'Kans op extreme winter door smeltend poolijs'

Topic gezien door 4654 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 18 sep 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

'Kans op extreme winter door smeltend poolijs'

Het record aan gesmolten poolijs zorgt er voor dat we mogelijk een extreme winter tegemoet gaan. In de zomers van 2011 en 2007 smolt er ook een maximale hoeveelheid zee-ijs en de daaropvolgende winters staan te boek als erg koud. Dat meldt Trouw.nl. Het water van de Noordelijke Poolzee heeft de hele zomer lang de warmte van de zon kunnen absorberen. Deze warmte komt weer vrij in de atmosfeer als in het najaar het ijs weer terug gevormd wordt. De energie die daarbij vrij komt is van invloed op de golfstroom en de bijbehorende winden tussen de koude Noordpool en het warme vaste land van Europa.



Onderzoeker Jennifer Francis van Rutgers University zei tegen de Guardian dat ze nog geen voorspellingen wilde doen, maar dat ze er niet vreemd van op zou kijken. Eerdere onderzoeken wezen uit dat de golfstroom zich verschoven heeft in noordelijke richting. Francis ontdekte onlangs dat de golfstroom ook langzamer gaat. 'De golfstroom is duidelijke zwakker' legt Francis uit. 'Het gevolg is dat de weersystemen minder snel bewegen en langer blijven hangen. Zoiets kan resulteren in een 'weerblok'. Een voorbeeld daarvan is de verschrikkelijke hittegolf in Rusland in de zomer van 2010.'

Volgens Francis werkt een weerblok ongeveer als een file waardoor ook weerpatronen op andere plekken in de wereld stagneren.
Volgens oceanograaf en onderzoeker James Overland van de Universiteit van Washington gaan de veranderingen sneller dan verwacht. Hij verwacht dat door het smeltende poolijs de golfstroom nog langzamer zal gaan en waardoor we in de toekomst vaker met extreme weersomstandigheden te maken krijgen.

AD
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Hmm, interessant artikel, maar vorig jaar zou het ook een horrorwinter worden! Wat kwam er van terecht? Niets! Alleen de kou-uitbraak in begin februari was natuurlijk uitzonderlijk. Zelf verwacht ik geen horrorwinter. Er is inmiddels al een El Nino ontstaan die tot nu toe alle winters zacht heeft laten verlopen. Dus dan schat ik de kans daar meer op in. Ach, we zullen zien wat het gaat worden!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Tyshane

Interessant! Ja het zijn natuurlijk geen zekerheden, maar er lijkt een verband te bestaan. Te groot om te negeren, dus leuk om even in de gaten te houden. Sowieso interessant te lezen over de grotere kans op extreem weer (voor ons weerliefhebbers), alleen er zit altijd een beetje een dubbel gevoel aan qua schade enzo. Maar een pittige koude winter, daar lijkt me vooralsnog een goed plan!

Shadow112

Ben benieuwd of dit klopt. Lijkt me wel wat grotere schaal dan het 'Butterfly Effect'. Geef mij maar een lekkere strenge winter!  >:(

Sven

Hoezo ons druk maken, de polen zijn toch al aan het veranderen, zuid wordt noord, en noord wordt zuid. En over de zuidpool is geen sensatie bericht te vinden, vindt dat maar vreemd.. zou toch even hard moeten gaan..
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

hoffies

Jan, wat is jouw visie hierover? Het lijkt mij wel helder verhaal...
O
Twitter: @hoffnar2911

Jan van Ooijen

Citaat van: hoffies op za 29 sep 2012 - 18:14
Jan, wat is jouw visie hierover? Het lijkt mij wel helder verhaal...
O

Mja, ze zoeken ieder jaar wel wat. Geloof er zelf niet zo heel veel van, wat als de koude ons niet weet te bereiken vanuit het noorden?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Peter

En zoals gewoonlijk, eerst zien dan pas geloven.
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Weerfreak 1337

En ik geloof nog steeds dat Global Warming ook voor een groot deel sensatie en geldklopperij is. Gewoon een normale aardse cyclus met warme en koude tijden, dat is het.
CO2 is wel een broeikasgas, maar ik denk dat de hoeveelheden die de mens uitstoot nauwelijks effect hebben op een volledige planeet.
De echte veroorzakers van ijstijden en mondiale hitte zijn uitbarstingen van supervulkanen die in korte tijd een extreme hoeveelheid CO2 naar buiten spuwen.
Vergelijk het met veel neerslag in korte tijd, hoe meer er in korte tijd valt hoe meer water een rivier moet verwerken, soms totdat de rivier het niet meer aan kan >> Zoveel CO2 in één keer zodat de planten het niet meer aankunnen om zoveel CO2 in korte tijd te verwerken, gevolg: Mondiale opwarming.
(In tegendeel: een vulkaan kan ook door grote hoeveelheden as een ijstijd veroorzaken.)
De mens stoot niet in één keer een extreme hoeveelheid CO2 uit,  en de planten en andere koolstofdioxideopnemende stoffen en materialen hebben genoeg de tijd om dit op te nemen en weer terug om te zetten in zuurstof en andere gassen, waardoor de aarde voor een groot deel in balans blijft en zijn normale aardse cyclus voort kan zetten. (warme en koude tijden)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

klimascepie

Er gaat weer zo enorm veel fout in dit bericht dat je haast niet weet waar je moet beginnen.

Natuurlijk warmt de zon het water op, de zon is er ook de oorzaak van dat het ijs smelt. Maar die opwarming is te gering om in de winter voor extreem weer te zorgen. Met dat het kouder word koelt het water ook weer af en op dat moment is deze theorie al weer richting prullenbak verwezen. 

Die weerblokken zijn leuk bedacht en in zekere zin waar alleen de link tussen opwarming en CO2 bestaat niet.

Sterker nog alles wat er gebeurt hangt samen met en sterke afkoeling van de aarde. Daar door krijg je extreme zomers en extreme winters.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Weerfreak 1337

Citaat van: klimascepie op zo 14 okt 2012 - 19:16
Er gaat weer zo enorm veel fout in dit bericht dat je haast niet weet waar je moet beginnen.

Natuurlijk warmt de zon het water op, de zon is er ook de oorzaak van dat het ijs smelt. Maar die opwarming is te gering om in de winter voor extreem weer te zorgen. Met dat het kouder word koelt het water ook weer af en op dat moment is deze theorie al weer richting prullenbak verwezen. 

Die weerblokken zijn leuk bedacht en in zekere zin waar alleen de link tussen opwarming en CO2 bestaat niet.

Sterker nog alles wat er gebeurt hangt samen met en sterke afkoeling van de aarde. Daar door krijg je extreme zomers en extreme winters.

CO2 is wel degelijk een broeikasgas ;) Maar ik denk dat wij met onze hoeveelheden die we uitstoten niet veel invloed hebben op het volledige aardse klimaat.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

klimascepie

Weerfreak de discussie is ook niet of CO2 en broeikasgas is want dat is het gewoon. Echter is de deelname aan de eventuele opwarming van de aarde bijna nul namelijk 0,001%, dat wat de mens doet aan opwarming durf ik niet eens uit te spreken zo minimaal is het.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

ron12

Zou dit de reden van de ijs smelting op de noordpool kunnen zijn????wel naar beneden scrollen,Aardas is veranderd sinds het jaar 1846???? http://www.huttoncommentaries.com/Monitors.php#poleQuakes
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Dit is ook een heel intersante site om eens rustig door te lezen,gaat over sneeuwval wereldwijdhttp://climate.rutgers.edu/snowcover/index.phpEn moet je ook eens door linken naar NASA op die site.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal