Onweerskansen 1 t/m 5 augustus

Topic gezien door 142425 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 jul 2012 - 12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Niets meer aan doen zou ik zeggen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op di 31 jul 2012 - 23:03
Niets meer aan doen zou ik zeggen


idd :) 1007 Hpa Hirlam zo rond 16:00 uur

Pascal Soomers

Dat is inderdaad een hele mooie kaart! Zolang ik het volg heb ik geen kaart zoals deze gezien. Prachtig! Laat het nu maar zo staan :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

cardir

Citaat van: Dennis op di 31 jul 2012 - 23:07
idd :) 1007 Hpa Hirlam zo rond 16:00 uur
Sorry, ik ben een zeur, maar 16.00 uur is te vroeg, na 18.00 uur mag het van mij helemaal losgaan.  ??? ;D
Groets,
cardir  Het is nooit zo donker, of het wordt weer licht.

Tyshane

Citaat van: cardir op di 31 jul 2012 - 23:22
Sorry, ik ben een zeur, maar 16.00 uur is te vroeg, na 18.00 uur mag het van mij helemaal losgaan.  ??? ;D

16z is in Nederland 2 uur bij optellen in zomertijd, dat is dus 18.00 uur, komt mooi uit! ;)

bliksems

we zullen het toch niet WEER mee gaan maken,dat alles eerst dagen lang voor het westen berekend is en dat vervolgens op de dag zelf alles door het midden gaat,net als vorig jaar juni!
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Weerfreak 1337

Citaat van: bliksems op di 31 jul 2012 - 23:49
we zullen het toch niet WEER mee gaan maken,dat alles eerst dagen lang voor het westen berekend is en dat vervolgens op de dag zelf alles door het midden gaat,net als vorig jaar juni!

Tja, onweer is nou eenmaal moeilijk te voorspellen. Misschien gaat het juist wel over de westelijke helft, of juist niet ;)
Gewoon nowcasten morgen, dan weet je waar je aan toe bent :) En wie weet komt er na het "grote" onweer nog toevallig een venijdig klein buitje opzetten, zoals hier wel eens het geval is :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jan van Ooijen

Hagel mogelijk tot 3 centimeter (experimenteel)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

bliksems

Citaat van: Jan van Ooijen op di 31 jul 2012 - 23:59
Hagel mogelijk tot 3 centimeter (experimenteel)

ik wil een hagelsteen van 15 cm Jan,haha.
p.s ben je nog ziek?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Marcel1976

Ikzelf denk ook dat het meeste voor het westen zal zijn, en dat we hier ( Limburg )  donderdag nog wel 's een aardig warme dag kunnen gaan krijgen.

Polderps

Dat wordt morgen niet BBQen,  Deze kaartjes maar aanhouden en augustus begint knallend. #zinin #afterdinnerthunder

jandeventer

Uit verveling effe wat geschreven:p

Heb vanmorgen even de guidance door gebladerd en de andere onweer gerelateerde sites bekeken,
Het k.n.m.i komt met slechtere kansen wat betreft het onweer:rond de 60% (was 60-90%),en estofex heeft ook nog geen cirkel om de benelux getrokken:(
Ook laat de cape te wensen over,maargoed das natuurlijk niet het enige wat nodig is voor n verfrissende cb en of mcs.
Ook karim laat zich niet van de wijs brengen en heeft er ook niet erg veel zin in om ons blij te maken,met n vooraangekondigde lichtshow.
Maar waar ze het wel overeens zijn met elkaar is de kans op n beste plens water:38mm en misschien wel meer als er een mcs voor handen komt.
Maar gelukkig hebben we@jantje:)))
Edit: :p
Alles komt nu lanzgaam op gang estofex op lvl1 nu , voorwaarschuwingen voor grote hagel,en geisoleerde sc's welke vergezeld gaan met sterke winden /cq een tornado kans.

Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 01/08/2012 06.12 uur LT

Een sturend lagedrukgebied ligt gedurende de verwachtingsperiode min of meer stationair ten west van Ierland waardoor we de gehele verwachtingsperiode te maken hebben met een stroming tussen zuid en zuidwest. Een warmtefront ten noorden van ons land trekt verder noordwaarts. Een convergentielijn/thermisch laag die om 06 UTC net ten noorden van Bordeaux ligt bereikt het uiterste zuidwesten van ons land halverwege de avond. Op 850 hPa zien we tegelijkertijd een warme theta-w tong meetrekken met waarden van 16 a 17 graden. De convergentielijn verlaat het noordoosten van het land aan het einde van donderdagnacht. Rond datzelfde bereikt het daadwerkelijke koufront het uiterste zuidwesten van het land en verlaat het noordoosten van het land aan het begin van donderdagmiddag.



De eerste buien bereiken het uiterste zuidwesten aan het einde van de middag en lijken dus iets voor de convergentielijn uit te ontstaan. Voor de rest van woensdagavond en donderdagnacht lijkt de meeste convectieve neerslag zich rondom de convergentielijn de bevinden. Hirlam en EC zitten qua timing en neerslagpatronen op één lijn, ook Harmonie, WRF, GFS en UKMO wijken niet significant af. Wat opvalt in veel modellen is de indicatie dat de zwaarste buien langs het westelijk kustgebied gaan vallen (mogelijk a.g.v. PVA onder de rechter ingang van de jet) en de Noordzee trekken. Kans op onweer is duidelijk aanwezig, INDECS komt nu weer lagere kansen dan de vorige run met kansen van rond de 60% (was 60-90%) in met namen de zuidelijke helft van het land. Ook de conditionele kansen op meer dan 50, 100 en 200 ontladingen/ 5 min in SGG zijn gestegen naar resp. 50, 20 en 10% (was 70%, 50, 30%). De CAPE-waarden zijn met 500-1000 J/kg nog niet echt indrukwekkend, maar er is echter wel behoorlijk wat schering in de onderste 6 km aanwezig (30-40 kn), wat organisatie toch wel in de hand kan werken. Harmonie laat op basis van de verwachte graupel in de buien bliksemintensiteiten zien van maximaal 100 ontl./5 minuten in SGG, was in voorgaande run 150-200. Kansen op overschrijden van criteria van zwaar onweer (>500 ontl./5 minuten in SGG) vooralsnog klein, maar waakzaamheid blijft geboden.

Jan van Ooijen

KNMI voor het gehele land code geel:



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Vanaf 18.30 hoop ik te kunnen gaan rijden. Ik zal helaas noodgedwongen niet ver kunnen gaan dus hoop in Midden Limburg of Zuidoost Brabant toch e.e.a. te kunnen opvangen. We gaan het zien.

Dennis

LVL1

A level 1 was issued for Northern France, BENELUX and NW Germany mainly for marginally large hail, severe wind gusts and to the lesser extent tornadoes.




Northern France to BENELUX and NW GErmany ...

A tongue of mildly steep mid-level lapse rates will advect from the Pyrrennees region ahead of the cold-front, contributing to development of a latent instability as the day-time heating commences. The degree of instability will likely be marginal at best, with several hundreds of J/kg available. Moderate wind shear is forecast, with DLS values between 15-20 m/s and spotty patches of LLS around 10 m/s. Ahead of the surface trough, some veering of winds with height might be observed. Initiation of the storms will likely be aided by the front and the passage of the vort-max in the evening hours. Timing of the storms is not certain attm with ECMWF being slower and much less aggresive with development than GFS. A low-end lvl 1 is issued for marginally large hail and severe wind gusts if some well organised storms (possibly including supercells) manage to develop and thrive in this setup. A tornado is not ruled out in case that isolated supercellular storms persist and LLS increases towards the evening as NWP simulates.

Weatherman

Citaat van: Dennis op wo 01 aug 2012 - 08:16
LVL1
Waar voor precies ? regen of onweer, of iets anders.

EDIT: Nu staat het erbij  ;D

Thx
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Dennis

Citaat van: Weatherman op wo 01 aug 2012 - 08:18
Waar voor precies ? regen of onweer, of iets anders.


voor (grote) hagel, wind en een mogelijke tornado!

jeffrey83

Mooi, vanavond ga ik BBQen! Zal weer een natte bende worden! Haha

Dennis

Citaat van: jeffrey83 op wo 01 aug 2012 - 08:31
Mooi, vanavond ga ik BBQen! Zal weer een natte bende worden! Haha

Powered by EzPortal