Onweerskansen 27 en 28 juli

Topic gezien door 85517 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 22 jul 2012 - 22:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sven

Onstabiliteit wordt met de run minder.. maar hopen op de dag zelfe dat er weer mooie waardes tevoorschijn gaan komen.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Weatherboy

Citaat van: Sven op di 24 jul 2012 - 12:53
Onstabiliteit wordt met de run minder.. maar hopen op de dag zelfe dat er weer mooie waardes tevoorschijn gaan komen.

Alweer slecht voor het westen. Overigens zou het prima is dit huidige slechte jaar passen. Geruisloze overgangen van hitte naar kou binnen 2 uurtjes door een lekker westen windje. De tijden van knetterend onweer en heftige hagelbuien zijn verleden tijd zie ik al.

Oxize

Citaat van: Weatherboy op di 24 jul 2012 - 13:32
Alweer slecht voor het westen. Overigens zou het prima is dit huidige slechte jaar passen. Geruisloze overgangen van hitte naar kou binnen 2 uurtjes door een lekker westen windje. De tijden van knetterend onweer en heftige hagelbuien zijn verleden tijd zie ik al.

Bovenstaande kaart is ouderwets Frankrijk gewitter. MCS's of geïsoleerde onweersbuien die noordwaarts trekken. Laten we hopen dat hoogtepunt niet boven centraal Frankrijk ligt (zoals nu te zien is op bovenstaande kaart), maar boven België, dan krijgen wij  meestal te maken met zwaar onweer omdat de bui meestal op zijn hoogtepunt is.

Afwachten wat de kaarten vanavond en morgen geven....
Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

Kres

Citaat van: Weatherboy op di 24 jul 2012 - 13:32
Alweer slecht voor het westen. Overigens zou het prima is dit huidige slechte jaar passen. Geruisloze overgangen van hitte naar kou binnen 2 uurtjes door een lekker westen windje. De tijden van knetterend onweer en heftige hagelbuien zijn verleden tijd zie ik al.

Begint dat gejammer nu al ?

Edit Shadow: Probeer het met zijn allen gezellig en inhoudelijk te houden.

SniperEye

Citaat van: Jur op di 24 jul 2012 - 09:10
Rond 01:32:51 uur ongeveer.
Kom op zeg, het is dinsdag vandaag...  :-\

Waarvan akte  ::) Denk je nou echt dat ik zo stom ben? Ik vraag een normale vraag. Ook ik snap dat je niet een specifieke tijd kan noemen, maar ochtend of avond is al redelijkerwijs vast te stellen.

Weatherboy

Citaat van: Kres op di 24 jul 2012 - 14:24
Begint dat gejammer nu al ?

Edit Shadow: Probeer het met zijn allen gezellig en inhoudelijk te houden.

Jep. De kans dat het weer een flop wordt is na de runs groter geworden dan dat het wel wat wordt. Dat spreek ik voor het westen. Het laagje gaat dwars over Nederland waardoor west Nederland te maken krijgt met een westenwind. Dat blaast de warmte weg, geen aanmaak van buien, etc...... Voorbeelden te over de laatste 2 zomers.

Ik praat nu over de afbouw van de runs. Niet dat het gegarandeerd een flop wordt. En de realiteit doet het natuurlijk ook anders dan de kaarten.

Ramon Oost

Citaat van: Weatherboy op di 24 jul 2012 - 16:59
Jep. De kans dat het weer een flop wordt is na de runs groter geworden dan dat het wel wat wordt. Dat spreek ik voor het westen. Het laagje gaat dwars over Nederland waardoor west Nederland te maken krijgt met een westenwind. Dat blaast de warmte weg, geen aanmaak van buien, etc...... Voorbeelden te over de laatste 2 zomers.

Ik praat nu over de afbouw van de runs. Niet dat het gegarandeerd een flop wordt. En de realiteit doet het natuurlijk ook anders dan de kaarten.

Laten we eerst de komende dagen maar gaan nowcasten...

Dennis

De neerslagbom (MCS) is weer aanwezig

Jan van Ooijen

Voorlopig hoeft helemaal niemand te klagen als ik de "oude" hirlamkaarten bekijk



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

ECMWF is niet al te best voor ons....





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Kanskaartjes mbt het onweer van vrijdag op zaterdag

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op di 24 jul 2012 - 20:24
ECMWF is niet al te best voor ons....

EC-oper onderin wat neerlag betreft, gemiddeld is de EC-pluim nog aardig met leuke uitschieters. Nog vele runs te gaan, trekt misschien nog bij, GFS is nog wel redelijk. En dan maar afwachten wat er werkelijk gaat ontstaan. Natuurlijk is de kans groot dat het mooiste onweer bij de Duitsers belandt (het zal ook eens niet zo zijn).  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Dennis


aloa

 Wolkenhoogte gaan tot 14 km boven Nederland op vrijdag.


Dennis


Arend

Citaat van: Dennis op wo 25 jul 2012 - 09:21
:o Das hoge waarde

Raar kaartje, rare SCP-schaal. Zoals hieronder te zien, ligt de SCP rond dat tijdstip rond de 0,1.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Dennis

Citaat van: Arend op wo 25 jul 2012 - 09:49
Raar kaartje, rare SCP-schaal. Zoals hieronder te zien, ligt de SCP rond dat tijdstip rond de 0,1.

Vandaar de :o - maar MCS kan wel voor wat "spannende zaken" zorgen

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op wo 25 jul 2012 - 09:49
Raar kaartje, rare SCP-schaal. Zoals hieronder te zien, ligt de SCP rond dat tijdstip rond de 0,1.

Dat komt doordat die kaartjes van Dennis de MUCape pakken, daarom pakken ze zo hoog uit. Ik gebruik ze niet meer
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal