Onweerskansen vrijdag 12 april

Topic gezien door 37798 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 11 apr 2013 - 08:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GHkstra


Tallrunner

Citaat van: arjanbruggink op vr 12 apr 2013 - 15:15
Zo, dat was ff doorkomst trog 2....... En wat voor doorkomst, dikke bak regen met onweer. Wel de regen verwacht, niet het onweer erbij

Was in Assen zeker? Miranda berichtte dat. In Smilde een stevige bui maar helaas geen gedonder gehoord. Misschien vanavond nog?
Ik hoop wat later in de avond want ik wil eerst nog een uurtje in de ijzers hangen.

Dennis

Citaat van: Ramon Oost op vr 12 apr 2013 - 16:15
De buien waar we nu mee te maken hebben ontstaan door de dagelijkse gang. In het noordoosten wel een buien lijn die ook geforceerd wordt door de trog die daar momenteel het land verlaat. De buien die nu boven de UK zitten halen ons land niet. Dat heeft te maken dat de buien door opwarming van het aardoppervlak zijn ontstaan. De zee is erg koud (kouder dan de afgelopen jaren in april) waardoor de buien zodra ze op zee komen zullen uitsterven.

blijft het weer  ;)

Tyshane

Ja onweer! Het was nog maar 1 dreun... maar het seizoen is officieel afgetrapt voor hier. :)

Edit: Ok, wordt toch wat spannender, lekker donker en paar dreunen, heerlijke frisse 'zomerse' druppels en wat windvlagen. Wat heb ik dit gemist zeg. ;) Leuk dat we dit weer weer hebben, en na zo'n lange winter is het een welkome verrassing!

In Flevoland ook aardig wat activiteit te zien. Gaat ten Noordoosten weg richting Noordoostpolder nu. Dagelijkse gang zal zo wel afnemen denk ik, al met al een leuk voorspel.

Mike25

Citaat van: Tyshane op vr 12 apr 2013 - 16:29
Ja onweer! Het was nog maar 1 dreun... maar het seizoen is officieel afgetrapt voor hier. :)

Hier ook 2 stuks 8)

NitroGenetics

well then the season has started! :)

Diem

Af en toe flinke regenbuien gehad, maar verder valt het hier mee.
Ook komen er zo nu en dan schitterende wolkenluchten voorbij, dat valt wel op.
Webcam even aangezet, al is het alleen maar voor de wolkenluchten :)

Ramon Oost

Citaat van: Dennis op vr 12 apr 2013 - 16:27
blijft het weer  ;)

Ja dat zal wel, maar wat jij liet zien kan niet. Door het koude zeewater gaat de activiteit er gewoon snel uit. Temperatuur verschil tussen het oppervlak en 500hPa is gewoonweg te klein voor stijgende luchtbewegingen.

alaind86

Een uur gelden ook een paar goeie cellen voorbij getrokken met enkele klappen en af en toe harde wind en regen.
Vond het wel op een wallcloudje lijken op deze foto. Correct me if i wrong.

Pascal Soomers

Yes! En we zijn ook gestart in Oirsbeek! Het plensde even goed door, flinke windstoten en alsof het er al aan zat te komen: Een donder! M'n eerste donder van 2013!

Wat heb ik dat geluid gemist na 7,5 maand wachten!

When a supercell arrives, you must be prepared.

Sven

Wel appart dat het voor velen de eerste klappen zijn, terwijl toch een groot deel van Nederland 5 Februari al goed onweer had.

Mja 1 klap gehad, dus mag er weer een dagje bijschrijven :P nummer 2 van dit jaar.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

DSDLimburg

Puth kan ook zijn eerste onweer melden van het jaar. Het rommelde even goed met een flinke bui. Maar nog geen bliksem gezien.
seizoen 2018/2019

Marsel

Zo, het meeste is nu wel het land uit.
In het oosten en noordoosten zou het de komende uren nog even tot een laatste (onweers)bui kunnen komen, alvorens de boel stabiliseert.
Even terugkijkend naar vandaag, mogen we het denk ik een hele aardige dag noemen. Allemaal volgens plan gelopen met vooral in de middag dus de beloofde geïsoleerde buien (heerlijk dat onstabiele zwerk vandaag!).
Typische luchtsoortconvectie onder begeleiding van een relatief zwak shear regime.
Blijkbaar was het allemaal nét genoeg om sommige buien toch even een dynamisch trekje te geven met zelfs een tijdelijke afwijking tov de 0-6km windvector.
Voor zover ik weet zijn er buiten de gebruikelijke plensregens, windstoten en hagel om geen significante randverschijnselen waargenomen boven Nederlands grondgebied.

Ik heb één verre rommel gehoord vandaag. Maar alleen de aanblik op de lucht, het voelen van de vochtige 'warmte' en de aanwezigheid van forse Cb's maakte deze dag helemaal af.
Nu besef ik pas hoe triest de laatste 5 wintermaanden eigenlijk geweest zijn....

EAJ

Mooie samenvatting Marsel. Bedankt voor je deskundige bijdragen !
Hier in Heerenveen uitsluitend regenbuien maar het seizoen is nog niet voorbij zullen we maar zeggen...

arjanbruggink

Citaat van: Tallrunner op vr 12 apr 2013 - 16:20
Was in Assen zeker? Miranda berichtte dat. In Smilde een stevige bui maar helaas geen gedonder gehoord. Misschien vanavond nog?
Ik hoop wat later in de avond want ik wil eerst nog een uurtje in de ijzers hangen.
Nee gewoon op de Smilde. Vandaag was ik vrij ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

jorentje1997

Mooi om alle blije reacties te lezen. Hier niets gehad maar dat was ook zo voorspeld  ;) En zoals Sven al aangaf was dit wel degelijk het 2de onweer van het jaar. Op 5februari ging het er ook hard aan toe op sommige plaatsen (de dag met de windhozen  :) )

Een samenvatting van vandaag in 1 beeld:



En dan toch nog even die van 5/02/13 plaatsen:

MWegman

Ziet er goed uit! En kijkend naar de plaatsen waar ik woon en werk, klopt het wel dat ik er niets van meegekregen heb. Better next time!
Voor weer- en andere foto´s, join deze community op facebook: http://www.facebook.com/marielle.wegma

Remy

Paar mooie buitjes gehad hier vandaag.
Echte stortbuien met enkele salvo's onweer! Een betere aanloop naar de zomer kan een mens.nl zich niet wensen ;P
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

dondertje127


Powered by EzPortal