Onweerskansen 2013

Topic gezien door 254311 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Weatherman op vr 17 mei 2013 - 09:59
Ik hoor net op de Radio, zondag later regen en onweer, en maandag moet het helemaal stevig regenen en onweren.

Iemand die dat kan bevestigen ?

Dat het stevig kan gaan regenen ben ik het wel mee eens, maar onweer zie ik echt niet op de kaarten staan
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 17 mei 2013 - 10:05
Dat het stevig kan gaan regenen ben ik het wel mee eens, maar onweer zie ik echt niet op de kaarten staan
Oke, zo zie je maar hoe verschillend mensen de kaarten bekijken.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Vandaag af en toe wat regen, mogelijk met een buiig karakter door de genoemde potentiële onstabiliteit, vooral in het noordoosten. Vannacht nabij de volgende golf een actief neerslag gebied, met vooral in het noordoosten een sterkere convectieve component, doordat deze in de warme sector geraakt. Indecs komt daar met kansen van 30-40 % op onweer. Het zwaartepunt van de neerslag trekt over het midden en noorden. Zaterdag wordt het geleidelijk op de meeste plaatsen droog.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 17 mei 2013 - 10:05
Dat het stevig kan gaan regenen ben ik het wel mee eens, maar onweer zie ik echt niet op de kaarten staan

Zoals ik in een het lente topic al schreef hebben we momenteel in een streek vanaf de Beierse Alpen tot over Thüringen te maken met een uitgesproken convergentiezone veroorzaakt door een laag boven het zuidoosten van Duitsland. Het laag trekt met zijn centrum tot middernacht richting het Duitse Niedersachsen en de convergentiezone zal slingerend tot over net noordwesten van Duitsland en oosten van Nederland opstomen. Met name in een gebied van het Münsterland en Ostwestfalen kan dit zware onweersbuien gaan opleveren. In hoeverre deze ook tot over Ned. grenzen zullen trekken valt nog te bezien !


Johann

Citaat van: Johann op vr 17 mei 2013 - 17:08
Zoals ik in een het lente topic al schreef hebben we momenteel in een streek vanaf de Beierse Alpen tot over Thüringen te maken met een uitgesproken convergentiezone veroorzaakt door een laag boven het zuidoosten van Duitsland. Het laag trekt met zijn centrum tot middernacht richting het Duitse Niedersachsen en de convergentiezone zal slingerend tot over net noordwesten van Duitsland en oosten van Nederland opstomen. Met name in een gebied van het Münsterland en Ostwestfalen kan dit zware onweersbuien gaan opleveren. In hoeverre deze ook tot over Ned. grenzen zullen trekken valt nog te bezien !

Onweer heeft Groningen weten te bereiken

jorentje1997

Citaat van: Johann op za 18 mei 2013 - 00:01
Onweer heeft Groningen weten te bereiken

Ik denk dat ze daar later vannacht wel nog wat onweer kunnen verwachten. Buien blijven ontstaan en activeren boven Duitsland.


Johann

Citaat van: jorentje1997 op za 18 mei 2013 - 00:08
Ik denk dat ze daar later vannacht wel nog wat onweer kunnen verwachten. Buien blijven ontstaan en activeren boven Duitsland.

Wordt iig een natte bedoeling. Meer naar noorden buiig karakter met lokaal onweer.


Jelte

Gerommel in de verte op Terschelling. Ook een beetje raar weer. Echt koud maar toch een beetje broeierig vochtig en windstil. Apart.

Unknown-user1778

koud en vies weer.. eind mei verwacht je toch beetje zomers. vraag me af waar dit weer vandaan komt ???

Danny

Maandag einde middag / begin van de avond ziet GFS een fikse cel met kans op onweer in Duitsland tegen de oostgrens van NL aan.

dondertje127

Alternatief voor het het enorme gebrek aan onweer (met regen ook mogelijk, kanaal niet van mij):

10 Hours - Gentle Rolling Thunder trueno tonnerre Donner åska ???? storm sleep sounds

Leon Eikenaar

Voor aanstaande donderdag (23-05-2013) staan er weer kansen op de kaarten betreft het onweer, veel zal het niet zijn.
Vooral overdag zijn de kansen het grootst, overdag trekken er buien over het land met een (kleine) kans op onweer. Echter veel zal het niet zijn, maar een paar donderklappen kan je misschien wel verwachten. ;)







Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Lightning_Glenn

En wat betekend dat laatste 'zelf gemaakt' kaartje?

Groen licht voor onweer?  ;D

Leon Eikenaar

Citaat van: Lightning_Glenn op wo 22 mei 2013 - 10:45
En wat betekend dat laatste 'zelf gemaakt' kaartje?

Groen licht voor onweer?  ;D

haha nee ;)
Betekend low risk voor onweer
Kaart is te vinden op m'n site, met legenda etc.

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

ron12

Citaat van: Leon Eikenaar op wo 22 mei 2013 - 11:41
haha nee ;)
Betekend low risk voor onweer
Kaart is te vinden op m'n site, met legenda etc.
die zien we liever niet  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

arjanbruggink

Citaat van: Leon Eikenaar op wo 22 mei 2013 - 11:41
haha nee ;)
Betekend low risk voor onweer
Kaart is te vinden op m'n site, met legenda etc.
Low risk..... Groen betekend in mijn beleving dat er niks gaande is. Zou dan kiezen voor geel als er een (kleine) kans is.
En hier nog ff een stukkie guidance van het KNMI:

BEWOLKING:
In het oosten zit nog wat bewolking behorende bij een afgelopen nacht gepasseerd front, elders zien we in de tot circa 4000 vt onstabiele lucht, boven land vrij snel convectieve bewolking ontstaan. Daarnaast ook enkele opklaringen. Vanavond schuift een occlusie onder ons land door naar het oosten, de daar bij behorende bewolking (SC) wordt goed weergegeven in de doorsnedes, met de meeste en dikste bewolking in de zuidelijke helft. Een groot deel van de ochtend zal deze bewolking nog aanwezig zijn. In de nacht naar vrijdag krijgt vooral het westen te maken met de frontale bewolking behorende bij het eerder genoemde laag. Daarnaast kunnen in de tot FL200 onstabiel geworden lucht ook CB's ontstaan.

NEERSLAG:
Vandaag hier en daar wat motregen en mogelijk een licht buitje. Vanavond vooral in het zuiden en zuidwesten buiige neerslag nabij de occlusie en onder invloed van de jet. Morgen overdag overal kans op een bui met kans op onweer. Indecs komt voor de ochtend in het westen tot 50% en voor de periode tussen 09 en 15 utc voor het noorden met 30 tot 70 %, voor het zuiden met 70 tot 95%. In de avond wordt het geleidelijk overal droog, maar in het westen kan later wat motregen vallen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Sven

Klinkt toch allemaal wat cliché die guidance..

In de nacht naar vrijdag krijgt vooral het westen te maken met de frontale bewolking behorende bij het eerder genoemde laag. Daarnaast kunnen in de tot FL200 onstabiel geworden lucht ook CB's ontstaan.

In de avond wordt het geleidelijk overal droog, maar in het westen kan later wat motregen vallen.


Voor het westen dus nog onweerkansen, maar ook weer niet  :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

arjanbruggink

Citaat van: Sven op wo 22 mei 2013 - 13:22
Klinkt toch allemaal wat cliché die guidance..

In de nacht naar vrijdag krijgt vooral het westen te maken met de frontale bewolking behorende bij het eerder genoemde laag. Daarnaast kunnen in de tot FL200 onstabiel geworden lucht ook CB's ontstaan.

In de avond wordt het geleidelijk overal droog, maar in het westen kan later wat motregen vallen.


Voor het westen dus nog onweerkansen, maar ook weer niet  :)
Pssssst Sven =======> "Morgen overdag <......> Indecs komt voor de ochtend in het westen tot 50%"  ;)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Sven

Citaat van: arjanbruggink op wo 22 mei 2013 - 14:25
Pssssst Sven =======> "Morgen overdag <......> Indecs komt voor de ochtend in het westen tot 50%"  ;)

Ik bedoel dan ook de avond en de nacht he :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

arjanbruggink

Citaat van: Sven op wo 22 mei 2013 - 14:29
Ik bedoel dan ook de avond en de nacht he :)
Met deze buien (koude luchtsoort) weet je toch dat er in de nacht (bijna) geen onweer voorkomt.
Wordt tijd voor de warme broeders.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Powered by EzPortal