Onweerskansen 19 en 20 augustus

Topic gezien door 90045 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, do 16 aug 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Johann

Wat in Nederland niet lukte lukt momenteel in het noorden van Duitsland wel. Mooie ontwikkeling van MCS ten zuiden van Hamburg met lokaal "Unwetter = noodweer". Ook in centraal Frankrijk is de "bereidheid" tot vorming van fikse onweersbuien op dit moment groot.

Noord Dld
  >> http://www.sat24.com/nl/de


arjanbruggink

Helaas wil het daar wel lukken ja.
Maar wat een verrekte klamme nacht, blij dat de hitte over is.
En helaas in de regio Smilde afgelopen nacht geen onweer gehad, wel een klein buitje gehad waar overigens (Sahara?)zand in mee was gekomen. Er zat een mooi zandlaagje op me auto vanmorgen.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

mauriceb

Helaas dat het gisteren niet wilde vlotten hier, ik had nog wel goede hoop maar helaas. Nu in Dld wel zo te zien. op naar de volgende ronde met kansen zou ik zeggen. volgende keer hebben wij prijs!

Eifel

Citaat van: arjanbruggink op ma 20 aug 2012 - 09:10
Helaas wil het daar wel lukken ja.
Maar wat een verrekte klamme nacht, blij dat de hitte over is.
En helaas in de regio Smilde afgelopen nacht geen onweer gehad, wel een klein buitje gehad waar overigens (Sahara?)zand in mee was gekomen. Er zat een mooi zandlaagje op me auto vanmorgen.
Is wel een flinke hij blijft nog steeds groeien. Is net wat je zegt daar wel  :(

SniperEye

Soms zit het mee, soms zit het tegen, that's part of the game.

Net als Marsel heel jammer dat de CAPE-bom niet heeft kunnen exploderen. Het feit dat ik een keer CAPE-kaarten heb gezien van ruim richting de 4000 met een lifted van -12 vind ik al de moeite waard en zijn niet alledaags in deze regio.

Samengevat denk ik ook dat er met gepaste terughoudendheid is gereageerd en de situatie correct is beoordeeld.

Marcel

Best nogal wat activiteit in dat buitje  8)

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

mauriceb

Citaat van: SniperEye op ma 20 aug 2012 - 09:57
Soms zit het mee, soms zit het tegen, that's part of the game.

.......

Samengevat denk ik ook dat er met gepaste terughoudendheid is gereageerd en de situatie correct is beoordeeld.

Idd dat ben ik met je eens, er is zeker gepast gereageerd, zowel door de weerbureau's (knmi, meteo-c ed.) als hier op de site.
Chapeau daarvoor.

Helaas zat t niet mee, desalniettemin toch een topdag met lekkere temps gehad.

Reutel

Pff hier was het vannacht ook ernorm klam. Gisteren verliep niet zoals ik gehoopt had. In de namiddag hebben de kleine buitjes, die overal op de radar ontstonden, toch nog valse hoop gegeven. Veelal neerslag welke de grond niet bereikte. In de avond zagen we de kansen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Helaas!  8)

Maar nu is er weer een nieuwe dag! Eens kijken wat Estofex ons wil doen gaan geloven... In ieder geval nieuwe kansen voor Limburg en het oosten!


alaind86

Der lijkt toch het 1 en het ander te ontstaan in Frankrijk die Limburg wel eens kan halen.

david_meyer25

Klopt die komt half over Noord-Brabant en Limburg heen.

Reutel

Morgen meer onweerskansen dan vandaag:

Modellenbeoordeling.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een laag ten noordwesten van Ierland beweegt richting IJsland. Een golvend front, gekenmerkt door Theta-w850 = 15 C, boven Engeland wordt steeds minder actief en komt vanmiddag (glazig) door. Een thermisch vore met zwaartepunt boven het noorden verplaats zich noordwaarts en komt vanmiddag boven Denemarken aan. Hierna passeert een rug van hoge druk ons land. In deze rug bevinden zich nog wel de restanten van het eerder genoemde koufront. Tijdens de rugpassage kan het maandag op dinsdagnacht met name in de noordwestelijke helft van het land tot mist komen. In de loop van dinsdag bereikt een trog ons land en worden enkele regen- en onweersbuien verwacht

MODELBEOORDELING:
Weinig verschillen met zijn voorganger en ook geen reden om Hirlam te wantrouwen. Vandaag lijkt nog een kleine kans op een bui (met name op hoogte nog potentieel onstabiel). Indecs geeft zelfs nog een kans van 50% voor het oosten op onweer. Vannacht mist in de noordwestelijke helft :verticale doorsnedes laten een signaal zien.

Aandachtspunten.

WIND:
Hirlamwinden worden aangehouden.

BEWOLKING:
Eventuele lage bewolking (ST) die vannacht en overdag vanaf zee ons land nadert (en bereikt) een aandachtspunt. Hirlam en Harmonie geven hier aanwijzingen voor.

NEERSLAG:
Kleine kans op een bui vandaag, morgen grotere kans (60 %) op buien (onweer)

ZICHT:
Mogelijk dat het mistgebied van Het Kanaal tot aan de zuidwestkust weet op te dringen. Komende nacht grotere mistkansen.

TEMPERATUUR:
Hirlam en KTG komen aardig overeen: de ergste hitte is verdwenen met een wind die vanaf zee waait. Dan maxima tussen 23 graden aan zee en 28/29 in het zuidoosten en oosten van het land.

Paraaf meteoroloog: debie
Uitgifte: 20/08/2012 06.14 uur LT.

david_meyer25

Dat rose kan je bijna niet lezen.

frankaloe

Citaat van: david_meyer25 op ma 20 aug 2012 - 10:41
Dat rose kan je bijna niet lezen.
idd...even selecteren brengt uitkomst
http://88.159.160.138/view/viewer_index.shtml?id=303 webcam
niets zo veranderlijk als het weer

Reutel

Citaat van: david_meyer25 op ma 20 aug 2012 - 10:41
Dat rose kan je bijna niet lezen.

Dat was inderdaad wel erg stijlloos, heb het even aangepast.

Serge

Citaat van: Reutel op ma 20 aug 2012 - 10:23
In de avond zagen we de kansen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Helaas!  8)


Dan heb jij toch best een mooi weerfenomeen gezien, wij hadden hier helaas geen sneeuw :P
Waar is mijn cape

Pascal Soomers

Citaat van: Serge op ma 20 aug 2012 - 12:42
Dan heb jij toch best een mooi weerfenomeen gezien, wij hadden hier helaas geen sneeuw :P

Gaan er ook sneeuwkansen-topics komen? Whaha. Ach, heb al helemaal zin in een dik pak sneeuw  8)!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Wertha

Citaat van: Jmanig op ma 20 aug 2012 - 08:03
Mooie plaatjes hoor! Prachtig! Iedereen ook goed de hete nacht door gekomen?

Ik ben klam het bed ingestapt en ben er net zo klam weer uitgekomen. :(
Aantal onweersdagen 2024: 5 | 2023: 17 | 2022: 21

Induction

Was 27 graden in de woonkamer, voor ik op bed ging..
Toen ik eruit kwam was et nog 27 graden..
Op de slaapkamer lekker de airco aangehad :D, daar was et 23/24 graden!

Marcel1976

Citaat van: alaind86 op ma 20 aug 2012 - 10:26
Der lijkt toch het 1 en het ander te ontstaan in Frankrijk die Limburg wel eens kan halen.
Denk dat het allemaal zuidelijk van ons blijft, dus hebben we er alleen maar hinder van. Activiteit ten zuiden, maar wel de wolken die de zon afschermen.

Marsel

Citaat van: Johann op ma 20 aug 2012 - 08:59
Wat in Nederland niet lukte lukt momenteel in het noorden van Duitsland wel. Mooie ontwikkeling van MCS ten zuiden van Hamburg met lokaal "Unwetter = noodweer". Ook in centraal Frankrijk is de "bereidheid" tot vorming van fikse onweersbuien op dit moment groot.

Inderdaad Johann. Ondanks dat de verwachting van gisteren vrij goed klopte moet ik eerlijk bekennen dat ik er toch een vrij nare bijsmaak aan over heb gehouden. Het had namelijk zoveel mooier kunnen zijn als de setting een andere aard had gehad. Maar ach, zo gaat dat. Toen ik vanmorgen tegen het einde van mijn nachtdienst de satbeelden even inzoomde op Duitsland werd dit gevoel nog eens benadrukt. Een dergelijke multicell (nog steeds elevated) had in principe ook bij ons kunnen ontstaan.
De tijd voor een laatste eventuele landelijke klapper begint nu toch te dringen. Nog even en we lopen september binnen...

Powered by EzPortal