Onweerskansen 2013

Topic gezien door 251840 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Diem

Het ziet er voor het eerst sinds tijden weer een klein beetje spannend uit :P
In ieder geval ook weer duidelijke structuren in de lucht.

ron12

onweer nu vlakbij belgie

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

StormCell

  18u15 LT ... wie zei dat het enkel regen zou blijven? :)

Jan van Ooijen

Citaat van: StormCell op zo 17 mrt 2013 - 20:52
18u15 LT ... wie zei dat het enkel regen zou blijven? :)


Hier wordt ik niet koud of warm van. Enkele ontladingen, was die winteronweer van laatst 100 keer beter
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Citaat van: StormCell op zo 17 mrt 2013 - 20:52
wie zei dat het enkel regen zou blijven? :)

Niemand. De guidance is voor Nederland en hier is geen klap onweer gemeld.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: StormCell op zo 17 mrt 2013 - 20:52
18u15 LT ... wie zei dat het enkel regen zou blijven? :)

Ach, kom nou toch.
Wat een onzinnige post. Zoals Sven hierboven al aangaf: niemand heeft de onweerskans boven BE en ZW-NL genegeerd. Daarbij is het boven NL niet tot onweer gekomen (maar wel genoemd, bovendien sterk buiig voor in het zuidwesten en midden).
Jan refereerde aan de guidance die toentertijd uitgegeven is.

Dat het dan lokaal tot een paar ontladingen komt is toch helemaal niet gek? Sterker nog, dat is juist goed. Precies volgens verwachting.

Wat ik je gisteren overigens duidelijk probeerde te maken was dat je nogal enthousiast was vwb het type onweersbui en het daarbij behorende weer. Het herkennen van patronen die garant staan voor een bepaald type convectie staan aan de basis van het maken van een verwachting.

Je hebt redelijk wat kennis lijkt me, maar om dan zo'n post (zie quote) neer te zetten....zonde joh ;).

StormCell

Marsel, die statement was voor jou bedoeld... kijk... ik post wat ik zie, en ik had wat gerommel voorspeld... oke ik gebruikte 'pulse onweders' feit, maar jouw repliek kwam over alsof je niet geloofde dat er onweer zou kunnen ontstaan hebben... vandaar die post... niks abnormaals dus... misverstandje :)

Marsel

Citaat van: StormCell op ma 18 mrt 2013 - 19:49
Marsel, die statement was voor jou bedoeld... kijk... ik post wat ik zie, en ik had wat gerommel voorspeld... oke ik gebruikte 'pulse onweders' feit, maar jouw repliek kwam over alsof je niet geloofde dat er onweer zou kunnen ontstaan hebben... vandaar die post... niks abnormaals dus... misverstandje :)

Dat is het probleem met geschreven communicatie, het wordt nog wel eens verkeerd begrepen of er wordt over zinnetjes heen gelezen. :D

Ik was juist wel overtuigd van iets toenemende onweerskansen gedurende de avond, met name voor W-BE en ZW-NL. Mocht toch ook wel duidelijk zijn met die naderende 500hPa trog (plus PVA max). Ik voegde dat plaatje niet voor niets toe he ;).
Dat het dan vervolgens alleen boven het westen van BE tot een paar ontladingen komt en hier in NL alleen maar tot een paar pittige buien neemt niet weg dat het algehele beeld redelijk duidelijk was: naar het noordoosten toe (richting NL dus!) steeds stratiformer karakter van de zone.

Lees m'n berichten van gisteren nog maar even door, daar staan de (niet al te grote) onweerskansen gewoon benoemd:

Citaat van: Marsel op zo 17 mrt 2013 - 09:32
Overigens, voor Nederland vandaag geringe onweerskans. In de middag dan wel de vorming van enkele buien maar pas later vergroot ook de onweerskans voor het zuidwesten wanneer de hoogtetrog haar invloed krijgt (stukje extra optilling). Maar tegen die tijd zijn we al in de avond beland.

Zwaartepunt blijft over NW-FR liggen vandaag. Pas later naar het noordoosten verplaatsend.


Citaat van: Marsel op zo 17 mrt 2013 - 10:12
Dan is het goed :P.
Voor een overview zie onderstaande afbeelding. Ehanced buiigheid valt mooi samen met PVA max voor hoogtetrog.
Het geheel, inclusief laagje aan de grond, trekt later vanavond en vannacht vanuit het zuidwesten langs BE en NL met in eerste instantie buiige neerslag, later steeds meer stratiforme neerslag. Daar zijn zowel GFS, EC als Hirlam het over eens.
Dat is gewoon allemaal gebeurd ;).

Maar goed, maakt ook verder niet uit.

Leon Eikenaar

Lichte onstabiliteit te zien volgende week zaterdag, helaas is het nog lange termijn.

Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

Ramon Oost

Citaat van: AOT op vr 22 mrt 2013 - 18:23
Lichte onstabiliteit te zien volgende week zaterdag, helaas is het nog lange termijn.

Heeft geen zin dat je zo ver vooruit kijkt. Nu al niks meer te zien.

StormCell

Inderdaad, Long term is te wisselvallig, zeker tijdens deze periode van het jaar...

Pascal Soomers

Het eerste nachtelijke onweer op het programma? Van mij mag het! Helaas is het wel nog ver weg....

When a supercell arrives, you must be prepared.

Weerfreak 1337

Van mij mag het ook Pascal! Kan niet wachten totdat die eerste wolken de lucht in schiete als een knetterkaboemboem!  8)  ;D

Komt goed dit jaar hopelijk. We hebben wat in te halen na 3 magere jaren.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Ver weg,maar we komen wel steeds dichter bij,in nijmegen al 2 maanden geen onweer geweest.Wordt wel weer eens tijd zeg ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Pascal Soomers

Citaat van: ron12 op do 04 apr 2013 - 19:04
Ver weg,maar we komen wel steeds dichter bij,in nijmegen al 2 maanden geen onweer geweest.Wordt wel weer eens tijd zeg ;)

Lol, Ron...
Twee maanden joh, da's niets... Hier moet ik teruggaan naar eind juli/augustus vorig jaar voor het laatste onweer in zuid-Limburg ;-).
Hier mag het dus weer eens flink knallen!
When a supercell arrives, you must be prepared.

DSDLimburg

onweer kansje of niet?
seizoen 2018/2019

Marsel

Citaat van: DSDLimurg op za 06 apr 2013 - 11:05
onweer kansje of niet?

Op beide dagen grootste onweerskans zuid van Nederland (BE/FR).
In beide gevallen gaat het om onweer van het koudbloedige type. In polaire lucht dus. Veroorzaakt door koude bovenluchten.

Op 9 april vooral later op de dag zuid van een passerende occlusie boven land als gevolg van dagelijkse gang. Wellicht dat zuidelijk Nederland dan de eerste onweersachtige buien meepakt.

Op de 16e temperaturen in de aandachtsgebieden (FR met name) wat hoger (rond 15 graden of wat daarboven) met onder invloed van een uitgesproken ULL vooral over FR de vorming van die typische dagelijkse gang buien. Het convectieve signaal voor de nacht van 16 april lijkt in west FR opgewekt door het verdrijven van zachte lucht door een KF op nadering van het eerder genoemde ULL/hoogtetrog.

Beide situaties leveren mooie wolkenbeelden op maar is er dynamisch gezien niets bijzonders aan de hand (typisch voor luchtsoortbuien).

Voor Nederland ook voorlopig niet veel bijzonders (voor het zuiden op 9 april na dan). Maar met het hogerop klimmen van de zon moeten we toch steeds beter uit gaan kijken :D. Ik heb er ontzettend veel zin in in ieder geval.
Elk kansje is er een in deze tijd van het jaar :D.

DSDLimburg

Citaat van: Marsel op za 06 apr 2013 - 11:31
Op beide dagen grootste onweerskans zuid van Nederland (BE/FR).
In beide gevallen gaat het om onweer van het koudbloedige type. In polaire lucht dus. Veroorzaakt door koude bovenluchten.

Op 9 april vooral later op de dag zuid van een passerende occlusie boven land als gevolg van dagelijkse gang. Wellicht dat zuidelijk Nederland dan de eerste onweersachtige buien meepakt.

Op de 16e temperaturen in de aandachtsgebieden (FR met name) wat hoger (rond 15 graden of wat daarboven) met onder invloed van een uitgesproken ULL vooral over FR de vorming van die typische dagelijkse gang buien. Het convectieve signaal voor de nacht van 16 april lijkt in west FR opgewekt door het verdrijven van zachte lucht door een KF op nadering van het eerder genoemde ULL/hoogtetrog.

Beide situaties leveren mooie wolkenbeelden op maar is er dynamisch gezien niets bijzonders aan de hand (typisch voor luchtsoortbuien).

Voor Nederland ook voorlopig niet veel bijzonders (voor het zuiden op 9 april na dan). Maar met het hogerop klimmen van de zon moeten we toch steeds beter uit gaan kijken :D. Ik heb er ontzettend veel zin in in ieder geval.
Elk kansje is er een in deze tijd van het jaar :D.
Danke voor je uitleg nu weet ik tenminste dat ik goed aan het kijken ben op de kaarten ;) En natuurlijk weer veel zin in onweer dat het maar goed gaat knallen dit jaar ;D Zal op 9 april foto's maken als het kan :)
seizoen 2018/2019

Weerfreak 1337

Citaat van: DSDLimurg op za 06 apr 2013 - 11:05
onweer kansje of niet?

Die tweede kaart, extreem stabiele lucht (lifted +14 zelfs) boven NL en noordelijke omstreken en niet ver daaronder licht onstabiele lucht, gek om te zien :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal