Onweerskansen 2013

Topic gezien door 253679 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Citaat van: Weerfreak op zo 08 sep 2013 - 20:13
Hier, in Monster (niet zo ver van Scheveningen vandaan) hetzelfde.
Zonsondergang na het onweer.
Focus is alleen wat minder goed :P

lijkt wel een bosbrand :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Koen-IJM

Gister een bizar zware bui meegemaakt in omgeving Haarlem, rond ca. 20:45. Ook enkele rommels en flitsen waargenomen. Nog meer mensen die hiervan iets hebben meegekregen?

Danny

Citaat van: Koen-IJM op ma 09 sep 2013 - 09:06
Gister een bizar zware bui meegemaakt in omgeving Haarlem, rond ca. 20:45. Ook enkele rommels en flitsen waargenomen. Nog meer mensen die hiervan iets hebben meegekregen?

Die bui trok vlak lang Alphen aan den Rijn ongeveer 45 minuten eerder. Dit was het resultaat (Let niet op de kwaliteit afbeelding is gecomprimeerd door twitter heb orgineel hier niet bij de hand).

Lightning_Glenn

Citaat van: Koen-IJM op ma 09 sep 2013 - 09:06
Gister een bizar zware bui meegemaakt in omgeving Haarlem, rond ca. 20:45. Ook enkele rommels en flitsen waargenomen. Nog meer mensen die hiervan iets hebben meegekregen?
Yep! was op het strand bij zandvoort, onweer gekeken, foto's gemaakt en toen ging het knoerthard regen.
Was zekers leuk, wij zaten inmiddels al lekker droog in de auto :)

dondertje127

Ik hoorde zojuist van mijn moeder in Rotterdam-Oost, dat het er onweert en stortregent. Op de radar niets te zien aan ontladingen nog,maar dat hoeft niet altijd persé zo te zijn weet ik uit ervaring. Toch nog iemand die dat kan bevestigen? Vanavond voetbaltraining, lekker weertje straks. Gelukkig is nog net op tijd m'n autootje terug uit de garage *pfieuw*.

Weerfreak 1337

Citaat van: dondertje127 op ma 09 sep 2013 - 18:27
Ik hoorde zojuist van mijn moeder in Rotterdam-Oost, dat het er onweert en stortregent. Op de radar niets te zien aan ontladingen nog,maar dat hoeft niet altijd persé zo te zijn weet ik uit ervaring. Toch nog iemand die dat kan bevestigen? Vanavond voetbaltraining, lekker weertje straks. Gelukkig is nog net op tijd m'n autootje terug uit de garage *pfieuw*.

Geen onweer zover ik weet.
Trouwens, ik mis wel het kansentopic voor vandaag en morgen..  ???

Gr. Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Koen-IJM

Zojuist inslag op ca 200m. Enorme knal en dreun!!  ;D


En nog 2... lekker avondje hierzo :)

Kres

Onweers seizoen aan de kust is officieel geopend !

Marco_Goes

Ja ging er ff goed op vanochtend 5 uur

LeMisérable

Werd vanmorgen wakker rond 6:15, na 10 seconden kwam er een ferme knal buiten, was wel meteen voorbij ook...

Nu echt een opmars van stevige buien, helemaal mistig hier nu door de regen...
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Weerfreak 1337

Vannacht 2 keer wakker gedonderd, aantal bliksems gezien. :) We mogen weer een dag bijschrijven, gaat goed zo.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Skroei

a.s. maandag weer onweer kansjes (?)

arjanbruggink

Citaat van: Skroei op vr 13 sep 2013 - 10:18
a.s. maandag weer onweer kansjes (?)
Met het warme zeewater en de te verwachten temp. op 850hPa +1°C en de500hPa wat zakt naar waarden van -28°C...
Dan zijn enkele kustonweerders niet uit te sluiten denk ik. Maar goed, ben ook geen meteoroloog en heb ook geen glazen bol  8)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jelte

Zou mooi zijn. Nieuwe groothoeklens die nog even uitgetest moet worden...

Skroei

Dinsdag lijkt ook een herfstachtige dag te gaan worden, wederom met onweerskansje.
Hou het maar op af en toe een klap onweer en verwacht geen actieve onweersbuien.
Maar pittige buien met kans op... zijn altijd welkom natuurlijk.

Skroei

Citaat uit de guidance vh KNMI modellen algemeen + 48 u

NEERSLAG:
Door de verschillende druk evoluties en treksnelheden in de modellen ook wel wat verschillen in neerslag beschrijving. We volgen Hir12 run. Dat betekent dat de komende 48 uur opnieuw een substantiële hoeveelheid kan vallen bij het frontale systeem en de golf. Op veel plaatsen 10-20 mm en lokaal (in het NW) 20-30 mm. In het noorden is er later op de dag tevens kans op een bui met onweer

Marsel

Citaat van: Skroei op vr 13 sep 2013 - 15:10
Dinsdag lijkt ook een herfstachtige dag te gaan worden, wederom met onweerskansje.
Hou het maar op af en toe een klap onweer en verwacht geen actieve onweersbuien.
Maar pittige buien met kans op... zijn altijd welkom natuurlijk.
Eerst maandagmiddag en avond even in de gaten houden. Na passage KF maandagnacht komt overdag een uitgesproken hoogtetrog over de Benelux heen te liggen met tegen die tijd in de postfrontale luchtchtmassa door ijzige T500 (tot -29 a -30) diepe onstabiliteit.

Zullen weer van die typische, zoals je zelf al aangaf, intense luchtsoortbuien worden met verspreid onweer, windstoten en hagel.
Shear-wise as usual in deze settings nauwelijks significante waarden.

Skroei

Citaat uit de guidance vh KNMI modellen algemeen +48 u


Het koufront lijkt zelfs lijnconvectie te gaan opleveren, hetgeen gezien de scherpe windsprong niet verwonderlijk is, kustconvergentie zal hieraan waarschijnlijk ook nog een bijdrage leveren. Harmonie geeft deze lijnconvectie goed weer. Vanaf het einde van maandagochtend neemt de kans op buien toe, gezien de steeds groter wordende onstabiliteitsdiepte zal in de middag en avond de onweerskans ook toenemen.

EAJ

In Heerenveen rond half 5 vandaag een paar dikke klappers (ongeveer 5) met lichte hagel.

Weerfreak 1337

Een lekkere rommel en knal bij een langstrekkende zeebui, officieel weer een dag erbij :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal