Onweerskansen 13 t/m 15 augustus

Topic gezien door 101521 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 11 aug 2012 - 12:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 13 t/m 15 augustus

   


We lezen al op verschillende plaatsen dat we maandag en dinsdag al te maken kunnen gaan krijgen met onweer, maar is dat wel zo? Zelf ga ik er vanuit dat er totaal niets voor zal gaan komen. Allemaal leuk en wel die GFS kaartjes, maar van een zwak frontje wat maandag over Nederland trekt verwacht ik niet veel tot niets! Daarom zal ik er ook geen aandacht aan schenken. Vanaf nu gaat er zich een omegablokkade vormen, de kern van die blokkade ligt ter hoogte van Finland, echter kunnen we nog niet spreken van een klassieke blokkade. Aanstaande maandag krijgen we zoals het er nu voorstaat te maken met een zwakke storing die wat lichte neerslag met zich mee kan brengen. Na de passage van de zwakke storing krijgen we te maken met nog meer aanvoer van warme lucht. Voor de mensen die niet weten wat een omegablokkade is volgt er hieronder een korte uitleg:

De omegablokkade is vernoemd naar de Griekse letter omega. Die heeft een gelijkende vorm; een soort hoefijzer. Een lob van hogedruk strekt zich uit in richting van de pool en wordt aan de onderzijde geflankeerd door meestal twee lagedrukgebieden. De omega blokkade is meestal de opstap naar een verdere blokkering van de stroming. Die komt dan tot stand doordat de lagedrukgebieden aan de flank onder het hoog doorlopen en daardoor een afgesnoerd hoog creeëren.

Woensdag
Aanstaande woensdag lijkt het een ander verhaal te gaan worden, dan krijgen we mogelijk met potentieel gevaarlijke situatie te maken. Hoe alles zal gaan vallen is momenteel nog niet duidelijk. Wel zien we al enige voortekenen. Hieronder een citaat van Karim Hamid, die verwacht aanstaande woensdag een potentieel gevaarlijke dag:

"Tijdens het tweede deel van de week bevinden we ons onder een zuidwestelijke hoogtestroming met aanvoer dus van vrij warme maar ook wel vochtige lucht. Zoals het er nu naar uitziet blijft het polaire front met bijhorende straalstroom benoorden van België en zou het meevallen met de neerslagkansen. Doch wanneer deze barokliene band wat verder zuidwaarts trekt krijgen wij golvende neerslaggebieden over ons heen.

Uitkijken wel wat er woensdag staat te gebeuren. Die dag is potentieel gevaarlijk wat betreft onweerkansen al is het erg vroeg nog om uitspraken te doen. Ter info en met het nodige voorbehoud geef ik hieronder de verwachting van het Amerikaanse weemodel GFS. Dit model geeft een worst case scenario met flink wat onstabiliteit woensdag en toenemende windshear (vooral ook wat windrichting betreft met een sterk gekrompen grond wind uit oostzuidoost aan de voorzijde van een scherpe  thermische vore). In dat geval zijn zware onweersbuien die dag zeker niet onwaarschijnlijk. Ook het naderbij komen van een scherpe negatief gekantelde hoogtetrog baart me zorgen. Doch we moeten afwachten en geen vroegtijdige conclusies trekken, cruciaal is o.a de timing van dit alles...en laten we aub geen polemiek veroorzaken...die zal er volgende week naar aanleiding van het festival al wel genoeg zijn in de klassieke media..."

De kaarten die bij dit artikel horen ziet u hier, hier, hier en hier 



Op de laatste zichtbare kaart ziet u de EHI (Combi CAPE/heliciteit), deze geeft momenteel waardes aan van 0.6 tot 2.0. De ondergrens voor kans op supercellen (welke 0,2 is) wordt dus ruimschoots gehaald, waarbij eventuele tornado's in de categorie EF1 of hoger in theorie ook kunnen voor gaan komen. Ondergrens voor EF2 tornado's of hoger ligt op 0,4 met het gemiddelde op 1,5. Een geïsoleerde EF2 tornado is zeker niet uitgesloten. Echter om nu al paniek te gaan lopen zaaien is een beetje voorbarig. Veel zal de komende dagen duidelijker gaan worden. Helaas heb ik momenteel niet de mogelijkheid om de kaarten van EC (scheringskaarten) in te zien, ik hoop dan ook dat Johann ze in de loop van de dag ook zal gaan plaatsen.

Zoals hierboven ook al geschreven is moeten we ons nu nog geen gekke dingen in ons hoofd gaan halen, dit omdat er nog aardige verschillen zijn wat betreft het Amerikaans weermodel GFS en het Europees weermodel ECMWF. Zo laat het Amerikaans weermodel GFS een maximale CAPE zien van 1500 J/KG bij een lifted van -4 tot -6. De STP waardes ligt rond de 1, maar voor het zuidwesten van het land komt die momenteel op 2 te liggen bij een windschering van 11-13 meter per seconde op 0-1 kilometer hoogte. De theta's van GFS liggen rond de 57 graden, de waardes nemen in de avonduren echter wel toe, zie hier de afbeelding. Hieronder ziet u de GFS run van 06u en dan alleen maar de CAPE en lifted plus de STP en de schering 0-1 kilometer hoogte.



Het Europees weermodel ECMWF is wat daarin tegen een stuk minder ten opzichte van enkele dagen geleden. Momenteel komen die met een maximale CAPE van 600 J/KG. Hoe dit allemaal zal gaan uitpakken zal de komende dagen wel duidelijker gaan worden. Dit wordt dan ook bijgewerkt aan de hand van updates. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, dit is een update aan de hand van 1 run, het daadwerkelijk beeld wordt per dag duidelijker. Pin je er nu niet op vast, dit om teleurstelling te voorkomen ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

***Update kaarten GFS12***

Cape en LI


0-1km windschering en STP


0-6 km windschering
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Pascal Soomers

Weer interessant genoeg om te volgen :). Let the show begin!
When a supercell arrives, you must be prepared.

Reutel

Dat worden weer spannende dagen. Ik hoop dat alle puzzelstukjes op zijn plaats gaan vallen, en er niet te veel festivals weggeblazen worden.  8)

SniperEye

Hoewel nog te vroeg, ik ga alvast mijn tijd indelen zodat ik eventueel op chase zou kunnen mochten de kaarten dit beeld blijven tonen.

Al met al een zeer spannende situatie. Hoewel deze verwachting is geschreven a.d.h.v. één run staat instabiliteit al langer op de kaarten.

hj32

Citaat van: Pascal Soomers op za 11 aug 2012 - 13:37
Weer interessant om te volgen :)

Dit zijn zulke leuke woordspelingen:

Weer interessant als in alweer interessant
Weer interessant als in interessant om te volgen weer

Volg jij het nog?  :P

Pascal Soomers

Citaat van: hj32 op za 11 aug 2012 - 14:08
Dit zijn zulke leuke woordspelingen:

Weer interessant als in alweer interessant
Weer interessant als in interessant om te volgen weer

Volg jij het nog?  :P

Uh.. Juist ja :P. Afwachten, maar weer..
When a supercell arrives, you must be prepared.

Tyshane

En jawel weer een onweerkansentopic, met zo lijkt het dan, een wat grotere kans op iets spannends dan de buientrein van begin augustus, of vergis ik mij nu? En dan doel ik voornamelijk op de situatie van woensdag natuurlijk. ;) Interessant stuk ook van Karim. Kortom een setting om in de gaten te houden en eens even zien waar dat heen evolueert. Leuk weer zo'n onweersetting in combi met zo'n warme zomerdag!

Tyshane

En even nog het onweerskansen-kaartje van WeerDirect, ziet er best ok uit;


Tyshane

En dan ook nog even de modelwetterkaartjes van GFS van de 12z-run:

Mariska

Citaat van: Tyshane op za 11 aug 2012 - 18:13
En dan ook nog even de modelwetterkaartjes van GFS van de 12z-run:

Zou je mij die tekens (die rode, groene en gele) in de kaart uit kunnen leggen? Dan wordt het voor mij wat duidelijker :)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Tyshane

Citaat van: Mariska op za 11 aug 2012 - 18:29
Zou je mij die tekens (die rode, groene en gele) in de kaart uit kunnen leggen? Dan wordt het voor mij wat duidelijker :)

Ja natuurlijk, goed dat je het aangeeft! Die rode bliksem met het bolletje erboven; 'licht of matig onweer met regen', groen driehoekje met bolletje en horizontaal streepje; 'matige of zware regenbui' en de drie gele streepjes duiden 'mist' aan. :)


Arend

Citaat van: Tyshane op za 11 aug 2012 - 18:53
Ja natuurlijk, goed dat je het aangeeft! Die rode bliksem met het bolletje erboven; 'licht of matig onweer met regen', groen driehoekje met bolletje en horizontaal streepje; 'matige of zware regenbui' en de drie gele streepjes duiden 'mist' aan. :)

Misschien handig om even een linkje naar de legenda erbij te zetten:
http://wetter3.de/legende.png

Nog meer weersymbolen:
http://www.meteo-maarssen.nl/wk_symbolen.html
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Mariska

Citaat van: Tyshane op za 11 aug 2012 - 18:53
Ja natuurlijk, goed dat je het aangeeft! Die rode bliksem met het bolletje erboven; 'licht of matig onweer met regen', groen driehoekje met bolletje en horizontaal streepje; 'matige of zware regenbui' en de drie gele streepjes duiden 'mist' aan. :)

Bedankt voor je uitleg! Weer wat geleerd :)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Dennis


NitroGenetics

18de tot 20ste worden ook zeer intresante dagen om naar uit te kijken, het lijkt erop dat we weer eens een lekkere 2 weken krijgen :D


Pascal Soomers

Citaat van: hj32 op za 11 aug 2012 - 21:41
:o
Wat is dat?

Dat vroeg ik me ook al af. Van dat woord heb ik nog nooit gehoor :P. Ach... Laten we hopen dat het wat moois wordt! Daar gaat het in ieder geval om :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Powered by EzPortal