Onweerskansen vrijdag 12 april

Topic gezien door 38034 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 11 apr 2013 - 08:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GekkeLeo

Citaat van: stormoutlook op vr 12 apr 2013 - 12:03
oké, nu hoorde ik echt een donder hier in tilburg!!!!!  ;D
Niks tezien op de radar...

trudy

Hoi Hoi...
Ben ik ook weer...schijt nu al alle kleuren.. ONWEER!!! In de voorspelling
Ik weet het, het is niet te voorspellen, maar hoe lijken de kansen voor Friesland?..en dan Stavoren aan het ijselmeer...
Thanxs..

stormoutlook


Jan van Ooijen

Citaat van: trudy op vr 12 apr 2013 - 12:07
Hoi Hoi...
Ben ik ook weer...schijt nu al alle kleuren.. ONWEER!!! In de voorspelling
Ik weet het, het is niet te voorspellen, maar hoe lijken de kansen voor Friesland?..en dan Stavoren aan het ijselmeer...
Thanxs..

Gezien de recente berekeningen lijkt het noordoostelijk deel van het land het beste te zijn (bedoel ik meeste kans)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

trudy

Oke...en hoe zit het met het koude ijselmeer water.. ik meende dat mijn opa altijd zei voor de langste dag, gaat alles hier voorbij,lost op, splitst zich...maar dat zal wel van vroeger zijn...

stormoutlook

Citaat van: trudy op vr 12 apr 2013 - 12:12
Oke...en hoe zit het met het koude ijselmeer water.. ik meende dat mijn opa altijd zei voor de langste dag, gaat alles hier voorbij,lost op, splitst zich...maar dat zal wel van vroeger zijn...
kou kan het onweer aantasten, maar het splitst zig ook vaak boven tilburg en hier is geen koud water, er zijn verschillende theorien over!

maarten otto

Hmmm... Misschien een idee om je camera iets anders te richten? Zie alleen een zwaar overbelicht beeld.
Met 250 km/h boven de kassen van het Westland en de Hollandsche Brug met windkracht 8.... Durven jul

Wilfred Janssen

Tijdens de tweede trogpassage kregen we in de Overbetuwe te maken met forse windstoten tot 55km/h. Vlak na aankomst van de neerslagzone ineens die felle wind vanuit het niets. Binnen 3 minuten ging het 10-minutengemiddelde van de windsnelheid van 21 naar 34 km/h.  Het maximaal behaalde 10-minuten gemiddelde is 38,6km/h, dit staat gelijk aan een 6Bft.

-- Op het moment van posten is in Homoet dus tot nu toe de hoogste windstoot geregistreerd van Nederland --

Edit: de vermelde windstoot in de onderste afbeelding is inmiddels geen 54,7 meer, maar 56,3km/h (was iets te snel met uploaden van de data)

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Ramon Oost

De twee troggen nu mooi te zien op de radar. De eerste wat zwakkere trog trekt langzaamaan via het noordoosten het land uit. De tweede actievere trog ligt nu over het midden van het land. Op die trog buien met in de loop van de middag kans op onweer maar vooral achter de trog door de dagelijkse gang stevige buien. Op de progtemps mooie diepe onstabiliteit te zien met maximaal 400/500 J/kg aan SBcape. Tijdens de buien kans op onweer, hagel en windstoten.

Hieronder de progtemp (sounding) voor vanmiddag 15UTC uitgangspunt Soesterberg. Duidelijk de diepe onstabiliteit te zien van enkele honderden joules per kg.


Tyshane

Begint een beetje te benauwen buiten, nog geen zomerse taferelen, maar het deed me er wel even aan denken. Toen de zon doorkwam werd het snel warmer en merk je gelijk de meteorologische gevolgen qua vocht e.d. Mooi proces!

Pascal Soomers

Eerste bui met onweer is gesignaleerd in Zeeland!
When a supercell arrives, you must be prepared.

wkeijzer

Citaat van: Pascal Soomers op vr 12 apr 2013 - 13:16
Eerste bui met onweer is gesignaleerd in Zeeland!
Nou ja, Zeeland ;) Niet alle radars pakken de ontlading op.. Die van Meteoservices.be (niet te verwarren met..) laat geen "bliksempje"zien.. Luchtdruk zakt hier maar gestaag, niks schokkends aan de kust te verwachten tot nu toe.

arjanbruggink

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 12 apr 2013 - 12:09
Gezien de recente berekeningen lijkt het noordoostelijk deel van het land het beste te zijn (bedoel ik meeste kans)
Zo mag ik het graag horen Jan  ;D
De cameraspullen liggen/staan klaar.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jan van Ooijen

Tophoogte van de buien naar 8-9 kilometer hoogte

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

Citaat van: Marco_Goes op vr 12 apr 2013 - 11:54
*Present!! :)

Zo gaat het altijd met onweer toch. Zo zullen we vanavond ook wel weer de eerste klagers gaan krijgen die het voorspelde!! onweer niet gekregen hebben  :P
Heerlijk die onweerstopics, lekker druk ook gelijk weer.

Haha ik doelde niet op t enthausiasme, maar op sommige verschijnselen die zo her en der in dit topic voorkomen. Zelf sta ik ook te stuiteren :).

@ Jan. 
De buien die nu vanuit ZW binnen komen, de wat meer geisoleerde, zijn het meest belangrijk als t om onweer ed gaat. Ze ontstaan nu rap vanaf de grond. Verwacht verdere activatie de komende uren.

Met zn allen Cb's spotten ;D. T ploft hier ook goed nu.

GHkstra


Weatherboy

Nou dat ziet er in ieder geval weer leuk uit voor komende uren. Is kijken of we dit jaar wel voltreffers gaan krijgen, of dat we weer continu naast grijpen.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op vr 12 apr 2013 - 13:43


@ Jan. 
De buien die nu vanuit ZW binnen komen, de wat meer geisoleerde, zijn het meest belangrijk als t om onweer ed gaat. Ze ontstaan nu rap vanaf de grond. Verwacht verdere activatie de komende uren.

Met zn allen Cb's spotten ;D.

Ik zit helaas op kantoor en kan niet zoveel zien :( Maar eindelijk en dan bedoel ik ook eindelijk is het seizoen dan van start gegaan
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

arjanbruggink

Citaat van: Marsel op vr 12 apr 2013 - 13:43
Haha ik doelde niet op t enthausiasme, maar op sommige verschijnselen die zo her en der in dit topic voorkomen. Zelf sta ik ook te stuiteren :).

@ Jan. 
De buien die nu vanuit ZW binnen komen, de wat meer geisoleerde, zijn het meest belangrijk als t om onweer ed gaat. Ze ontstaan nu rap vanaf de grond. Verwacht verdere activatie de komende uren.

Met zn allen Cb's spotten ;D. T ploft hier ook goed nu.
Hier (Smilde,Dr) wordt nog met smart gewacht op de buien. Eerst zo nog ff bakkie regen en daarna zal het hier ook (hopelijk) gaan ploffen in de lucht. Heb d'r zin in!!!
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Marco_Goes

Komt steeds dichterbij

Edit: It's here  ;D zit ook hagel in

Powered by EzPortal