Onweerskansen 13 t/m 15 augustus

Topic gezien door 101917 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 11 aug 2012 - 12:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Nieuwste Kaarten

Jan Visser:
Vervolgens is het tot in de middag overwegend zonnig en loopt de temperatuur in een drukkende atmosfeer op naar waarden tussen 24 graden in het noordwestelijk kustgebied en 30 in het zuiden/zuidoosten. De wind waait uit het oosten en neemt toe tot matig, langs de kust en op het IJsselmeer tot vrij krachtig.
Later op de middag komt er op de nadering van de frontale aanhang van een sterk uitdiepende randstoring nabij Zuidwest-Ierland (kerndruk daalt naar 978 hPa) meer bewolking. Vervolgens trekt vanavond een actieve buienlijn van zuidwest naar noordoost over Nederland. De buien kunnen vergezeld gaan van onweer, zware windstoten en hagel. In de loop van de dag zal moeten blijken welk deel van het land de meeste hinder gaat ondervinden van de in potentie heftige buien. Na de buien ruimt de wind naar het zuidwesten en kan aan de kust en op het IJsselmeer tijdelijk vrij krachtig tot krachtig zijn.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Reutel

Wow spannend! Aangezien de buien waarschijnlijk ten oosten en westen van Tilburg langs gaan trekken, sta ik vanavond iig paraat om er naartoe te chasen!  8)

Dennis

Zo wat een front  :o: lopend van UK/Ierland helemaal tot Zuid Portugal/Spanje


Marco_Goes

Nwc komt ook al met waarschuwingen af.
Ben benieuwd naar estofex..




mauriceb

WOW dik front! nice bring it on!

Reutel

Citaat van: Marco_Goes op wo 15 aug 2012 - 09:05
Nwc komt ook al met waarschuwingen af.
Ben benieuwd naar estofex..

Estofex geeft nog geen waarschuwing en Karim is op vakantie denk ik... Dussss we gaan het zelf in de gaten houden, BRING IT ON!!!

PietBerger

Positie van warm- en koufront vanavond 20u.


Op het front of net ervoor de hoogste kans, maar ook in de smalle warme sector kans op onweer.
Volg mij op twitter: www.twitter.com/PietBerger

Reutel

Citaat van: PietBerger op wo 15 aug 2012 - 09:15
Positie van warm- en koufront vanavond 20u.

Das een mooie tijd!

Nachtelijke MCS kunnen we iig wel vergeten.  :'(

Stephanie

Ik ben geloof ik op het juiste moment terug gekomen van vakantie 8)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

IkWilbert

WRF, meeste neerslag in het westen


Arend

Citaat van: IkWilbert op wo 15 aug 2012 - 10:16
WRF, meeste neerslag in het westen

Maar wel een hele mooie run met kansen voor het hele land. Eens kijken wat er vandaag van terecht komt. Loopje:

Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marsel

Zo, dit is toch leuk opstaan; naderend frontaal systeem met in potentie een leuk onweer voor vanavond, voorafgegaan door een mooie zomerse dag :).

Even over de situatie.
Op het onderstaande RGB air mass plaat de situatie van 06Z ingekleurd. Te zien zijn de isohypsen op 500 en 300hPa en de daarmee samenhangende PVA maxima (ook op 500 en 300hPa). De lijnen spreken voor zich, dat zijn de fronten gepositioneerd rond 8u lokale tijd. De warmte sector is gepositioneerd over Frankrijk en wordt aanzienlijk versmalt in de loop van de dag aangezien het KF op het WF inloopt. Mooi te zien is dat door de meest uitgesproken PVA nu de meeste activiteit zich vrij westelijke bevindt. Dit klopt mooi met het verhaal in de guidance van het KNMI. Modellen suggeren ook dat dit neerslag maximum vrij westelijk blijft hetgeen niet betekend dat het oosten de kans op onweer misloopt (!). Langs het KF heeft in princpe geheel NL kans op onweersbuien.



Voor het KF uit loopt een convergentielijn mee (te zien op de 07Z kaart van Frankrijk). Op deze lijn wordt door verschillende modellen een neerslagsignaaltje berekend. Buien die hier eventueel op getriggerd zouden worden kunnen profiteren van de aanwezige 0-3km SRH welke op de lijn piekt naar waarden tussen 150-200M^2/S^2. Door gebrek aan 0-6km shear moet het daar echter niet uit de hand lopen. Wel is het even oppassen áls er zich daar een paar buien weten te vormen, dan bestaat de kans op forse hagel en windstoten. Ik heb op dit moment mijn vraagtekens hierbij, de grootste kans hier op naar mijn idee voor het zuiden en zuidoosten, zie kaartje van Jan met de potentiele hagelgrootte net voor het KF uit.



Pas nabij het KF worden buien gemakkelijker getriggerd door grootschalige optilling nabij het frontvlak+toenemende cyclonaliteit in de bovenlucht. Hoogst waarschijnlijk zoals nu al zichtbaar is in de vorm van een, al dan niet onderbroken, lijn. Onweer en (zware) windstoten lijken de belangrijkste bronnen van dreiging, kans op hagel is er maar deze moet dan redelijk beperkt blijven in grootte. DLS neemt naar het KF toe (30-35kt) en zou voor enkele vrij goed georganiseerde onweders moeten zorgen. Timing van de lijn is vrij eenduidig: rond 15-16Z Zeeland binnentrekkend en het NO begin van de nacht verlatend.

PatrickM

Citaat van: Arend op wo 15 aug 2012 - 10:23
Maar wel een hele mooie run met kansen voor het hele land. Eens kijken wat er vandaag van terecht komt. Loopje:


Zo, heel nederland verdwijnt zelfs na het neerslag gebied. Probleempje in de GIF of ligt het aan mij? :P

PietBerger

Volg mij op twitter: www.twitter.com/PietBerger

Arend

Citaat van: PatrickM op wo 15 aug 2012 - 10:24
Zo, heel nederland verdwijnt zelfs na het neerslag gebied. Probleempje in de GIF of ligt het aan mij? :P

Werkt hier prima.   :D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Kialna

Ik ben zeer benieuwd. Ik hoop wel dat ik er niet doorheen hoef te fietsen. Hahaha
Stiekem een Ninja.

PatrickM

Citaat van: Arend op wo 15 aug 2012 - 10:31
Werkt hier prima.   :D

Hij werkt hier nu ook, browser opnieuw opstarten heeft geholpen :)

Powered by EzPortal