"Windhozen" houden lelijk huis in Oost- en West-Vlaanderen

Topic gezien door 9784 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 05 feb 2013 - 08:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

"Windhozen" houden lelijk huis in Oost- en West-Vlaanderen

Een kort maar uiterst hevig onweer met windhozen heeft lelijk huis gehouden in Oost- en West-Vlaanderen. Zo werd er in Meulebeke een garage en een serre weggeblazen. in Oostrozebeke is de bliksem op een schoorsteen ingeslagen. Ook Oosterzele werd geteisterd door een windhoos. Daar zijn aan heel wat huizen daken afgerukt en garages en serres ingestort. Ook een voetbalkantine ligt volledig in puin. Het rampenplan werd afgekondigd.



Volgens het KMI ging het om plaatselijk erg intens onweer met soms hevige rukwinden tot 100 km/u per uur en heuse windhozen. De onweerszone trok van west naar oost door het land. In Meulebeke werd onder meer de Veldstraat zwaar getroffen. Daken werden afgerukt en serres weggeblazen en bomen ontworteld. Ook in Ardooie is een serre weggeblazen.

Het onweer trok dan door naar Oost-Vlaanderen waar ook Oosterzele de volle laag kreeg en getroffen werd door een windhoos. Het rampenplan werd afgekondigd. Omgewaaide bomen hinderen ook zwaar het verkeer in de regio.

Hln
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Ik vind het knap van KMI dat ze nu al van een "windhoos" spreken. Vraag me af hoe ze dat hebben geconcludeerd (echo's, schade?)

zorba

Zie nog geen meldingen op ESWD.

En Sniper, de term " windhoos"  wordt vaak te pas en te onpas en in de verkeerde context gebruikt ;-)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

Citaat van: SniperEye op di 05 feb 2013 - 08:09
Ik vind het knap van KMI dat ze nu al van een "windhoos" spreken. Vraag me af hoe ze dat hebben geconcludeerd (echo's, schade?)

Ik heb er ook mijn twijfels bij, als er 1 dakpan gaat gaan er meerdere. Dat is net zoals met schapen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jur

Citaat van: Jan van Ooijen op di 05 feb 2013 - 08:31
Ik heb er ook mijn twijfels bij, als er 1 dakpan gaat gaan er meerdere. Dat is net zoals met schapen

En bier.

stratocumulus

Lijkt mij meer een downburst achtig iets, of zeer zware windstoten  8)


Jan van Ooijen

Ik denk toch eerder aan een microburst, als je deze gegevens ook ziet te Hansweert. Windstoot gemeten van 235 km/u!



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Tis een hevige, ik zie bomen vliegen! haha moet direct daar aan denken bij dit verhaal. Maar flinke stoot idd  :o
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Fren

The question is not IF disasters happen but WHEN they happen!
He, who controls the world, faces the

aloa

Rond dezelfde tijd was er ook een piek in de windstoten bij Vlissingen. (113.4 km/u). Ligt in de buurt van Hansweert.


SniperEye

Als ik de laatste foto zo bekijk zie je rechts op de foto geen puin, links alle puin. M.a.w. wind kwam uit één richting. Dat is dus geen hoos/ tornado geweest.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

aloa


ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

studio dewolf

aloa, jouw foto is echt te groot  :P

Het is duidelijk windhoos want jullie zien de spoor van ongeveer 1 km schade. Maar ik vraag me hoe sterk was die windhoos van Oosterzele. Ik gok op EF1. Er is grote schade bij voetbalcafé en het komt door niet stevige gebouw. Als ik zie op dit foto dan lijkt het op hout. Dus makkelijk wegblazen.

Vortex

Ik zag inderdaad vanochtend al berichten waarin gesproken werd over een schade spoor van 700 meter lang en zo'n 10 meter breed.

En kennelijk heeft het KMI het ook bevestigd: http://yahoo.skynet.be/nieuws/belgie/artikel/949758/kmi-bevestigt-windhoos-oosterzele

(Alhoewel satelliet dan toch wel radar moet zijn)
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

zorba

Citaat van: studio dewolf op di 05 feb 2013 - 14:21
Het is duidelijk windhoos want jullie zien de spoor van ongeveer 1 km schade.

Dus alleen een spoor van schade bepaald of het een windhoos ofwel tornado was of niet? Ligt iets gecompliceerder allemaal...
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Vortex

Wat opmerkingen:

Ik mis op de luchtbeelden die ik tot nu toe gezien heb eigenlijk de sporen in het gras en in de modder. Ik zou echt een spoor van en naar die voetbal kantine verwachten in de modder.

Bowecho/Derecho-achtige verschijnselen kunnen ook een langgerekt schadespoor geven, maar 10 meter is dan wel erg smal.

Een downburst kan op de Velocity beelden op de radar ook als couplet te voorschijn komen, alhoewel je dan tegengestelde snelheden hebt langs een radarstraal (divergentie door de lucht die zich op de grond verspreid) ipv tegengestelde snelheden op dezelfde afstand bij 2 radarstralen naast elkaar (dat geeft rotatie aan). Je mag verwachten dat zo'n KMI nman dat wel herkent, mar ja, het is een klimatoloog en geen radarmeteoroloog ;).

Ik zou (zoals zo vaak) graag zlef de base velocity beelden zien.

Op dit moment zeg ik 40% Rear Inflow jet/Bow, 30% downburst/valwind, 30% hoos :)

Update:

- Op de Belgocontrol beelden is een vrij typische bow echo te zien, ook lees ik nu meer berichten over dat het schadespoor zeker 100 meter breed is.
- Als het schadespoor bij zo'n bow heel lang is (400 km) is er sprake van een derecho, anders is het een downburst/valwind.

Lijkt me dus vrij zeker een valwind te zijn geweest bij een bowecho, maar ben nog steeds benieuwd naar die overtuigende beelden van het KMI.
We'll ride the spiral to the end and may just go where no one's been. Spiral out, keep going...
http

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal