantastische dagen  ;D :P.

Kay1989

Helaas, heb twee uur staan wachten op de grens Overijssel/Flevoland en de bui uit Rotterdam is een geruisloze dood gestorven

hj32

Citaat van: Marsel op wo 08 mei 2013 - 21:35
Limburg kan daar dan nog wat van meepikken inderdaad.

En dan Duitsland in richting Coesfeld zeker, een classic zolangzamerhand ;)

Edit: Windrichting ZW-Z, dus bui kan ook naar boven worden gestuurd.

Fluffje

Nog niet helemaal uitgestorven!! Pitje in midden nl activeert en geeft wat onweer rond veenendaal :D
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

hj32

Ja idd en in Noord-Oost NL ook weer een paar flitsen :)

dondertje127

Totaal onverwacht actviveren de buien in het midden van Nederland weer en zie ik weerlicht richting Westen. Ook de eerste bliksem van het jaar dus waargenomen.

hj32

Krijg net de melding binnen dat het om een "lichtstorm" gaat.
Tsja...

Kres

Citaat van: Fluffje op wo 08 mei 2013 - 21:53
Nog niet helemaal uitgestorven!! Pitje in midden nl activeert en geeft wat onweer rond veenendaal :D

Die zag ik niet aankomen... Ik heb het uit zien sterven maar er is toch nog weer leven in gekomen..

Weatherman

Zoals ik al verwachte, niks helaas
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

hj32

Er is geen pijl op te trekken.
Dat kleine buitje in het noorden van een half uur geleden gaat nu met wolkentoppen van 10 km de grens over ::)

Edit: Limburg begint ook weer.
Je ziet gewoon dat de wolken elkaar laden, als twee armen die elkaar vastpakken.
Geweldig! :D

Powered by EzPortal