Onweerskansen 27 en 28 juli

Topic gezien door 85693 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 22 jul 2012 - 22:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: Dennis op za 28 jul 2012 - 09:27
Regenhoeveelheid

Mmmm klopt niet erg, hier veel meer gevallen dan 0
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

klimascepie

En hier veel minder dan 25 of zelfs 18 mm. Dus we kunnen elkaar de hand geven.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Arend

Hier 22 mm gevallen, werd vannacht zelfs gewekt door het geplens. Heerlijk!  :D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Ries

hier daar precies tussenin: 10 mm, niks bijzonders dus. Ook geen rommel gehoord. Deze keer was de level 2 van Estofex onnodig, voor hier althans; nog geen idee hoe het verder in 't land is geweest, kan zomaar zijn dat Drenthe is weggevaagd  :-\ even forum lezen :)

Jan van Ooijen

Moet toch wel lachen om bepaalde gasten in de sociale media, heel de tijd hoor je ze niet, maar vanmorgen stond mijn TL helemaal vol. Natuurlijk speelt er een ander aardig op in. Viel inderdaad allemaal erg mee, hier net aan 8mm aan neerslag
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Mikal

Hier gister in Oldenzaal 16MM gevallen, paar km verder zit het al tegen de 40 aan..

Ook pas half 5 thuis van de Chase, viel inderdaad tegen.. alles ging dood voordat je er erg in had.. Alhoewel dat wel een beest was zeg rond uurtje of 9! :O

Ries

Citaat van: Jan van Ooijen op za 28 jul 2012 - 10:22
Moet toch wel lachen om bepaalde gasten in de sociale media, heel de tijd hoor je ze niet, maar vanmorgen stond mijn TL helemaal vol. Natuurlijk speelt er een ander aardig op in. Viel inderdaad allemaal erg mee, hier net aan 8mm aan neerslag
stond je TLbuis vol?  ??? gewoon geen gebruik maken van social media, heb je ook nergens last van :)

Tyshane

Voor deze regio is het erg meegevallen, geen onweer en regen opgemerkt. Het regenkaartje laat een mm of 10 zien, maar het is kurkdroog hier. Verder was het wel weer een boeiende ervaring om te volgen en spannend om deze onweerssituatie weer te nowcasten. Nu maar een beetje genieten van wat afkoeling. Fijn!

Marsel

Viel hier in het zuidwesten gister ook weer reuze mee, even flink wat regen maar niet meer dan dat.
Hoewel ik de situatie van gisteren sowieso al niet hoog had zitten lijkt het seizoen 2012 tot nu toe glansrijk in het 'verprutsen' van potentierijke situaties. Hoewel we over het aantal onweersdagen niet mogen klagen, immers we hebben vrij vaak koelbloedige onweersbuien in polaire lucht mogen verwelkomen, wil het dit jaar in de warme (tropische) luchtmassa's maar niet lukken op Nederlands grondgebied.....
Ach, goed, we hebben nog 1-2 maanden....

Arend

Citaat van: Tyshane op za 28 jul 2012 - 11:57
Verder was het wel weer een boeiende ervaring om te volgen en spannend om deze onweerssituatie weer te nowcasten.

Voor mij precies hetzelfde Tyshane. Erg boeiend wat er zich gisteren allemaal afspeelde. Maakte ook duidelijk dat het een vrij complexe situatie betrof, geen wonder dat de modellen daar moeite mee hadden.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Muisje1988

Citaat van: Arend op za 28 jul 2012 - 13:17
Voor mij precies hetzelfde Tyshane. Erg boeiend wat er zich gisteren allemaal afspeelde. Maakte ook duidelijk dat het een vrij complexe situatie betrof, geen wonder dat de modellen daar moeite mee hadden.

+1 hier, alleen die weerlichten al waren een genot om naar te kijken :)

Marsel

Citaat van: Arend op za 28 jul 2012 - 13:17
Voor mij precies hetzelfde Tyshane. Erg boeiend wat er zich gisteren allemaal afspeelde. Maakte ook duidelijk dat het een vrij complexe situatie betrof, geen wonder dat de modellen daar moeite mee hadden.

Uiteraard, wederom interessant en intrigerend, dat ben ik met je eens. Maar alweer een 'flop', althans op veruit de meeste plaatsen. Vrijwel alle modellen lieten het gisteren afweten en beschreven de situatie niet lekker. Voor de meteoroloog was het simpelweg afwachten en nowcasten. Dat er dan vervolgens op een enkele forse onweersbui na niets gebeurt terwijl de potentie er is zorgt bij mij inmiddels voor flink wat frustratie. Let wel, ik klaag niet ;). Dit seizoen staat werkelijk bol van dergelijke 'net niet situaties', vooral in de warme luchtmassa. Laten we hopen op een laatste landelijke klapper in Augustus mensen :).

@ Jan, wat is een TL?

JorisK

Citaat van: Marsel op za 28 jul 2012 - 13:40
Uiteraard, wederom interessant en intrigerend, dat ben ik met je eens. Maar alweer een 'flop', althans op veruit de meeste plaatsen. Vrijwel alle modellen lieten het gisteren afweten en beschreven de situatie niet lekker. Voor de meteoroloog was het simpelweg afwachten en nowcasten. Dat er dan vervolgens op een enkele forse onweersbui na niets gebeurt terwijl de potentie er is zorgt bij mij inmiddels voor flink wat frustratie. Let wel, ik klaag niet ;). Dit seizoen staat werkelijk bol van dergelijke 'net niet situaties', vooral in de warme luchtmassa. Laten we hopen op een laatste landelijke klapper in Augustus mensen :).

@ Jan, wat is een TL?
Of in september! ;) Lijkt me trouwens ook weer leuk om wat buitjes te krijgen vanaf zee, zeewater is nu toch wel aardig op temperatuur daarvoor, of niet? Ik weet nog 24 augustus 2010, toen waren dat af en toe toch ook flinke buien. Trouwens, 2 weken geleden in de ochtend ook al dat soort buien gehad, heerlijk!

Edit: toevallig lees ik net je berichtje in het algemene onweerskansentopic, lol :P

Marsel

Citaat van: JorisK op za 28 jul 2012 - 13:50
Of in september! ;) Lijkt me trouwens ook weer leuk om wat buitjes te krijgen vanaf zee, zeewater is nu toch wel aardig op temperatuur daarvoor, of niet? Ik weet nog 24 augustus 2010, toen waren dat af en toe toch ook flinke buien. Trouwens, 2 weken geleden in de ochtend ook al dat soort buien gehad, heerlijk!

Edit: toevallig lees ik net je berichtje in het algemene onweerskansentopic, lol :P

Ik zet als westerling ook liever mijn geld op die typische Noordzee onweders, vooral als ze vanuit het (noord)westen komen. Daar hebben we in het verleden al genoeg plezier aan beleefd. Slechts een enkele keer per jaar lukt het hier ook in een zomerse setting.
Ik hoop dat augustus nog even met een periode van hitte op de proppen komt, dan kunnen onze kustwateren nog even opwarmen alvorens we de herfst langzaam mogen begroeten....hopelijk met enkele forse nachtelijke Noordzee onweders :).

Tyshane

Citaat van: Marsel op za 28 jul 2012 - 13:40
Uiteraard, wederom interessant en intrigerend, dat ben ik met je eens. Maar alweer een 'flop', althans op veruit de meeste plaatsen. Vrijwel alle modellen lieten het gisteren afweten en beschreven de situatie niet lekker. Voor de meteoroloog was het simpelweg afwachten en nowcasten. Dat er dan vervolgens op een enkele forse onweersbui na niets gebeurt terwijl de potentie er is zorgt bij mij inmiddels voor flink wat frustratie. Let wel, ik klaag niet ;). Dit seizoen staat werkelijk bol van dergelijke 'net niet situaties', vooral in de warme luchtmassa. Laten we hopen op een laatste landelijke klapper in Augustus mensen :).

@ Jan, wat is een TL?

Ja het is wel regelmatig dat de zomerse onweerscomplexen op niets uitlopen en dat is wel erg jammer. Ik voel er zelf niet heel veel frustratie bij, maar soms wel wat teleurstelling. Misschien ook omdat ik persoonlijk toch behoorlijk wat onweer heb meegemaakt... Vind het wel jammer voor mensen die (bijna) niets hebben gehad dit seizoen.

Verder kan ik zelf al erg genieten van de voorpret en de weersituaties en wolken voor de onweer uit, dat scheelt ook. Maar goed, voor een ieder, en ook voor mij, zou een landelijke klapper zoals die elke jaar wel eens verschijnt, nog wel even leuk zijn; qua tijd en periode kan het nog makkelijk! :)

TL is in de 'social media' de 'TimeLine', daar waar alle tweets en berichtjes op te zien zijn in tijdsvolgorde...

klimascepie

Eigen schuld, iedereen laat zich gek maken door van alles en nog wat en als dan blijkt dat er niks komt?

Ik weet dat je hier niet over gevoelens mag praten en logies redeneren wordt vaak ook niet op prijs gesteld. Maar als ik en koufront (zo noem ik het maar even) van west naar oost zie gaan en vervolgens en buien lijn van zuid naar noord dan is voor mij duidelijk dat het koufront alle dynamiek uit de lucht haalt. Als het dan vervolgens gaat regenen ben je helemaal klaar en worden de kansen alleen maar kleiner.

Edit Shadow: logisch redeneren mét onderbouwing word zeker op prijs gesteld!
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Reutel

Ik zie vandaag ook nog wel een paar klappers ontstaan. Momenteel ontstaan er diverse rode pitten ten zuiden van de grote rivieren!

Gerard1995

Citaat van: Reutel op za 28 jul 2012 - 18:39
Ik zie vandaag ook nog wel een paar klappers ontstaan. Momenteel ontstaan er diverse rode pitten ten zuiden van de grote rivieren!

ik zit ook al te nowcasten... zul je net zien.. gister 'rekende'we er gewoon met z'n allen op, vanavond wordt er eigelijk niets verwacht. en nu zitten er knalrode pitten i.o.v. Tiel, alleen nog geen onweer, maar buien zijn er op moment krachtig genoeg voor lijkt me 8)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

hj32

Citaat van: Jan van Ooijen op za 28 jul 2012 - 18:02
Onweerskansen 29 juli

ook nog enkele verwenselingen naar je hoofd gekregen.

Dat is niet aardig! Jullie kunnen er toch niks aan doen? :)
Volgende keer beter Jan, je had alle kaarten er mooi op gezet en ik ben blij dat ik niks heb gemist voor deze keer ;)

onweerdetectie1449

er ontstaan hier allemaal roterende wolken die naar beneden hangen ( heeft iets van een supercell structuur) en nee ik zeg niet dat het een supercell is :P

Powered by EzPortal