Onweerskansen 1 t/m 5 augustus

Topic gezien door 142033 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 jul 2012 - 12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André

Ik zeur er niet meer om ,hier vallen we toch  altijd uit de prijzen en 10 km verder staat het onder water maar waarom dan onze slaap laten . Een onweer kan je maar zeker zijn als het boven je hoofd hangt En dat zal nu ook niet anders zijn .
Demeulemeester André

Dennis

GFS 6H model+shearmodel 0-6km (interessant bij de vorming van organisatie van buien en voor de vorming van supercellen)


Oxize

Citaat van: Dennis op di 31 jul 2012 - 14:14
GFS 6H model
Wat beter voor het Oosten (met zuiderwind). Westen zit ideaal. :)
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Tyshane

Nog even wat 'modelwetter-kaartjes', voor woensdag en donderdag: 18:00, 00:00 en 06:00 utc. (2 uur bij optellen ;) )

Tyshane

Nog even een paar fragmenten uit de guidance:

Een uitdiepend laag ten westen van Ierland ligt vrij wel stil, trekt oostwaarts. Een warmtefront behorend bij het laag ligt 06 UTC van het zuidwesten van Ierland naar Normandië, met daar kort vooruit nog een zwak geoccludeerd front. Deze twee systemen worden naarmate de dag vordert steeds lastiger te onderscheiden en smelten samen. De frontale knik op de occlusie, met aanvankelijk nog een windsprong is als parameter nog het duidelijkst te volgen.

Het samengestelde warmtefront verlaat woensdag begin van de nacht het noordoosten, waarna er met een zuidelijke stroming aanmerkelijk warmere lucht wordt aangevoerd. Woensdagavond passeert van het zuidwesten uit een convergentielijn, die gelegen is aan de westflank van een markante thetaw-rug (15-16 graden in het oosten en zuidoosten).

Woensdagavond op de convergentielijn Cb's, waarschijnlijk niet meer vanaf de grond maar met een hoge basis. Toppen kunnen doorschieten tot FL250-300, lokaal FL350. Convectie vanaf de grond wordt namelijk tegengegaan door een inversie rond 4000 vt. Een eerdere timing van de convergentielijn heeft uiteraard gevolgen voor de mate van convectie. Voorlopig houden we HiRLAM aan.

Bron: knmi

Tyshane

Morgen woensdag dient zich een klassieke onweersituatie aan.

Vandaag reeds komen we traag maar zeker terecht in de warme sector van een depressie en morgen bevinden we ons dan in de subtropische luchtmassa. Een prefrontale thermische vore/TE850 tong trekt snel NE waarts en bereikt de Benelux woensdagnamiddag.

Een vore/conv line trekt tevens in de namiddag/avond doorheen de regio. Op deze vore verwacht ik onweer, maar niet indrukwekkend veel gezien de niet overdonderende shear en tegenvallende hoogteforcing (afwezigheid snel naderende trog/jetinvloed). De latente onstabiliteit is tevens matig. Lokale wateroverlast is geenszins uit te sluiten gezien de toch aanzienlijke waterload (PW rond 38mm). De stroming is niet zwak dus de buien blijven wel niet lang over een zelfde gebied hangen.

De criteria voor clustervorming/squall line worden wel net gehaald en ook de vorming van een MCS is mogelijk. In dat geval dan uiteraard meer kans op overlast. Sommige modellen suggereren duidelijk een cluster vanuit N-FR richting SE-NL, in de neus van de TE850 tong. Voorlopig geef ik een level1. Zowel shear, onstabiliteit als forcing zijn te zwak voorlopig om meer te geven, maar het wordt verder geëvalueerd.

Bron: Severe Weather Outlook / Karim Hamid

Weatherman

Citaat van: Tyshane op di 31 jul 2012 - 15:07
Morgen woensdag dient zich een klassieke onweersituatie aan.

Vaag verhaal, kan er geen touw aan vast knopen is het door een vertaal machine gehaald ?

Bv.
De stroming is niet zwak dus de buien blijven wel niet lang over een zelfde gebied hangen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Murphy

Het woordje 'wel' is in die zin inderdaad overbodig, maar verder is er niets mis met die tekst hoor. Lekker veel bijwoorden, dat wel :)

Tyshane

Citaat van: Weatherman op di 31 jul 2012 - 15:19
Vaag verhaal, kan er geen touw aan vast knopen is het door een vertaal machine gehaald ?

Bv.
De stroming is niet zwak dus de buien blijven wel niet lang over een zelfde gebied hangen.

Klein foutje, kan gebeuren toch, maakt niet de hele tekst (wat mij betreft althans) ineens onsamenhangend. Gezien dat de stroming niet zwak is (het stroomt dus goed), zou je het kunnen interpreteren als dat de buien dus NIET lang over hetzelfde gebied blijven hangen.

Weatherman

Citaat van: Tyshane op di 31 jul 2012 - 15:38
Klein foutje, kan gebeuren toch, maakt niet de hele tekst (wat mij betreft althans) ineens onsamenhangend. Gezien dat de stroming niet zwak is (het stroomt dus goed), zou je het kunnen interpreteren als dat de buien dus NIET lang over hetzelfde gebied blijven hangen.
Voor mij omdat ik (adhd en autisme heb) is de tekst onduidelijk.
Dus kort samengevat wordt het nu interessant of niet.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Dennis

Citaat van: Weatherman op di 31 jul 2012 - 15:43
Voor mij omdat ik (adhd en autisme heb) is de tekst onduidelijk.
Dus kort samengevat wordt het nu interessant of niet.

interessant wordt het ; kijk alleen al naar die kaartjes met de "convergentielijn" - tevens clustering in de modellen met mss vorming tot MCS (staat ook in verhaal Karim)

klimascepie

Voor mijn gevoel zit er toch wat meer optimisme in.
Vorige week hadden we de pech dat het koufront haaks op het onweersfront stond. Het gevolg is dan dat de lucht afkoelt nog voor dat de bui er is. De dynamiek is er dan domweg uit en wat over blijft is regen.

Nu zien we en front was zuid naar noord trekken maar bovendien lijkt de wind ook nog steeds uit het zuidoosten tot oosten te komen. Waar bij dus warme lucht aangevoerd blijft worden. Deze voeding heeft de bui gewoon nodig om te groeien. Dan komt er nog en derde speler in de vorm van en koude bel. Komt die te vroeg? Over en uit, komt die op tijd dan krijg je aanvoer van koude en warme lucht en liefst op verschillende hoogtes.

Als die timing perfect is krijg je gelijkende systemen als wat in Amerika tornado's voortbrengt. 
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Tyshane

Citaat van: Weatherman op di 31 jul 2012 - 15:43
Voor mij omdat ik (adhd en autisme heb) is de tekst onduidelijk.
Dus kort samengevat wordt het nu interessant of niet.

Goed dat je het aangeeft, maar probeer uit de brij van teksten de belangrijkste 'conclusies' te halen. Dan merk je dat hij voorzichtig is en niet te veel verwacht. Dat maakt het niet gelijk waar of onwaar, maar dat is zijn verwachting op dit moment. Kan dus bijgesteld worden en ja interessant is het natuurlijk wel, maar dat is inherent aan de hobby! ;)

Weatherman

Citaat van: Tyshane op di 31 jul 2012 - 15:56
Goed dat je het aangeeft, maar probeer uit de brij van teksten de belangrijkste 'conclusies' te halen. Dan merk je dat hij voorzichtig is en niet te veel verwacht. Dat maakt het niet gelijk waar of onwaar, maar dat is zijn verwachting op dit moment. Kan dus bijgesteld worden en ja interessant is het natuurlijk wel, maar dat is inherent aan de hobby! ;)
Dankjewel.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jones

Ik droom nog steeds van de dag dat dit beeld opnieuw op de radar zal verschijnen ::) Baal er trouwens nog steeds van dat dit 's nachts overtrok, wat een shelfcloud moet dit geweest zijn (heb toen op mijn weerstation windstoten tot 90 km/h gemeten)

Pascal Soomers

Citaat van: jones op di 31 jul 2012 - 16:33
Ik droom nog steeds van de dag dat dit beeld opnieuw op de radar zal verschijnen ::) Baal er trouwens nog steeds van dat dit 's nachts overtrok, wat een shelfcloud moet dit geweest zijn (heb toen op mijn weerstation windstoten tot 90 km/h gemeten)

Nou, misschien voor jullie wel, maar laat zich dat maar niet herhalen. Die zware onweersbuien van 25 en 26 mei 2009 sloegen Limburg en andere oostelijke provincies totaal over! Baalde enorm toen! Dus laat zich dat maar eens hier afspelen. Kennen jullie dat gevoel ook :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Dennis

Het gevoel van "balen" ken ik maar al te goed - maar heb er iets op gevonden: DIT PRACHTIGE FORUM  :)

(de beste prognoses en de mooiste foto's)

MvG Dennis

hj32


Dennis

Kijk eens : een nachtelijke LI -2 /cape 500 a 600 :)

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Na passage van de fronten grotendeels droog. Belangrijkste aandachtspunt voor woensdagavond is het convectieve signaal op de convergentielijn. Progtemps zijn in het oosten nogal droog in de convectieve laag, dus daar is de activiteit in de Uitvoer het minst. Hir12 en EC06 Uitvoer zijn vergelijkbaar. In de Harmonie12 Uitvoer zeer weinig. Kans op onweer is duidelijk aanwezig. INDECS komt met kansen rond 60% in vrijwel het gehele land. Conditionele kansen op veel ontladingen zijn in het ZW relatief hoog. De CAPE-waarden lijken nog niet echt indrukwekkend, maar er is echter wel behoorlijk wat schering in de onderste 6 km aanwezig, wat organisatie toch wel in de hand kan werken.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal