Onweerskansen 13 t/m 15 augustus

Topic gezien door 101910 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 11 aug 2012 - 12:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Muisje1988

Kwestie van nowcasten al heb ik er toch een beetje ee positief gevoel bij...

erik

Ns schrapt treinen vanaf 17.00u,ben benieuwd... Ben zelf machinist en nu onderweg naar werk,moet tot 23.40u werken en dat kan dus nog leuk worden  :D. Camera is mee en ik hoop dat t losgaat (alvast sorry voor gestrande reizigers ;) maar wat mij betreft stranden we midden in een weiland)

Reutel

Citaat van: Stephanie op wo 15 aug 2012 - 13:19
Haha, GS neemt niet eens de moeite zelf een topic te schrijven, nice 8)

Haha Marsel jou stukkie op GS! ;D

Geweldig ook zijn de reacties van de reaguurders, die zijn de zandzakken al aan het volscheppen ;D

PS ben benieuwd wat Pukkelpop gaat doen... http://www.pukkelpop.be/nl/nieuws/reactie-op-de-voorlopige-weersvoorspellingen-van-morgen/1379

Reutel

Citaat van: erik op wo 15 aug 2012 - 13:48
Ns schrapt treinen vanaf 17.00u,ben benieuwd... Ben zelf machinist en nu onderweg naar werk,moet tot 23.40u werken en dat kan dus nog leuk worden  :D. Camera is mee en ik hoop dat t losgaat (alvast sorry voor gestrande reizigers ;) maar wat mij betreft stranden we midden in een weiland)

Kijk maar uit wat je zegt, dit is een openbaar forum en dit soort dingen liggen erg gevoelig... Zowel bij de NS, als bij GS...  :D

Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 15/08/2012 13.00 uur LT

Het belangrijkste aandachtspunt is de neerslag op de buienlijn vanavond en met name de bijbehorende verschijnselen zoals onweersintensiteit en eventuele windstoten. De timing van de modellen is al een aantal runs behoorlijk consistent, rond 16 UTC bij Zeeland. Alle modellen laten min of meer een duidelijke lijnstructuur zien, waarbij Harmonie nog het best bruikbaar lijkt als leidraad voor de structuur en intensiteit (althans op deze termijn). Het koufront loopt in Hirlam deze run weer in lijn met de overige modellen en is dus een fractie sneller dan zijn voorganger.

NEERSLAG:
In het begin van de middag laat Hirlam een smal lijntje van zuid naar noord overtrekken. Harmaonie doet dit ook, maar de overige modellen doen dit niet. Het is waarschijnlijk gekoppeld aan een zwak WA-maximum met wat velden Ac (castellanus). Waarschijnlijk verdampt de meeste neerslag (zie ook neerslag Harmonie met pseudo-Capi neerslag). Belangrijkste aandachtspunt is echter de buienlijn van vanavond. De potentie voor enkele zware buien is duidelijk aanwezig, er is redelijk veel CAPE (1500) + windschering en een duidelijke trigger kan het koufront zijn. Kans op hagel is ook aanwezig, met name aan de voorzijde van de lijn en als er buien vooruit ontstaan. De diffluente hoogtestroming kan een eventuele lijn tijdens het overtrekken van ons land wel deformeren of zelfs wat uiteen trekken. Het huidige verwachte neerslagpatroon suggereert dit ook al enkele runs achter elkaar. Een actief deel trekt over zee noordwaarts (meeste PVA), terwijl het zuidoostelijk deel over Belgiƫ of het zuiden oostwaarts lijkt te trekken (gebied met hoogste CAPE-waarden). Met een INDECS van 70-90% is de kans op onweer groot. Conditionele kans op > 100/5min is 50-70 in het zuiden en zuidwesten, op > 200/5 min nu wat hoger dan vorige run, rond 40%.

Arend

Citaat van: Reutel op wo 15 aug 2012 - 13:49
Haha Marsel jou stukkie op GS! ;D

Geweldig ook zijn de reacties van de reaguurders, die zijn de zandzakken al aan het volscheppen ;D

En omgekeerde zeecontainers over de planten.  ;D

Gefeliciteerd Marsel, je bent beroemd.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

hj32


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Govert

Citaat van: erik op wo 15 aug 2012 - 13:48
Ns schrapt treinen vanaf 17.00u,ben benieuwd... Ben zelf machinist en nu onderweg naar werk,moet tot 23.40u werken en dat kan dus nog leuk worden  :D. Camera is mee en ik hoop dat t losgaat (alvast sorry voor gestrande reizigers ;) maar wat mij betreft stranden we midden in een weiland)

Bijzonder. Is dit om de reden dat er dan per saldo minder treinen kunnen uitvallen, zodat de NS op een laag uitvalspercentage op jaarbasis blijft?

Govert

Estofex level 2 voor het zuiden van NL en B.

Dennis


Dennis

Jan Visser:
Vervolgens trekt vanavond een actieve buienlijn van zuidwest naar noordoost over Nederland. De buien kunnen vergezeld gaan van onweer, zware windstoten en hagel. Later vanmiddag zal moeten blijken welk deel van het land de meeste hinder gaat ondervinden van de in potentie heftige buien.

Arend

Citaat van: Dennis op wo 15 aug 2012 - 14:35
Jan Visser:

Wat gebeurt er op die bovenste twee kaartjes Dennis?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Dennis

Citaat van: Arend op wo 15 aug 2012 - 14:45
Wat gebeurt er op die bovenste twee kaartjes Dennis?

De geopotentiƫle hoogte is natuurlijk weer de hoogte van (in dit geval) het 700 hPa vlak in decameters. Bij gebieden met hoge druk is het 700 hPa vlak over het algemeen hoger en bij lage druk dan natuurlijk lager. De verticale bewegingen worden uitgedrukt in hPa per uur. Gezien het feit dat de druk in hPa naar boven toe afneemt betekent dat bij stijgende bewegingen het aantal hPa/uur negatief is en bij dalende bewegingen positief. Nu wil het zo zijn dat het 'actieve weer' zich meestal afspeelt daar waar er stijgende bewegingen gaande zijn in de atmosfeer, dit heeft gewoon te maken met de natuurkundige toestand van de atmosfeer en de wetten die er gelden. Als lucht opstijgt koelt het af en bij voldoende afkoeling condenseert de waterdamp in de lucht, wat tot wolkenvorming en uiteindelijk tot neerslagproductie kan leiden. Stijgende bewegingen kunnen dus wijzen op de aanwezigheid van een front/storing en kunnen ook leiden tot een activering van een front, storing of een trog/buienlijn. Dalende bewegingen kunnen wijzen op de aanwezigheid van een hogedrukgebied en kunnen ook leiden tot een uitdoving/afzwakking van een front of storing.

https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/

Check op laatste kaartje de dauwpunt waarden erbij - ga voor een flinke aktivering :)

Joep


Shadow112


T-inus

Hier nog even de sounding van vanmiddag van de Bilt

Some men see things as they are and say : "why?" - I dream things that never were and say : "why not

Stephanie

Hier (Sprang Capelle) begint het bewolkt te raken.

Jelte

Citaat van: T-inus op wo 15 aug 2012 - 15:20
Hier nog even de sounding van vanmiddag van de Bilt

Ligt het dauwpunt niet een beetje laag? Ik zie ook in de verwachting van het KNMI het dauwpunt niet erg omhoog gaan.
M.a.w.: is de lucht niet wat te droog voor stevig onweer? Ook op grotere hoogte zit nogal wat droge lucht.
Of moet het vocht nog mee getransporteerd worden?
Of zie ik het gewoon allemaal verkeerd?  ;D

jornonweer

Citaat van: Jelte op wo 15 aug 2012 - 15:42
Ligt het dauwpunt niet een beetje laag? Ik zie ook in de verwachting van het KNMI het dauwpunt niet erg omhoog gaan.
M.a.w.: is de lucht niet wat te droog voor stevig onweer? Ook op grotere hoogte zit nogal wat droge lucht.
Of moet het vocht nog mee getransporteerd worden?
Of zie ik het gewoon allemaal verkeerd?  ;D

daarvoor hebben we het koufront die als trigger zorgt.
Danger is real, fear is a choice.

Powered by EzPortal