Onweerskansen vrijdag 12 april

Topic gezien door 37840 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 11 apr 2013 - 08:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Marsel

Nou daar gaan we. Loopt allemaal mooi volgens plan tot nu toe. Eerste trog nu over het ZW met een enkele bui of wat regen,  naar het NO verplaatsend. Zuid van deze zone komt straks door dagelijkse gang boven land de buienmachine op gang. Voor NL lijkt t shear plaatje nog steeds niet bijzonder voor speciale verschijnselen. Verder naar t zuid(oosten) wat gunstigere setup. Maar zoals gisteren aangegen nog steeds niet schokkend, een krappe lvl 1 was ook voorzien in die contreien.
Naja fototoestellen bij de hand vandaag in ieder geval! Want in de zone zuid van de eerste trog kunnen buien later vanmiddag nog wel eens goed zichtbaar zijn (zie satpics).

Dennis

KNMI Guidance:

Een volgend lagedrukgebied ligt inmiddels boven Zuidwest-Engeland. Dit laag trekt in noordoostelijke richting en wordt vanavond boven het noorden van ons land verwacht. Rond dit laag zijn buienlijnen aanwezig. De komende uren bereikt een eerste het zuidwesten van ons land en trekt verder noordoostwaarts, tegen de middag arriveert een volgende . Deze is actiever. Niet alleen omdat de temperatuur dan inmiddels opgelopen is maar ook omdat er in de bovenlucht sprake is van forcering als gevolg van PVA op nadering van een bovenluchttrog.

In de ochtend wordt de atmosfeer op nadering van de eerste trog op hoogte al onstabiel, dan dus al een enkele Cb. In de middag neemt de onstabiliteit verder toe en kan convectie ook vanaf de grond plaatsvinden, dan Cb-toppen tot FL280.

PVA= Positieve vorticiteitsadvectie

SniperEye

Eindelijk, volledig ontwaakt uit mijn winterslaap. Gierende hartkleppen nu :)

Zonder gekheid. Estofex schrijft weer mooi het woord "tornado" maar er zit een wereld van verschil tussen schrijven en daadwerkelijk plaatsvinden. Maar even niet vanuit gaan dus.

Overigens hoeft niet elke tornado voor te komen uit een meso toch?

Arend

Citaat van: Marsel op vr 12 apr 2013 - 07:46
Nou daar gaan we. Loopt allemaal mooi volgens plan tot nu toe. Eerste trog nu over het ZW met een enkele bui of wat regen,  naar het NO verplaatsend. Zuid van deze zone komt straks door dagelijkse gang boven land de buienmachine op gang. Voor NL lijkt t shear plaatje nog steeds niet bijzonder voor speciale verschijnselen. Verder naar t zuid(oosten) wat gunstigere setup. Maar zoals gisteren aangegen nog steeds niet schokkend, een krappe lvl 1 was ook voorzien in die contreien.
Naja fototoestellen bij de hand vandaag in ieder geval! Want in de zone zuid van de eerste trog kunnen buien later vanmiddag nog wel eens goed zichtbaar zijn (zie satpics).

Citaat uit het weerbericht van weerplaza:

CiteerDe zwaarste buien trekken in de middag en avond over het westen, midden en noorden van het land, soms met onweer.

Maar als ik naar het kaartje van estofex kijk, het waarschuwingskaartje van het KNMI bekijk en lees wat jij schrijft dan lijkt mij dat een beetje voorbarig? Blijft natuurlijk wel altijd lastig om een gebied aan te geven.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Citaat van: SniperEye op vr 12 apr 2013 - 08:28
Eindelijk, volledig ontwaakt uit mijn winterslaap. Gierende hartkleppen nu :)

Zonder gekheid. Estofex schrijft weer mooi het woord "tornado" maar er zit een wereld van verschil tussen schrijven en daadwerkelijk plaatsvinden. Maar even niet vanuit gaan dus.

Overigens hoeft niet elke tornado voor te komen uit een meso toch?

Haha ik ken het ;).

Je hebt gelijk hoor vwb die meso's. De andere variant is van het spouttype (land- en waterspouts) . Die zijn in onze streken veel vaker voorkomend dan de meso-gerelateerde variant. Spouts komen zelfs voor in de nabijheid van flinke stapelwolken zonder aanwezigheid van buien. Ontstaanswijze is ook compleet anders.
Ach, vandaag in het LVL1 gebied (daar waar 100-150 m2/s2 SRH aanwezig is) zou zich een enkele funnel of een short-lived zwak hoosachtig verschijnsel voor kunnen doen. Maar gekoppeld aan persistente en sterk roterende updrafts, die kans lijkt vandaag erg klein.
Voor het overgrote deel van NL is het scheringsplaatje minder interessant.

Dennis


stormoutlook

het ziet er goed uit voor de onweerfanaat! maar zoals eerder al is gezegd: voral in het westen, het midden en het noorden! en ik woon in Tilburg! geen onweer voor mij :-[ :'(

stormoutlook

Citaat van: Marsel op vr 12 apr 2013 - 08:46
Haha ik ken het ;).

Je hebt gelijk hoor vwb die meso's. De andere variant is van het spouttype (land- en waterspouts) . Die zijn in onze streken veel vaker voorkomend dan de meso-gerelateerde variant. Spouts komen zelfs voor in de nabijheid van flinke stapelwolken zonder aanwezigheid van buien. Ontstaanswijze is ook compleet anders.
Ach, vandaag in het LVL1 gebied (daar waar 100-150 m2/s2 SRH aanwezig is) zou zich een enkele funnel of een short-lived zwak hoosachtig verschijnsel voor kunnen doen. Maar gekoppeld aan persistente en sterk roterende updrafts, die kans lijkt vandaag erg klein.
Voor het overgrote deel van NL is het scheringsplaatje minder interessant.
meschien hebben ze in het noorden wel geluk bij de waddenzee. daar hoor je wel vaker dat er een waterspout is!

Stephanie

Citaat van: stormoutlook op vr 12 apr 2013 - 09:05
het ziet er goed uit voor de onweerfanaat! maar zoals eerder al is gezegd: voral in het westen, het midden en het noorden! en ik woon in Tilburg! geen onweer voor mij :-[ :'(
Ha weer een Tilburger erbij, welkom ;)

De ervaring leert dat Tilburg meestal wel geluk heeft vwb onweer ;)

Weatherman

Citaat van: stormoutlook op vr 12 apr 2013 - 09:05
het ziet er goed uit voor de onweerfanaat! maar zoals eerder al is gezegd: voral in het westen, het midden en het noorden! en ik woon in Tilburg! geen onweer voor mij :-[ :'(
Welkom Mede Tilburger  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

stormoutlook

Citaat van: Stephanie op vr 12 apr 2013 - 09:12
Ha weer een Tilburger erbij, welkom ;)

De ervaring leert dat Tilburg meestal wel geluk heeft vwb onweer ;)

dat komt omdat er een bepaald iets boven gilze-rijen hangt dat een trigger is voor onweer. waar woon trouwens je ergens in tilburg?

Jan van Ooijen

Noodweercentrale gaat ook voor code geel ivm onweersbuien

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Tyshane

Ziet er nog steeds prima uit allemaal! Ook wel leuk dat we gelijk een level 1 te pakken hebben. Nu eerst maar eens zien wat de PVA zoal gaat forceren, want dat middaglijntje zal wel wat spannender worden! Nu helaas 1 groot grijs wolkendeken, ik hoop vanmiddag weer eens een ouderwets grote bombastische CB te spotten! :)


Citaat van: stormoutlook op vr 12 apr 2013 - 09:05
het ziet er goed uit voor de onweerfanaat! maar zoals eerder al is gezegd: voral in het westen, het midden en het noorden! en ik woon in Tilburg! geen onweer voor mij :-[ :'(

Dat nu al gelijk uitsluiten is iets te voorbarig! ;)

stormoutlook

ik ben live op mijn ustream page, als je me volgt op twitter dan kan ik je de link geven! ik geloof dat dat hier niet mag ofzo!  :-\

stormoutlook

Citaat van: Tyshane op vr 12 apr 2013 - 09:30
Ziet er nog steeds prima uit allemaal! Ook wel leuk dat we gelijk een level 1 te pakken hebben. Nu eerst maar eens zien wat de PVA zoal gaat forceren, want dat middaglijntje zal wel wat spannender worden! Nu helaas 1 groot grijs wolkendeken, ik hoop vanmiddag weer eens een ouderwets grote bombastische CB te spotten! :)


Dat nu al gelijk uitsluiten is iets te voorbarig! ;)
ik heb de baan van de mogelijke buien bekeken en het KNMI geeft ook al aan dat het vooral in het westen en het midden onweren gaat!

StormCell


arjanbruggink

Citaat van: stormoutlook op vr 12 apr 2013 - 09:50
ik ben live op mijn ustream page, als je me volgt op twitter dan kan ik je de link geven! ik geloof dat dat hier niet mag ofzo!  :-\
Mag gewoon hoor. Zet hem bijvoorbeeld in je handtekening, altijd leuk om andermans stream te volgen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Tjitske

Hallo,

Ik ben nieuw hier maar groot fan van onweer, heb geen flauw idee wat al die termen betekenen. Ga het wel leren, maar ik woon in Veenhuizen (drenthe) en krijgen wij hier ook onweer of gaat het weer net langs ons zoals meestal?

Dennis

Zo eens zien wat er nu echt van komt


Powered by EzPortal