Onweerskansen vrijdag 12 april

Topic gezien door 38506 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 11 apr 2013 - 08:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jorentje1997

Citaat van: Marsel op vr 12 apr 2013 - 10:53
Ik krijg toch sterk het vermoeden(Hirlam bevestigd dit ook) dat juist zuid van deze twee lijntjes de meeste interessante en meest intense buien ontstaan de komende uren. Die zullen, zoals gisteren beschreven, een wat meer geisoleerd karakter hebben: beter zichtbaar en dus leuke plaatjes.
Ik bekeek vanmorgen ook een stukje Hirlam maar besloot me er niet op te focussen. Vanmiddag hebben we toch te maken met plaatselijke buien en ik dacht dat deze niet te voorspellen waren... Ben ik hier dan fout?

Pascal Soomers

De eerste buien met onweer zijn al gesignaleerd in Frankrijk :-).
Eindelijk weer eens zo'n nowcast dagje!
When a supercell arrives, you must be prepared.

André

Deze namiddag kunnen er hevige buien vallen met een onweerachtig karakter in België met alles erop en eraan .
Demeulemeester André

stormoutlook

volgens mij zag ik een flits op m? live stream

StormCell


stormoutlook

geen flits, gewoon verspringing

Marsel

Citaat van: jorentje1997 op vr 12 apr 2013 - 11:00
Ik bekeek vanmorgen ook een stukje Hirlam maar besloot me er niet op te focussen. Vanmiddag hebben we toch te maken met plaatselijke buien en ik dacht dat deze niet te voorspellen waren... Ben ik hier dan fout?

Je hebt gelijk. De wat meer geisoleerde buien van vanmiddag zijn in tijd en plaats niet of nauwelijks te verwachten. Dat ze verspreid boven land ontstaan is wel duidelijk. Het zijn juist die buien die onweer kunnen bevatten vanmiddag. De buien van nu hebben dynamische achtergronden en zijn niet zozeer pntstaan door aanwarming. Ze zijn ook beter te timen, zie modeloutput.

jorentje1997

Citaat van: Marsel op vr 12 apr 2013 - 11:24
Je hebt gelijk. De wat meer geisoleerde buien van vanmiddag zijn in tijd en plaats niet of nauwelijks te verwachten. Dat ze verspreid boven land ontstaan is wel duidelijk. Het juist die buien die onweer kunnen bevatten vanmiddag. De buien van nu hebben dynamische achtergronden en zijn niet zozeer pntstaan door aanwarming. Ze zijn ook beter te timen, zie modeloutput.
Zo dacht ik het ook  ;) Als een onweersbui zo goed te voorspellen was dan was er geen plezier meer aan.

Wilfred Janssen

Citaat van: Marsel op vr 12 apr 2013 - 11:24
Je hebt gelijk. De wat meer geisoleerde buien van vanmiddag zijn in tijd en plaats niet of nauwelijks te verwachten. Dat ze verspreid boven land ontstaan is wel duidelijk. Het juist die buien die onweer kunnen bevatten vanmiddag. De buien van nu hebben dynamische achtergronden en zijn niet zozeer pntstaan door aanwarming. Ze zijn ook beter te timen, zie modeloutput.

Inderdaad, ook het model WRF bevestigd dit mede door in de reflectivity-output een aantal losse buien te plotten die ieder fel van karakter kunnen zijn. Ik denk dat onderstaande kaart een prima indicatie is voor de buien vanmiddag. Locatie en exacte intensiteit zal niet overeenkomen:

Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Marsel

Citaat van: StormCell op vr 12 apr 2013 - 11:22
Al ben ik niet de enige die een mogelijks MCS er bij haalt... ik denk dat die kans wel bestaande is.  Ook al is ze klein

Waar haal je de mogelijkheid op een mcs vandaan dan? Mis ik wat? ;)
Puur conceptueel gezien is een mcs niet mogelijk aan koude kant vh polaire front. Ik zie t iig niet gebeuren. Tuurlijk is een wat geclusterd geheel lokaal mogelijk maar dat maakt t nog geen mcs. In polaire lucht is een echt warmbloedig mcs zo goed als niet mogelijk.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op vr 12 apr 2013 - 11:29
Waar haal je de mogelijkheid op een mcs vandaan dan? Mis ik wat? ;)
Puur conceptueel gezien is een mcs niet mogelijk aan koude kant vh polaire front. Ik zie t iig niet gebeuren. Tuurlijk is een wat geclusterd geheel lokaal mogelijk maar dat maakt t nog geen mcs. In polaire lucht is een echt warmbloedig mcs zo goed als niet mogelijk.

Kan dit beamen, het eerste topic van het seizoen en daar zijn al twee dingen voorbij gekomen dat ik denk van.....
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

alaind86

Dit kaartje ziet er ook leuk uit.


Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 12 apr 2013 - 11:32
Kan dit beamen, het eerste topic van het seizoen en daar zijn al twee dingen voorbij gekomen dat ik denk van.....

Yup, sommigen laten zich helemaal gaan :o. Compleet ten onrechte overigens want extremiteiten zijn voor onze streken niet te verwachten. Ja, een paar pittige buien maar daar blijft t bij. Dat is niks bijzonders in deze setting...
Maar goed, als dit de trend wordt....dan wordt t een lang seizoen.

frankaloe

de luchten worden hier dreigend.. zie webcam
zal dennis vragen de webcam wat hoger te zetten..
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Sietse

Citaat van: Marsel op vr 12 apr 2013 - 11:39
Maar goed, als dit de trend wordt....dan wordt t een lang seizoen.

:D

Jan van Ooijen

Sta er niet raar vanop te kijken als er dadelijk in de regio Rotterdam een enkele klap onweer voor zal gaan komen. Beste buien daar met kans op hagel

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

stormoutlook

Citaat van: frankaloe op vr 12 apr 2013 - 11:40
de luchten worden hier dreigend.. zie webcam
zal dennis vragen de webcam wat hoger te zetten..
dat heb ik hier ook gehad [zie cam]

Marco_Goes

Citaat van: Marsel op vr 12 apr 2013 - 11:39
Yup, sommigen laten zich helemaal gaan :o. Compleet ten onrechte overigens want extremiteiten zijn voor onze streken niet te verwachten. Ja, een paar pittige buien maar daar blijft t bij. Dat is niks bijzonders in deze setting...
Maar goed, als dit de trend wordt....dan wordt t een lang seizoen.

*Present!! :)

Zo gaat het altijd met onweer toch. Zo zullen we vanavond ook wel weer de eerste klagers gaan krijgen die het voorspelde!! onweer niet gekregen hebben  :P
Heerlijk die onweerstopics, lekker druk ook gelijk weer.

Mike25

Citaat van: Marco_Goes op vr 12 apr 2013 - 11:54

Heerlijk die onweerstopics, lekker druk ook gelijk weer.

haha inderdaad heerlijk die vooraf pret ;D

stormoutlook

oké, nu hoorde ik echt een donder hier in tilburg!!!!!  ;D

Powered by EzPortal