Onweerskansen 2013

Topic gezien door 251506 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

StormCell

Het potentiële onweer voor vandaag blijft hoogstwaarschijnlijk uit, doch morgen zondag ziet het er naar uit dat de kansen op wat onweer gunstiger liggen.   Zo zien we in de late namiddag heel wat convectieve bewolking ons land binnendrijven.  Deze gaan gepaard met een regenzone waardoor buien onvermijdelijk zijn.  Ook Nederland snoept hier van mee.   Voor ons land zit de meeste convectieve bewolking in het westen en zuidwesten en trekt deze langzaam noordoorstwaarts richting Nederland en Duitsland.   De gebieden met de meeste kans zijn dan ook West en Oost Vlaanderen, Vlaams en Waals Brabant, Henegouwen en een klein stuk van Namen.  Naarmate deze convectieve bewolking zich een weg baant richting het noordoosten komen ook Antwerpen en de Kempen aan de beurt.
Toch moeten we er ons niet spectaculair veel van verwachten.  Het zal gaan om pulse onweders, die zich vrij snel voortbewegen, en eventueel ook korrelhagel en windstoten met zich mee zullen brengen.  De Cape waarden schommelen rond 400 J/kg en de lifted index is licht positief bij een CinH van -10.  De T500 blijft gunstig bij temperaturen tussen -30 en -40 graden Celsius.  De LLS is matig tot 10 m/s, waarbij de DLS zelfs tot 30 m/s piekt.  We houden wel een slappe SRH tot 125m²s² zonder een duidelijk right mover signaal.  Wanneer we kijken naar de moisture advection kunnen we stellen dat de airflow tesamen wordt geperst op de as Valenciennes - Brugge in noordwestelijke richting.  De Totals Totals zijn dan ook het sterkst voor die laatst vermelde regio.


StormCell

Na lang nadenken en testen heb ik een nieuw GFS weermodel in elkaar gestoken waarop je de volgende zaken kan zien: Convectieve neerslag in Kg/m², Convectieve bewolking in % en de 500hPa luchtverplaatsing.

Het resultaat is verbluffend en geeft een mooi overzicht van wat de convectieve kansen zijn.  Natuurlijk moet men de andere factoren zoals cape, cinh, dls, lls, srh, temp, dew, geopot en dergelijke bij de hand nemen om daadwerkelijk onweerskansen te kunnen berekenen... zie hier het resultaat voor de komende dagen:


Tyshane

Jaja, onweerskansen, nice!  8)


Citaat van: ron12 op vr 15 mrt 2013 - 23:02
Stja,vroeger had je nog maartse buien,waar zijn die gebleven?????. Van die gitzwarte luchten,waar de zon zo mooi tegen aanscheen.Ook al verdwenen uit Nederland :(

Ik vond deze week nou een typische maartse buien week. Veel verschillende weertypen, zon en buien!

dondertje127

Citaat van: Tyshane op za 16 mrt 2013 - 18:07
Jaja, onweerskansen, nice!  8)


Ik vond deze week nou een typische maartse buien week. Veel verschillende weertypen, zon en buien!

Ja in 1 week. Maar niet op 1 dag tegelijk ;)
Bovendien neem ik die onweerskans met een korrel zout. Het is slechts een koude maart en in dit geval zal het wel hooguit lokaal zijn.
Ik ga er persoonlijk dus ook totaal niet vanuit, laat staan dat het interessant genoeg is om dit op de voet te volgen.

Sven

Citaat van: dondertje127 op za 16 mrt 2013 - 19:48
Ja in 1 week. Maar niet op 1 dag tegelijk ;)
Bovendien neem ik die onweerskans met een korrel zout. Het is slechts een koude maart en in dit geval zal het wel hooguit lokaal zijn.
Ik ga er persoonlijk dus ook totaal niet vanuit, laat staan dat het interessant genoeg is om dit op de voet te volgen.

Hehe, 5 Februari wellicht vergeten? Bijna het hele land plezier gehad van goed onweer.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Citaat van: dondertje127 op za 16 mrt 2013 - 19:48
Ja in 1 week. Maar niet op 1 dag tegelijk ;)
Bovendien neem ik die onweerskans met een korrel zout. Het is slechts een koude maart en in dit geval zal het wel hooguit lokaal zijn.
Ik ga er persoonlijk dus ook totaal niet vanuit, laat staan dat het interessant genoeg is om dit op de voet te volgen.

Ja wel op één dag, anders meld ik dat niet. Prachtig zonnetje dat scheen, met aan de andere kant een donkere lucht waaruit het begon te sneeuwen, erg mooi om te zien, en was echt typisch van dat maartse weer!

Jan van Ooijen

Guidance rept niet meer over onweer, ook de onstabiliteit is verdwenen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: StormCell op za 16 mrt 2013 - 14:39
**knip**

Rustig maar Stormcell. Niets om je druk om te maken hoor ;).
Gewoon luchtsoortbuien welke als gevolg van PVA aan de voorzijde van een 500hPa trog wat beter kunnen ontwikkelen, al dan niet geclusterd. Zwaartepunt blijft over NW-FR liggen vandaag. Pas later naar het noordoosten verplaatsend.

Pulse-storms zijn iets compleet anders en komen alleen in bijzonder onstabiele en bovendien scheringsloze  omgevingen voor. Deze buien mag je dus simpelweg die naam niet geven.

Overigens, voor Nederland vandaag geringe onweerskans. In de middag dan wel de vorming van enkele buien maar pas later vergroot ook de onweerskans voor het zuidwesten wanneer de hoogtetrog haar invloed krijgt (stukje extra optilling). Maar tegen die tijd zijn we al in de avond beland.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op zo 17 mrt 2013 - 09:32

Pulse-storms zijn iets compleet anders en komen alleen in bijzonder onstabiele en bovendien scheringsloze  omgevingen voor. Deze buien mag je dus simpelweg die naam niet geven.



Daarbij mag het ook wat warmer voor zijn om pulse storms te krijgen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

StormCell

Citaat van: Marsel op zo 17 mrt 2013 - 09:32
Rustig maar Stormcell. Niets om je druk om te maken hoor ;).


Was ik wild dan? lol... ik maak me nergens druk om... ik zeg wat ik zie, that's all.  't stelt helemaal niet zo veel voor, dat kan je ook afleiden uit wat ik schrijf :)

Marsel

Citaat van: StormCell op zo 17 mrt 2013 - 10:00
Was ik wild dan? lol... ik maak me nergens druk om... ik zeg wat ik zie, that's all.  't stelt helemaal niet zo veel voor, dat kan je ook afleiden uit wat ik schrijf :)

Dan is het goed :P.
Voor een overview zie onderstaande afbeelding. Ehanced buiigheid valt mooi samen met PVA max voor hoogtetrog.
Het geheel, inclusief laagje aan de grond, trekt later vanavond en vannacht vanuit het zuidwesten langs BE en NL met in eerste instantie buiige neerslag, later steeds meer stratiforme neerslag. Daar zijn zowel GFS, EC als Hirlam het over eens.

Pfoe, was het maar mei....

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 17 mrt 2013 - 09:34
Daarbij mag het ook wat warmer voor zijn om pulse storms te krijgen

Inderdaad Jan, typisch op van die hete windarme dagen. Echte pulse-storms zijn hier eigenlijk bijzonder zeldzaam.
Ze zijn onder andere in de VS berucht om de bijzonder explosieve ontwikkeling de eerste minuten van hun bestaan. Vaak in een setting met vele duizenden J/KG aan SBCAPE.
Echt van die pulserende systemen krijg je dan, ze heten ook niet voor niets pulse-storms ;).Vaak tijdelijk met forse hagel, hoge lightningrates en zware neerslag.

Sven

Je zou je maar wegwijs kunnen maken uit al die termen en plaatjes zoals hierboven. Mogen de topics maar snel komen om de verzwakte kennis weer op te frissen :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Sven op zo 17 mrt 2013 - 10:24
Je zou je maar wegwijs kunnen maken uit al die termen en plaatjes zoals hierboven. Mogen de topics maar snel komen om de verzwakte kennis weer op te frissen :)

De vraag is alleen even hoe lang we nog moeten wachten.
Kan nog wel eens een lange zit gaan worden met die plakkerige kou zo dichtbij vrees ik.
Maar goed, nog even en dan is het april. Dan mogen we zo langzamerhand wel wat voorproefjes verwachten. Vanaf mei de eerste echte klappers :D.

jorentje1997

Mooi mooi, dit komt richting België:



Ramon Oost

Boven het noordwestelijk deel van Frankrijk nu een aantal (geclusterde) buien met onweer nabij de 500hPa trog, ook elders in het zuidwesten en midden van Nederland kans op een aantal buien. In Vianen zojuist stevige bui met korrelhagel. Bij buien in het zuiden en midden kans op een klap onweer.

Dennis

Trog over Nederland komende avond - brongebied NW France


TaL

Vrij veel onweer erop
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Dennis


Stephanie

Dat zijn stevige buien!

Powered by EzPortal