Berichtgeving noodweer Steenwijkerwold

Topic gezien door 18478 bezoekers
Gestart door Fren, za 04 aug 2012 - 21:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Niemand vervolgd voor instorten tent

Niemand wordt vervolgd voor het instorten van een festivaltent zaterdag in Steenwijkerland. De tent voldeed aan alle eisen, de vergunningen waren op orde, de nooduitgangen waren open en de organisatie had niet kunnen voorzien dat het weer zo heftig was, melden gemeente en politie maandag. De grootste van drie tenten op het festivalterrein begaf het zaterdagavond plotseling door noodweer. Op dat moment waren zo'n 150 mensen in de tent aanwezig. Dertien mensen belandden in het ziekenhuis. Daarvan waren er elf zondag al weer naar huis gegaan.

Maandag liggen er nog twee in het ziekenhuis. Zij zijn volgens een gemeentewoordvoerder aanspreekbaar. De Inspectie SZW stelt geen verder onderzoek in omdat bij het incident geen werknemers gewond zijn geraakt, laat een woordvoerder weten. De politie zag zondag al geen aanleiding de zaak verder te onderzoeken. Organisator van het Dicky Woodstock Popfestival Henk Kranendonk liet zondag weten compleet verrast te zijn door het noodweer. De organisatie wist dat het zou gaan regenen, maar zulk heftig noodweer werd niet verwacht.

Bron Nieuws.nl
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hj32

Ik heb ff goed op me in laten werken wat ik tot nu toe heb gelezen.
Zwarte pieten heb je iig niks aan, schiet niet op.
Wat ik erover wil zeggen...

Een weercentrum als KNMI is in mijn ogen de belangrijkste instantie als het gaat om voorspellingen, detecties en berichtgevingen vwb het weer en zeker NOODweer!
Als Meteo-service eerder weet wat er speelt in het land vwb noodweer, dan KNMI, dan is er iets goed mis!
Het KNMI is in mijn ogen dan ook mede verantwoordelijk, naast het noodweer zelf!

Waarop basseer ik dat?
Zij hebben de kennis en expertise in huis om zodra een cel "ploft" dat te registreren en te melden.
Ja ze hadden gezegd dat er "kans op onweer" was, maar verder was er niet echt een WAARSCHUWING uit gegaan.
Met andere woorden, als het KNMI zich es zou richten op goede service naar de "klant", dwz de internetgebruiker dus en net als Noodweercentrale constant zou "updaten" zouden dit soort drama's wel degelijk voorkomen kunnen worden.

Verwacht niet van een, meestal losgaand festivalpubliek dat ze de radar gaan checken, of de lucht gaan volgen, terwijl een band lekker staat te knallen op het podium.
Wij zijn gek van het weer, maar de meesten letten er niet eens op.
Ja, als in "oh kijk een flits, onweer", of "o regen, even schuilen"

Kijk de organisatie is een ander verhaal, maar als zij de updates en de waarschuwingen niet krijgen, hoe kunnen ze dan weten wat ze moeten doen?
Dus een eventuele oplossing zou kunnen zijn...

Altijd een persoon bij het KNMI, die constant registreert wat er gebeurt in het land en...bij plotseling noodweer, snel updates naar buiten kan gooien en zo mensen op de hoogte kan stellen.
Zou voor ons chasers ook niet verkeerd zijn, maar dat ter zijde  :)\

Dan kan een organisatie ook echt aansprakelijk worden gesteld, want dan hadden ze kunnen weten wat er aan kwam, nu niet.
Oh de lucht is donker, er gaat zometeen vast en zeker een tent instorten door een valwind.
Yeah right...

Je hoeft dit absoluut niet met me eens te zijn, maar kom dan iig met argumenten waarom het anders zou zijn volgens jou.

Tyshane

Citaat van: hj32 op ma 06 aug 2012 - 14:25
Het KNMI is in mijn ogen dan ook mede verantwoordelijk, naast het noodweer zelf!
---
Je hoeft dit absoluut niet met me eens te zijn, maar kom dan iig met argumenten waarom het anders zou zijn volgens jou.

Ik begrijp wat je bedoelt, en deels mee eens. Knmi heeft dit (deze specifieke noodsituatie) niet aan zien komen, (er niet specifiek voor gewaarschuwd) maar indien wel, was het dan niet zo erg / heftig geweest? Hoe snel en adequaat had men kunnen reageren, waar had men naar toe gegaan op dat moment?

Tevens is men zelf ook altijd nog verantwoordelijk. Er heerst wel steeds meer een tendens om bij nare toestanden de verantwoording bij een ander te schuiven. Makkelijk en daardoor verleren we om zelf na te denken en conclusies te trekken.

hj32

Citaat van: Tyshane op ma 06 aug 2012 - 14:35
Knmi heeft dit (deze specifieke noodsituatie) niet aan zien komen.

Dit vind ik een dooddoener, niet van jou tyshane, maar van hun.
Ze hebben de meest geavanceerde radars, ik heb ze gezien.
Minuut tot minuut registratie.
He (een mogelijke shelfcloud met) 100 ontladingen per minuut, zou het ernstig zijn?
Nee joh, zal wel meevallen :O

Men had dus kunnen waarschuwen via een update, of nieuws dat er iets heftigs richting het festivalterrein kwam.
Waar veel publiek is, is risico, ze hoeven echt niet alleen pietje puk te waarschuwen als ie toevallig door Steenwijk loopt, maar een festival?
Kom op...

En de organisatie was echt wel vervolgd als er wel sprake was geweest van opzettelijke nalatigheid.
Dus KNMI hoop dat jullie meelezen, volg deze site van minuut tot minuut en jullie weten precies wat er speelt.
Want het zijn de mensen op dit forum die de laatste updates geven over het (naderend) (nood)weer  :)

Jan van Ooijen

Niets de fout van het KNMI hoor, in de Guidance werd volop gepraat over zware buien en georganiseerde buien door de schering. De organisatie is hierbij in mijn ogen de schuldige want om 2100 kwam ineens de bui opzetten volgens de organisatie, nou.... Ik kan je vertellen dat het de grootst mogelijke onzin is. Op de radarbeelden is duidelijk te zien dat het om 20.45 uur een flink en actieve cel was.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hj32

De guidance heb je absoluut gelijk in Jan, maar welke organisatie leest nou een guidance?
Of is dat misschien de oplossing, dat de KNMI-guidance bij evenementen als guidance moet gaan dienen?
Misschien een bewustwordingscampagne?

Ja liegen is het domste wat de organisatie kon doen, zeker als je weet dat iedereen buienradar kan checken en kan pinpointen hoe laat een bui waar is.
Ach joh, deze gaat ook weer de boeken in als een incident...misschien moet er dus eerst weer een dode vallen voor de oogjes echt open gaan.

Jammer dat het zo werkt...
"Maar jongens aflassen is ook zo lullig he voor al die mensen die een kaartje hebben gekocht?
En ach, het zal toch wel meevallen? Toch?" Misschien waait de bui wel over...toch?"

Wat zou volgens jou een oplossing zijn...of is dit de oplossing al?

Tyshane

Citaat van: hj32 op ma 06 aug 2012 - 14:52
Dit vind ik een dooddoener, niet van jou tyshane, maar van hun.
Ze hebben de meest geavanceerde radars, ik heb ze gezien.
Minuut tot minuut registratie.
He (een mogelijke shelfcloud met) 100 ontladingen per minuut, zou het ernstig zijn?
Nee joh, zal wel meevallen :O

Men had dus kunnen waarschuwen via een update, of nieuws dat er iets heftigs richting het festivalterrein kwam.
Waar veel publiek is, is risico, ze hoeven echt niet alleen pietje puk te waarschuwen als ie toevallig door Steenwijk loopt, maar een festival?
Kom op...

En de organisatie was echt wel vervolgd als er wel sprake was geweest van opzettelijke nalatigheid.
Dus KNMI hoop dat jullie meelezen, volg deze site van minuut tot minuut en jullie weten precies wat er speelt.
Want het zijn de mensen op dit forum die de laatste updates geven over het (naderend) (nood)weer  :)

Ik snap wat je bedoelt, maar zoals ik al zei heeft het knmi niet specifiek voor deze situatie bij Steenwijk gewaarschuwd, dat hoeft ook niet. Het knmi hoeft niet alle buitenevenementen af te lopen en persoonlijk te waarschuwen. Het knmi heeft in grote lijnen aangegeven wat mogelijk voor zou kunnen komen. Dan ligt het aan de organisatie of aan de mensen zelf om dit verder te volgen en keuzes te maken, waar je dan zelf verantwoordelijk voor bent.

Ik ben het er wel mee eens dat in Nederland het KNMI de plek is waar je moet zijn op het gebied van meteorologie, en dat je van hen kan verwachten dat men daar een waarschuwing afgeeft. Naar mijn weten waren er voor de meeste gebieden waarschuwingen actief, maar geen weeralarm omdat het (nog) niet voldeed aan de criteria. Ik denk wel dat het knmi zich vergist heeft in deze specifieke situatie en dat niet op deze manier zag aankomen. Maar goed, pak je de guidance erbij, zoals Jan al zegt, dan staat het er in grote lijnen wel degelijk.

Uiteindelijk zou ik, als ik een festival-organisator zou zijn, niet alleen varen op de info van het knmi, maar ook dus zelf de kaarten erbij pakken, buienradar, andere radarsites, fora als deze, om zo'n goed mogelijk beeld te vormen. Noodweercentrale zou ik er zeker ook bij pakken omdat deze zeer adequaat reageert en de waarschuwingen vaak en snel aanpast. Verder dus niet alleen de standaard weer-verhaaltjes lezen maar even verder de guidance induiken bijvoorbeeld.

Tja en dan, als er zo'n systeem op je afkomt, afblazen zou kunnen, maar als het weer dan meevalt heb je een hoop gezeur, blaas je het niet af en het valt niet mee, ook een hoop gezeur. Blijft dus altijd tricky, ook voor meteorologen en weerburo's e.d. je doet het zelden goed. Kortom; zelf blijven nadenken, beetje de lucht in de gaten houden, je goed inlezen en dan wel of geen risico nemen en zelf de verantwoording nemen voor je keuzes.

Tyshane

Citaat van: hj32 op ma 06 aug 2012 - 15:24
De guidance heb je absoluut gelijk in Jan, maar welke organisatie leest nou een guidance?
Of is dat misschien de oplossing, dat de KNMI-guidance bij evenementen als guidance moet gaan dienen?
Misschien een bewustwordingscampagne?

Ja liegen is het domste wat de organisatie kon doen, zeker als je weet dat iedereen buienradar kan checken en kan pinpointen hoe laat een bui waar is.
Ach joh, deze gaat ook weer de boeken in als een incident...misschien moet er dus eerst weer een dode vallen voor de oogjes echt open gaan.

Jammer dat het zo werkt...
"Maar jongens aflassen is ook zo lullig he voor al die mensen die een kaartje hebben gekocht?
En ach, het zal toch wel meevallen? Toch?" Misschien waait de bui wel over...toch?"

Wat zou volgens jou een oplossing zijn...of is dit de oplossing al?

Een oplossing? Vroeger was dit soort weer er ook, en waren er ook buitenfestiviteiten / -evenementen, ook toen ging het wel eens mis. Ja noem dat het risico van een buitenfestijn. Of je eigen risico. Alleen vroeger hoorde je niet gelijk dat gedoe van wie er verantwoordelijk is en dat er een onderzoek ingesteld moet worden en dat er naar elkaar gewezen werd. Nogmaals de oplossing zit er gewoon in dat de organisatie, maar vooral de mensen zelf, zich gewoon moeten voorbereiden en moeten begrijpen dat ze zelf het risico nemen. Niet leuk als het misgaat, maar het weer kan je niet veranderen, maar wel je eigen gedrag.

hj32

Goed verhaal Tyshane, maar zowel de heftigheid als de frequentie van noodweer zijn de laatste jaren wel degelijk toegenomen.
Be alert, be prepared! :)

matroesjka-world

Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Shadow112

'Monster' legt tuin in puin

De monsterlijke wolk die zaterdagavond popfestival Dicky Woodstock trof, blijkt ook tien kilometer verderop in de gemeente Steenwijkerland verwoesting te hebben aangericht.



In het vaardorp Wetering werd de tuin van de familie Muis in puin gelegd. Zeker tien bomen gingen om. Zelfs een honderd jaar oude lindeboom sneuvelde. Werd in Steenwijkerwold een feesttent door de valwind opgetild, in Wetering werd door harde windstoten het gazon 'opgepakt' en op z'n kant gegooid. Het zorgde voor een surrealistisch beeld. Toch vinden de eigenaren dat ze geluk hebben gehad. De bomen zijn precies zo gevallen dat het huis niet getroffen werd. Wel viel een boom op een zomerhuisje, dat op dat moment bewoond werd. De schade viel daar mee.

Bron: destentor.nl

Shadow112

Inzet hulpverleners onderzocht na instorten feesttent

De veiligheidsregio IJsselland gaat onderzoek doen naar de inzet van hulpverleners na het instorten van de grote tent tijdens het Dicky Woodstockfestival in Steenwijkerwold.

Het samenwerkingsverband van de hulpverleningsdiensten en de inzet van de hulpverlening wordt onder de loep genomen. Eerder deden de politie en de Arbeidsinspectie onderzoek naar het ongeluk, waarbij de grote tent door plotseling noodweer instortte en dertien mensen gewond raakten.

Bron: rtvdrenthe.nl

Jelte

Deze festivals worden vaak gehouden op een plek waar ze niet teveel overlast geven. Meestal met een volle camping ernaast.
Het werk om een dergelijke camping/feestterein succesvol te evacueren naar een plek waar mensen veilig zijn is bijzonder omvangrijk. Het lijkt mij dat daar minstens twee uur voor nodig zijn bij een gemiddeld festival, bij een groter festival zoals Lowlands waarschijnlijk nog langer. In je eigen koepeltentje zit je immers ook niet veilig.

Twee uur is te lang om noodweer echt aan te zien komen. Organisaties zouden bij elk licht teken van onraad (een kleine ontwikkelende cel 100-160 km bovenwinds) al moeten beginnen met evacueren. Wat in zomertijd betekent dat elke onweersdag automatisch het festival zou moeten sluiten.

Niettemin zullen deze situaties blijven voorkomen. Festivals zijn nog wel even in trek. Meestal in de zomer. Mooi weer, opbollende wolken.

Evacueren, waarschuwen, betere verwachtingen, het zou allemaal niets uitmaken.

Het lijkt mij dat de oplossing meer ligt in de voorzieningen op het terrein zelf. Ik denk dat de uiteindelijke oplossing bij grotere festivals zal bestaan uit minimaal één stevige structuur die behoorlijk wat mensen kan herbergen en die bestand is tegen hogere windsnelheden. Eén koepel die met vaste elementen opgebouwd wordt bijvoorbeeld. Desnoods bijvoorbeeld een veld inrichten waar de vrachtwagens met materialen makkelijk een aantal muren kunnen vormen waar mensen achter kunnen zitten.

Of terreinen kiezen die betere beschutting bieden. En de inrichting van de velden aanpassen aan de weersverwachtingen.

Hoe dan ook zullen de megatenten voor 8000+ bezoekers steeds meer onder vuur komen te liggen. Want die dingen zijn gewoon structureel onveilig. Je kunt beter buiten staan, daar heb je meer kans. Lowlands zegt goed voorbereid te zijn met tenten die minimaal 80km/u windsnelheden kunnen hebben. Maar da's een lachertje voor een flinke downburst.

In ieder geval denk ik niet dat de winst te behalen valt met waarschuwingen vooraf. Daar zijn de massa's mensen te groot voor. Ik denk meer aan een ingebouwde schuiloptie op het terrein.




Jan van Ooijen

'Hulp ingestorte feesttent te laat'

De hulpverlening en communicatie na het instorten van een feesttent op het Dicky Woodstockfestival vorig jaar, kwam te laat op gang. Dat blijkt volgens RTV Oost uit een eerste interne evaluatie van de Veiligheidsregio IJsselland. Vorig jaar augustus raakten 12 mensen gewond toen een tent na noodweer instortte. Er waren ongeveer 150 mensen aanwezig. Volgens RTV Oost werd burgemeester Van der Tas van Steenwijkerland per toeval door een verslaggever op de hoogte gebracht van de gebeurtenis. Het protocol schrijft voor dat dat direct moet gebeuren.

Problemen met het alarmeringssysteem
Doordat er problemen waren met het alarmeringssysteem, werden niet alle hulpverleners bereikt die normaal bij zo'n calamiteit worden ingeschakeld. Uit de evaluatie blijkt ook dat de centralist in de meldkamer zich niet binnen twee minuten kon vrijmaken voor de calamiteit in Steenwijkerwold. Ook is er niet continu informatie uitgewisseld met brandweer, politie en ambulancediensten. De gemeente wil nog niet reageren op de eerste interne evaluatie en bespreekt die eerst met het gemeentebestuur en de gemeenteraad.

NOS
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal