Onweerskansen 1 t/m 5 augustus

Topic gezien door 141603 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 29 jul 2012 - 12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

cardir

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 30 jul 2012 - 13:22
Oef, wat zijn de tijden dat het gehouden wordt?

We beginnen smorgens al met stapels pannenkoeken bakken en het duurt tot een uur of 6 met allerlei andere activiteiten, dus eigenlijk de hele dag.
Groets,
cardir  Het is nooit zo donker, of het wordt weer licht.

Marco uit Hangar 5

Op de weerkaarten van het KNMI is de uitstulping van de isobaren nog duidelijker te zien. Loopt mijns inziens van Londen via Parijs naar Munchen (hele scherpe knik daar)

UPDATE:  Ik heb de URL's naar de kaarten gelinkt en die updaten automatisch, de occlusie is nu een trog geworden, en de convergentielijn is door KNMI voor morgen er nu ook ingetekend (rooie arceerlijntje midden door de warme sector) en loopt toch niet naar Munchen blijkbaar



De kaart van Donderdag laat behoorlijke windsprongen zien op de fronten, dat betekend ook dat Donderdag nog wel eens een buiig/regenachtig dagje kan worden als 's middags/'s avonds de occlusie [EDIT, nu getekend als blauwe troglijn] doortrekt.



Ik hoop maar dat Vrijdag het azorenhoog zijn invloed wat uitbreidt, want dan ga ik een dagje zweefvliegen, normaalgesproken zou het prima zweefvliegweer moeten worden na passage van het koufront. (min of meer zoals vandaag, iets koeler met een stevige bries, en heldere lucht vol met vriendelijke cumulus wolkjes, want daaronder zit de thermiek!)
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Leon Eikenaar

Ziet er goed uit Jan ;)
Eindelijk weer onweerskansen :P
Wordt afwachten en nowcasten!
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

mauriceb

zwaartepunt lijkt toch wat meer op het westen te vallen volgens wrf.


Dennis

KNMI Guidance Uitgifte: 31/07/2012 07.10 uur LT

Woensdagavond passeert van het zuidwesten uit een convergentielijn, die gelegen is aan de westflank van een markante thetaw-rug (16-17 graden in het oosten en zuidoosten).

Belangrijkste aandachtspunt voor woensdagavond is het convectieve signaal op de convergentielijn. HiRLAM is duidelijk actiever dan EC12. Kans op onweer is duidelijk aanwezig. INDECS komt met kansen rond 60% in het westen en noordwesten. De CAPE-waarden lijken nog niet echt indrukwekkend, maar er is echter wel behoorlijk wat schering in de onderste 6 km aanwezig, wat enige organisatie toch wel in de hand kan werken.

Woensdag een behoorlijke thermische uitschieter. Met t850 van 14-15 graden in het ZO zijn daar temperaturen van 30 graden haalbaar.

Jan van Ooijen

Kansverwachting van weerdirect wat betreft het onweer

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Of ik hier wel blij van moet worden..... Had liever wat meer gehad

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

cardir

Lijkt er op dat we overdag goed wegkomen met de kids, Let the party get started!!!
En sávonds maar flink losbarsten ;D met onweer!!!
Groets,
cardir  Het is nooit zo donker, of het wordt weer licht.

Tyshane

Citaat van: cardir op di 31 jul 2012 - 10:27
Lijkt er op dat we overdag goed wegkomen met de kids, Let the party get started!!!
En sávonds maar flink losbarsten ;D met onweer!!!

Ik denk dat je het niet beter kan treffen voor buitenactiviteiten! :) Maak er wat moois van en succes met alles!

Oh ja en dan hopelijk in de avond een onweers-afsluiter ja. ;) Op zich lijken de kansen nu even niet echt groot meer voor significante (heftige) landelijke onweersssituaties, maar we laten ons graag weer verrassen, kan zo weer veranderen!

arjanbruggink

Als ik zo de laatste kaartjes van Jan zie wordt ik ook niet blij. Niet weer een situatie met het bekende dekseltje.
Hebben we al te vaak gehad en dat die niet doorbroken werd. Maar als het dan toch zo moet zijn, laten we dan een keer een beste trigger erbij hebben die er dan een keer wél door heen kan prikken.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weatherboy

Citaat van: arjanbruggink op di 31 jul 2012 - 11:57
Als ik zo de laatste kaartjes van Jan zie wordt ik ook niet blij. Niet weer een situatie met het bekende dekseltje.
Hebben we al te vaak gehad en dat die niet doorbroken werd. Maar als het dan toch zo moet zijn, laten we dan een keer een beste trigger erbij hebben die er dan een keer wél door heen kan prikken.

Dit hele jaar is eigenlijk flop kwa onweer. Met de meest extremem waarden komt er niks, en met een lullig polair hoogtetrogje gaat het los. En wat wil je ook met die eeuwige west tot noordwest stroming. Augustus lijkt ook een zeer slechte maand te gaan worden.

Overigens ziet het er voor morgen wel beter uit dan afgelopen vrijdag.

arjanbruggink

Citaat van: Weatherboy op di 31 jul 2012 - 12:49
Dit hele jaar is eigenlijk flop kwa onweer. Met de meest extremem waarden komt er niks, en met een lullig polair hoogtetrogje gaat het los. En wat wil je ook met die eeuwige west tot noordwest stroming. Augustus lijkt ook een zeer slechte maand te gaan worden.

Overigens ziet het er voor morgen wel beter uit dan afgelopen vrijdag.
Op heel veel plekken is het dit jaar wel tot onweer gekomen, maar sommige regio's zullen achter blijven en het ligt ook tevens aan de eigen beleving maar dat terzijde. En wat betreft tot een "lullig polair hoogtetrogje", daar is geen belemmering aanwezig om de buien uit te laten groeien tot (puls)onweersbuien. En nog ff terugkomend op extreme waarden en er komt niks, dat heeft o.a. betrekking op wat ik zei over de cap/CIN. Als er geen triggers aanwezig zijn of deze zijn niet sterk genoeg, tsja dan gebeurd er niks. Kunnen de kaarten er nog zo goed voor staan.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Weatherboy

Citaat van: arjanbruggink op di 31 jul 2012 - 13:05
Op heel veel plekken is het dit jaar wel tot onweer gekomen, maar sommige regio's zullen achter blijven en het ligt ook tevens aan de eigen beleving maar dat terzijde. En wat betreft tot een "lullig polair hoogtetrogje", daar is geen belemmering aanwezig om de buien uit te laten groeien tot (puls)onweersbuien. En nog ff terugkomend op extreme waarden en er komt niks, dat heeft o.a. betrekking op wat ik zei over de cap/CIN. Als er geen triggers aanwezig zijn of deze zijn niet sterk genoeg, tsja dan gebeurd er niks. Kunnen de kaarten er nog zo goed voor staan.

Bijna het hele jaar door mist bij de 'grote' onweerssituaties iets waardoor het niet lukt, of pas in Duitsland. En dan heb je dus die onweersbuien in polaire lucht, wat eigenlijk redelijk zeldzaam is voor juli, en die groeien uit tot forse buienlijnen met alles erop en eraan. Ik begrijp er niets van eigenlijk. Waar ik ook niks van begrijp is dat dit afschuwelijke stromingspatroon al vanaf november 2011 vastgerot zit, met slechts kleine impulsen. Wanneer houdt dit op? Augustus lijkt gewoon verder te gaan zonder enig teken van verbetering

Oxize

Citaat van: Weatherboy op di 31 jul 2012 - 13:22
Wanneer houdt dit op? Augustus lijkt gewoon verder te gaan zonder enig teken van verbetering

Ik zou zeggen, pak een auto en rij richting duitsland!

1 ding kan je niet met het weer en dat is het beïnvloeden!
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Weatherboy

Citaat van: Oxize op di 31 jul 2012 - 13:33
Ik zou zeggen, pak een auto en rij richting duitsland!

1 ding kan je niet met het weer en dat is het beïnvloeden!

gelukkig niet ;) Maar daarom is het wel gewoon slecht weer. Maar we gaan hier maar niet ver met discussiëren over de zomer, daar hebben we het andere topic voor.

Oxize

Citaat van: Weatherboy op di 31 jul 2012 - 13:38
gelukkig niet ;) Maar daarom is het wel gewoon slecht weer. Maar we gaan hier maar niet ver met discussiëren over de zomer, daar hebben we het andere topic voor.

Ik had het niet over de zomer, ik had het over de onweerskansen ;)

Wil je zwaar onweer? Ga naar duitsland. Simpel as that.

@Jan: Sommigen kunnen niet lezen ;)
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Belangrijkste aandachtspunt voor woensdagavond is het convectieve signaal op de convergentielijn. HiRLAM is duidelijk actiever dan EC12. Kans op onweer is duidelijk aanwezig. INDECS komt met kansen rond 70% in het westen en noordwesten. De CAPE-waarden lijken nog niet echt indrukwekkend, maar er is echter wel behoorlijk wat schering in de onderste 6 km aanwezig, wat enige organisatie toch wel in de hand kan werken.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hj32

Citaat van: Oxize op di 31 jul 2012 - 13:40

Wil je zwaar onweer? Ga naar duitsland. Simpel as that.


Helemaal mee eens
Dat gezeur van wanneer komt die F5 langs mijn huis, schiet niet op
Gewoon gaan naar gebieden waar heftig onweer wel reeel is, of blij zijn met wat je krijgt  :)
Ook een kans van 10% is een kans  ;)


Weatherboy

Citaat van: Oxize op di 31 jul 2012 - 13:40
Ik had het niet over de zomer, ik had het over de onweerskansen ;)

Wil je zwaar onweer? Ga naar duitsland. Simpel as that.

@Jan: Sommigen kunnen niet lezen ;)

Sorry hoor! Was er niet uit op te maken.

Citaat van: Jan van Ooijen op di 31 jul 2012 - 13:41
KNMI Guidance

Belangrijkste aandachtspunt voor woensdagavond is het convectieve signaal op de convergentielijn. HiRLAM is duidelijk actiever dan EC12. Kans op onweer is duidelijk aanwezig. INDECS komt met kansen rond 70% in het westen en noordwesten. De CAPE-waarden lijken nog niet echt indrukwekkend, maar er is echter wel behoorlijk wat schering in de onderste 6 km aanwezig, wat enige organisatie toch wel in de hand kan werken.

Westen en noordwesten? Klinkt interessant. Maar waar halen ze dat vandaan? EC geeft amper Cape, GFS geeft redelijke Cape maar vooral in het binnenland. Ligt die behoorlijke schering over het westen waardoor de organisatiegraad boven het westen erg hoog is?

Powered by EzPortal