Onweerskansen 6 en 7 augustus

Topic gezien door 17893 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 06 aug 2012 - 08:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Nog steeds buienkansen...

De rol van het inmiddels naar Noord-Europa vertrokken lagedrukcomplex, dat met de komst van een randstoring bij Stockholm wederom sterk activeert, is vandaag nog niet uitgespeeld. Een uitloper van het hoogtelaag trekt over Nederland en veroorzaakt wederom buien die met name in het noordwesten nog van onweer vergezeld kunnen gaan.

De buien concentreren zich op het noorden en westen (vanochtend om 7 uur was het vooral in Zuid-Holland, zuidelijk Noord-Holland, Flevoland, Utrecht en in het noorden buiig) maar kunnen ook elders de kop op steken. Verder zijn er perioden met zon: vanmiddag vooral aan zee. De temperatuur komt uit op circa 20 graden en er waait een matige, aan de westkust en op het IJsselmeer een vrij krachtige en in het Waddengebied een krachtige zuidwestenwind.

De komende nacht vallen hoofdzakelijk in de kustgebieden nog enkele buien. De minimumtemperatuur daalt naar waarden tussen 12 en 15 graden en er waait een zwakke tot matige zuidwestenwind. In het zuiden neemt de bewolking toe onder invloed van een warmtefrontaflopertje.

Bron: weerman Jan Visser, Purmerend, 7 augustus 2012, 8 uur

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Op de trog buien die gewoon door kust convergentie en het warm kustwater ontstaan. In de ochtend activeren deze buien boven het land. De kans op onweer is dan een stuk kleiner, als er nog onweer voorkomt dan is dit het waarschijnlijkst in het noorden waar de laagste bovenluchttemperaturen voorkomen. INDECS is hiermee in lijn, al komen de kansen nauwelijks boven de 40% uit voor meer dan 1 ontlading. Daarna zien we een tijdelijk stabilisering. Op de tweede trog is er wederom een iets verhoogde onweerskans in het noorden. Daarna is de kans op onweer voorlopig zeer klein. Morgen nog steeds een neerslag signaal, mogelijk een buitje, bij TCU.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dennis089

het is mooi geweest. tijd voor geen onweer meer, eerst goede opwarming, en betere en mooiere kansen voor NL.  :)

André

De warmte is nog niet voor vandaag, de zonsopgang beloofde een goed begin maar met17,3° en lichte regen hier is de zomer er nog niet .
Demeulemeester André

hj32

Na telefonisch contact met Meteo-Consult de bevestiging gekregen dat er zowel zaterdag, zondag als maandag een supercel over NL is getrokken.
Zeer lokaal extreem weer en dus vele prachtige kansen en momenten
Margot Ribberink heeft op RTL weer wel degelijk gewaarschuwd voor de cel, die later Steenwijkerwold trof.
Met andere woorden, de organisatie was volledig op de hoogte.
Daarmee is het voor iedereen hopelijk nu duidelijk.  :)
Op naar de volgende mooie supercel  ;)

Ik zou het persoonlijk erg tof vinden als iemand de radarbeelden van de supercel (3x) kan animeren, zodat we van alle 3 dagen een beeld hebben hoe de supercel is getrokken en zo kunnen we dan ook evt gemaakte foto's analyseren en zeggen of het wel of geen supercelmateriaal betrof. Dat zou ik heel erg waarderen als chaser.
Ik heb er zelf geen tijd voor, maar het zou heel mooi zijn als iemand dat wil doen.

Verder een tip voor alle reed timmers die dit lezen, bedenk goed dat de termen die je gebruikt kloppen met de weerfenomenen die je vastlegt.
Geldt ook voor mezelf, maar ik probeer er zelf al heel bewust mee om te gaan.
Het werkt namelijk erg verwarrend en daardoor ga je zelf ook verkeerde conclusies trekken.

En voor die mensen die steeds de beelden van anderen in twijfel trekken, ga zelf gewoon es op chase en dan kom je er wel achter  ;D
Wij leggen die dingen namelijk echt vast, terwijl jullie er alleen maar naar kijken.

matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

hj32

Citaat van: matroesjka-world op di 07 aug 2012 - 14:29
Bedoel je zo'n soort verslag misschien? zie link hieronder:

Op wie reply je nu?
Misschien handig dat je dat er even bij zet met citaat, want er wordt erg veel gepost :)

matroesjka-world

Citaat van: hj32 op di 07 aug 2012 - 14:32
Op wie reply je nu?
Misschien handig dat je dat er even bij zet met citaat, want er wordt erg veel gepost :)

Op jou  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

hj32

Ok, ja zo'n verslag bedoel ik.
Maar heb jij tijd om ff 3 animaties te maken of niet?  :D

Weerfreak 1337

Citaat van: hj32 op di 07 aug 2012 - 14:52
Ok, ja zo'n verslag bedoel ik.
Maar heb jij tijd om ff 3 animaties te maken of niet?  :D

Het is niet "ff" 3 animaties maken. Je moet van elke 5 minuten de radarbeelden opslaan.
Dat is een hoop werk, en ik denk ook dat niet veel mensen daaraan gaan beginnen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

bliksems

wie het kortste strootje trekt moet hem maken jongens!
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Arend

Citaat van: hj32 op di 07 aug 2012 - 14:21
Na telefonisch contact met Meteo-Consult de bevestiging gekregen dat er zowel zaterdag, zondag als maandag een supercel over NL is getrokken.

Ze hebben er bij MeteoConsult ook nog een mooi stukje over geschreven:

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/34facc717f595c9e3e3e2088cf486f56/article/supercells_hielpen_zichzelf_op_de_been.html
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

hj32


Powered by EzPortal