Kraanvogel trek en het weer. Een bijzondere gebeurtenis.

Topic gezien door 2071 bezoekers
Gestart door Michiel Wesselink, zo 03 mrt 2013 - 23:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel Wesselink

Hier een artikel dat ik in 2010 heb geschreven. De kraanvogel trek lijkt de komende 2 dagen los te gaan!

Kraanvogeltrek een bijzondere gebeurtenis.
Er staat voor vogelaars een bijzondere gebeurtenis voor de deur. 2 keer per jaar trekken er binnen een korte periode gigantische aantallen kraanvogels over Nederland.
Deze bijzondere vogels zijn in de rest van het jaar erg weinig te zien in Nederland. Ze broeden sinds een paar jaar weer in Fochterloerfeen. Hiervoor waren er sinds de middeleeuwen helemaal geen broedparen meer in Nederland. De kraanvogel is niet alleen kwa zeldzaamheid een bijzondere vogel. Ook als verschijning zijn ze indrukwekkend. Als ze staan zijn ze de langste vogel van Europa.

Ook in hun majestueuze vlucht zijn ze met een maximale spanwijdte van 222cm zijn ze een indrukwekkende verschijning. Wat alles nog mooier maakt is dat ze soms in groepen van meer als 1000 overtrekken.  Ze vliegen net als ganzen in een ''v vorm'' of ''onderbroken v vorm''.

Waarom schrijf ik dit stukje op ''Meteo-Service''?
Ik schrijf dit stukje op ''Meteo-Service'' omdat er nog iets bijzonders is aan de trek van kraanvogels. Tussen 23 februari en 5 maart vliegen binnen 48 uur duizenden kraanvogels over vooral het zuiden en oosten van Nederland.  Op welke data deze 48 uur zijn, ligt aan verschillende omstandigheden. Een belangrijke factor is het weer. Kraanvogels gebruiken geen thermiek (zoals ooievaars en buizerds). Ze vliegen op eigen kracht van het zuiden van de Sahara naar ScandinaviĆ« en het oosten van Europa. Ze zijn dus sterk afhankelijk van een goede wind. Een goed wind voor de kraanvogel is zuid, zuid/west. Voor mij als vogelaar is zuid zuid/oost de perfecte wind omdat er dan meer vogels over Nederland heen ''waaien''.
Ik vind het altijd boeiend om te zien dat al deze duizenden kraanvogels precies binnen 48 uur over vliegen. Als je naar vorig jaar kijkt dan zie je dat het overgrote deel zelfs binnen 24 uur overvliegt. Toen viel deze''explosie'' op 25 februari 2010.
Als je naar 2010 kijkt, dan zie je dat er op 24 februari 2010 18 waarnemingen van ongeveer 250 kraanvogels zijn ingevoerd op waarneming.nl. Op 25 februari zijn er 211 waarnemingen van bijna 10.000 kraanvogels ingevoerd. Op 26 februari zijn er 45 waarnemingen van ongeveer 600 kraanvogels ingevoerd. Wat opvallend is, is dat er op 25 februari 2010 een vrij harde wind uit het zuiden stond. Even voor de duidelijkheid, een hoop vogels worden dus niet ingevoerd, waarschijnlijk zijn het er veel meer.
Als er in de komende tijd een paar dagen zuiden wind staat, dan krijg je goede omstandigheden. Ik ga de komende dagen goed de wind in de gaten houden. Ik raad mensen die graag bijzondere foto's maken ook aan om dat te doen:P
Je kunt het verloop van het aantal waarnemingen ook volgen op waarneming.nl. Mocht je een plaatje schieten van een kraanvogel, dan wil ik je vragen of je hem aan deze topic toe wil voegen.

(Bron foto's Waarneming.nl)

Michiel Wesselink

Vandaag al bijna 70 waarnemingen van groepen tot en met 400 kraanvogels. Morgen lijkt het echt te beginnen. De laatste jaren was de trek geweldig! vorig jaar op 5 en 6 maart met bijna 900 waarnemingen van in het totaal 35000 stuks op waarneming.nl.

Michiel Wesselink

Ik heb zo juist zelf een groep van 40 kraanvogels waargenomen van af de Holterberg. Flinke trek vandaag, met nu al 120 waarnemingen van groepen tot
soms 2000 kraanvogels. ;D

Michiel Wesselink

Wat een ongelofelijk kraanvogeltrek vandaag. Alleen nu als door de perfecte wind 818 waarnemingen van van 263137 exemplaren!!! Het lijkt er op dat morgen weer zo'n dag word!

Deze foto en video heb ik vanmiddag gemaakt op de Holterberg van 2 groepen overvliegende kraanvogels ;D



Marlieke

Ze zijn mij niet opgevallen. Wellicht dat ze tussen wierden en nijverdal hebben gevlogen. En tsja, dan zie je ze in Rijssen dus niet vliegen...

Zal vandaag ook extra opletten of ik ze zie.
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

StevenOverijssel

Vogelaars spreken van een kraanvogel trek die ongekend is. Gisteren is een dagrecord aantal van 1941 waarnemingen van 526567 kraanvogels ingevoerd. Vaandaag staat de teller al op een ongelofelijke 1035 waarnemingen van 105938 kraanvogels. Voor de mensen  die ze nog graag willen zien. De kans is groot dat ze vandaag nog door blijven vliegen.
Always in the mood for some thunder and lightning

Michiel Wesselink

Citaat van: StevenOverijssel op di 05 mrt 2013 - 14:17
Vogelaars spreken van een kraanvogel trek die ongekend is. Gisteren is een dagrecord aantal van 1941 waarnemingen van 526567 kraanvogels ingevoerd. Vaandaag staat de teller al op een ongelofelijke 1035 waarnemingen van 105938 kraanvogels. Voor de mensen  die ze nog graag willen zien. De kans is groot dat ze vandaag nog door blijven vliegen.

Moest eigenlijk een bericht van mij zijn. Mijn broertje stond nog ingelogd.

Powered by EzPortal