Onweerskansen vrijdag 12 april

Topic gezien door 37772 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 11 apr 2013 - 08:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DSDLimburg

Jan bedankt voor de uitleg, ik snap er nu weer eens een beetje meer van, al zijn die kaarten lezen toch wel verrekte moeilijk als je niet precies weet want het allemaal inhoud. Wel moet ik zeggen dat iedereen het verder goed uitlegt. En  zeggen dat er een kans is op een tornado dat zou je niet zomaar moeten doen of je moet er echt verstand van hebben ik heb die niet dus moet het hier ook maar van de site vernemen. En nu maar hopen dat het flink gaat knallen :)
seizoen 2018/2019

Mike25

ik ben benieuwd of we morgen hier wat mee krijgen, voor de zekerheid de camera maar vast opladen.
Ook al is het klein toch komen de kriebels weer naar boven ;D heerlijk ;)

Dennis

Graag wil ik wat duidelijk maken/rechtzetten over een tornado-kansen kaartje die ik had geplaatst: dat model komt met een 0.1 kans op... dus dat zal er verder niet inzitten  - mijn excuses voor de verwarring - Onweer-cellen kunnen wel pittig zijn morgen

Dennis

Marcel1976

Citaat van: AOT op do 11 apr 2013 - 16:56
1 ding is zeker! Het wordt een mooie dag om mooie foto's te schieten van de buien en van het onweer :)
Camera vanavond aan de lader gooien  ;)

Ja, hier ook de camera al paraat liggen.  Het zou eens tijd worden voor wat spektakel. Eindelijk weer eens (  hopenlijk )  mooie luchten observeren....

Marsel

Citaat van: Wilfred Janssen op do 11 apr 2013 - 16:41
**Het model WRF laat**

Viel me ook op inderdaad.
We kunnen simpelweg niet ontkennen dat er bij het laagje een troggetje hoort, dat zien we ook op de satpics op dit moment. 
Vrijwel alle modellen suggereren dat op deze zone gedurende de nacht en ochtend er naast een enkele bui ook enige stratiforme neerslag bij kan zitten.
Zal een zone worden met overdag wat meer restbewolking en enkele buien. Tegen het eind van de middag ligt het geheel over het NO en zal de convectieve component duidelijk de boventoon voeren. Onweer dan goed mogelijk.

Echter, wat ik vermoed, en dit lijkt te worden ondersteund door GFS en Hirlam, is dat we vooral tijdens de middag juist zuid van die zone de diepste onstabiliteit terug gaan vinden met een wat meer open weertype en daar dus wat meer geïsoleerde cellen, zoals jij al aangaf. Progtemps drogen vanuit het zuiden ook langzaam wat op in de loop van de dag. Dat zijn dan de meest interessante gevallen uiteraard als het om fotografie en bliksemactiviteit gaat.
Maar goed, even bekijken dus.
Helemaal open zal het vooral gedurende de late ochtend en begin middag niet zijn op de eerder genoemde trog/occlusie. Wat verder zuidelijk wellicht wat meer opklaringen.

Marsel

GFS 12Z komt naar het zuiden toe met wat meer wind vanaf 925hPa dan zijn voorganger.
Dat levert een 0-6km shear op van 25-30kts en een 0-1km van 20-25kts. Heliciteit blijft vrijwel nihil door het sterke unidirectionele karakter van het windprofiel. Dat die STP nu ietwat meer uitslaat ligt uiteraard bij de iets toegenomen 0-1km shear (wordt puur modelmatig rekening mee gehouden)
Mocht dit de waarheid worden kunnen buien zich morgen wellicht wat beter organiseren en met enkele forsere windstoten gepaard gaan (grofweg tot rond 35kts). Verder nog steeds geen extremiteiten.

Tyshane

Leuk, weer een onweerskansentopic! Zo vorige week nog een wintertopic en hop ineens onweerskansen, wat kan dat snel gaan en niet snel genoeg. Mooie situatie voor morgen, ben benieuwd waar dat toe zal leiden, maar heb de camera en aanverwanten klaar liggen! ;)

Verder ook wel leuk om gelijk weer dezelfde discussiepunten te zien zoals we dat elk jaar zien. Tornado-minikansen, windhozen of toch tornado's en ben nu al weer benieuwd naar de arcus- en shelfcloud discussies! ;) Yep het seizoen is begonnen, hoeree! :P

Pascal Soomers

Ik kan maar 1 woord zeggen: 'HEERLIJK!' We hebben er veel te lang op moeten wachten ;-).

Maar goed, ieder kansje is er één. Heb morgen de hele dag vrij, dus ik mis niets!
Kan nauwelijks wachten om de eerste klap hier weer te mogen horen, in die mooie zuid-Limburgse heuvels!

Mijn motto: 'Let the show begin!'.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Dennis

KNMI GUIDANCE

In de ochtend trekt een eerste zwakke trog van van het zuidwesten uit over het land. In de middag volgt een veel actievere trog, behorend bij een lagedrukgebied dat via Engeland naar de Noordzee trekt. In de bovenlucht zien we tegelijkertijd een hoogtetrog met aan de voorzijde een duidelijk PVA-maximum.

In de middag neemt de onstabiliteit verder toe en kan convectie ook vanaf de grond plaatsvinden, dan Cb-toppen tot FL280.

Morgenochtend al de eerste buien op de eerste trog. In de middag en avond actievere buien op de tweede trog. Bij deze buien is ook onweer en hagel mogelijk, T500 hPa gaat naar -29 graden en de Tx wordt ca. 13 graden, verschil dus meer dan 40 graden.

dondertje127

Heerlijk, zo'n lekker lente-onweersbuitje die niet al te heftig is. Zo is de prille lente op z'n mooist, zeker als eventjes later de zon ertegenaan kan schijnen, krijg je van die mooie kristallen waterdruppeltjes :)
Ik hoop op een beetje gedonder in de lucht, als was het maar een startsein voor de natuur om te reageren op de lente :)

Marsel

Citaat van: Dennis op do 11 apr 2013 - 19:23
KNMI GUIDANCE

In de ochtend trekt een eerste zwakke trog van van het zuidwesten uit over het land. In de middag volgt een veel actievere trog, behorend bij een lagedrukgebied dat via Engeland naar de Noordzee trekt. In de bovenlucht zien we tegelijkertijd een hoogtetrog met aan de voorzijde een duidelijk PVA-maximum.

In de middag neemt de onstabiliteit verder toe en kan convectie ook vanaf de grond plaatsvinden, dan Cb-toppen tot FL280.

Morgenochtend al de eerste buien op de eerste trog. In de middag en avond actievere buien op de tweede trog. Bij deze buien is ook onweer en hagel mogelijk, T500 hPa gaat naar -29 graden en de Tx wordt ca. 13 graden, verschil dus meer dan 40 graden.

Mooi, komt goed overeen met eerdere posts, dat geeft de burger moed ;). In de middag dus zoals gezegd zuid van de eerste trog (niet gek actief) de diepste onstabiliteit. K ben benieuwd :D.

Dennis

Citaat van: Marsel op do 11 apr 2013 - 19:42
Mooi, komt goed overeen met eerdere posts, dat geeft de burger moed ;). In de middag dus zoals gezegd zuid van de eerste trog (niet gek actief) de diepste onstabiliteit. K ben benieuwd :D.

zat er al in idd -vanochtend al kunnen zien mbt  temp verschil ; clustering zou de zaak nog iets meer kunnen helpen

arjanbruggink

Citaat van: Tyshane op do 11 apr 2013 - 19:19
...ben nu al weer benieuwd naar de arcus- en shelfcloud discussies!
Die discussie is zinloos, het is hetzelfde  ;) ;D :P
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marsel


Graphicnizor

An arcus cloud is a low, horizontal cloud formation. Roll clouds and shelf clouds are the two types of arcus clouds. A shelf cloud is usually associated with the leading edge of thunderstorm outflow; roll clouds are usually formed by outflows of cold air from sea breezes or cold fronts in the absence of thunderstorms.

GekkeLeo

Estofex komt met lvl 1 voor het oosten en zuiden voor NL. Voornamelijk voor plaatselijk hagel en kans op een tornado.

Graphicnizor


GekkeLeo

Bedankt voor het plaatsen van me foto. Vergat ik in me opwinding  :P

dennis089

Woohoo spannend :) het is weer zover! :o

Gerard1995

yess!! let the party start now!! kan niet meer wachten..
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Powered by EzPortal