Onweerskansen 29 en 30 juli

Topic gezien door 32331 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 28 jul 2012 - 18:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Onweerskansen 29 juli

   


Gisteren was het een enorme flop wat betreft onweer, lokaal is er meer dan 30mm aan neerslag gevallen en een paar klappen onweer. Vele gefrustreerde mensen in de sociale media en daarnaast ook nog enkele verwenselingen naar je hoofd gekregen. Ga je daarover in discussie en dan blokken ze je, dan denk ik op mijn beurt.... Ga op chase in plaats van wegkwijlen voor je computer. Ik ben ook benieuwd of dat ze zulke dingen ook naar KNMI, Weerplaza, Weeronline en Meteoconsult sturen?? Die kwamen immers ook met een zelfde soort setting. Ook las ik dat het dinsdag al bekend was dat we geen onweer kregen, dit zou dan moeten komen door de jetstream die boven ons land hing. Zulke grote onzin heb ik in geen jaren gehoord, een beetje iemand die weet dat dit juist alleen maar beter is voor onweer. Maar goed, aangezien de kansen morgen niet erg groot zijn, pakken we zoals gewoonlijk de teksten van KNMI Guidance.


Aan de grond zien we morgenochtend een zwakke rug die langzaam oostwaarts trekt. In de loop van de middag en avond neemt de cyclonaliteit op nadering van een tweede hoogtetrog toe. Doordat de bovenlucht geleidelijk kouder wordt neemt de onstabiliteit in de loop van de dag toe en zal de naderende hoogtetrog in de avond voor een extra forcering zorgen (PVA).



Morgenochtend komen we geleidelijk in de polaire lucht waarbij er cumuliforme bewolking ontstaat. Met uitzondering van het noorden en noordoosten zal het niet gelijk tot Cb's komen maar vanaf de tweede helft van de middag gaat dat door de toenemende onstabiliteit van het het westen uit steeds beter lukken. Morgen overdag zien we met name voor het noordoosten van het land een neerslagsignaal, in de tweede helft van de middag neemt ook in het westen en zuiden de kans op een bui toe. In de avond is er met name in de kustgebieden weer kans op een klap onweer, INDECS komt met kansen van rond de 60%.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GekkeLeo

Goede opening Jan!!

Op naar morgen en op naar nieuwe kansen ;)

Tyshane

Inderdaad, iedere kans is er één, en morgen is die kans er dus... Overigens bestaan er voor maandag ook kansen, dus we gaan vrolijk door met het volgen! :) We houden de moed er in!

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Morgen overdag zien we met name voor het noordoosten van het land een neerslagsignaal, in de tweede helft van de middag neemt ook in het westen en zuiden de kans op een bui toe. In de avond is er met name in de kustgebieden weer kans op een klap onweer, INDECS komt met kansen van rond de 60-70%.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Graphicnizor

We zullen t zien Jan, of niet... Zolang mensen maar het verschil weten tussen realiteit en een KANS!

Wilfred Janssen

Ja ik klaag! Het ging volgens de guidance over een enkele bui, niet over een half-georganiseerde buienlijn... Slecht hoor:P

Nee het is inderdaad de grootste onzin om te gaan lopen klagen over hoe een bepaalde situatie is verlopen. Op basis van de verschillende data die je voor handen hebt maak je een verwachting. En ik moet zeggen dat de verwachting voor vrijdag avond/nacht vrij realistisch was, maar doordat slechts enkele puzzelstukjes van de grote puzzel niet helemaal op de juiste plaats vielen is het net wat anders gaan uitpakken. En dit kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een zware bui minder zwaar zal uitpakken als verwacht (net als vrijdag) OF dat een bui juist ineens zwaader uitpakt als verwacht (Neem gisteren, of de tornado bij Hantum op 6 aug 2011).
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

André

Onweders zijn altijd onvoorspelbaar waar het gaat gebeuren tot op het moment waar ze gaan passeren . Waarschuwingen nemen bepaalde mensen wel letterlijk op en zeggen dan weer ,de voorspellingen zijn mis ; De eerste die juist van te voren kan voorspellen waar het zal gebeuren moet nog geboren worden en dat vergeten er veel .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Een zwak golvend koufront, met een golfje om 00 UTC ter hoogte van Twente trekt naar het noordoosten weg. Een rug van de Britse Eilanden richting de Noordzee breidt zich uit richting ons land en ligt vanmiddag boven het noorden van het land. In de ochtend passeert een zwakke hoogtetrog. In de loop van de middag en avond neemt de cyclonaliteit op nadering van een tweede hoogtetrog toe. Doordat de bovenlucht geleidelijk kouder wordt (-23 graden op 500 hPa) neemt de onstabiliteit in de loop van de morgen toe en zal de naderende hoogtetrog in de avond voor een extra forcering zorgen (PVA). De trog zelf ligt rond 03 UTC op de kust en trekt oostwaarts.



Als compromis tussen alle modeluitvoer: overdag een buitje mogelijk. In de avond is er met name in de kustgebieden zwaardere buien en weer kans op een klap onweer, INDECS komt met kansen van rond de 60-70%. Maandag lijkt het geleidelijk aan droog te gaan worden.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Dennis

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 29 jul 2012 - 08:39
In de avond is er met name in de kustgebieden zwaardere buien en weer kans op een klap onweer, INDECS komt met kansen van rond de 60-70%.


Op de trog boven zee zeer onstabiel progtemps (T850 = -24 + Tz = +18).

@JanVisser
Op de nadering van een meer uitgesproken hoogtetrog, verbonden aan een boven Noordoost-Schotland gelegen depressie, neemt de onstabiliteit in de loop van de middag toe. Dientengevolge wordt met name in het noorden de buienactiviteit groter. De wind waait uit het westen tot zuidwesten en is matig van sterkte.

De komende nacht is het overwegend bewolkt en buiig: vooral langs de westkust kan het onweren.

@KNMI Dit gaat maandagochtend vrij lang door.

Dennis

Waterhoos waargenomen   Geldig: zondag 29 juli 2012 vanaf ca 08 uur gedurende ca 2 uur

PatrickM

4 donders  ;D

Edit : net een rake klap richting Alkmaar, wat een dreun was dat. Ik heb geen waterhoos gezien.

Jan van Ooijen

Code geel voor waterhozen en onweer in de noordelijke provincies

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marsel

He leuk, de eerste waterhozen nu al gevormd tegen de noordwestkust aan! Gisteren al even aagetipt, zie :http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,46.msg21895.html#msg21895. Vooral vanavond het westen dan maar even in de gaten houden, wellicht nog enkele hoosjes en nachtelijke onweersbuien :).
Overigens zijn de buien boven Noord-Holland eo vanuit hier (R'dam) goed zichtbaar  :o!

erik

In Heerhugowaard een onweersbuitje gehad met wat lekkere klappen en een kortstondige hoosbui  ;D

Dat was ff lekker wakker worden en met vooruitzicht dat er in de loop van de dag nog het 1 en ander mogelijk is ben ik al zeer tevreden  :)  Las ik nou goed dat er ook vanmiddag/vanavond ook nog kans op waterhoosjes is??
Dat zou nu ook al het geval moeten zijn maar opmerkelijk genoeg is het voor,tijdens en na de bui nagenoeg windstil hier..

suus2012

 >:(tja ..helaas ..de onweer in zeeland hier is tot nu toe nog niks geweest vind ik..
telkens wat klappen op afstand..hopelijk komt er nog eens wat echts  :-\

iedereen fijne zondag  ;)
zoveel meer tussen hemel en aarde

Marco uit Hangar 5

@Eric, dat was inderdaag lekker wakker worden met zo'n mellow onweersbuitje, door de zwakke wind bleef ie ook best lang hangen.

Waterhozen onstaan juist als het bijna niet waait, omdat een kolom onstabiele lucht dan langer boven het water blijft hangen en een waterhoos de kans krijgt zich te ontwikkelen. Het is ook een erg lokaal verschijnsel, je kan er vanaf de kant relatief veilig naar kijken en bijna geen wind voelen, terwijl het een paar kilometer verderop op het water flink tekeer gaat

Wel vroeg dit jaar, meestal zie je de eerste waterhozen pas in september of oktober als de lucht weer kouder wordt maar het water nog lekker warm is van de zomer. Ik vraag me dan ook af of het komt door het water, want dat is denk ik nog helemaal niet zo warm na een frisse en natte maand Juli (op een paar dagen na dan).
Marco Nierop
http://zweef.nl/

matroesjka-world

Onweer in Heerenveen op dit moment !!!! :D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

matroesjka-world

Herstel: Onweer boven Heerenveen moet ik natuurlijk zeggen ;D

Paar donders ten noorden van Heerenveen, ik hoop dat de bui die straks nog komt nog iets meer brengt..
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Marsel

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op zo 29 jul 2012 - 11:08
Wel vroeg dit jaar, meestal zie je de eerste waterhozen pas in september of oktober als de lucht weer kouder wordt maar het water nog lekker warm is van de zomer. Ik vraag me dan ook af of het komt door het water, want dat is denk ik nog helemaal niet zo warm na een frisse en natte maand Juli (op een paar dagen na dan).

Het zeewater is niet eens zo heel veel koeler dan gebruikelijk. We hebben de laatste week een eindsprintje getrokken, zie afbeelding. Op sommige plekken is de toplaag tegen de kust aan ruim 19 graden momenteel. Ideale temperaturen om in de koele polaire luchtmassa genoeg LL CAPE op te bouwen. Het gaat dan in principe ook om een flink temperatuurverval in de onderste 1-2km, het verschil met het onderliggende zeewater moet dus fors zijn. Zo kun je in slechte zomers waarbij polaire luchtmassa's de overhand hebben zomaar halverwege de zomer (zoals dit jaar) ineens de eerste waterhozen te zien krijgen.


Dennis

foto 1 rond 11 uur boven Harlingen
Anna Zuidema@AnnaZuidema

foto 2 #Bolsward #Sneek Marcel@Weerliefhebber

foto 3 Sneek windhoosje Zeemeeuw reizen@zeemeeuwreizen

foto 4 Sloten Friesland Hans Tadema@hanstadema

Powered by EzPortal