Onweerskansen 7 en 8 mei

Topic gezien door 61211 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 06 mei 2013 - 09:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erwinphiassen

en ik had net voor morgenavond een vissessie gepland in Assen, toch maar even nowcasten dan of ik wel moet gaan

stormoutlook

Citaat van: erwinphiassen op ma 06 mei 2013 - 12:59
en ik had net voor morgenavond een vissessie gepland in Assen, toch maar even nowcasten dan of ik wel moet gaan

de kans is vrij dat je moet gaan knippen en plakken, de grootste kans op onweer is in het noorden en oosten!

Fren

Citaat van: stormoutlook op ma 06 mei 2013 - 13:05
de kans is vrij dat je moet gaan knippen en plakken, de grootste kans op onweer is in het noorden en oosten!

Dat zou best leuk zijn :)   Flinke bui is wel weer ff goed voor de tuin en leuk onweer is altijd welkom.
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

stormoutlook

Citaat van: Fren op ma 06 mei 2013 - 13:33
Dat zou best leuk zijn :)   Flinke bui is wel weer ff goed voor de tuin en leuk onweer is altijd welkom.

maar misschien niet zo leuk voor fanatieke vissers of zwemmers, maar het leven zit toch vol tegenslagen!

Fren

Citaat van: stormoutlook op ma 06 mei 2013 - 13:37
maar misschien niet zo leuk voor fanatieke vissers of zwemmers, maat het leven zit toch vol tegenslagen!

die kunnen overdag de hele dag al zwemmen en vissen. Gewoon eerlijk delen  8)
The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

GekkeLeo


stormoutlook

grote rode vlekken boven noorde gelderland, overijsel, dhrente, groningen en friesland morgen. flinke buien met mogelijk onweer en hagel! leuk voor de stormliefhebber!

Dennis

MCS achtige stucturen morgen :)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Even opletten aan de noordzijde van het laagje morgen. Juist daar lijkt het windplaatje nog enige organisatie te kunnen bewerkstelligen.
Hirlam en GFS komen met lokaal 0-6km shear van rond 30kts. Beide modellen laten zelfs een vrij mooie ruiming in de onderste km tot stand komen. Hirlam komt zelfs met een 0-3km SRH van 200-400m2/s2 over het ONO aan de noordkant van het grondlaagje...
Vraag is natuurlijk of buien zich in deze laag kunnen wortelen. Zelf ik krijg de indruk dat updrafts niet in staat zijn om die dynamiek te gebruiken, temeer omdat ze niet surface based zijn. Convectie wordt op enige hoogte geinitieerd, maar dit behoeft altijd de aandacht.
Even in de gaten houden dus morgen. Wellicht een meevallertje voor het ONO. Echte MCS's met alles er op en er aan lijken daarbij niet aannemelijk gezien de nog altijd vrij lage theta-E/theta-W.

stormoutlook

Citaat van: Marsel op ma 06 mei 2013 - 14:11
Even opletten aan de noordzijde van het laagje morgen. Juist daar lijkt het windplaatje nog enige organisatie te kunnen bewerkstelligen.
Hirlam en GFS komen met lokaal 0-6km shear van rond 30kts. Beide modellen laten zelfs een vrij mooie ruiming in de onderste km tot stand komen. Hirlam komt zelfs met een 0-3km SRH van 200-400m2/s2 over het ONO aan de noordkant van het grondlaagje...
Vraag is natuurlijk of buien zich in deze laag kunnen wortelen. Zelf ik krijg de indruk dat updrafts niet in staat zijn om die dynamiek te gebruiken, temeer omdat ze niet surface based zijn. Convectie wordt op enige hoogte geinitieerd, maar dit behoeft altijd de aandacht.
Even in de gaten houden dus morgen. Wellicht een meevallertje voor het ONO. Echte MCS's met alles er op en er aan lijken daarbij niet aannemelijk gezien de nog altijd vrij lage theta-E/theta-W.

misschien heeft het ono geluk! laten we hopen voor ze!

Marsel

Citaat van: stormoutlook op ma 06 mei 2013 - 14:18
misschien heeft het ono geluk! laten we hopen voor ze!

Daar zitten in het ONO/midden zitten ze sowieso het meest voordelig met die theta-E/theta-W tong noord van het laagje. De vraag zal even zijn in hoeverre het geheel Nederland in draait. De 06 runs lieten dit wat duidelijker gebeuren.
Zal de komende runs nog wel wat verspringen vermoed ik.

erwinphiassen

Citaat van: Fren op ma 06 mei 2013 - 13:39
die kunnen overdag de hele dag al zwemmen en vissen. Gewoon eerlijk delen  8)

Ik ben ook niet vies van een goede Onweersbui, en zoals het nu lijkt heeft Assen dit x goede kaarten in handen :)

Dennis

Citaat van: Marsel op ma 06 mei 2013 - 14:29
Daar zitten in het ONO/midden zitten ze sowieso het meest voordelig met die theta-E/theta-W tong noord van het laagje. De vraag zal even zijn in hoeverre het geheel Nederland in draait. De 06 runs lieten dit wat duidelijker gebeuren.
Zal de komende runs nog wel wat verspringen vermoed ik.

ik denk dat de cape/li waardes daar flink kunnen oplopen (ONO)

stormoutlook

geeft de tt warde nog wat aan, zullen de onweerskansen blijven staan!  :)

zorba

Dit topic is niet bedoeld voor slowchat. Daarvoor kan je hier terecht.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Wilfred Janssen

Het model WRF laat een mooi verloop van de buien zien. Opvallend is dat WRF de buien laat clusteren tot een lijnvorm die tot die in het westen van het land zal doordringen. Dit loopt niet parallel met de signalen van onder andere ECMWF en HIRLAM.

Wat betreft de koers van de buien heeft WRF meer overeenkomsten met HIRLAM. Ten opzichte van het GFS-signaal geven zowel WRF als HIRLAM buien vanuit het oosten (of in ieder geval met een oost-west-georiƫnteerde trekrichting).

Dankzij het thermisch grondlaag worden de buien als het ware getriggerd. Dit signaal is het grootst aan de noordoostkant van het grondlaag (hetgeen dat meerdere modellen aangeven).  Voor verduidelijking heb ik behalve de GIF-animatie ook nog enkele kaarten uitgelicht en in hogere kwaliteit toegevoed.
Ook ten westen van het laag is een redelijke buienactiviteit terug te vinden in de output. Dit zal waarschijnlijk te maken kunnen hebben met de warme lucht die door het laag richting het westen wordt getransporteerd.

Conclusie aan de hand van het model WRF: De buien zullen vooral in geclusterde vorm over het land gaan trekken. Mogelijk dat er lijnvorming plaatsvindt, maar zaken zoals zware windstoten (>75km/h) zullen hoogstwaarschijnlijk uitblijven. Achter het thermisch laag, met name aan de zuidwestkant, laat het model ook nog een signaal zien voor enkele losse buien. Gezien de 6-uurlijkse neerslagkaarten van het model zullen de zwaarste exemplaren in het noordoosten van het land gaan vallen (zie kaarten hieronder).
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Koen-IJM

Dit soort situaties herinner ik me nog wel.. Is de wind net wat te noordelijk morgen, dan kan het westen het wel schudden. Is deze toch aflandig genoeg, moet je eens zien tot hoever die buien morgen komen. Ik laat me iig verassen ;-)

Tjitske

hallo, ik woon in Veenhuizen en ga naar school in groningen..nu zie ik dus voor morgen dat ik precies in die buienlijn zit...is het mogelijk dat er tijd bij gegeven van hoelaat die buien ongeveer deze regio bereiken? ik ben nieuw hier en heb er nog niet echt veel verstand van..

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal