"Windhozen" houden lelijk huis in Oost- en West-Vlaanderen

Topic gezien door 9785 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 05 feb 2013 - 08:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vortex

Dat kan Frank nooit gezien hebben op die radarbeelden die je daar ziet :) Maar denk dat hij wel gelijk heeft ja.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

SniperEye

Ik zie ook op de luchtbeelden maar puin in één richting liggen, één zijde van een dak wat beschadigd is. Op basis van de schadebeelden ben ik niet overtuigd van een tornado.

JPP78

Citaat van: Jan van Ooijen op di 05 feb 2013 - 11:39
Ik denk toch eerder aan een microburst, als je deze gegevens ook ziet te Hansweert. Windstoot gemeten van 235 km/u!



Jan, is dat een record?
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum


studio dewolf

Citaat van: zorba op di 05 feb 2013 - 14:31
Dus alleen een spoor van schade bepaald of het een windhoos ofwel tornado was of niet? Ligt iets gecompliceerder allemaal...

Ja, je kunt door schade bepalen of was het een windhoos of downburst. Trouwens windhoos en tornado zijn dezelfde.

alaind86

KMI bevestigt windhoos in Oosterzele

dinsdag 05 februari 2013 om 12u34

(Belga) De windschade in het Oost-Vlaamse Oosterzele is wel degelijk door een windhoos veroorzaakt. Dat bevestigt klimatoloog Luc Debontridder van het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI) aan Belga.

"Op de satellietbeelden is een duidelijke rotatie zichtbaar", aldus Debontridder. Vanochtend trok een actieve buienlijn met onweersverschijnselen van het westen naar het oosten. Door heel koude temperaturen hoog in de lucht kon de windhoos ontstaan, die in Oosterzele een vijftigtal woningen beschadigde. Gebouwen in West- en Oost-Vlaanderen raakten beschadigd door plaatselijk hevig stormweer. Vooral het West-Vlaamse Meulebeke was getroffen. Het staat evenwel nog niet vast of het daar om een windhoos ging, of om valwinden ("downbursts"). Dat zijn snelle neerwaartse luchtbewegingen die ook kunnen ontstaan in de weersomstandigheden van deze morgen. (WIM SCHEIRE)

alaind86

Windschade in de streek van Meulebeke en Oostrozebeke

Tijdens de ochtend van dinsdag 5 februari trok tussen 04:30h en 06:00h vanaf de kust een zeer actieve buienlijn oostwaarts over de provincies West- en Oost-Vlaanderen. Deze buienlijn was vergezeld van onweersverschijnselen. Het KMI kreeg meldingen van rukwinden en lokale hagelbuien. De gemeten snelheden van de maximale windstoten bedroegen vanochtend
in West-Vlaanderen: Koksijde: 72 km/h, Middelkerke 76 km/h en Zeebrugge 87 km/h
en in Oost – Vlaanderen: Zelzate: 72 km/h en Melle 50 km/h.

Wij benadrukken dat er zich zeer lokaal onweders voordeden in de getroffen provincies. Onder deze omstandigheden is het altijd mogelijk dat er zich plaatselijk hevige windstoten voordoen die ontsnappen aan de anemometrische metingen in de meteorologische stations. Deze hevige windstoten kunnen enerzijds te wijten zijn aan de passage van een plaatselijke windhoos en anderzijds aan rukwinden tijdens de onweders. Deze twee situaties kunnen belangrijke windschade veroorzaken, die vaak zeer lokaal is. Tijdens een onweer volstaan de metingen van het anemometrische meetnet niet om de windsnelheden van de hoogste lokale windstoten te karakteriseren.

Volgens de radarbeelden en de weercomputers was er veel onstabiliteit en windschering aanwezig, de ideale combinatie om windschade te veroorzaken in een onweersituatie. Er was pas voldoende duidelijkheid toen de buien de kust naderden en de nieuwe radar van Jabbeke duidelijke windschering en zware buien detecteerde.

Het KMI heeft op dat ogenblik een waarschuwing voor onweer gegeven en in het weerbericht over felle rukwinden gesproken. In vele gevallen kunnen we voorspellen dat er zich omstandigheden zullen voordoen waarin windschade bij onweer mogelijk is, maar we kunnen onmogelijk de plaats of de mate van deze schade op voorhand inschatten.

Een analyse van de doppler-radarbeelden doet ons vermoeden dat er zich zeer waarschijnlijk een plaatselijke windhoos voordeed op het grondgebied van Meulebeke en Oostrozebeke, die over een relatief kleine afstand en op een relatief smal traject ernstige windschade heeft aangericht.

Wij benadrukken dat een verdere analyse van de radarbeelden en een expertise ter plaatse van de aangerichte schade of schadesporen nodig is om definitief uit te wijzen of er zich windhozen of valwinden voordeden in de provincies West- en Oost-Vlaanderen.



Bron: KMI.BE

jorentje1997


studio dewolf

De café van Oosterzele voetbalclub bestaat uit hout dus logisch dat zware schade is.

Leon Eikenaar

Aan de foto's te zien zal ik ook denken aan een tornado (windhoos).
Want ik denk niet dat valwinden zo erge ravage kunnen aanrichten  :o
(mijn mening)
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

studio dewolf

Ik heb EF berekenen door schade. Het is einde EF1/ begin EF2. Het is moeilijk om te bepalen maar grootste deel is wel EF1. Dus mijn besluit is EF1.

Vortex

Citaat van: AOT op di 05 feb 2013 - 20:30
Want ik denk niet dat valwinden zo erge ravage kunnen aanrichten  :o
(mijn mening)

Tja, je mag natuurlijk je mening hebben, en niemand die zegt dat je mening met de waarheid overeen moet komen. ;)

Maar...

Downbursts kunnen schade aanrichten vergelijkbaar met F3 tornado schade. (Bron: Wakimoto, R. M., 1985: Forecasting dry microburst activity over the High Plains. Mon. Wea. Rev., 113, 1131-1143.)

http://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/1520-0493%281985%29113%3C1131%3AFDMAOT%3E2.0.CO%3B2 (Bovenaan pagina 1132)

We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

Vortex

Citaat van: studio dewolf op di 05 feb 2013 - 22:31
Ik heb EF berekenen door schade. Het is einde EF1/ begin EF2. Het is moeilijk om te bepalen maar grootste deel is wel EF1. Dus mijn besluit is EF1.

Interessant. Het grootste verschil tussen de F en de EF schaal voor Europa is dat de EF schaal voor Europa nog minder toepasbaar is dan de F schaal omdat de EF schaal nog sterker gebasseerd is op Amerikaanse bouw technieken. Ben benieuwd hoeveel van de constructies die in de procedure om de EF schaal te bepalen staan je hebt kunnen vinden.

Ik zou voor Europa de F schaal blijven gebruiken, of onze eigen Torro schaal. Maar wie ben ik... :)


Het laatste woord over Tornado vs Valwind is trouwens ook nog niet gezegd. De verstandigste reactie is denk ik die van Karim: Het moet nog verder onderzocht worden.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

zorba

Citaat van: studio dewolf op di 05 feb 2013 - 16:27
Ja, je kunt door schade bepalen of was het een windhoos of downburst. Trouwens windhoos en tornado zijn dezelfde.

Nee, want ook een valwind/downburst kan een spoor van schade achterlaten. En dat windhoos en tornado hetzelfde zijn zei ik al, namelijk:

CiteerDus alleen een spoor van schade bepaald of het een windhoos ofwel tornado was of niet? Ligt iets gecompliceerder allemaal...

In deze context dus, want ik heb een hekel aan de term windhoos ;)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

studio dewolf

Ik bedoel dat wij kunnen door de schade zeggen dat het was een windhoos of het was een downburst. Vb: downburst: alle bomen vallen in dezelfde richting. Bij windhoos: alle bomen vallen niet in dezelfde richting. Windhoos is eigenlijk een rommel  :P Hij gooit alles door elkaar. Bij downburst is meer in orde. Alle materiaal wordt in 1 richting wegblazen zodat je kunt op ene plek bijna alle schade vinden. Bij windhoos kun je ene stoel in ene kant terwijl andere stoel 1 km verder.

studio dewolf

Ik heb een mooie foto gevonden van schade bij downburst.

http://www.crh.noaa.gov/images/lsx/recent_event/06_22_2006/06_22_2006AudrainCountyDamage3.jpg

Je ziet dat meeste bomen/planten vallen in dezelfde richting. Bij de windhoos is dat niet zo want windhoos bestaat uit rotatie.

Powered by EzPortal