Onweerskansen 2013

Topic gezien door 253604 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michiel Wesselink

Citaat van: arjanbruggink op di 09 apr 2013 - 07:25
Ah joh, gelijk voor de volle pont gaan. Level 2-3  :P 8) ;D


Aah als ik die kaart weer zie, komen er weer geweldige herinderingen naar boven ::) :o ;D

arjanbruggink

Citaat van: Marlieke op di 09 apr 2013 - 09:11
Hey pas op he? Ik wil nog wel graag de 37 halen... Kreeg een hartverzakking van blijdschap en dan...tja....juli 2010... pffff  >:( ;) ;D
37 gr..... 1 woord: BAH.
Citaat van: Marcel op di 09 apr 2013 - 09:29
een esto lvl 3, minder dan dat hoef ik niet   ;)
Maar dan moet ook wel echt iets gebeurenhe, dit wordt het jaar ZONDER dichte dekseltjes :D
Laten we hopen dat seizoen 2013 een knaller wordt, en ja.... Zonder dekseltjes graag, vaak genoeg op de neus gehad.
Citaat van: Michiel Wesselink op di 09 apr 2013 - 09:37

Aah als ik die kaart weer zie, komen er weer geweldige herinderingen naar boven ::) :o ;D
Hier eveneens
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

weershots

12 juli... idd. Wat een geweld trok er hier toen over. Zat toen in Eibergen en het buiencomplex trok hier over wat juist daarvoor bij het Zwarte Cross terrein te Lichtenvoorde een ravage aangericht had (downburst).
Wat een dreigende en kolkende fractus zat er aan de voorkant van dat MCS. Het werd ook pikzwart in enkele seconden. Ook hordes vogels vlogen van de bui weg. Onvergetelijke dag. En geldt natuurlijk ook voor 2 dagen later: 14 juli.
www.weershots.nl   Twitter: http://twitter.com/weershots

jorentje1997

Citaat van: arjanbruggink op di 09 apr 2013 - 07:25
Ah joh, gelijk voor de volle pont gaan. Level 2-3  :P 8) ;D
Schitterend om die nog eens te zien. Maar die vandaag is wel wat andes  ;)



DISCUSSION

... France, S Belgium, SW Germany and NW Switzerland ...

As the trough moves towards the east, increasing dew-points thanks to the southwesterly / westerly low level flow along with the cooler mid-level temperatures and upward motion on the forward flank of the trough should contribute to the marginal destabilisation of the airmass in this region. While WRF models and GFS simulate some hundreds J/kg of CAPE, ECMWF does not seem very optimistic with only very spotty areas of CAPE generally below 100 J/kg.

Increasing low-level flow with 850 hPa speeds around 20 m/s should contribute to quite strong low level shear, mostly above 10 m/s. Hodographs should be mostly linear, with no significant veering in the lower levels and most of the shear perhaps confined to the lowest 4/5 km. Stronger deep-layer shear will be observed over the southern extent of the area, situated under the jet-streak. Together with concentrated forcing of the upper-level trough, one or two MCS might form behind the main stratiform rain shield. With strong low-level line-perpendicular shear, severe wind gusts might result in such scenario. Tornadoes will be possible as well due to the strong LLS and low LCLs, especially in case that isolated DMC manages to form. Their threat should be somewhat diminished by little veering of winds with height.

Conditional threats of the aforementioned phenomena warrant an issuance of Lvl 1, with the true degree of destabilisation remaining a quite questionable variable in the scenario. Threat will be the most prominent between 9 and 15 UTC, ceasing quickly as the boundary layer stabilizes after the sunset.

StevenOverijssel

Always in the mood for some thunder and lightning

Unknown-user1778

ik meld me bij deze weer aan voor het nieuwe onweer seizoen. de winter was prachtig dit jaar. nu hopen dat de zomer eens goed los gaat en idd hopen dat de meeste dekseltjes gewoon open getrokken worden. maar teleurstellingen horen erbij, dat maakt het des te spannender.  :o
Die dag van die lvl 3 staat me inderdaad nog bij.. ik zat fijn binnenhuis te gamen en zag opeens hele takken voorbij razen  ??? :o Dat was eigenlijk het begin van mijn grote liefde om het onweer van te voren te volgen etc via deze site of toendertijd volgens mij nog op ...

Daarna staat me nog het pukkelpop drama bij in 2011. Helaas was voor vele een mooie dag vol onweer etc met veel spannends een drama voor andere. Het is wel eens moeilijk hoe je hier als onweer/ extreem weer liefhebber mee om moet gaan.

Marsel

Zo net terug van het werk :D. Mooi volgens plan vertonen de buien in de opklaringszone zuid van de occlusie boven BE en N-FR lokaal wat onweersactiviteit. Veel is het niet, maar daar is en was de setting ook niet naar.
Die buien, lokaal dus onweersachtig van aard, trekken de komende uren deactiverend naar het noorden. Tegen de tijd dat ze Nederlands grondgebied aandoen is de meeste activiteit alweer verloren gegaan door stabilisatie van de grenslaag.

Dan even over vrijdag. Hoewel details nog niet helemaal te geven zijn is de synoptische setting in deze tijd van het jaar gevoelig voor luchtsoort buien boven land.
We bevinden ons dan immers onder de invloed van een uitgesproken hoogtetrog net west van de Benelux. Het geheel moet later op vrijdag en in de nacht naar zaterdag ons land passeren.
Uiteraard komt een dergelijk systeem met vrij koude bovenluchten (T500 wederom naar waarden rond -28) en een cyclonaal gekromd patroon over onze omgeving.
Onder invloed van de sterke aprilzon kan landinwaarts met temperaturen 11 á 14 graden wederom een licht onstabiele opbouw gecreëerd worden hetgeen zich uit in een krappe 200-400J/KG aan SBCAPE. GFS is uiteraard weer vrij scheutig als het gaat om CAPE, EC is iets terughoudender. Maar vooralsnog ga ik er van uit dat boven land de vorming van enkele (onweers)buien geen probleem moet zijn gedurende de middag.
Bijzondere verschijnselen hoeven we over onze gebieden geenszins te verwachten, aangezien het geheel plaats vindt in een vrij onaantrekkelijk shear regime.
Fototoestellen maar even bij de hand houden die dag, want een paar Cb's moeten toch vrij gemakkelijk te spotten zijn denk ik zo.

Dennis


jorentje1997


jornonweer

eerste arcus is een feit! wel zonder onweer maar zeer mooie wolk!
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Citaat van: jornonweer op di 09 apr 2013 - 20:20
eerste arcus is een feit! wel zonder onweer maar zeer mooie wolk!

Foto's!! :D

arjanbruggink

Citaat van: jornonweer op di 09 apr 2013 - 20:20
eerste arcus is een feit! wel zonder onweer maar zeer mooie wolk!
Pic's or it didn't happen......
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

zorba

Citaat van: arjanbruggink op di 09 apr 2013 - 21:30
Pic's or it didn't happen......

Idd wil ik ook wel zien dan... Bewijs!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

jorentje1997

Citaat van: zorba op di 09 apr 2013 - 22:05
Idd wil ik ook wel zien dan... Bewijs!

Ik ben ook wel curieus  ;)

Verwachting volgens KMI voor vrijdag (België)



Ook vrijdag is het wisselvallig met opklaringen maar ook een aantal buien, soms ook intense buien met kans op onweer. Temperaturen rond 12 of 13 graden in het centrum van het land met een stevige wind uit het zuidwesten en windstoten tot 50 of 60 km/h.

peter 76

Zal wel een broodjeaaparcus zijn, als opwarmertje ;)

jornonweer

morgen post ik ze :) is wel maar met mobiel getrokken..
Danger is real, fear is a choice.

arjanbruggink

Citaat van: jornonweer op di 09 apr 2013 - 23:51
morgen post ik ze :) is wel maar met mobiel getrokken..
Maakt niet uit, foto's zijn foto's. Wel gewoon plaatsen in foto-topic, zou zonde zijn als ze in de vergetelheid raken doordat ze in een topic geplaatst worden wat gewoon doorloopt.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Dennis


Dennis

KNMI Guidance

Vrijdag arriveert een volgend laag boven het zuiden van Engeland en trekt er in de loop van de dag een trog (oude occlusie) met buienactiviteit van zuidwest naar noordoost over ons land.

Windstoten voor vrijdag bij de buien zijn ook een aandachtspunt. Harmonie komt dan lokaal met waardes boven de 40 kn, boven Zeeland zelfs tot 50 kn. Puur kijkend naar de wind in de verticaal dan lijken deze waardes aan de hoge kant. Maar een bij goed georganiseerd buiencomplex kan Harmonie ook zomaar gelijk krijgen. Vooralsnog alleen windstoten genoemd, dat is tot 41 kn.

Vrijdag overdag wordt de aangevoerde lucht erg onstabiel. Progtemps laten makkelijk stevige buien toe, hetgeen ook in de diverse modeluitvoer zichtbaar wordt. Onweerskansen nemen dan toe. Harmonie geeft een dat duidelijk weer.




Arend

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal